Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
JoosKoning

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door JoosKoning »

Wanneer is de hele programmering weer terug. Weet iemand dat hier misschien? Vaak nemen de djs nog vrij na Serious Request kan ik me voorstellen.
Pot

Bericht door Pot »

density1 schreef: 27 dec 2019 19:57 Meeliften. Er is maar 1 Stenders en probeer dat niet goedkoop te imiteren, erg flauw. Maak je druk om je eigen zender, en daar is alle reden toe...
Nou, nou. Tuut, tuut :roll:
Oren open!
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Tja, als de luisteraars van 3FM graag Snollebollekes willen horen, terwijl de dj's die herrie terecht niet willen draaien, dan verklaard dat wel waarom de luistercijfers niet zo best zijn.

Dat die jongen een plaat afkapt, nou ja, maar zo kort na Rob Stenders, ik weet het niet.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

LokaleSter schreef: 28 dec 2019 00:59 Tja, als de luisteraars van 3FM graag Snollebollekes willen horen, terwijl de dj's die herrie terecht niet willen draaien, dan verklaard dat wel waarom de luistercijfers niet zo best zijn.

Dat die jongen een plaat afkapt, nou ja, maar zo kort na Rob Stenders, ik weet het niet.
Wat een onzin, er is flink voor die plaat betaald voor het goede doel, dan moet je dat ding gewoon zonder te zeiken draaien. Je eigen ego aan de kant schuiven voor het goede doel. Denk niet echt dat dit aangevraagd is door de doosnee 3FM luisteraar, maar meer door mensen die alleen met SR inschakelen. Kan me trouwens voorstellen dat je als DJ tijdens het wandelen in de regen om 03:30 liever dit hoort dan een of andere depressieve kut plaat van James Blunt of Adele.
WinnaarRadioring2023

Herman ven Schippers schreef: 28 dec 2019 01:28
LokaleSter schreef: 28 dec 2019 00:59 Tja, als de luisteraars van 3FM graag Snollebollekes willen horen, terwijl de dj's die herrie terecht niet willen draaien, dan verklaard dat wel waarom de luistercijfers niet zo best zijn.

Wat een onzin, er is flink voor die plaat betaald voor het goede doel, dan moet je dat ding gewoon zonder te zeiken draaien. Je eigen ego aan de kant schuiven voor het goede doel. Denk niet echt dat dit aangevraagd is door de doosnee 3FM luisteraar, maar meer door mensen die alleen met SR inschakelen. Kan me trouwens voorstellen dat je als DJ tijdens het wandelen in de regen om 03:30 liever dit hoort dan een of andere depressieve kut plaat van James Blunt of Adele.
Geen idee, het zou mij niets verbazen als er een groep luisteraars is die het kan waarderen dat er een onverwachte plaat tussendoor komt. Niet dat het dagelijks voorbij moet komen, maar zo af en toe de net even wat betere muziek die normaal alleen aan te horen is als je flink gezopen heb, ik geloof dat daar ook op 3FM wel ruimte voor is.

Maar je hebt een punt, dat afzeiken en afkappen is niet nodig.
density1

Bericht door density1 »

Scoop? Patrick Kicken meld in het jaaroverzicht op Spreekbuis.nl dat Rob Stenders zich gaat bemoeien met het muziekbeleid van 3FM.
https://www.youtube.com/watch?v=46qk1mmXmhI&t=4847s
Pot

Bericht door Pot »

density1 schreef: 30 dec 2019 12:04 Scoop? Patrick Kicken meld in het jaaroverzicht op Spreekbuis.nl dat Rob Stenders zich gaat bemoeien met het muziekbeleid van 3FM.
https://www.youtube.com/watch?v=46qk1mmXmhI&t=4847s
Dat kan nog interessant worden...
Oren open!
density1

Bericht door density1 »

Als ze het krampachtig in jongeren denken bij 3FM overboord gooien en van 3FM weer een zender maken voor de echte muziekliefhebber en niet te discrimineren op jaartallen zodat er ook oude alternatieve muziek gedraaid gaat worden, en zelfs The Beatles en The Stones, wat hij op zijn oude KINK FM ook pleegde te doen, dan wordt het misschien weer eens wat.
Pot

Bericht door Pot »

density1 schreef: 30 dec 2019 14:41 Als ze het krampachtig in jongeren denken bij 3FM overboord gooien en van 3FM weer een zender maken voor de echte muziekliefhebber en niet te discrimineren op jaartallen zodat er ook oude alternatieve muziek gedraaid gaat worden, en zelfs The Beatles en The Stones, wat hij op zijn oude KINK FM ook pleegde te doen, dan wordt het misschien weer eens wat.
Nou dat verwacht ik niet en weet ook niet of je dat moet hopen.
Oren open!
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Pot schreef: 30 dec 2019 15:52
density1 schreef: 30 dec 2019 14:41 Als ze het krampachtig in jongeren denken bij 3FM overboord gooien en van 3FM weer een zender maken voor de echte muziekliefhebber en niet te discrimineren op jaartallen zodat er ook oude alternatieve muziek gedraaid gaat worden, en zelfs The Beatles en The Stones, wat hij op zijn oude KINK FM ook pleegde te doen, dan wordt het misschien weer eens wat.
Nou dat verwacht ik niet en weet ook niet of je dat moet hopen.
Ik hoop mee :-)
JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert »

Dat soort platen kwamen ook tijdens SR19 voorbij (het werd door Domien ook geroepen toen de nieuwe payoff 'Music Starts Here' werd gelanceerd, dat The Beatles ook op 3FM kan worden gedraaid). Maar 3FM denkt in mijn optiek helemaal niet meer zo krampachtig in jongeren, want als ze alleen radio zouden maken voor jongeren zou je alleen maar hiphop en pophitjes horen.
density1

Bericht door density1 »

En in SR19 waren het nog wel verzoekjes dus ik neem aan dat ze dit overtuigender gaan laten horen in het nieuwe jaar. Overlapping is helemaal in, zelfs de zenders van Talpa overlappen met elkaar nadat ze dat eerst krampachtig tegenhielden.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Met al het kabaal van deze avond kom ik niet meer aan het slapen, dus heb ik eens zitten nadenken over het medium radio en welke visie ik mis bij de publieke omroep. Let wel, dit is geen voorstel tot een zogenaamde 'droom programmering' maar eerder een poging tot het creëren van een visie op jongerenradio anno 2020 die toekomstbestendig is. De namen die ik noem zijn ter inspiratie, ik wil het huidige denkdiscours radicaal doorbreken en echt een ander alternatief benoemen dan hier eerder geopperd is.

Wel nu, welke misconcepties zie ik binnen het huidige 3FM?
- Jongeren willen alleen maar nieuwe muziek horen;
- Radio 2 sluit bij veel jongeren meer aan op de radio die ze willen horen dan 3FM;
- Jongeren zijn geïnteresseerd in een breed scala aan muziek, hierdoor krijg je neder hiphop na rockplaten;
- Jongeren zijn alleen maar geïnteresseerd in DJ's van hun leeftijd;
- Er is geen duidelijke visie op wat men nu precies wil met het nieuwe 3FM;
- De NPO maakt geen gebruik van haar kracht, dat ze veel talent hebben zitten op de vijf radio stations;
- Een heel belangrijke: Wil ik goede nieuwe muziek luisteren dan luister ik Radio 2 ipv 3FM, Radio 2 is zeer vaak leidend qua nieuwe muziek;

Natuurlijk bevat dit niet alles, maar dit zijn wel de puntjes die mij het meeste in het oog springen. Wat zou ik dus doen als ik aan het roer stond van 3FM:

1.Herzie de gehele programmering en werk in een aantal blokken. 6:00-18:00, 18:00-00:00 en 00:00-6:00, alle blokken met hun eigen identiteit:
6:00-18:00 = De belangrijkste muziek uit de popgeschiedenis aangevuld met de nieuwste tracks, omringd door verhalen die aansluiten bij de leefwereld van de doelgroep 16 tot 31 jaar;
18:00-00:00 = Het podcast platform van Nederland, iedere dag podcasts gericht op jongeren en muziekliefhebbers;
00:00-6:00 = opleidingsinstituut 3fm

Introduceer op vrijdag weer een alternatieve draaidag met echte personality shows;

2.Geef ieder blok een nieuwe invulling, maak een mix tussen de nieuwe talenten van 3FM en oude krachten met jonge geest van andere stations, haal ook nieuwe boeiende talenten binnen. Enkele voorbeelden:
Ochtendshow met Rob Jansen
Late ochtend zoals die nu is
Lunchshow met Frank & Eva
14:00-16:00 met Sander Hoogendoorn
Middagshow met Wouter vd Goes en Frank van 't Hof (die vrijdag avond en de soulnight aan radio 2 verbonden blijven)

Iedere avond met uitzondering van de vrijdag podcasts van 2 uur tussen 18:00 en 00:00. Denk aan podcasts van 3FM'ers (Frank van de Lende, Sander Hoogendoorn, Vera Siemons, Sagid Carter), podcasts van radio helden met een jonge geest of een neusje voor nieuwe muziek (Jeroen van Inkel, Rob Stenders, Jurgen van den Berg, Winfried Baaijens, Annemieke schollaardt, leo blokhuis) en podcasts van nieuwe talenten / bekende namen (Bram Krikke, Eva Cleve, One'sy Muller).

18:00-00:00 moet enerzijds vastigheid bieden maar ook een speeltuin worden voor nieuwe concepten, het motto moet zijn nieuwe radio gericht op jongeren & muziekliefhebbers waarbij innovatie centraal staat. Dat houdt ook in dat je soms echt out of the box moet kunnen denken. Zou bijvoorbeeld oud radio 6 DJ Phil Horneman een interessant jazz/house programma op 3fm kunnen maken? Of kan de samenwerking worden aangegaan met een commerciële partij? Zouden er vloggers zijn die een goede podcast voor 3FM kunnen ontwikkelen? Zouden lúisteraars podcasts voor 3FM kunnen ontwikkelen?

Op de vrijdag zou er weer meer personality op 3fm moeten komen én dat mag best uit de ervaren hoek komen. Zo zouden Rick van Velthuysen en Bram Krikke goede kandidaten zijn om een programma te maken deze dag.

Met een concept als deze (los van de genoemde namen ter inspiratie) maak je in ieder geval al veel duidelijker waar jouw radio merk voor staat. Er is via deze weg een duidelijke visie die aansluit bij het ritme van de dag waarbij ook ruimte wordt geboden voor innovatie en experimenten.

3.Haal expertise binnen bij ervaren krachten:

Nu begreep ik al dat Rob Stenders zich gaat bemoeien met de muziekmix en programmering van 3FM. Dat zou een ongelofelijke aanwinst kunnen zijn voor het blok 6:00-18:00. Wellicht zou het verstandig zijn om innovatieve krachten binnen te halen voor een podcast blok op 3FM, radio dj's die echt wat anders hebben durven doen dan de rest. Kijk bijvoorbeeld of Giel Beelen en/of Patrick Kicken interesse hebben om hier eens consultancy werk voor te komen doen, ga eens echt investeren in innovatie NPO.

4.Conclusie:

Beste NPO, kom eens met een nieuwe radicale visie op het fenomeen radio. Podcasts zijn in opkomst en passen naar mijn inziens goed bij de belevenis van jongeren, ook is het gek om te denken dat jongeren geen oudere muziek willen luisteren gezien het succes van de top 2000. Wil je jongeren trekken dan gaat het volgens mij niet zo zeer om de muzikale inhoud, maar eerder om het pakket wat daar om heen zit. Zoek interessante figuren van de radio en de maatschappij die gezag hebben bij jongeren en die nog altijd goed kunnen aansluiten bij de beleef wereld van jongeren, daar hoeft iemand niet persé 25 voor te zijn. Dat radio 2 en 3fm dan erg met elkaar over lappen hoeft dan ook geen probleem te zijn, als het contentpakket aansluit dan komen de jongeren vanzelf.
density1

Bericht door density1 »

Erg goed betoog en goed verwoord. Helemaal mee eens. Het is eigenlijk ook wat ik al eerder aangaf. Discrimineer niet op leeftijd qua DJ's maar ook niet in muziek. Daar is een Rob Stenders ijzersterk in.
WinnaarRadioring2023

JulesKluivert schreef: 30 dec 2019 22:32
Dat soort platen kwamen ook tijdens SR19 voorbij (het werd door Domien ook geroepen toen de nieuwe payoff 'Music Starts Here' werd gelanceerd, dat The Beatles ook op 3FM kan worden gedraaid). Maar 3FM denkt in mijn optiek helemaal niet meer zo krampachtig in jongeren, want als ze alleen radio zouden maken voor jongeren zou je alleen maar hiphop en pophitjes horen.
Als 3FM alleen maar hiphop en pophitjes gaat draaien dan weten ze vooraf al dat er in de provincie weinig meer geluisterd wordt.
Plaats reactie