Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Pot

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Pot » 02 sep 2019 22:48

basf schreef:
02 sep 2019 22:46
Begrijp niet waarom ze de naam niet hebben veranderd naar bijvoorbeeld 3FM top 30, want het woord mega os ook wel heel erg jaren ‘90.
Misschien vanwege de bekenheid? Serious Request hebben ze ook zo gelaten, ookal is 3FM geen Serious Radio meer.
Oortjes open!

density1

Bericht door density1 » 02 sep 2019 22:50

Dat Mega mag er inderdaad ook wel uit voegt niets meer toe aan 3FM.

Bart144

Bericht door Bart144 » 03 sep 2019 00:31

Ik vind het allemaal half werk. Het klinkt alsof er weinig gaat veranderen aan de lijst. De 3FM-luisteraar mag nog stemmen op de top 3. Dan kon je deze week dus kiezen tussen Shawn Mendes, Snelle en Marco Borsato... Daar gaat de lijst niet ‘alternatiever’ van worden.

Ik zou toch pleiten voor een lijst als ‘De Afrekening’ van StuBru. Daar stemmen de luisteraars elke week. Maak als 3FM een ruime keuzelijst met muziek die bij de zender past en laat daarna de luisteraars er een top 30 van maken.

SB92

Bericht door SB92 » 03 sep 2019 00:33

Had hier meer van gehoopt. Was wel benieuwd hoe een echte 3FM-lijst er uit zou zien.

jessica

Bericht door jessica » 03 sep 2019 00:35

Bart144 schreef:
03 sep 2019 00:31
Ik vind het allemaal half werk. Het klinkt alsof er weinig gaat veranderen aan de lijst. De 3FM-luisteraar mag nog stemmen op de top 3. Dan kon je deze week dus kiezen tussen Shawn Mendes, Snelle en Marco Borsato... Daar gaat de lijst niet ‘alternatiever’ van worden.

Ik zou toch pleiten voor een lijst als ‘De Afrekening’ van StuBru. Daar stemmen de luisteraars elke week. Maak als 3FM een ruime keuzelijst met muziek die bij de zender past en laat daarna de luisteraars er een top 30 van maken.
Goed idee. Nu lijkt het inderdaad of ze de 20 liedjes die ze niet wilen draaien uit de top50 weglaten en er zo een top30 van maken die meer bij het station aansluit. Ik had ook als muziekredactie en DJ's een tiplijst gemaakt en luisteraars laten stemmen. Zo betrek je de luisteraars veel meer bij de lijst dan alleen op de top3 te laten stemmen.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 03 sep 2019 18:27

Hoewel De Top 40 een sterkere merknaam is, heeft De Mega Top 50 en haar voorlopers altijd een betrouwbaarder signatuur gehad. Tot vandaag want de airplay gegevens van de grote Nederlandse radiostations worden meegenomen in de samenstelling van de lijst. Dat lijkt nu te verdwijnen want de lijst moet meer aansluiting vinden met de zender 3FM.

Is het daarmee nog wel een “hitparade” of is het daarmee een (beperkte) hitlijst met alternatieve muziek?
Indien het laatste het geval is, had de zender dan niet met een volledig nieuwe lijst kunnen starten zonder “Mega”?

De aanpassing van de hitlijst lijkt een gevolg van door omroeppolitiek gedreven poldermodeloplossing.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Smid70

Bericht door Smid70 » 03 sep 2019 18:53

Phoenix schreef:
03 sep 2019 18:27
Hoewel De Top 40 een sterkere merknaam is, heeft De Mega Top 50 en haar voorlopers altijd een betrouwbaarder signatuur gehad. Tot vandaag want de airplay gegevens van de grote Nederlandse radiostations worden meegenomen in de samenstelling van de lijst. Dat lijkt nu te verdwijnen want de lijst moet meer aansluiting vinden met de zender 3FM.

Is het daarmee nog wel een “hitparade” of is het daarmee een (beperkte) hitlijst met alternatieve muziek?
Indien het laatste het geval is, had de zender dan niet met een volledig nieuwe lijst kunnen starten zonder “Mega”?

De aanpassing van de hitlijst lijkt een gevolg van door omroeppolitiek gedreven poldermodeloplossing.
Een hitlijst die niet alleen maar gebruik maakt van verkoopcijfers is nooit een betrouwbare lijst.
Streaming zegt niet zoveel, want wordt bepaalde muziek gestreamed omdat er echt voor een nummer gekozen wordt of omdat het in een playlist staat.
En de draaibeurten bij een radiozender slaat natuurlijk al helemaal nergens op, want erg makkelijk beïnvloedbaar.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 03 sep 2019 20:15

Smid70 schreef:
03 sep 2019 18:53
Een hitlijst die niet alleen maar gebruik maakt van verkoopcijfers is nooit een betrouwbare lijst.
Huh? Een hitlijst die naast verkoopcijfers gebruik maakt van andere gegevens is per definitie onbetrouwbaar? Vreemd statement.
28-01-08 / 22-04-10

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 03 sep 2019 20:44

Bart144 schreef:
03 sep 2019 00:31
Het klinkt alsof er weinig gaat veranderen aan de lijst. De 3FM-luisteraar mag nog stemmen op de top 3. Dan kon je deze week dus kiezen tussen Shawn Mendes, Snelle en Marco Borsato... Daar gaat de lijst niet ‘alternatiever’ van worden.
Dat hangt er dus vanaf. Als 3FM 30 nummers gaat kiezen (bijvoorbeeld allemaal nieuwe, alternatieve acts) en de luisteraar alleen de top 3 mag kiezen, kun je in theorie een hele alternatieve top 3 krijgen.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Stef99

Bericht door Stef99 » 03 sep 2019 21:08

castmember schreef:
02 sep 2019 18:41
3FM heeft de afgelopen tijd ook grote stappen gemaakt om hun online archief uit te dunnen. Bijna al het beeldmateriaal van Serious Request of oude programma’s zoals EkstraWeekend dat via de 3FM kanalen (site, youtube, instagram, facebook) werd gedeeld is offline gehaald.

Ik snap dat je een nieuw imago wil en een nieuw beeld wol maken. Maar op dat moment gooi je toch niet al je herinneringen weg? Wat een stomme zet zeg!
Tijd om de zender maar op te doeken dan, als ze toch bezig zijn met dingen offline halen of te verwijderen

Pot

Bericht door Pot » 03 sep 2019 21:21

Stef99 schreef:
03 sep 2019 21:08
Tijd om de zender maar op te doeken dan, als ze toch bezig zijn met dingen offline halen of te verwijderen
Ook weer een reactie waar niemand mee opschiet, als jij vind dat er om zo'n simpele reden een zender opgedoekt moet worden zijn binnen de kortste keren alle zenders opgedoekt. Reageer er dan niet op.
Stef99 schreef:
03 sep 2019 21:08
Ik snap dat je een nieuw imago wil en een nieuw beeld wol maken. Maar op dat moment gooi je toch niet al je herinneringen weg? Wat een stomme zet zeg!
Klopt. Het wordt niet verwijderd volgens mij, maar alleen niet meer openbaar te zien.
Oortjes open!

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 04 sep 2019 09:06

castmember schreef:
02 sep 2019 18:41
3FM heeft de afgelopen tijd ook grote stappen gemaakt om hun online archief uit te dunnen. Bijna al het beeldmateriaal van Serious Request of oude programma’s zoals EkstraWeekend dat via de 3FM kanalen (site, youtube, instagram, facebook) werd gedeeld is offline gehaald.

Ik merkte het ook ja. Het kan ook puur praktisch zijn dat ze tegen hun limiet aanliepen op YouTube en ruimte moesten maken? Anyhow: op een ander forum heeft iemand alle video's nog bewaard, dus het is gelukkig veilig gesteld :cool:
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Smid70

Bericht door Smid70 » 04 sep 2019 11:56

Phoenix schreef:
03 sep 2019 20:15
Smid70 schreef:
Huh? Een hitlijst die naast verkoopcijfers gebruik maakt van andere gegevens is per definitie onbetrouwbaar? Vreemd statement.
Nee hoor. Ik vind playlists, die zijn samengesteld door radiozenders, platenlabels etc. op Spotify, Apple Music etc onbetrouwbaar om te gebruiken voor een hitlijst, de luisteraar kiest immers niet het te luisteren nummer, het is dus beïnvloed door de samensteller van de playlist. En daardoor kun je niet per definitie zeggen dat het lied in kwestie populair is. Ik doel hier dan niet op eigen playlist met zelf gekozen nummers. Maar op de samengestelde playlist van radiozenders, platenlabels etc.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 04 sep 2019 19:58

Smid70 schreef:
04 sep 2019 11:56
Phoenix schreef:
03 sep 2019 20:15
Smid70 schreef:
Nee hoor. Ik vind playlists, die zijn samengesteld door radiozenders, platenlabels etc. op Spotify, Apple Music etc onbetrouwbaar om te gebruiken voor een hitlijst, de luisteraar kiest immers niet het te luisteren nummer, het is dus beïnvloed door de samensteller van de playlist. En daardoor kun je niet per definitie zeggen dat het lied in kwestie populair is. Ik doel hier dan niet op eigen playlist met zelf gekozen nummers. Maar op de samengestelde playlist van radiozenders, platenlabels etc.
Ok, duidelijk nu.
Overigens denk ik dat iedere vorm van verkoop, airplay, download, streaming, e.d. beïnvloed is, waardoor geen enkele vorm van een hitlijst volledig objectief kan zijn.
28-01-08 / 22-04-10

SB92

Bericht door SB92 » 04 sep 2019 20:54

Als je alleen verkoopcijfers mee zou nemen staat Kinderen voor Kinderen elke week op 1...

Plaats reactie