Goede nuancering, Pot. Eens dat 3FM op papier nog steeds een publieke taak vervult en dat het idee van “ruimte geven aan nieuw talent” legitiem is binnen de NPO-doelstellingen. Maar mijn punt is: de manier waarop 3FM dat nu invult werkt simpelweg niet meer effectief. Het format is ongericht, de doelgroep onduidelijk en de impact minimaal. Ja, je kunt de zender aanpassen, maar na jarenlang rommelen mag je op z’n minst afvragen of dat nog zinvol is of dat de energie elders beter besteed is.Pot schreef: 18 mei 2025 18:39Het klopt niet helemaal wat je zegt. De tijden dat radio ervoor zorgden dat je als artiest kon doorbreken zijn inderdaad al even voorbij. Maar het doorbreken is ook helemaal niet het doel van 3FM: de ruimte geven aan nieuwe artiesten is namelijk al het doel, in de hoop om - met navolging van commerciële zenders - talenten als olievlek te kunnen verspreiden. Dat is wat betreft de radio altijd zo geweest. Als een Kensington (uiteindelijk) ook niet op Q werd gedraaid, dan waren ze natuurlijk nooit zo ver gekomen.Phoenix schreef: 18 mei 2025 09:27De tijd dat artiesten radio nodig hadden om door te breken ligt inmiddels ver achter ons. Nieuwe namen bouwen hun fanbase tegenwoordig op via Spotify, TikTok, YouTube en Instagram. Daar gebeurt het. Hits ontstaan online, via algoritmes en virale momenten en pas daarna volgt radio.peellandfm schreef: 18 mei 2025 00:11
Nee hoor Q en 538 wagen zich echt niet aan onbekend werk. Die komen pas als ze horen (op 3fm) dat iets werkt
Nou ik zou er wel om treuren.
3FM wordt nog vaak verdedigd als springplank voor nieuw talent, maar dat argument is anno 2025 achterhaald. Artiesten als S10, Joost, Froukje of Goldband kregen hun doorbraak niet dankzij 3FM-airplay, maar via het internet en livecircuit. Radio is daarin steeds vaker volgend, niet leidend.
Soms zijn ze wat betreft het ruimte geven aan succesvolle artiesten voorlopers: met toeval werd Meau haar nummer voor het eerst gedraaid op 3FM voor een aanzienlijk publiek, waarna er een domino-effect ontstond. Die ruimte had Q nooit kunnen bieden. Echter is het vaker een synchroon patroon, waarbij ze met de opkomst meebewegen. En soms lopen ze daar hopeloos achteraan: al een aantal weken worden 'Anxiety' en 'Love Me Not' gepromoot als de 'muziek van morgen'. Nee 3FM, dat is muziek die al gaande is (geweest).
Het probleem is vooral dat 3FM dat allemaal wil gaan mengen, maar tegelijkertijd ook populaire radiogerichte muziek uit o.a. de Top 40 of Classics wil draaien, naast nog veel ander alternatievere stromingen. En dan qua genres en jaartallen ook nogal breed bezig is. Dan krijg je een vuilnisbelt aan nummers waarmee je nu zit. Maar 3FM ruimt het niet op, waardoor die enorme berg er nog steeds is en de stank blijft.
Het klopt niet wat je zegt. Je veronderstelling van een publieke taak klopt niet. Het doel/de taak van de NPO is namelijk niet om expliciet programma's aan te bieden die de commerciële omroepen al doen. Waarom zouden (bijna) alle NPO programma's en kanalen dan nog bestaan?Phoenix schreef: 18 mei 2025 09:27 Dus: is het logisch om een zender als 3FM overeind te houden puur om “nieuw talent een kans te geven”? Mijn inziens is het antwoord daarop: Nee. De publieke meerwaarde van 3FM is discutabel geworden. Het bereik is klein, de doelgroep versnipperd, en commerciële alternatieven (zoals KINK, online radioplatforms of niche-playlists) doen vaak hetzelfde en soms beter. Als de taak van de publieke omroep is om te voorzien in iets wat de markt niet biedt, dan moet je je afvragen of een zender als 3FM die rol nog vervult. Met andere woorden: het bestaansrecht van 3FM als lineair kanaal staat onder druk, simpelweg omdat het luister- en ontdekgedrag fundamenteel veranderd is.
Maar je stelt dat 3FM de taak onvoldoende uitvoert, dan is toch niet de oplossing om het maar op te heffen? Dan is de oplossing om de opdracht van 3FM (ruimte geven aan nieuw talent) beter uit te voeren, om zo ook voldoende publiek aan te trekken, in plaats van ermee te stoppen, toch?De publieke taak van de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) is om een betrouwbaar, veelkleurig en toegankelijk media-aanbod te bieden voor alle Nederlanders. Dit betekent dat de NPO programma's maakt voor een breed publiek, met verschillende achtergronden en opvattingen, en dat dit onafhankelijk, betrouwbaar en toegankelijk gebeurt.
Elke NPO-omroep heeft een specifieke publieke taak:
Een veelkleurige programmering: De NPO wil diverse programma's aanbieden die tegemoet komen aan de wensen van een breed publiek.
Een onafhankelijke en betrouwbare berichtgeving: De NPO wil nieuws en informatie presenteren die onafhankelijk en betrouwbaar zijn, en niet door politieke of commerciële belangen beïnvloed.
Een toegankelijke programmering: De NPO wil ervoor zorgen dat alle Nederlanders toegang hebben tot haar programma's, ongeacht hun locatie, achtergrond of mogelijkheden.
Een bijdrage aan de cultuur en maatschappij: De NPO speelt een rol in het stimuleren van cultuurparticipatie en draagt bij aan het bevorderen van diversiteit en inclusie in de samenleving.
Een kweekvijver voor nieuw talent: De NPO biedt talent een platform om te groeien en zich te ontwikkelen.
Een rol in de digitale wereld: De NPO wil haar programma's ook op online platforms beschikbaar maken.
En het bestaansrecht staat onder druk is natuurlijk helemaal jouw mening en geen vaststaand feit, zoals je het nu wel presenteert.
Veranderingen 3FM
Moderator: admin6
Re: Veranderingen 3FM
God is a DJ
-
3FM Trending Talent 2025 op tiktok gemist ?Phoenix schreef: 18 mei 2025 09:27
De tijd dat artiesten radio nodig hadden om door te breken ligt inmiddels ver achter ons. Nieuwe namen bouwen hun fanbase tegenwoordig op via Spotify, TikTok, YouTube en Instagram. Daar gebeurt het. Hits ontstaan online,
3FM wordt nog vaak verdedigd als springplank voor nieuw talent, maar dat argument is anno 2025 achterhaald. Artiesten als S10, Joost, Froukje of Goldband kregen hun doorbraak niet dankzij 3FM-airplay, maar via het internet en livecircuit. Radio is daarin steeds vaker volgend, niet leidend.
Welke artiesten zijn daar tot nu toe uit voortgekomen die ik haas niet gemist kan hebben? Phoenix is niet de enige die er niets van meegekregen zal hebben. Gemiddeld zo'n 2000 views, terwijl 3FM normaal makkelijk tien- tot honderduizenden views per video heeft. Prima dat ze zoiets proberen, maar het is vooralsnog geen succes te noemen.peellandfm schreef: 18 mei 2025 22:513FM Trending Talent 2025 op tiktok gemist ?Phoenix schreef: 18 mei 2025 09:27
De tijd dat artiesten radio nodig hadden om door te breken ligt inmiddels ver achter ons. Nieuwe namen bouwen hun fanbase tegenwoordig op via Spotify, TikTok, YouTube en Instagram. Daar gebeurt het. Hits ontstaan online,
Met de huidige invulling zou ik ook niet doorgaan. Het slaat gewoon niet aan. Wat ze nu min of meer doen is eigenlijk rond 2017 ook al geprobeerd (en mislukt). Toen moest de focus ook meer buiten de radio gelegd worden en on air moest het vooral nog breder en onduidelijker. 3FM is gewoon toe aan een duidelijkere visie. Want op dit moment is het een combinatie van zowel een nieuwe (en licht alternatieve) muziekzender willen zijn en een volgzame jongerenzender. Dan kiest men al voor zo'n select klein publiek. Begin eerst eens met een afweging te maken tussen die twee. En vandaar eens beginnen met hoe je de zender dan zou kunnen invullen (muzikale afwegingen, zendernaam, programma's/DJ's en alles eromheen). Want dat is eigenlijk gewoon niet gedaan in de afgelopen jaren.Phoenix schreef: 18 mei 2025 18:53 Goede nuancering, Pot. Eens dat 3FM op papier nog steeds een publieke taak vervult en dat het idee van “ruimte geven aan nieuw talent” legitiem is binnen de NPO-doelstellingen. Maar mijn punt is: de manier waarop 3FM dat nu invult werkt simpelweg niet meer effectief. Het format is ongericht, de doelgroep onduidelijk en de impact minimaal. Ja, je kunt de zender aanpassen, maar na jarenlang rommelen mag je op z’n minst afvragen of dat nog zinvol is of dat de energie elders beter besteed is.
- Ane Sybesma
Ah het standaard verhaaltje komt weer langs met dezelfde argumenten en dezelfde personen. Ik zou zeggen blader 1000 pagina's terug en lees het zelfde. Of 800 of 600 of.....
Ik kom net een 3fm filmpje tegen over Timur die zegt dat hij Gay is. Wat prima is maar ook nieuw voor mij. Hij heeft altijd een vrouw gehad en heeft kids. Het is helemaal aan mij voorbijgegaan dat hij uit de kast is gekomen.
Wel sneu dat je zolang je geaardheid geheim hebt moeten houden. Dat is anno 2025 niet meer zoals zou moeten
https://www.facebook.com/share/v/16E4sD ... tid=wwXIfr
Wel sneu dat je zolang je geaardheid geheim hebt moeten houden. Dat is anno 2025 niet meer zoals zou moeten
- Ane Sybesma
Dat was in zijn 3fm tijd in elk geval al bekend...destijds heeft hij er best vaak over gesproken op de radio.
-
Ik ben het met de beller eens, laatst was hij weer op 3FM te horen die beller onder een andere naam ''Johan'' dat ging toen over de serie van Jamie dat zij was verkracht, maar dat ze zelf met foute mensen is om gegaan. Johan belde in tijdens de Vrijdag Vuurwerkshow van Rob, en Rob ging helemaal verdedigen enzo van het is mijn collega, dat doe je niet als ze er niet bij is of zeg het tegen haar ik vraag me af of er niet ooit een DJ is geweest die het gewoon met een luisteraar eens was.StefanT schreef: 19 mei 2025 09:52 Ik kom net een 3fm filmpje tegen over Timur die zegt dat hij Gay is. Wat prima is maar ook nieuw voor mij. Hij heeft altijd een vrouw gehad en heeft kids. Het is helemaal aan mij voorbijgegaan dat hij uit de kast is gekomen.
- Ane Sybesma
Rob gaf die beller de ruimte om zijn verhaal te doen tot dat hij persoonlijk over Jamie werd. Prima dat dat zo ongeveer het einde van het gesprek was.
Het is aan mij voorbij gegaan dat hij een vrouw had. In mijn beleving is hij altijd redelijk openlijk geweest over zijn geaardheid. Zo zie je maar.StefanT schreef: 19 mei 2025 09:52 Ik kom net een 3fm filmpje tegen over Timur die zegt dat hij Gay is. Wat prima is maar ook nieuw voor mij. Hij heeft altijd een vrouw gehad en heeft kids. Het is helemaal aan mij voorbijgegaan dat hij uit de kast is gekomen.
God is a DJ
-
Ik zit een beetje droom te denken hoor.
Maar stel nou, je zet mark van de molen gewoon solo neer, ipv met mai, die nu binnenkort een kind krijgt.
En je zet hem tussen 10u/13u
En vervolgens zet je het podcast duo van beste smaak van Nederland er neer, Jan versteegh & ramon verkoeijen.
Zou dat kunne helpen?
Tussen 13u/16u.
Podcast liep bijzonder goed.
En ja, Jan heeft het druk, maar zou voor mij persoonlijk wel een progamma zijn die ik aan zou zetten.
Hoe denken jullie daarover?
Maar stel nou, je zet mark van de molen gewoon solo neer, ipv met mai, die nu binnenkort een kind krijgt.
En je zet hem tussen 10u/13u
En vervolgens zet je het podcast duo van beste smaak van Nederland er neer, Jan versteegh & ramon verkoeijen.
Zou dat kunne helpen?
Tussen 13u/16u.
Podcast liep bijzonder goed.
En ja, Jan heeft het druk, maar zou voor mij persoonlijk wel een progamma zijn die ik aan zou zetten.
Hoe denken jullie daarover?
-
Ja dat is waar, het ging eerst over dat hij het jammer vond dat Rob uit de ochtend was, toen ging het persoonlijk over Jamie maar waar ik Rob wel gelijk geef is dat je eerst beter de hele serie kan kijken voordat je er wat van zegt. De beller had de aflevering niet helemaal afgekeken. De beller heette dit keer Johan, maar vorige keer heette die Mark.Ane Sybesma schreef: 19 mei 2025 15:38 Rob gaf die beller de ruimte om zijn verhaal te doen tot dat hij persoonlijk over Jamie werd. Prima dat dat zo ongeveer het einde van het gesprek was.
Hij heeft zelfs een dochterPhoenix schreef: 19 mei 2025 16:20
Het is aan mij voorbij gegaan dat hij een vrouw had. In mijn beleving is hij altijd redelijk openlijk geweest over zijn geaardheid. Zo zie je maar.
https://www.fotosmulders.nl/preview.php ... 26&search=
- Ane Sybesma
Timur is altijd heel open geweest op 3FM hierover.
Ja maar dat heb ik nooit gehoord, ik ken Timur van Radio2 en daarvoor met Ramon, toen was hij nog in de kast. Hij is als ik me niet vergis ook getrouwd geweest in de zeroes.
Tijdens de finale van het Glazenhus had hij een vriendin, zijn dochter is rond die tijd geboren.
https://www.radiofreak.nl/3fm-serious-r ... 4-euro-op/
Maar goed ben blij dat ie nu gelukkig is en dat hij dus een goede band heeft met zijn dochter. Maar ik wist het dus niet. Terwijl ik wel naar zijn 12 uur verzoekprogramma op 3fm luisterde een aantal jaar terug
Tijdens de finale van het Glazenhus had hij een vriendin, zijn dochter is rond die tijd geboren.
https://www.radiofreak.nl/3fm-serious-r ... 4-euro-op/
Maar goed ben blij dat ie nu gelukkig is en dat hij dus een goede band heeft met zijn dochter. Maar ik wist het dus niet. Terwijl ik wel naar zijn 12 uur verzoekprogramma op 3fm luisterde een aantal jaar terug
- Ane Sybesma
Oke, dan heb je vast niet zo goed geluisterd.... In dat programma is het best vaak ter sprake gekomen...
Niet dat dat verder iets uitmaakt :-)
Niet dat dat verder iets uitmaakt :-)