Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Smid70

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Smid70 » 25 feb 2019 16:49

Ahem, misschien ben ik dan maar een cynische ouwe lul, maar reactie op welk sociaal medium dan ook zeggen niets over luistercijfers.

Daarmee wil ik niet zeggen dat dit geen leuke actie is, absoluut wel en ga er vooral mee door. Maar het gaat je geen nieuwe luisteraars opleveren. De fans luisteren alleen maar voor de kaartjes en dat is nu geweest en ik vrees dat die niet blijven hangen.
En, even generaliserend;-), "tienermeisjes" luisteren al helemaal geen radio meer.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 25 feb 2019 18:43

Direct zal het inderdaad weinig effect hebben; indirect denk ik wel omdat dit soort acties wel bijdragen aan het algehele imago van de zender. 3FM hoopt de luisteraar te overtuigen dat de zender leuke acties organiseert van artiesten waar ze graag naar luisteren.
Jules' Podcast - de podcast die je raakt - https://itunes.apple.com/us/podcast/jul ... 27986?mt=2

Smid70

Bericht door Smid70 » 25 feb 2019 19:35

JulesKluivert schreef:
25 feb 2019 18:43
Direct zal het inderdaad weinig effect hebben; indirect denk ik wel omdat dit soort acties wel bijdragen aan het algehele imago van de zender. 3FM hoopt de luisteraar te overtuigen dat de zender leuke acties organiseert van artiesten waar ze graag naar luisteren.
Ik bewonder je optimisme, maar de jeugd gaat geen radio luisteren. Die hebben YouTube, Spotify etc. De jeugd van nu groeit op met on demand, waarom zou je luisteren naar een radiozender die wel even voor jou bepaald wat je te horen krijgt.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 25 feb 2019 20:11

Smid70 schreef:
25 feb 2019 19:35
JulesKluivert schreef:
25 feb 2019 18:43
Ik bewonder je optimisme, maar de jeugd gaat geen radio luisteren. Die hebben YouTube, Spotify etc. De jeugd van nu groeit op met on demand, waarom zou je luisteren naar een radiozender die wel even voor jou bepaald wat je te horen krijgt.
Hoor je mij over jeugd? Ik doel niet op de tienermeisjes uit het artikel. Waarom geven radiozenders prijzen weg of organiseren ze evenementen? Omdat ze de luisteraar aan zich proberen te binden, en dat probeert 3FM ook.
Jules' Podcast - de podcast die je raakt - https://itunes.apple.com/us/podcast/jul ... 27986?mt=2

Joop

Bericht door Joop » 26 feb 2019 07:17

Smid70 schreef:
Ik ken zat jongeren die radio luisteren, omdat Spotify niets vertelt tussendoor en ze daar zelf opzoek moeten naar muziek, terwijl een radiozender dat werk voor je uit handen neemt. En Spotify is niet overal mogelijk.

Dorus82

Bericht door Dorus82 » 26 feb 2019 08:31

Joop schreef:
26 feb 2019 07:17
Smid70 schreef:
Ik ken zat jongeren die radio luisteren, omdat Spotify niets vertelt tussendoor en ze daar zelf opzoek moeten naar muziek, terwijl een radiozender dat werk voor je uit handen neemt. En Spotify is niet overal mogelijk.
Dat geloof ik ook. Ik denk dat onder de 20 steeds minder mensen luisteren echter, wanneer men gaat werken radio geluisterd worden. Doelgroep 3FM is 20-34. Die groep luistert zeker radio. Kijk maar naar 538 en Q-music.

Smid70

Bericht door Smid70 » 26 feb 2019 11:18

Joop schreef:
Ik ken bijna geen enkele jongere die radio luistert, zou ik willen toevoegen.
En waar is Spotify niet mogelijk? Als je mobiel bereik heeft is Spotify mogelijk, daarbij heeft Spotify diverse playlists met nieuwe tracks. Daar heb je geen DJ voor nodig.

Maar de groep tot 25 zou ik jongeren willen noemen en juist die groep luistert steeds minder radio omdat ze met YouTube en Spotify dik tevreden zijn. Dat betekent niet dat je er geen radio voor moet maken maar betekent wel dat je je tevreden moet stellen met lage luistercijfers.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 26 feb 2019 11:22

Smid70 schreef:
26 feb 2019 11:18
Joop schreef:
Ik ken bijna geen enkele jongere die radio luistert, zou ik willen toevoegen.
En waar is Spotify niet mogelijk? Als je mobiel bereik heeft is Spotify mogelijk, daarbij heeft Spotify diverse playlists met nieuwe tracks. Daar heb je geen DJ voor nodig.

Maar de groep tot 25 zou ik jongeren willen noemen en juist die groep luistert steeds minder radio omdat ze met YouTube en Spotify dik tevreden zijn. Dat betekent niet dat je er geen radio voor moet maken maar betekent wel dat je je tevreden moet stellen met lage luistercijfers.
Er luisteren nog genoeg jongeren radio, maar die luisteren naar andere zenders.

En lage(re) luistercijfers zijn volgens mij ook vooral een thema voor de media dan voor 3FM zelf, behalve dan dat ze zoveel mogelijk jongeren willen bereiken en dat je relevantie minder wordt als er minder mensen luisteren

Smid70

Bericht door Smid70 » 26 feb 2019 15:44

JulesKluivert schreef:
26 feb 2019 11:22

En lage(re) luistercijfers zijn volgens mij ook vooral een thema voor de media dan voor 3FM zelf, behalve dan dat ze zoveel mogelijk jongeren willen bereiken en dat je relevantie minder wordt als er minder mensen luisteren
Dat 1e punt zie ik niet zo snel, wat is genoeg. Rekbaar begrip.
Dat jongeren (dat is bij mij de groep tot 18, daarna ben je echt geen jongere meer maar een volwassene) steeds minder gaan luisteren is evident.
Vraag is eigenlijk meer of je je als radiozender daar nog voor moet inspannen, ze kiezen voor andere manieren om muziek tot zich te nemen.
Waardoor je je eigenlijk moet afvragen of je het bekijken van livestreams en het luisteren van playlists van de diverse zenders ook tot radio luisteren moet rekenen. Want dan zou het wel eens heel anders kunnen zijn.

En dat 2e is natuurlijk kul, 3FM wil ook hogere luistercijfers, weet je nog dat een DJ thuis zat omdat hij niet tegen zulke slechte scores kon?.
Een radiomaker zit niet een uitzending te maken voor die paar jongeren die nog wel naar 3FM luisteren, dat is alsof je de DJ bent op het dorpsfeest met 23 man publiek.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 26 feb 2019 16:51

Smid70 schreef:
26 feb 2019 15:44
JulesKluivert schreef:

Dat jongeren (dat is bij mij de groep tot 18, daarna ben je echt geen jongere meer maar een volwassene) steeds minder gaan luisteren is evident.
Vraag is eigenlijk meer of je je als radiozender daar nog voor moet inspannen, ze kiezen voor andere manieren om muziek tot zich te nemen.
Waardoor je je eigenlijk moet afvragen of je het bekijken van livestreams en het luisteren van playlists van de diverse zenders ook tot radio luisteren moet rekenen. Want dan zou het wel eens heel anders kunnen zijn.

En dat 2e is natuurlijk kul, 3FM wil ook hogere luistercijfers, weet je nog dat een DJ thuis zat omdat hij niet tegen zulke slechte scores kon?.
Een radiomaker zit niet een uitzending te maken voor die paar jongeren die nog wel naar 3FM luisteren, dat is alsof je de DJ bent op het dorpsfeest met 23 man publiek.
Punt 1: Lees dit stuk maar eens, hier wordt uitgelegd dat jongeren nog steeds radio luisteren, zij het korter dan vroeger. Maar (en dat is mijn punt): jongeren luisteren meer naar Radio 2 dan naar 3FM. Dus 3FM moet zorgen dat ze meer jongeren aantrekken. https://www.spreekbuis.nl/onderzoek-jon ... ive-radio/. Ik ben wel met je eens: wellicht moet 3FM gewoon afstappen van jongeren als doelgroep en vooral zoeken naar een doelgroep die past bij de muziek. Maar da's een andere discussie :wink:

Punt 2: Tuurlijk wil 3FM een hoger marktaandeel dan nu. Wat ik bedoel is dat de media er vrij vaak een item van maakt. Het gaat vaak alleen maar over het feit dat er minder mensen luisteren en niet over de inhoud. Kijk nou dat laatste item van 6 Inside. Er wordt gezegd dat 3FM nog steeds zoekt naar de muziekmix, terwijl die nieuwe koers al sinds deze zomer wordt gevoerd. Dan neem je in mijn optiek niet echt de moeite om je te verdiepen maar zoek je naar argumenten om het lage marktaandeel te verklaren.

Dorus82

Bericht door Dorus82 » 26 feb 2019 19:48

3fm richt zich op 20-34

Smid70

Bericht door Smid70 » 27 feb 2019 00:30

Dorus82 schreef:
26 feb 2019 19:48
3fm richt zich op 20-34
En dat zijn geen jongeren.

Gelukkig zijn er gedeeltelijk op terug gekomen in de muziekmix.

BTW, Jules , helder als altijd. 😉

Dorus82

Bericht door Dorus82 » 27 feb 2019 00:41

Smid70 schreef:
27 feb 2019 00:30
Dorus82 schreef:
3fm richt zich op 20-34

Als dit de doelgroepen zijn:

10-19 jaar,
20-34 jaar,
35-49 jaar,
50-64 jaar en
65+

Dan is het voor de marketier zeker wel jongeren. Whatever ook. Ze hebben zich altijd gericht op 20-34, maar iets te veel randstad met die Spotify hiphop dat niet past bij 3fm. Fijn dat ze weer back in business zijn. Eindelijk stijging, zal wel doortstoten volgende maand naar 2,6 denk ik.

Dorus82

Bericht door Dorus82 » 27 feb 2019 00:51

Smid70 schreef:
27 feb 2019 00:30
Dorus82 schreef:
3fm richt zich op 20-34

Ff uitgezocht overigens. Volgens CBS zijn jongeren tot 27 jaar. :)

MFM

Bericht door MFM » 27 feb 2019 02:13

JulesKluivert schreef:
26 feb 2019 16:51
Smid70 schreef:
26 feb 2019 15:44
JulesKluivert schreef:

Punt 1: Lees dit stuk maar eens, hier wordt uitgelegd dat jongeren nog steeds radio luisteren, zij het korter dan vroeger. Maar (en dat is mijn punt): jongeren luisteren meer naar Radio 2 dan naar 3FM. Dus 3FM moet zorgen dat ze meer jongeren aantrekken. https://www.spreekbuis.nl/onderzoek-jon ... ive-radio/. Ik ben wel met je eens: wellicht moet 3FM gewoon afstappen van jongeren als doelgroep en vooral zoeken naar een doelgroep die past bij de muziek. Maar da's een andere discussie :wink:

Punt 2: Tuurlijk wil 3FM een hoger marktaandeel dan nu. Wat ik bedoel is dat de media er vrij vaak een item van maakt. Het gaat vaak alleen maar over het feit dat er minder mensen luisteren en niet over de inhoud. Kijk nou dat laatste item van 6 Inside. Er wordt gezegd dat 3FM nog steeds zoekt naar de muziekmix, terwijl die nieuwe koers al sinds deze zomer wordt gevoerd. Dan neem je in mijn optiek niet echt de moeite om je te verdiepen maar zoek je naar argumenten om het lage marktaandeel te verklaren.

Punt 1 gaat volgens mij alleen maar over het bereik via social media. Niet over daadwerkelijk op de radio afgestemd luisterpubliek.

Punt 2 ben ik het eigenlijk niet mee eens, zolang 3fm met de presentatie gewoon kwalitatief achterloopt op de rest, zich ook niet druk maakt om hoe deze mensen bij hun doelgroep in de smaak vallen, maakt de muziekmix geen fluit uit.

Plaats reactie