Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Pot

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Pot »

Oortjes schreef:
22 mei 2020 21:03
Het idee om Radio 2 aan te passen om 3FM meer luisteraars te gunnen, lijkt me niet heel realistisch. Het is ook maar de vraag of dat luisteraars bij 3FM op gaat leveren.
Klopt. Maar zo zit het nou eenmaal wel in elkaar. Radio 2 scoort in 10-19 10% en in 20-34 11.1%. Terwijl 3FM slechts 5.9% in 10-19 scoort en 4.7% in 20-34. Daar zou 3FM beter in moeten scoren, aangezien het de kerndoelgroep is. Door wat overlap te creeëren moet het voor de jongere Radio 2 luisteraar interessanter worden om 3FM te luisteren (los van de jocks). Daarnaast scoort bij Radio 10, 10-19 10.4% en in 20-34 9.4%. Dus er is wel een markt voor, hoewel ze niet hetzelfde doen.

Overigens stond er een tijd geleden vermeld (op website NPO, volgens mij) dat 3FM de doelgroep 15-35 jaar had. Toen werd het een tijdje 15-40 en nu is het 15-45. Dan lijkt het er toch op dat ze meer op de wat oudere luisteraar focussen, wat nu in de playlist gedeeltelijk te merken is.
De luistercijfers van 3FM kunnen vrij eenvoudig omhoog, door er een jong klinkende hitzender van te maken. Met het bereik van 3FM, moet het mogelijk zijn Radio 538 en Q Music behoorlijk in de weg te zitten. Maar ja, ga daar maar het publieke belang van uitleggen.
Dat hebben ze min of meer al gedaan (2017-2018) en dat bleek ook niet al te best te werken. Daarmee zou je, in theorie, inderdaad Qmusic en 538 in de weg kunnen zitten, maar ik vraag me af of het dan wel gaat lukken.
En zoals je al zegt: er is niet zoveel publieks aan (hoewel er in het buitenland publieke hitzenders zijn, bijv. MNM in België).

En de laatste uitweg is om van 3FM FunX te gaan maken. Ik zou er, net als veel mede-forumleden, niet naar luisteren, maar dat is het enige concept dat jongeren nog zou aanspreken en niet landelijk op FM is (op de Randstad na, zover ik weet).
Wat het gaat doen met de cijfers? Geen idee. Maar in het verleden heeft de semi-FunX versie (nog) niet veel goeds gebracht.
Oren open!

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Dat jongeren ook naar oudere muziek luisteren, lijkt me nog geen reden Radio 2 aan te passen. Het zou een mogelijkheid zijn om 3FM daar op aan te passen.

In 2017-2018 was 3FM in mijn herinnering geen hitradio, in ieder geval geen goede.

Wat betreft die Megahit, is dat concept van Megahit, Alarmschijf etc. niet achterhaald?
Rock 'n roll is better than music!

Pot

Bericht door Pot »

alex.. schreef:
22 mei 2020 22:29
Ik vind het wel een logische keuze. Deze week is de reclame campagne begonnen, dan pak je een megahit die herkenbaarheid kan veroorzaken bij die mogelijke nieuwe luisteraar. Blijkbaar denken zij dat dit de grootste opkomende hit gaat zijn.
Dat eerste stukje begrijp ik, maar het nummer is ook nog niet veel op andere zenders geweest en nog niet heel bekend, mede doordat het net uit is gekomen. En dat van de grootste hit vind ik ook onzin: twee weken geleden was 'Someone - You live in my Phone' de Megahit. Met alle respect: maar 15.000 views op YouTube, terwijl Harry er na vier dagen 19 miljoen heeft en al een grote artiest is. Het is gewoon wat scheef allemaal.
Daarnaast, ik vind het gunnen aan talenten overigens maar niks. Daarvoor hebben ze 3FM Talent.
Anders krijg je van die Radio 2 praktijken waarbij het er 8 vd 10 keer een Blof, Ilse de Lange of Susan&Freek zijn.
Radio 2 heeft als Topsong het liefst een Nederlands(talig)e artiest. Dat is bij 3FM eigenlijk niet direct zo. Maar over 3FM Talent heb je opzich gelijk.

@Oortjes. Of het achterhaald is, geen idee. Maar het past nou eenmaal bij de zender en er is, mits het goed gebruikt wordt, toch iets wat bij de zender hoort.
Oren open!

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Om dit als 'meisjesmuziek' weg te zetten, vind ik wel weer ontzettend kort door de bocht. Dit gaat gewoon een zomerhitje worden, maar ik weet niet of de Megahit hier eigenlijk wel voor bedoeld is. Pak iets wat het grote gros niet kent, Harry is dit niet nodig. Maar oké, de invloed van 3FM is tegenwoordig ook weer niet zo groot dat ze nog echt hits weten te maken volgens mij. Niet zoals Stenders, Giel, Veenstra (hallo Kensington) en Ekdom dat deden.

RadioLove95

Bericht door RadioLove95 »

Dus je tv reclame promo tijd komt en dan denk je Harry Styles dat is nu echt wat we tegenwoordig zijn met 3FM. Want die bombarderen we tot een track van de week. Persoonlijk had ik echt een nieuwe koers verwacht. In weze is het hetzelfde als 4 jaar geleden.

density1

Bericht door density1 »

Herman ven Schippers schreef:
22 mei 2020 23:03
Om dit als 'meisjesmuziek' weg te zetten, vind ik wel weer ontzettend kort door de bocht. Dit gaat gewoon een zomerhitje worden, maar ik weet niet of de Megahit hier eigenlijk wel voor bedoeld is. Pak iets wat het grote gros niet kent, Harry is dit niet nodig. Maar oké, de invloed van 3FM is tegenwoordig ook weer niet zo groot dat ze nog echt hits weten te maken volgens mij. Niet zoals Stenders, Giel, Veenstra (hallo Kensington) en Ekdom dat deden.
Ik ben het daar mee eens, pak dan iets wat die aandacht nodig heeft. De grote artiesten die een nieuwe track uitbrengen worden toch wel door de andere zenders opgepikt waarom zou 3FM daar nog aan moeten 'hangen' zoals dat dan heet. Echt, het draaien van Dua Lipa, Kensington, Ed Sheeran en dat soort artiesten moet echt eens afgelopen zijn.

jordiv30

Bericht door jordiv30 »

En dat baseren we op één megahit van Harry Styles? Dit jaar zijn er pas twee megahits geweest die ook veelvuldig op andere zenders werden gedraaid, namelijk Chef’Special met Trouble en Celeste met Stop This Flame. We hebben het hier over een plaat die 3 à 4 keer per dag wordt gedraaid, gemixt met andere platen in A-rotatie die je op 538 en Qmusic niet snel voorbij hoort komen. Om 3FM dan meteen te vergelijken met 4 jaar geleden vind ik wat overtrokken.
Laatst gewijzigd door jordiv30 op 22 mei 2020 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

jordiv30

Bericht door jordiv30 »

Dubbel

SB92

Bericht door SB92 »

https://www.youtube.com/watch?v=E07s5ZYygMg

Op basis van de clip kun je het inderdaad wel meisjesmuziek noemen. Wat een clip! =P

SB92

Bericht door SB92 »

Wel mooi dat dit topic weer helemaal negatief is, na een aantal dagen positieve geluiden, doordat 3FM voor een zomerhitje kiest als megahit. We zitten er strak op!

Pot

Bericht door Pot »

density1 schreef:
22 mei 2020 23:31
Herman ven Schippers schreef:
22 mei 2020 23:03
Ik ben het daar mee eens, pak dan iets wat die aandacht nodig heeft. De grote artiesten die een nieuwe track uitbrengen worden toch wel door de andere zenders opgepikt waarom zou 3FM daar nog aan moeten 'hangen' zoals dat dan heet.
Dat zou de Megahit inderdaad onderscheidender maken. Zeker talenten die wat meer airplay verdienen.
Echt, het draaien van Dua Lipa, Kensington, Ed Sheeran en dat soort artiesten moet echt eens afgelopen zijn.
Ik ben er niet mee eens. Kensington snap ik er sowieso niet helemaal tussen, bij dit rijtje. Zelf ben ik ook niet de grootste van van Ed Sheeran of Dua Lipa, maar het is te begrijpen dat ze ze draaien als een jonge(re) popzender.
Daarnaast slaat 3FM al heel veel hits (uit de Top 40/Tipparade) over. Wat ze draaien is wel meer algemene popmuziek.
Oren open!

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

SB92 schreef:
22 mei 2020 23:50
Wel mooi dat dit topic weer helemaal negatief is, na een aantal dagen positieve geluiden, doordat 3FM voor een zomerhitje kiest als megahit. We zitten er strak op!
Maar, Harry Styles is dit toch helemaal niet nodig? Wordt nog zoveel leuke andere muziek gemaakt door mensen zonder dat hun nieuwe single binnen vier dagen op 19 miljoen views staat.

RadioLove95

Bericht door RadioLove95 »

SB92 schreef:
Timing is opvallend. Tijdens dure campagne Harry Styles op de hoogste rotatie zetten. Daar mag je best kritisch naar kijken. Zeker op een plek vol radio liefhebbers die er boven op zitten.

density1

Bericht door density1 »

SB92 schreef:
Waarom is dat nou weer direct negatief? Ik snap wel dat alle 3FM fans onder ons dit misschien als negatief ervaren maar het is gewoon kritiek die gegeven wordt en die mag gegeven worden vind ik.

Pot

Bericht door Pot »

SB92 schreef:
Dit is een discussie die je altijd kunt voeren. Ik vind gewoon dat een Megahit ergens voor moet staan. Waarvan je denkt/bijna zeker weet dat het een hit wordt of om een nieuwe artiest een podium te geven. Of beide apart (dus een megahit en een ...). Het is gewoon jammer dat de Megahit, net als de Mega Top 30, geen echte betekenis heeft. Ik ben van mening dat sommige dingen gewoon wat beter kunnen. Ik zou ook wel wat op kunnen noemen bij 100%NL, maar daar ben ik niet zo geïnteresseerd in. Overigens zegt het, net als andere forumleden, niet dat ik over het algemeen niet positiever ben over 3FM op dit moment.
Oren open!

Plaats reactie