Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
density1

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door density1 » 05 jan 2019 16:46

radiodaan schreef:
05 jan 2019 16:32
Toch zitten er zeker wel een aantal (Tom Odell, Thijs Boontjes, platen die ik i.i.g. ken) platen die je bij een commercieel never nooit zal horen. Misschien kan dat aantal wat omhoog, maar wil de doelgroep van 3FM ook zeker niet gewoon óók wel eens die hits horen, maar niet alleen maar?
Hits kun je ook vinden die passen bij het muziekbeleid wat ze bovenal voeren, alternative. Draai dan een classic van The Cardigans, zoals in de playlist te zien is, maar draai dan geen Sia, Ariane Grande denk ik dan.

Ferry!

Bericht door Ferry! » 05 jan 2019 16:47

Panic! At The Disco, Chef'Special, Dom Dolla, Thijs Boontjes, Tom Odell, Thomas Azier.. allemaal namen wat volgens mij toch echt bij 3FM past. En - zoals @radiodaan ook al zegt - wil de doelgroep van 3FM niet af en toe wat hits horen?
density1 schreef:
05 jan 2019 16:40
Datis mijn mening en mijn conclusie als ik luister naar dit 3FM, en deze mag ik ventileren en hoe ik er tegenaan kijk. Of mag dat niet van meneertje Repelsteel?!
Een mening mag je hebben maar wees niet bang als mensen er anders over denken (en dus wellicht kritiek hebben). Einde discussie.
Een dag zonder radio is een dag niet geleefd! | Oude gebruikersnamen: GerardE2.0, fey02

density1

Bericht door density1 » 05 jan 2019 17:00

De quote die je nu aanhaalt had ik al aangepast. En niets einde discussie want daarom zitten we op een forum.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 05 jan 2019 17:09

density1 schreef:
05 jan 2019 17:00
En niets einde discussie want daarom zitten we op een forum.
Inderdaad. Ik denk overigens dat iedere doelgroep hits wil horen, maar wel in het eigen genre. Ik zou dus kiezen voor nieuwe muziek, hits in het eigen genre en bijpassende oldies in het eigen genre. Dat een plaat de Top 40 haalt, lijkt me voor een alternatief station geen reden om het niet te draaien. Dat 3FM niet de volledige Top 40 in de playlist moet opnemen, lijkt me helder.
Rock 'n roll is better than music!

density1

Bericht door density1 » 05 jan 2019 17:24

Eens.

Moorkop

Bericht door Moorkop » 05 jan 2019 17:53

Af en toe een hit is niet erg; Dat zorgt ervoor dat mensen bij je blijven hangen omdat het herkenbaar is. Toch zou NPO 3FM er goed aan doen om meer op alternatief aan te sturen. Dat is de kracht van de zender. In die zin ben ik het wel met density1 eens. Persoonlijk vind ik de verhouding van de diverse muziekstromen op NPO 3FM op dit moment goed in balans. Een kok kan niet koken naar alle monden. Iedereen heeft daar een andere visie op. Ik ga er vanuit dat ze weten wat ze doen op de zender: Er is wat meer stabiliteit op dit moment. Ik vind dat ze op de goede weg zijn. Geef NPO 3FM de kans aan de hand van de koers die ze nu varen en oordeel over een jaar nog eens.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 05 jan 2019 18:46

3FM was altijd de zender voor de luisteraar die verder kijkt dan de hitlijsten. Als ik dan de playlist zie van gisteren vind ik dat dit ook wel voor die lijst geldt. Nee; het is niet allemaal alternatief (ongeveer de helft van de lijst); maar ook een groot deel van de popnummers die ze draaien hoor je niet bij de commerciële stations. Ik vind de balans tussen pop en alternatief goed; ik vind wel dat het aantal hits (Ariana Grande, Rihanna, Coldplay) gewoon beperkt moet blijven. En ik vind dat die rotatie ten aanzien van een jaar geleden enorm is verbeterd.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 05 jan 2019 20:13

density1 schreef:
05 jan 2019 16:19
Het aantal pop platen heeft echt de overhand en daar zitten behoorlijk wat commercieel klinkende titels tussen die niet misstaan op 538 en Q Music o.a. Het aantal pop platen zal dus echt omlaag moeten om echt het verschil te kunnen horen.
Ik vind dit trouwens wel wat overtrokken: als je 538 en 3FM luistert hoor je duidelijk een verschil. 3FM draait écht andere muziek. Overigens had de plaat van Britney Spears te maken met een item van Jorien (twee tracks met dezelfde titel).

Ik ben benieuwd, welke titels zouden ze volgens jou ook op 538 of Qmusic draaien?
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

density1

Bericht door density1 » 05 jan 2019 20:26

Dat weet jezelf toch ook wel, bijna alle titels waar 'pop' achter staat.

Hercule

Bericht door Hercule » 05 jan 2019 20:54

In de hoogtijdagen van 3FM niet eens zolang geleden draaide ze misschien iets meer oudere nummers dan andere radio zenders. Verder draaide men vooral de muziek die ze op andere zenders ook draaide.

De huidige problemen bij 3fm verander je niet door meer alternatieve muziek te draaien. Ik vraag mij af of het überhaupt mogelijk is voor 3fm om ooit weer zo succesvol te worden. Jongeren luisteren tegenwoordig naar diensten als Spotify, de aansprekende 3fm gezichten zijn weg en de jongeren die nog naar radio luisteren kiezen vaker voor 538

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 05 jan 2019 21:44

JulesKluivert schreef:
05 jan 2019 20:13
density1 schreef:
05 jan 2019 16:19
Het aantal pop platen heeft echt de overhand en daar zitten behoorlijk wat commercieel klinkende titels tussen die niet misstaan op 538 en Q Music o.a. Het aantal pop platen zal dus echt omlaag moeten om echt het verschil te kunnen horen.
Ik vind dit trouwens wel wat overtrokken: als je 538 en 3FM luistert hoor je duidelijk een verschil. 3FM draait écht andere muziek. Overigens had de plaat van Britney Spears te maken met een item van Jorien (twee tracks met dezelfde titel).

Ik ben benieuwd, welke titels zouden ze volgens jou ook op 538 of Qmusic draaien?
density1 schreef:
05 jan 2019 20:26
Dat weet jezelf toch ook wel, bijna alle titels waar 'pop' achter staat.
Nee dat weet ik niet - daarom vraag ik het aan jou. Jij zegt dus dat elk popnummer per definitie op 538 of Qmusic wordt gedraaid? Dat is natuurlijk niet zo. Er zijn ontzettend veel nummer die wel tot het genre pop behoren, maar die je nooit op 538 en Qmusic zal horen. The Cardigans, King Princess, Thijs Boontjes, Call It Off, Naaz.. allemaal acts die je wel op 3FM zal horen maar niet per definitie op 538 wordt gedraaid. Dus ook daar zitten zeker nog nuanceverschillen.

density1

Bericht door density1 » 05 jan 2019 21:56

Ja ok, daar noem je nu net die tracks op die inderdaad nergens anders te horen zijn. Maar het overige aan pop kan er echt uit wat mij betreft. Dan hou je dus nog een relevante hoeveelheid pop over en dat is genoeg. De rest voegt niet zoveel toe aan dit 3 FM vind ik.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 05 jan 2019 22:17

density1 schreef:
05 jan 2019 21:56
Ja ok, daar noem je nu net die tracks op die inderdaad nergens anders te horen zijn.
Dat onderschrijft dan toch juist wat Jules zegt? Het is natuurlijk geen toeval dat die platen er tussen staan, daar is bewust voor gekozen.

Ik heb de laatste tijd nog niet goed geluisterd naar 3FM, maar als ik die lijst zo zie denk ik: dat is zo gek nog niet. Dit is weer redelijk terug naar hoe het in de hoogtijdagen was. Ik vind dat een prima ontwikkeling.

Nergens staat dat 3FM een alternatieve zenders IS, dus dit format is niet raar. Popradio met een alternatief randje is het idee als ik Sharid Alles goed interpreteer. En daar lijkt het nu best op. Ongetwijfeld kan er nog een hoop geschaafd worden, dat zal ook echt wel gebeuren, maar om te stellen dat het allemaal in de soep loopt omdat het niet volgeprogrammeerd is met alternatieve liedjes en ze iets van Arianne Grande draaien, dat gaat mijn inziens te ver.

Maar dat vind ik he :cool:

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 05 jan 2019 23:50

Volgens mij is het punt van Density1 inmiddels wel duidelijk zeg, hij vindt 3FM niet alternatief genoeg. Kunnen we het nu weer over andere 3FM zaken hebben, of moet dat nogmaals geschreven worden?

density1

Bericht door density1 » 06 jan 2019 00:06

Ingebruik schreef:
05 jan 2019 22:17
density1 schreef:
05 jan 2019 21:56
Ja ok, daar noem je nu net die tracks op die inderdaad nergens anders te horen zijn.
Dat onderschrijft dan toch juist wat Jules zegt? Het is natuurlijk geen toeval dat die platen er tussen staan, daar is bewust voor gekozen.

Ik heb de laatste tijd nog niet goed geluisterd naar 3FM, maar als ik die lijst zo zie denk ik: dat is zo gek nog niet. Dit is weer redelijk terug naar hoe het in de hoogtijdagen was. Ik vind dat een prima ontwikkeling.

Nergens staat dat 3FM een alternatieve zenders IS, dus dit format is niet raar. Popradio met een alternatief randje is het idee als ik Sharid Alles goed interpreteer. En daar lijkt het nu best op. Ongetwijfeld kan er nog een hoop geschaafd worden, dat zal ook echt wel gebeuren, maar om te stellen dat het allemaal in de soep loopt omdat het niet volgeprogrammeerd is met alternatieve liedjes en ze iets van Arianne Grande draaien, dat gaat mijn inziens te ver.

Maar dat vind ik he :cool:
Daar ben ik het niet mee eens, maar dat mag duidelijk zijn nu.

Plaats reactie