Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
RadioLove95

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door RadioLove95 »

DavyGer schreef: 29 jul 2020 11:25 Achja, laten we welwezen. Nu is de discussie dat we 1 miljoen euro per maand uitgeven aan een station dat 2.1% scoort.

In het radio 2 topic is de discussie dat we belastinggeld uitgeven aan een zo'n goed lopend station. Toen 3FM het nog goed deed was het ook exact die discussie die men voerde.

M.a.w er is altijd wel wat te klagen over de doelstellingen van 3FM. Nu voldoet men niet aan de taak omdat er geen bereik is, is het bereik hoog dan zou het wel commercieel kunnen.
Dus wat is je punt? Het is altijd goed? Een zender met slecht beleid of niet? Mensen die discussies aan gaan zeuren?
SB92

Bericht door SB92 »

RadioLove95 schreef: 29 jul 2020 11:43
DavyGer schreef: 29 jul 2020 11:25 Achja, laten we welwezen. Nu is de discussie dat we 1 miljoen euro per maand uitgeven aan een station dat 2.1% scoort.

In het radio 2 topic is de discussie dat we belastinggeld uitgeven aan een zo'n goed lopend station. Toen 3FM het nog goed deed was het ook exact die discussie die men voerde.

M.a.w er is altijd wel wat te klagen over de doelstellingen van 3FM. Nu voldoet men niet aan de taak omdat er geen bereik is, is het bereik hoog dan zou het wel commercieel kunnen.
Dus wat is je punt? Het is altijd goed? Een zender met slecht beleid of niet? Mensen die discussies aan gaan zeuren?
Denk dat het allemaal wat minder zwart/wit is dan op dit forum vaak wordt geschetst.
RadioLove95

SB92 schreef: 29 jul 2020 11:48

Denk dat het allemaal wat minder zwart/wit is dan op dit forum vaak wordt geschetst.
Denk dat de luistercijfers bloed eerlijk zijn op dit radio forum en ook de twijfel over de toekomst net zo. Zeker met dit beleid.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Het is nooit goed, er wordt hier echt alleen maar geklaagd, vaak nauwelijks opbouwend en als aan de vorige klacht is voldaan dan begint men wel weer ergens anders over te klagen. "Ja, nu heeft 3FM te veel marktaandeel, ga toch lekker commercieel"
gerard909

Bericht door gerard909 »

Ik denk dat de commerciële radiostations wel tevreden zijn met de luistercijfers van 3FM.
Radio, maar met je maten.
RadioLove95

DavyGer schreef: 29 jul 2020 11:52

Het is nooit goed, er wordt hier echt alleen maar geklaagd, vaak nauwelijks opbouwend en als aan de vorige klacht is voldaan dan begint men wel weer ergens anders over te klagen. "Ja, nu heeft 3FM te veel marktaandeel, ga toch lekker commercieel"
Dus nu vind je de kritieken van de afgelopen jaren hier niet opbouwend en je vindt het vreemd dat de kritiek toe neemt wanneer het goed of slecht gaat? Omdat het niet is wat je wilt horen misschien? Dit wat je nu zegt is immer opbouwend of inhoudelijk.

Misschien is een forum niet de plek waar je dan moet zijn wanneer je niet tegen meningen kunt. Ik vind dat hier aardig raken dingen gezegd worden. Ik wil hierin opkomen voor de forumleden hier. Complimenten voor de visies en verschillende kijken van mensen die inhoudelijk reageren ipv dit forum afkraken. Excuus. Dit moest er even uit.
castmember

Bericht door castmember »

Toch denk ik dat je als radiostation in het publieke bestel wel als doel moet hebben om een verhaal te vertellen en ik denk dat 3FM dat ook doet nu, zowel me de muziek als met de stellingen en programma's. Maar daarna is het ook belangrijk dat je daarmee de luisteraar bereikt. Het verhaal is je motivatie, de luistercijfers zijn het doel lijkt mij . . .

Je kan iets prachtigs vertellen, maar als je in een woestijn staat te schreeuwen werkt dat toch nie echt.

En ergens mis ik die balans bij 3FM, blijkbaar zijn de luisteraars op de FM in ieder geval niet geinteresseerd in wat 3FM doet. En ook op Facebook of Instagram valt de oogst van 3FM mij tegen. Enkele likes, zo nu en dan een comment, blijkbaar bereik je toch de luisteraar niet met je verhaal en dat is al een jaar aan de gang. Daarbij denk ik dat je de bal wel bij Sharid mag leggen. En dan kan je nog steeds aangeven dat de muziek en het format goed is, de gemiddelde luisteraar is het er gewoon niet mee eens anders had 3FM niet net boven de 2% luisterdichtheid gezeten.

En ja, misschien zitten we dan teveel op luistercijfers te letten, maar dat is toch overal wel.
- Bij radio de luistercijfers
- Bij TV de kijkcijfers
- Bij de KLM het aantal passagiers
- Bij Unilever het aantal verkochte ijsjes
- Bij de bouwmarkt de omzet die jaarlijks wordt gemaakt
- Bij de HAVO het percentage leerlingen dat slaagt voor de opmerking

Het is vervelend om op die cijfers te letten wanneer ze niet in je voordeel werken, maar ik denk dat voor een radiostation de luistercijfers wel een uitgangspunt moeten zijn, altijd eigenlijk.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!
SB92

Bericht door SB92 »

Denk dat we, voordat we propageren om 3FM van de FM te halen, moeten kijken naar wat 3FM nu bereikt op online gebied. En op wat campingreportages op Lowlands en Pinkpop die viral gaan na heeft 3FM gewoon niet zoveel interessante content te bieden.

Als de NPO echt als doel heeft om een breed jongerenmerk neer te zetten dat minder afhankelijk is van NPO3 en 3FM (als in, de televisiezender en de lineaire radio) dan hebben ze echt nog heel veel werk te verzetten.

Het is nu een versnipperd geheel, waar het YouTubekanaal van NPO3 het best aardig doet en een aantal NPO producties ook wel lekker gaan. Maar qua podcasts en jongerenradio zijn ze nog lang niet waar ze moeten zijn.

Het is natuurlijk ook een wisselwerking. Weinig personages op de radio betekent een gebrek aan herkenbaarheid bij je publiek, wat weer zorgt dat het je merk niet versterkt. Een Tim Hofman op de radio vind ik juist een heel goed idee. Het is jammer dat hij druk genoeg is met #BOOS, anders zou mijn voorstel zijn om hem lekker dagelijks van 4-7 te zetten met een goed team eromheen. Dan krijgt je zender smoel, want dat heeft het met Frank en Eva op dit moment echt niet.
petoi

Bericht door petoi »

castmember schreef: 29 jul 2020 13:28 Toch denk ik dat je als radiostation in het publieke bestel wel als doel moet hebben om een verhaal te vertellen en ik denk dat 3FM dat ook doet nu, zowel me de muziek als met de stellingen en programma's. Maar daarna is het ook belangrijk dat je daarmee de luisteraar bereikt. Het verhaal is je motivatie, de luistercijfers zijn het doel lijkt mij . . .
De luistercijfers zijn meer een tool om te zien of je je doel bereikt. Niet het doel op zich. Je belangrijkste indicator of het goed gaat.

Net als bij unilever het aantal ijsjes voor een bepaalde omzet staat en omzet weer voor winst wat meestal het doel is van een commerciële organisatie.
progmog

Bericht door progmog »

Ik heb jaren genoten van 3FM. Je mag mij rustig een fanatieke luisteraar noemen. Genoten van hun muziek en programma's. Mijn behoefte aan muziek vond ik bij 3FM, geen mainstream muziek waar ik van afschuwde. Als die zenders als 538, Radio 2, nee niet mijn muziek en ook niet mijn zenders.

Al een lange tijd luister ik niet meer naar 3FM. Waarom niet wordt mij wel eens gevraagd? Waarom wel is mijn tegenreactie. Want de alternatieve muziek vind ik ruimschoots terug op streamingdiensten. MIjn Spotify staat soms dagen lang aan, geselecteerde playlisten die dagelijks worden bijgewerkt. Geen dj's, geen nieuws/file, flauwe grappen/spelletjes. Nee, geen 3FM meer voor mij. Gewoon muziek die ik goed vind (dat is wat ik ook niet terug vind bij mainstream diensten).

En heel eerlijk zie ik mijn vrienden dit ook doen. Vroeger maar 3FM geluisterd voor ander/alternatieve muziek, maar de streamingdiensten zijn veel easier en zelf bepalen. Heel soms wil ik Kink wel eens aanzetten maar Spotify blijft het gemak overstemmen dan het afwachten wat een radiozender gaat afspelen (die je dan niet kan skippen).

Ik heb de afgelopen tijd maar eens geprobeerd nog naar 3FM te gaan luisteren. Ik hoorde soms wel even wat anders dan de mainstream zenders doen, maar heel beperkt. Ik hoor toch soms de standaard muziek waar ik dus niet op zit te wachten. Dus is de keus voor Spotify weer makkelijk gemaakt.

Ik denk dat 3FM hier is ingehaald door streamingdiensten. Voorheen, zonder streamingdienstne, luisterde je naar Kink of 3FM want zij waren bereid ander soort muziek uit te zenden. Maar nu het aanbod bij streamingdiensten ligt, is de keus voor iederen die andere muziek willen gaan horen heel makkelijk daar naar toe te gaan. Ten kosten van 3FM. De mainstrema zenders als Radio 2 en 538 hebben hun eigen publiek.
jessica

Bericht door jessica »

Ik heb even wat cijfers sinds de komst van Sharid Alles naar 3FM op een rijtje gezet. De 2 jaar dat zij nu de baas is bij 3FM en ook de 2 jaar ervoor.
De cijfers zijn steeds van de periode mei/juni dus geen feestdagen vervuiling erin.

Jaar Marktaandeel Luisteraars
2017 4,8% 1.400.000
2018 3,0% 1.034.000
2019 2,7% 1.001.000
2020 2,1% 740.000

Over de 1e te jaar. Daar kon Sharid niet zoveel aan doen. Ze kwam in dienst in 2018 toen het marktaandeel op 3,0% stond. Dat jaar ervoor dat 3FM stuurloos was hebben ze bijna 400.000 luisteraars verloren en ook nog 1,8% marktaandeel

Het 1e jaar heeft Sharid het eigenlijk nog redelijk gedaan maar 0,3% verlies aan marktaandeel en ruim 30.000 luisteraars verloren.

Maar van halverwege 2019 naar halverwege 2020 is het toch wel slecht gegaan. Nog eens 0,6% marktaandeel er af en ook weer meer dan een kwart miljoen luisteraars weg.

Normaal gesproken mag een manager na 2 jaar worden afgerekend. Sharid zit nu 2 jaar en 1 maand in functie. Het 1e jaar moet meestal het omvormingsjaar zijn en dan het 2e jaar het jaar van groei. Daar is bij 3FM echt niets van te zien. Dus zij kan hier verantwoordelijk voor worden gehouden. Niets wijst erop dat de cijfers snel weer draaien onder haar beleid.
SB92

Bericht door SB92 »

Ik heb laatst mijn vrienden gevraagd of ze naar 3FM luisterden. Vroeger deden ze dat nog wel regelmatig, maar die behoefte is helemaal verdwenen. Ze hebben heel soms nog wel KINK of Radio 2 op staan, maar het is 90% Spotify geworden.

Toch denk ik dat 3FM de afwisseling met Spotify zou moeten zijn.
RadioLove95

SB92 schreef: 29 jul 2020 18:33 Ik heb laatst mijn vrienden gevraagd of ze naar 3FM luisterden. Vroeger deden ze dat nog wel regelmatig, maar die behoefte is helemaal verdwenen. Ze hebben heel soms nog wel KINK of Radio 2 op staan, maar het is 90% Spotify geworden.

Denk of hoop?
JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert »

jessica schreef: 29 jul 2020 17:57 Ik heb even wat cijfers sinds de komst van Sharid Alles naar 3FM op een rijtje gezet. De 2 jaar dat zij nu de baas is bij 3FM en ook de 2 jaar ervoor.
De cijfers zijn steeds van de periode mei/juni dus geen feestdagen vervuiling erin.

Jaar Marktaandeel Luisteraars
2017 4,8% 1.400.000
2018 3,0% 1.034.000
2019 2,7% 1.001.000
2020 2,1% 740.000

Over de 1e te jaar. Daar kon Sharid niet zoveel aan doen. Ze kwam in dienst in 2018 toen het marktaandeel op 3,0% stond. Dat jaar ervoor dat 3FM stuurloos was hebben ze bijna 400.000 luisteraars verloren en ook nog 1,8% marktaandeel

Het 1e jaar heeft Sharid het eigenlijk nog redelijk gedaan maar 0,3% verlies aan marktaandeel en ruim 30.000 luisteraars verloren.

Maar van halverwege 2019 naar halverwege 2020 is het toch wel slecht gegaan. Nog eens 0,6% marktaandeel er af en ook weer meer dan een kwart miljoen luisteraars weg.

Normaal gesproken mag een manager na 2 jaar worden afgerekend. Sharid zit nu 2 jaar en 1 maand in functie. Het 1e jaar moet meestal het omvormingsjaar zijn en dan het 2e jaar het jaar van groei. Daar is bij 3FM echt niets van te zien. Dus zij kan hier verantwoordelijk voor worden gehouden. Niets wijst erop dat de cijfers snel weer draaien onder haar beleid.
Helder en op die cijfers mag ze zeker worden afgerekend. Ik weet wel dat ze de eerste maanden toen ze kwam vooral heel veel gesprekken heeft gevoerd met iedereen van 3FM. Vervolgens is ze stapsgewijs veranderingen gaan doorvoeren, zoals het omvormen van SR naar de Lifeline, de 3FM Live sessies, een andere playlist, en de nieuwe merkstrategie van dit voorjaar. Maar je kunt stellen dat - alle goede bedoelingen ten spijt - dat niet voor meer luisteraars heeft gezorgd. Daar mag je haar op afrekenen
SB92

Bericht door SB92 »

RadioLove95 schreef: 29 jul 2020 18:43
SB92 schreef: 29 jul 2020 18:33 Ik heb laatst mijn vrienden gevraagd of ze naar 3FM luisterden. Vroeger deden ze dat nog wel regelmatig, maar die behoefte is helemaal verdwenen. Ze hebben heel soms nog wel KINK of Radio 2 op staan, maar het is 90% Spotify geworden.

Denk of hoop?
Dat denk ik. Dat zou de positie van 3FM moeten zijn, als ik kijk naar hun luistergedrag, smaak en leeftijd.
Plaats reactie