Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Pot

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Pot » 29 sep 2019 15:07

JulesKluivert schreef:
29 sep 2019 15:06
Pot schreef:
29 sep 2019 14:38
Bovendien wordt ook Lil Kleine hooguit één keer per dag gedraaid, tenzij hij een hit te pakken heeft.
Lil Kleine wordt echt niet dagelijks op 3FM gedraaid hoor :lol:
Daarom zeg ik ook hooguit. Kan ook 0 zijn. :wink:
Oortjes open!

Pot

Bericht door Pot » 29 sep 2019 15:12

density1 schreef:
29 sep 2019 14:46
Dan heb je het niet goed gelezen. Er is niets mis met een hit, maar draai dan een hit wat in stijl wel past bij de alternatieve muziek die je meent te draaien.. Maar dit is de eeuwige discussie hier die eeuwig in hetzelfde cirkeltje blijft draaien.
Dat laatste klopt; dan hebben we weer 5 artiesten, verder komen we niet. Als gemiddeld ca 40% van je playlist hits zijn, is het gek om elk uur dezelfde artiest te draaien, 24 uur lang. Daarom moet 3FM verder kijken om voor de jongere doelgroep toch iets interresants te vinden >> andere hitjes.
Oortjes open!

density1

Bericht door density1 » 29 sep 2019 15:12

JulesKluivert schreef:
29 sep 2019 15:05
density1 schreef:
29 sep 2019 14:44
JulesKluivert schreef:
29 sep 2019 14:26
Laten we wel even bij de feiten blijven: sinds wanneer wordt Lil' Kleine nog gedraaid op 3FM? Ik luister regelmatig en die zit echt niet tussen de recurrents/hits/classics.

En het statement dat ze "achter de feiten aan lopen en van alles missen", dat mag je natuurlijk vinden. Feit is dat er in 3voor12 en, wanneer het echt goede muziek is ook in de andere programma's wordt gedraaid, ontzettend veel nieuwe muziek voorbij komt die ik bij veel andere stations niet hoor.
Dan heb je het over nieuwe muziek in 1 programma, maar ik bekijk het over de gehele linie.
Dan lees je niet goed wat ik schrijf. Bij 3FM zijn ze voortdurend bezig om nieuwe muziek te ontdekken, het meeste daarvan hoor je bij 3voor12 (omdat het programma daar nu eenmaal om draait). Als die muziek goed genoeg/interessant genoeg is zullen die onderdeel worden van de playlist en hoor je het dus overal terug.
Ik lees het heel goed. Feit blijft dat die muziek die daar ondekt wordt te weinig door stroomt naar de reguliere playlist van 3FM. Of er komt de laatste tijd gewoon relatief weinig relevante muziek voor 3FM uit zodat je dat nauwelijks terug hoort in de daily playlist.

density1

Bericht door density1 » 29 sep 2019 15:14

Pot schreef:
29 sep 2019 15:12
density1 schreef:
Dan heb je het niet goed gelezen. Er is niets mis met een hit, maar draai dan een hit wat in stijl wel past bij de alternatieve muziek die je meent te draaien.. Maar dit is de eeuwige discussie hier die eeuwig in hetzelfde cirkeltje blijft draaien.
Dat laatste klopt; dan hebben we weer 5 artiesten, verder komen we niet. Als gemiddeld ca 40% van je playlist hits zijn, is het gek om elk uur dezelfde artiest te draaien, 24 uur lang. Daarom moet 3FM verder kijken om voor de jongere doelgroep toch iets interresants te vinden >> andere hitjes.
Er is geen geschreven wet voor 3FM waarin staat dat dit moet hoor.
Laatst gewijzigd door density1 op 29 sep 2019 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

SB92

Bericht door SB92 » 29 sep 2019 15:14

Afgelopen uur hebben ze dit gedraaid:
Afgelopen uur:
Anderson Paak & Smokey Robinson - Make it better
Vance Joy - Riptide
Lana del Ray - Norman Fucking Rockwell
Drake - Hotline Bling
The 1975 - Sex
Tiesto, Rita Ora & Jonas Blue - Ritual
Loyle Carner & Jordan Rakei - Ottolenghi
George Ezra - Don't Matter Now
Blink 182 - All the small things
Billie Eilish - All the good girls go to hell
Arcade Fire - We used to wait
Noah Kahan ft. Julia Michaels - Hurt somebody
Real Derek - Bricks
Aviici - Heaven
Daar zitten toch echt wel een paar muziekkeuzes tussen die ik niet begrijp. Tiesto en Drake hebben echt niks te zoeken op het hedendaagse 3FM wat mij betreft. Daar had beter een goede rockplaat of indie gepast. Of een alternatieve hit.

Maar over het algemeen vind ik het logische keuzes. Een mix van nieuwe muziek. Het mag wel wat rauwer naar mijn smaak. Maar het is grotendeels wel alternatief.

Pot

Bericht door Pot » 29 sep 2019 16:08

density1 schreef:
29 sep 2019 15:14
Pot schreef:
29 sep 2019 15:12
density1 schreef:
Er is geen geschreven wet voor 3FM waarin staat dat dit moet hoor.
Nee, klopt. Maar 3FM wil zeker nu luisteraars houden.
Oortjes open!

density1

Bericht door density1 » 29 sep 2019 16:14

Ik denk dat met hun huidige houding dit alleen juist maar luisteraars wegjaagt want afwijkende hits draaien doen ze zeer regelmatig en daar moet je dus voorzichtig mee zijn. Dan hoor ik liever een Coldplay als echt hit dan een Shawn Mendes of Tiesto, Rita Ora & Jonas Blue en Drake om maar een voorbeeld te noemen. En Aviccii ondanks Chris Martin kan dan nog net omdat Chris Martin/Coldplay, maar dan houdt het wel een beetje op.

Pot

Bericht door Pot » 29 sep 2019 16:25

density1 schreef:
29 sep 2019 16:14
Ik denk dat met hun huidige houding dit alleen juist maar luisteraars wegjaagt want afwijkende hits draaien doen ze zeer regelmatig en daar moet je dus voorzichtig mee zijn. Dan hoor ik liever een Coldplay als echt hit dan een Shawn Mendes of Tiesto, Rita Ora & Jonas Blue en Drake om maar een voorbeeld te noemen.
Daar kan ik me grotendeels wel bij aansluiten, maar 3FM wil een ook jongerenzender, daar horen nou eenmaal hits bij als Shawn Mendes en Tiësto
Oortjes open!

density1

Bericht door density1 » 29 sep 2019 16:52

En daar ben ik het dus niet mee eens want om een jongerenzender te zijn kan in deze tijd gewoon niet meer op de manier zoals ze nu bezig zijn en slaat niet aan.

SB92

Bericht door SB92 » 29 sep 2019 16:58

density1 schreef:
29 sep 2019 16:14
Ik denk dat met hun huidige houding dit alleen juist maar luisteraars wegjaagt want afwijkende hits draaien doen ze zeer regelmatig en daar moet je dus voorzichtig mee zijn. Dan hoor ik liever een Coldplay als echt hit dan een Shawn Mendes of Tiesto, Rita Ora & Jonas Blue en Drake om maar een voorbeeld te noemen. En Aviccii ondanks Chris Martin kan dan nog net omdat Chris Martin/Coldplay, maar dan houdt het wel een beetje op.
Als Coldplay een hit heeft, draaien ze die vast en zeker wel. Dat zie je toch ook met Panic at the Disco, Green Day, Kensington of andere artiesten die ook op 538 gedraaid worden.

En Shawn Mendes vind ik dan meer op 3FM passen (zoals One Direction vroeger ook best kon) dan een Drake. Boyband-achtige muziek schuurt, gek genoeg, vrij dicht tegen de poprock die op 3FM gedraaid wordt. Bij urban/R&B heb ik dat minder.

Verder heb ik nu een tijdje ook KINK op staan, maar die maken hun playlist ook interessant met een soort sandwich-platen. Alleen zijn dat dan vaak oudere hits van een Green Day, Nirvana of Limp Bizkit.

density1

Bericht door density1 » 29 sep 2019 17:08

Zoals Kink het doet klopt het weer wel. Dat zijn hun hits die ze tussen de nieuwe, relatief nog onbekendere muziek draaien. Gewoon goede relevante classics. Zit goed in elkaar de laatste tijd.

SB92

Bericht door SB92 » 29 sep 2019 17:47

density1 schreef:
29 sep 2019 17:08
Zoals Kink het doet klopt het weer wel. Dat zijn hun hits die ze tussen de nieuwe, relatief nog onbekendere muziek draaien. Gewoon goede relevante classics. Zit goed in elkaar de laatste tijd.
Maar 3FM is geen KINK. En ik heb het gevoel dat jij 3FM meer ziet als een soort KINK van de publieke omroep.

Natuurlijk hoor je bij 3FM wel Shawn Mendes en bij KINK niet. Dat is nou precies het verschil tussen de twee stations. 3FM moet, naast nieuwe alternatieve muziek, ook de jeugd aan zich trekken.

density1

Bericht door density1 » 29 sep 2019 18:07

Dat is een aanname,maar nogmaals, de jeugd gaat geen 3FM meer luisteren dus zul je met andere alternatieven moeten komen dus ja, als het een soort van KINK moet worden is dat maar zo. Dan doe je tenminste nog wel iets waar meer uit te halen valt dan zo'n format waarin je denkt dat je ook maar platte popliedjes van Shawn Mendes en zulks moet blijven draaien want die jonge luisteraar die deze muziek geweldig vind komt echt niet naar 3FM omdat daar toevallig eens dat soort muziek voorbij komt 1 of 2x per uur.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 29 sep 2019 19:03

Probleem van deze discussie zal altijd blijven dat de meeste hier puur en alleen redeneren vanuit hun eigen voorkeuren. En vaak ook nog eens niet in de leeftijdsgroep vallen waarop 3FM zich wil richten.

In de hoogtijdagen was de formule alternatief met een populair tintje juist het recept voor het succes. Het is niet gek dat men daar nu weer naar kijkt. De markt, wereld en verwachtingen zijn echter wel veranderd en dat maakt het nu een stuk ingewikkelder.

Wat de sleutel tot succes nu is? Ik durf het niet zo te zeggen. Ik weet wel dat het zo nauw programmeren als een Kink FM of FunX of Sublime dat niet zal zijn.

density1

Bericht door density1 » 29 sep 2019 19:20

We hoeven niet in de doelgroep van 3FM te zitten om te concluderen dat 3FM het in de beoogde doelgroep erg moeilijk heeft. Dat is net zo'n kul argument dat je geen mening mag geven als je zelf nooit radio hebt gemaakt of voetbal hebt gespeeld op hoog niveau want dan zouden mensen als Derksen ook niets meer mogen roepen over voetbal.
Dat 3FM in de hoogtijddagen ook populaire muziek draaide dat klopt, maar dat werd dan wel geserveerd door doorgaans A-jocks die nu hun heil ergens anders gezocht hebben. Die tijd ga je niet meer terug krijgen, andere tijd. Dus nu mag je 3FM hier niet meer mee vergelijken vind ik.

Plaats reactie