Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Pot

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Pot » 23 feb 2019 21:33

BobPatience schreef:
23 feb 2019 21:22
3FM - 7 platen
Woensdag werden er tussen 6-7u ook gewoon 9 platen gedraaid.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 23 feb 2019 21:35

Tsja, het wordt een beetje een welles-nietes spelletje zo.

Maar dat vind ik altijd het lastige met dit soort uitspraken: ze zijn niet te staven - of je moet een grootschalig vergelijkend onderzoekje doen. Ik weet in elk geval dat in de uren 10-16 uur er echt veel muziek wordt gedraaid en weinig spreeks; en dat er in de drivetime natuurlijk wat meer wordt gepraat. Maar da's bij elke zender..
Jules' Podcast - de podcast die je raakt - https://itunes.apple.com/us/podcast/jul ... 27986?mt=2

BobPatience

Bericht door BobPatience » 23 feb 2019 22:37

Pot schreef:
23 feb 2019 21:33
BobPatience schreef:
23 feb 2019 21:22
3FM - 7 platen
Woensdag werden er tussen 6-7u ook gewoon 9 platen gedraaid.
Waar vindt jij die informatie?

Ik heb op deze twee sites (dezelfde) 7 platen.
https://www.npo3fm.nl/muziek/gedraaid/2 ... 0?start=16
https://www.relisten.nl/playlists/3fm/20-02-2019.html

Ik ben geïnterreseerd in waar ik een completere afspeellijst kan vinden.
JulesKluivert schreef:
23 feb 2019 21:35
Tsja, het wordt een beetje een welles-nietes spelletje zo.
Voor de duidelijkheid: ik zeg geen 'nietes'; Ik zeg ook niet dat je fout zit met dat er op 3FM (relatief) weinig gepraat wordt. Daarvoor weet ik te weinig over de Nederlandse ochtendshows.

Ik probeer enkel duidelijk te maken dat
JulesKluivert schreef:
23 feb 2019 20:10
"Op basis daarvan zou je kunnen zeggen dat er op 3FM en 538 effectief het minst wordt gepraat."
Lastig te concuderen is uit een 'basis' die bestaat uit het aantal tracks dat gedraaid is binnen één uur op de donderdagochtend.

Verder sta je natuurlijk helemaal vrij om te bepalen hoe je Jeroen van Inkel (of mede RFers) gaat overtuigen van de de 'twijfelachtigheid' van zijn mening.
Festina lente

MFM

Bericht door MFM » 24 feb 2019 00:01

In de context van Jeroen van Inkel zijn verhaal klopt het.
Op 3FM wordt relatief het meest gesproken door onbekende, het grote publiek weinig aansprekende, dj’s.
En dan maakt het niet uit of er 1,7,9 of 15 plaatjes voorbij komen.

Alsof je naar een lokale omroep luistert.

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 24 feb 2019 01:31

Ja, ben ik wel met je eens. Partij vd Vrijdag, is een programma met potentie. Is nog geen Lantinga & Swijnenberg of Ekstra Weekend, maar het zou binnen een jaar maar die richting op kunnen gaan. Ik liet gisteren de radio even aan staan, maar wat komt daarna voor figuur joh? Een Giel Beelen wannebe, meine güte.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 24 feb 2019 09:00

MFM schreef:
24 feb 2019 00:01
In de context van Jeroen van Inkel zijn verhaal klopt het.
Op 3FM wordt relatief het meest gesproken door onbekende, het grote publiek weinig aansprekende, dj’s.
En dan maakt het niet uit of er 1,7,9 of 15 plaatjes voorbij komen.

Alsof je naar een lokale omroep luistert.
En op welke DJ's doel je dan?
Jules' Podcast - de podcast die je raakt - https://itunes.apple.com/us/podcast/jul ... 27986?mt=2

Pot

Bericht door Pot » 24 feb 2019 09:31

Sorry keek bij woensdag 13 feb ipv 20 feb. Foutje!

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 24 feb 2019 10:29

Ik wil nog even wat dieper op dit onderwerp in gaan, over de stelling van Jeroen van Inkel dat er 'teveel wordt gepraat' op 3FM. Ik neem dan de dagprogrammering als graadmeter.

Spreeks moeten een functie hebben. Bij Qmusic is de ochtendshow wat meer gericht op entertainment, dus dan is het logisch dat daar wat meer wordt gepraat dan in een ochtendshow die zich puur op de muziek richt (zoals bijvoorbeeld op KINK). Ik vind dat Jorien tussen 10-13 uur hét voorbeeld is hoe het op 3FM zou moeten: de spreeks die ze doet gaan altijd over de muziek en voegen echt wat toe, ze vertelt iets leuks wat je (waarschijnlijk) nog niet wist over een plaat. En als het over iets anders gaat is het een kort spelletje of item (altijd muziek-gerelateerd). Het programma van Angelique (13-16) lijkt daar qua indeling veel op.

De ochtendshow van Sander is een ander verhaal. In het begin draaide hij vooral veel muziek, inmiddels probeert hij voor hem interessante actualiteit te bespreken, al dan niet met de luisteraar en zijn producers. Maar dat is wel wat 3FM wil zijn: een jongerenplatform dat maatschappelijk betrokken is. Als je dan nog kijkt naar de andere twee programma's, van Mark en Ramon (16-18) en Frank van der Lende (18-21) vond ik vooral dat Mark en Ramon begin van het jaar een goede balans hadden, maar dat die momenteel weer iets teveel naar het 'entertainment/lachen' toe gaat. Frank van der Lende is ook een DJ die graag aan het woord is en in gesprek is met zijn producer, gasten of luisteraar.

Dus wordt er nou teveel gepraat op 3FM? Ik denk dat als je kijkt naar Mark en Ramon en Frank van der Lende dat zij wel kritisch kunnen kijken om de focus nog meer op de muziek te leggen. Maar de rest van de dagprogrammering klopt voor mijn gevoel wel

jordiv30

Bericht door jordiv30 » 24 feb 2019 15:00

Eigenlijk eens met Jules hierboven. Vooral tussen 10u en 16u zit er echt geen groot verschil tussen zenders zoals Qmusic en 538. Ik vind de afwisseling muziek/talk prima voor dat tijdstip.

Het enige waar ik me wat bij kan voorstellen, is dat er in de avondshow en een aantal programma’s in het weekend teveel wordt gepraat. Maar wat dat betreft verwacht je in een show zoals Partij voor de Vrijdag ook niet veel muziek.

De ochtend- en middagshow staan wat mij betreft eigenlijk los van de ander programma’s, want dan heb ik juist behoefte aan meer entertainment in plaats van muziek. Ik ben benieuwd hoe vaak Jeroen van Inkel daadwerkelijk naar 3FM luistert, want ik heb niet het idee dat talks veel te lang zijn eerder gezegd. Dat gevoel krijg ik eerder bij Radio 2 en 5.

Dorus82

Bericht door Dorus82 » 24 feb 2019 20:06

JulesKluivert schreef:
24 feb 2019 10:29
Ik wil nog even wat dieper op dit onderwerp in gaan, over de stelling van Jeroen van Inkel dat er 'teveel wordt gepraat' op 3FM. Ik neem dan de dagprogrammering als graadmeter.

Spreeks moeten een functie hebben. Bij Qmusic is de ochtendshow wat meer gericht op entertainment, dus dan is het logisch dat daar wat meer wordt gepraat dan in een ochtendshow die zich puur op de muziek richt (zoals bijvoorbeeld op KINK). Ik vind dat Jorien tussen 10-13 uur hét voorbeeld is hoe het op 3FM zou moeten: de spreeks die ze doet gaan altijd over de muziek en voegen echt wat toe, ze vertelt iets leuks wat je (waarschijnlijk) nog niet wist over een plaat. En als het over iets anders gaat is het een kort spelletje of item (altijd muziek-gerelateerd). Het programma van Angelique (13-16) lijkt daar qua indeling veel op.

De ochtendshow van Sander is een ander verhaal. In het begin draaide hij vooral veel muziek, inmiddels probeert hij voor hem interessante actualiteit te bespreken, al dan niet met de luisteraar en zijn producers. Maar dat is wel wat 3FM wil zijn: een jongerenplatform dat maatschappelijk betrokken is. Als je dan nog kijkt naar de andere twee programma's, van Mark en Ramon (16-18) en Frank van der Lende (18-21) vond ik vooral dat Mark en Ramon begin van het jaar een goede balans hadden, maar dat die momenteel weer iets teveel naar het 'entertainment/lachen' toe gaat. Frank van der Lende is ook een DJ die graag aan het woord is en in gesprek is met zijn producer, gasten of luisteraar.

Dus wordt er nou teveel gepraat op 3FM? Ik denk dat als je kijkt naar Mark en Ramon en Frank van der Lende dat zij wel kritisch kunnen kijken om de focus nog meer op de muziek te leggen. Maar de rest van de dagprogrammering klopt voor mijn gevoel wel
Ik vind het entertainment gehalte op 3fm niet echt hoog. Vroeger werd er meer gelachen op 3fm. Blij ben ik dat het bij Mark en Ramon wel meer entertainment heeft en zoals ze zelf altijd zeggen serieusitijd. Want ik hoorde van de week een super interessant gesprek met een F16 piloot die bommen heeft gegooid op Irak. 10 minuten enorm spannend en serieus. Ook dat itemn waarin ze vragen zonder gene doen is iedere week interessant. Serieuze onderwerpen waar ze dan alles over willen weten met eerder daarin dingen over provinciale zaken en brexit en noem maar op. Maakt zwaardere onderwerpen toegankelikk. Dat hoor ik ze niet doen in andere programma’s op 3fm ofzo.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 25 feb 2019 08:31

Dorus82 schreef:
24 feb 2019 20:06
Ik vind het entertainment gehalte op 3fm niet echt hoog. Vroeger werd er meer gelachen op 3fm. Blij ben ik dat het bij Mark en Ramon wel meer entertainment heeft en zoals ze zelf altijd zeggen serieusitijd. Want ik hoorde van de week een super interessant gesprek met een F16 piloot die bommen heeft gegooid op Irak. 10 minuten enorm spannend en serieus. Ook dat itemn waarin ze vragen zonder gene doen is iedere week interessant. Serieuze onderwerpen waar ze dan alles over willen weten met eerder daarin dingen over provinciale zaken en brexit en noem maar op. Maakt zwaardere onderwerpen toegankelikk. Dat hoor ik ze niet doen in andere programma’s op 3fm ofzo.
Grappig om jouw mening te horen, zo zie je maar weer dat smaken verschillen! Ik denk dat 3FM wat in dubio zit. Aan de ene kant heb je een vaste kern luisteraars die de DJs wel goed kent en vindt dat een DJ best wat van zichzelf mag laten zien, maar voor de luisteraars die de DJs niet kennen zou het bij hun vooral om de muziek moeten gaan.

Wat je beschrijft over het toegankelijk maken van moeilijke onderwerpen: volgens mij doet Sander dat dus ook wel enigszins in zijn ochtendshow. Hij gaat in elk geval het gesprek erover aan.

cassie127

Bericht door cassie127 » 25 feb 2019 09:19

Smid70 schreef:
23 feb 2019 21:12
JulesKluivert schreef:
Smid70 schreef:
23 feb 2019 19:13

Hoezo nep nieuws, het is wat Jeroen van Inkel vind, dat mag, is een mening.
Tsja, maar wel een mening die redelijk twijfelachtig is.

Op donderdagochtend tussen 6:00 en 7:00 uur worden er zoveel platen gedraaid in de ochtendshow;
- 8 platen bij Qmusic
- 9 platen op 3FM
- 7 platen op Radio 2
- 9 platen op Radio 538
- 7 platen op Radio 10
- 5 platen op Veronica

Op basis daarvan zou je kunnen zeggen dat er op 3FM en 538 effectief het minst wordt gepraat.
Ik zeg ook niet dat hij wel of geen gelijk heeft enkel dat het geen nep nieuws is.
Die cijfers van wat er gedraaid is komen redelijk overeen, maar hou er ook rekening mee dat elke plaat die ze draaien maar niet in hun systeem staat niet in deze cijfers verwerkt is.

Dorus82

Bericht door Dorus82 » 25 feb 2019 09:45

cassie127 schreef:
25 feb 2019 09:19
Smid70 schreef:
23 feb 2019 21:12
JulesKluivert schreef:

Tsja, maar wel een mening die redelijk twijfelachtig is.

Op donderdagochtend tussen 6:00 en 7:00 uur worden er zoveel platen gedraaid in de ochtendshow;
- 8 platen bij Qmusic
- 9 platen op 3FM
- 7 platen op Radio 2
- 9 platen op Radio 538
- 7 platen op Radio 10
- 5 platen op Veronica

Op basis daarvan zou je kunnen zeggen dat er op 3FM en 538 effectief het minst wordt gepraat.
Ik zeg ook niet dat hij wel of geen gelijk heeft enkel dat het geen nep nieuws is.
Die cijfers van wat er gedraaid is komen redelijk overeen, maar hou er ook rekening mee dat elke plaat die ze draaien maar niet in hun systeem staat niet in deze cijfers verwerkt is.
538 draait in de ochtend overigens ook nog gewoon korte edits, zodat je wel het gevoel hebt veel muziek gehoord te hebben. We zouden in principe naar muziek minuten moeten kijken.

cassie127

Bericht door cassie127 » 25 feb 2019 11:51

In dat liedjes verkorten was Giel op 3fm ook altijd heel goed in...
Overigens was er vanochtend op 3fm wel een vrij lange talk van bijna 7 minuten, maar als je hem hoort heb je niet het gevoel dat je echt 7 minuten verder bent https://www.npo3fm.nl/sanders-vriendent ... oul-muziek

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 25 feb 2019 13:53

Pot schreef:
20 feb 2019 19:27
Smid70 schreef:
20 feb 2019 19:11
IkbennlXD schreef:
20 feb 2019 19:00

Goede zet van 3FM die exclusives. Ik denk dat het echt een positief effect gaat hebben op de luistercijfers. Heel slim dat random ticket alarm zodat mensen veel langer blijven luisteren, dat was een groot probleem natuurlijk bij 3fm
Ik zie niet zo snel in waarom mensen zouden blijven hangen voor een of andere wedstrijd. Ik denk dat jullie het effect hiervan te positief inzien.
Dat denk ik ook, maar er zijn er heel wat die er speciaal lang voor luisteren. Als ik de reacties op het instagram account van 3FM zie, gaat het flink los.
Het is inderdaad flink los gegaan:
Slechts zestig fans van het Amerikaanse fenomeen Billie Eilish waren vanmiddag getuige van een ongebruikelijk intiem concert van hun 17-jarige idool. De 3FM-exclusive, voorafgaand aan een groot optreden dat Eilish morgen in Tivoli geeft, zorgde voor een stormloop op de tickets die de zender de afgelopen weken weggaf. Vele tienduizenden fans bestormden 3FM per mail, app en telefoon om een kaartje te bemachtigen.
https://www.ad.nl/show/geblesseerd-tien ... ~adf75f86/

Plaats reactie