Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderators: admin6, admin6, admin6, admin6, admin6

Plaats reactie
Phoenix

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Phoenix » 16 jun 2019 11:48

Waarom staat Sander Hoogendoorn ter discussie?
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Taco Zip

Bericht door Taco Zip » 16 jun 2019 16:54

Phoenix schreef:
16 jun 2019 11:48
Inderdaad, ik persoonlijk vind hem de prettigste jock in de morgen. Scoort ook niet slecht tov de rest, itt bijvoorbeeld Mark + Ràmon. ( is ook een prima show btw )
Ik ben het ook niet eens met alles van de dagprogrammering, maar laat alles maar even zo als het nu is. Constante aanpassingen zijn sowieso niet goed voor het station.

alex..

Bericht door alex.. » 17 jun 2019 00:13

Phoenix schreef:
Ik geloof niet dat je met Sander de oorlog gaat winnen ondanks dat hij een prima show maakt, maar daar is het ook mee gezegd.
Er is niet echt een reden om de deze ochtendshow aan te zetten, behalve dan de muziek.

De cijfers zeggen twee kanten (en spreken mij een beetje tegen):
Afbeelding
Let wel op, dit is een vertekend beeld, het najaar zat Sander ook rond de +16% zoals Domien. Puur door Evers dat er een sprong is gemaakt.

Aan de ene kant is de score van Sander t.o.v. het stationsgemiddelde hoger dan die van Domien, aan de andere kant loopt zijn show erg mee met de trend van het stationsgemiddelde:
Afbeelding
Blauw = stationsgemiddelde
Zwart = ochtendshow gemiddelde

Ok, een voorzichtige conclusie, want het is nog vroeg.
De trend van het gemiddelde volgen is de reden waarom ik denk dat deze show 3FM niet uit het slop zal trekken. Stabiliteit is gewenst en kort gezegd kent Sander enkel nog momenten van daling.
Toch was daar de 'Evers piek' met dec-jan/jan-feb metingen, het moment dat er toch zo 4% verdeeld kon worden, ook die luisteraars blijven niet hangen (wat meteen de flinke sprong naar beneden verklaard bij de laatste meting).

De andere reden is dat Sander verder in de media niet ingezet wordt. Als je niet bekend bent met 3FM, dan is er geen enkele wijze waarop je hem kan zien. Terwijl de zender juist het veld in moet om te laten zien dat ze er zijn. Ze bewegen zich heel erg op een eilandje.

Sander is te goed om niet in de dagprogrammering te hebben (13-16), maar ik zie er tot dusver geen sterke ochtendshow uit groeien. Een waarvoor je de radio overschakelt naar 3FM.
Het is vooral prima voor als je de radio toch al aan had. Echter is dat station al gepasseerd en moeten luisteraars nu geactiveerd worden om de frequentie te veranderen.

cassie127

Bericht door cassie127 » 17 jun 2019 00:41

JulesKluivert schreef:
13 jun 2019 07:57
jessica schreef:
13 jun 2019 07:46
JulesKluivert schreef:
12 jun 2019 18:59

Twee maanden?! Dat is wel heel lang
Meestal doen ze dan mee aan expeditie Robinson of Wie is de Mol. Ik gok op het laatste.
De opnames van WIDM zijn geloof ik altijd in mei en juni, dus als dat zo is, is hij te laat weg. Ik vind het in elk geval erg lang, ook omdat hij in januari inderdaad ook al drie weken weg was na Serious Request
Nou ik weet niet waar jullie die 2 maanden vandaan halen... Maar in juli is Frankie gewoon weer terug hoor (En Puck (v/d planning) ook) https://twitter.com/Frank3FM/status/1138440496680804353?s=09

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 17 jun 2019 07:58

alex.. schreef:
17 jun 2019 00:13
Phoenix schreef:
Ik geloof niet dat je met Sander de oorlog gaat winnen ondanks dat hij een prima show maakt, maar daar is het ook mee gezegd.
Er is niet echt een reden om de deze ochtendshow aan te zetten, behalve dan de muziek.

De cijfers zeggen twee kanten (en spreken mij een beetje tegen):
Afbeelding
Let wel op, dit is een vertekend beeld, het najaar zat Sander ook rond de +16% zoals Domien. Puur door Evers dat er een sprong is gemaakt.

Aan de ene kant is de score van Sander t.o.v. het stationsgemiddelde hoger dan die van Domien, aan de andere kant loopt zijn show erg mee met de trend van het stationsgemiddelde:
Afbeelding
Blauw = stationsgemiddelde
Zwart = ochtendshow gemiddelde

Ok, een voorzichtige conclusie, want het is nog vroeg.
De trend van het gemiddelde volgen is de reden waarom ik denk dat deze show 3FM niet uit het slop zal trekken. Stabiliteit is gewenst en kort gezegd kent Sander enkel nog momenten van daling.
Toch was daar de 'Evers piek' met dec-jan/jan-feb metingen, het moment dat er toch zo 4% verdeeld kon worden, ook die luisteraars blijven niet hangen (wat meteen de flinke sprong naar beneden verklaard bij de laatste meting).

De andere reden is dat Sander verder in de media niet ingezet wordt. Als je niet bekend bent met 3FM, dan is er geen enkele wijze waarop je hem kan zien. Terwijl de zender juist het veld in moet om te laten zien dat ze er zijn. Ze bewegen zich heel erg op een eilandje.

Sander is te goed om niet in de dagprogrammering te hebben (13-16), maar ik zie er tot dusver geen sterke ochtendshow uit groeien. Een waarvoor je de radio overschakelt naar 3FM.
Het is vooral prima voor als je de radio toch al aan had. Echter is dat station al gepasseerd en moeten luisteraars nu geactiveerd worden om de frequentie te veranderen.
Mooie analyse Alex. Ik vind Sander een prima DJ om naar te luisteren; hij heeft een eigen stijl, de focus ligt op de muziek en hij bespreekt onderwerpen die bij 3FM passen. Maar ik ben het met je eens dat het geen DJ is waar mensen speciaal de radio voor aanzetten. Hij is inderdaad wat mediaschuwer dan Domien - wellicht dat dit terug te zien is in de luistercijfers.

Mijn vraag aan jou is wel: wat is het alternatief? Het imago zit 3FM ook gewoon tegen. Al zet je Mark van der Molen, Herman Hofman of Rob Janssen in de ochtend neer; ik denk dat ook dit weinig verandering teweeg zal brengen. Dan zou ik er voor kiezen om een nieuwe DJ te halen, echt een goede ochtendshow neer te zetten die de kar kan trekken. (Iets wat, de NPO kennende, nooit zal gebeuren).
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

alex..

Bericht door alex.. » 19 jun 2019 21:19

JulesKluivert schreef:
17 jun 2019 07:58
Mooie analyse Alex. Ik vind Sander een prima DJ om naar te luisteren; hij heeft een eigen stijl, de focus ligt op de muziek en hij bespreekt onderwerpen die bij 3FM passen. Maar ik ben het met je eens dat het geen DJ is waar mensen speciaal de radio voor aanzetten. Hij is inderdaad wat mediaschuwer dan Domien - wellicht dat dit terug te zien is in de luistercijfers.

Mijn vraag aan jou is wel: wat is het alternatief? Het imago zit 3FM ook gewoon tegen. Al zet je Mark van der Molen, Herman Hofman of Rob Janssen in de ochtend neer; ik denk dat ook dit weinig verandering teweeg zal brengen. Dan zou ik er voor kiezen om een nieuwe DJ te halen, echt een goede ochtendshow neer te zetten die de kar kan trekken. (Iets wat, de NPO kennende, nooit zal gebeuren).
Tja dat is een interessante vraag.
Ikzelf denk dat 3FM een ochtendshow nodig heeft die zich wat meer los kan zien van het muziekformat. Het is niet voor niks een 'show'.

Meer entertainment wilt niet zeggen dat ze zich nog steeds kunnen focussen op de muziek, maar het kan een bredere groep mensen aantrekken als dit meer in balans is. Mensen die de ochtendshow van Radio2 te langzaam vinden, Q te onzinnig, de actualiteit missen op 10 en simpelweg nooit van het Evers Staat Op of 538 format hebben gehouden.

Ik zou tot drie voorstellen komen;
- Sander aanvullen met een echte vriend waarmee het een volwaardig duo wordt. Geen producer die 'ook even praat'. Ten tijde van Frank zijn middagshow was er op vrijdag de editie van Frank en Sander, wat eigenlijk een schot in de roos was.
Voordeel; In eigen huis opgelost, Frank is meer een media persoon, echte gesprekken.
Nadeel; de avondprogrammering moet op de schop, Frank zal voor het team moeten kiezen ipv zijn eigen show hebben.

- Rob Janssen naar de ochtend. Hij is meer een show DJ dan wie dan ook op 3FM momenteel. Bron van creativiteit en kan zich daarmee flink onderscheiden van al het andere in de ochtend. Hij moet hierbij wel een ervaren producer naast zich hebben die hem hier en daar kan bijsturen (om de vaart erin te houden en er niet al te veel een hoempapa sfeer aan mee te geven, het blijft ochtend).
Voordeel; In eigen huis opgelost, Rob is van nature een mediapersoon die door zijn aanwezigheid op verschillende platformen een brug kan zijn naar nieuwe luisteraars, is minder afhankelijk van de muziek.
Nadeel; Zal negatieve media geven om Sander weer te verwijderen uit de ochtend, actualiteiten zijn ook weer niet zijn sterke kant (wat goed opgelost kan worden door het juiste team om hem heen, maar niet zoals bij ' Partij voor de Vrijdag' , dit is veel te veel een Brabants inside feestje voor een brede ochtendshow).

- Club Ondersteboven overnemen (of een andere show). Bewezen succes, kan zich ergens wel omvormen naar een meer 3FM show, op een zelfde wijze als Coen&Sander naar 538 zijn vertrokken. Maar ja, willen ze dat wel? Wie wil er nu naar een station wat maandelijk te horen krijgt dat ze beter opgedoekt kunnen worden.
Voordeel; bewezen succes, kan een groep van buitenaf meenmen naar het station, ze krijgen een promonente plek en mogelijkheid om op tv te komen.
Nadeel; Talpa zal ook loeren en altijd een beter aanbod kunnen doen, 3FM krijgt veel kritiek over het bestaandsrecht.

Helaas heb ik niet de cijfers van de vrijdagavond, ik wil graag weten wat voor effect Rob heeft op de luistercijfers.

Pot

Bericht door Pot » 19 jun 2019 22:17

Inderdaad niet, wel jammer. Maar 538 en Radio 2 hebben ook een 'speciale' avondprogrammering op vrijdag. Bovendien is er ook regelmatig voetbal op Radio 1.

Een extra persoon naast Sander zou wat meer vaart in de show brengen. Ze hebben nu een meid ernaast zitten die ook niet echt fantastisch is en Roel (van de avondshow) hoor je minder of niet. Om Frank er neer te zetten lijkt me voor het programma het beste, maar hij doet het al redelijk goed in de avond. Het beste zal zijn om er een weekend- of nachtjock naast te zetten die iets zijn/haar mening kan laten horen zodat er een randje aankomt.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 20 jun 2019 08:36

Originele voorstellen zijn het zeker Alex.

Ik vind het idee om Sander en Frank samen in de ochtend te zetten niet eens een hele gekke. Kennelijk vindt de luisteraar Sander (al zit Noortje er als side-kick bij) in zijn eentje niet interessant genoeg, dus een duo-show zou een mooie optie zijn. Wat hier ook negatief aan is, is dat dan natuurlijk wordt gezegd dat Sander het niet in zijn eentje kan.

Qua format van de ochtendshow vraag ik me wel af of 3FM er goed aan doet om meer entertainment/actualiteiten te behandelen. Ik vond het feit dat Sander de nadruk meer de muziek legde juist een slimme, omdat er al genoeg wordt gekletst bij de ochtendshow (538, Qmusic, Radio 2, Veronica). Ik vraag me ook af of Rob Janssen dat aspect beheerst om dat goed te doen.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Pot

Bericht door Pot » 20 jun 2019 11:14

JulesKluivert schreef:
20 jun 2019 08:36
Wat hier ook negatief aan is, is dat dan natuurlijk wordt gezegd dat Sander het niet in zijn eentje kan.
Hij kan het wel alleen, maar ik denk dat sidekick (die wat meer toevoegd dan Noortje) de show wat beter/vlotter kan laten klinken en iets wat meer sfeer geven.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 20 jun 2019 15:46

Pot schreef:
20 jun 2019 11:14
JulesKluivert schreef:
Wat hier ook negatief aan is, is dat dan natuurlijk wordt gezegd dat Sander het niet in zijn eentje kan.
Hij kan het wel alleen, maar ik denk dat sidekick (die wat meer toevoegd dan Noortje) de show wat beter/vlotter kan laten klinken en iets wat meer sfeer geven.
Hmm ja, maar ik denk dat het wel wat verder gaat dan de show wat meer sfeer geven of vlotter maken. Ik denk dat ze echt een inhoudelijke keuze moeten maken waar ze met de ochtendshow naartoe willen gaan, zoals Alex hierboven uitlegt. Ik denk dat Sander en Frank elkaar wel kunnen aanvullen: Sander meer op de actualiteit, Frank meer op het entertainment-gedeelte. Maar genoeg mensen die liever niet naar Frank luisteren dus dan raak je ook weer luisteraars kwijt..

Pot

Bericht door Pot » 20 jun 2019 15:48

JulesKluivert schreef:
20 jun 2019 15:46
Pot schreef:
20 jun 2019 11:14
JulesKluivert schreef:
Hmm ja, maar ik denk dat het wel wat verder gaat dan de show wat meer sfeer geven of vlotter maken. Ik denk dat ze echt een inhoudelijke keuze moeten maken waar ze met de ochtendshow naartoe willen gaan, zoals Alex hierboven uitlegt. Ik denk dat Sander en Frank elkaar wel kunnen aanvullen: Sander meer op de actualiteit, Frank meer op het entertainment-gedeelte. Maar genoeg mensen die liever niet naar Frank luisteren dus dan raak je ook weer luisteraars kwijt..
Klopt
Frank doet het redelijk goed in de avond, dus het zou zonde zijn om hem daar weer weg te halen.

Pot

Bericht door Pot » 22 jun 2019 23:34

alex.. schreef:
19 jun 2019 21:19
- Sander aanvullen met een echte vriend waarmee het een volwaardig duo wordt. Geen producer die 'ook even praat'.
Ik zat er toch nog weer eens over na te denken en kwam bij Kaj van der Ree uit. Hoewel Frank mijn eerste keuze zou zijn, lijkt Kaj me een goede tweede keuze. Ik heb slechts enkele keren vrijdag tussen 22-00 en 's nachts geluisterd naar hem, maar hij heeft wel een eigen persoonlijkheid en weet het publiek goed mee te nemen.

Voordelen:
- Net de gehele programmering moet aangepast worden, behalve de vrijdag (wat mij betreft PvdV naar 18-21, Wijnand 21-00).
- Heeft toch een redelijk bereik onder jongeren.
- Heeft toch wel een eigen persoonlijkheid. Misschien wat minder dan Frank, maarja dat hoeft ook niet perse (als sidekick rol).
- Kan goed een publiek meenemen.
- Zit al bij omroep BNNVARA.

Nadelen:
- Hij heeft ook een YouTube-kanaal (had hij in ieder geval) waar hij misschien minder tijd in zou steken.
- Niet bekend dat hij dit wil en of hij het er voor over heeft om vroeg op te staan
(- Geen soloprogramma meer)

Nu weet ik niet hoe de 'vriendschap' of band met Sander is, maar dat zou tussen hun wel kunnen groeien.

Ik zou dit zelf als toevoeging zien zonder er grote veranderingen nodig zijn (behalve voor Kaj zelf).
Dus mevrouw Alles, draag het eens voor :wink: :D . Ik verwacht zeker dat het programma er leuker van wordt

aapdedino

Bericht door aapdedino » 23 jun 2019 12:16

Sharid Alles is nu te gast bij NPO Radio 1 in de Perstribune.

Pot

Bericht door Pot » 23 jun 2019 12:58

aapdedino schreef:
23 jun 2019 12:16
Sharid Alles is nu te gast bij NPO Radio 1 in de Perstribune.
Ik heb het hele gesprek geluisterd. Er was eigenlijk niet veel nieuws, ging veel over het verleden.

density1

Bericht door density1 » 23 jun 2019 15:22

Ik vind als je interviews met Sharid leest, of hoort in dit geval, dat je altijd het gevoel hebt dat je dat al eerder gehoord hebt en nooit wat nieuws en relevants leest of hoort. Alsof je steeds hetzelfde interview leest.

Plaats reactie