Dit vind ik toch ook wel een triest gegeven: 3FM scoorde in de eerste echte volle werkweek (week 2) op het ILO gemiddeld een score van circa 2,2% marktaandeel. De cijfers liggen hier van de meeste stations op circa 75% van het marktaandeel bij de NMO. Deze week scoort 3FM weer hun marktaandeel van voor SR: ongeveer 1,6%. Dan mag je aannemen dat ze in de NMO uitkomen op 2,1% marktaandeel komende week. Hun vertrouwde marktaandeel.
Onderaan de streep: geen extra luisteraars erbij gekregen ten opzichte van voor Serious Request. En dat terwijl het potentieel er wel was. Tja, en er zijn veel oorzaken mogelijk, maar vandaag is er weer een oorzaak duidelijk geworden: S10 pakt de megahit. Symbolisch voor het wanbeleid op de playlist.
De playlist van vandaag van 9:00 tot 11:00 uur:
Online Radio Box schreef:
10:53 Gracie Abrams - That's So True
10:50 Ronde - I Believe In Love (Themalied 3Fm Serious Request 2024)
10:47 Sia Ft. Sean Paul - Cheap Thrills
10:43 Wombats - Let's Dance To Joy Division
10:40 Lucas & Steve - Heart First (Feat. Jordan Shaw)
10:35 Phil Collins - Something Happened On The Way To Heaven
10:26 Mumford & Sons - Little Lion Man
10:20 Aitch & Bou - Raving In The Studio
10:15 Dnce - Cake By The Ocean
10:12 Alex Warren - Burning Down
10:08 Nickelback - How You Remind Me
10:04 Dua Lipa - Training Season
09:51 Suzan & Freek - Ken Je Dat Gevoel
09:46 Run Dmc - It's Like That
09:43 Meau - Dat Heb Jij Gedaan
09:36 Mgmt - Kids
09:33 The Weeknd - Dancing In The Flames
09:30 Mason Vs Princess Superstar - Perfect (Exceeder)
09:26 Coldplay - Paradise
09:22 Sam Fender - People Watching
09:17 Wham! - Wake Me Up Before You Gogo
09:13 Billie Eilish - Birds Of A Feather
09:10 Loreen - Tattoo
09:06 Killers - Human
Ik vraag me oprecht af wie tegenwoordig de muziek kiest. Want het lijkt er echt op dat een of andere stagiaire zijn/haar eigen Spotify lijstje als uitgangspunt neemt. Je kunt er echt helemaal niets van maken.
Je kunt de playlist grofweg opdelen in:
- populaire alternative (rock)classics van na 2000 (Coldplay, Killers, Mumford & Sons, Nickelback, MGMT, Wombats).
- de hits van nu zijn ontzettend breed, al van dance (The Weeknd, Lucas & Steve, laatstgenoemde staat wellicht op playlist door SR) tot pop (Grace Abrams, Loreen, Dua Lipa) tot pop-rock (Alex Warren, Ronde) en opeens Suzan & Freek, die op de playlist staan vanwege hun optreden bij SR (net als Maan vorig jaar met haar nieuwe muziek, ook onbegrijpelijk).
- Pophits uit de 10s (Sia, Dnce)
- 80s/90s hits en tussendoor (Wham!, Run DMC, Phil Collins).
- wat nieuwere alternative rockmuziek (Sam Fender).
- (soft)pop van de 20s en oud-3FM-talent (Meau)
- en last but not least: de (ego-)dance nummers van Ivo (Mason vs Princess Superstar, Aitch & Bou).
En in deze uren zijn de nummers van o.a. S10, Bente en Froukje niet eens voorbij gekomen. Dat is ook al een genre opzich...
Dit is binnen een programma op een gunstig tijdstip om te vergelijken. In de avond bij Tom & Joe is het nog onbegrijpelijker. Laat staan dat je nog hele afwijkende programma's hebt met al die subgenres die 3FM draait (3voor12, The Beat, Wat Anders, Vera On Track, de Verlanglijst). Een hele alinea vol met alleen al verschillende afslagen. Zowel in genres als jaartallen. Je hebt in Nederland al een redelijk volle radiomarkt. Q en 538 bedienen de hitmarkt, SLAM de dance/pop, Radio 10, JOE en Veronica de classics, KINK de alternatieve rockmarkt, Radio 2 een beetje tussen deze zenders in. Dat je je als 3FM moet manoeuvreren tussen bepaalde van deze zenders (niet allemaal), snap ik helemaal als je een fatsoenlijk bereik wil behouden, maar er wordt overal wat uitgeplukt in plaats van dat er een veilige middenweg wordt gekozen.
Ik wil niet te weemoedig worden, maar volgens mij moet 3FM weer terug naar de basis die ze hadden: pop-rockmuziek, aangevuld met populaire alternative (rock)muziek en aanstormend talent, die wel radiobestendig is. Een minimale hoeveelheid passende dance, idem voor hiphop. Het excuus dat er geen nieuwe pop-rock gemaakt wordt is trouwens ook niet helemaal juist: Lady Gaga & Bruno Mars, Teddy Swims, Billie Eilish, Coldplay, Alex Warren, Kensington, Morgan Wallen, Myles Smith, Rondé, Chef'Special, Douwe Bob (& SERA), Son Mieux, Shaboozey, Cameron Withcomb en dan eventueel nog Davina Michelle, Gigi Perez, Lola Young, Nate Smith en Meau & Pommelien Thijs. Allemaal in de afgelopen weken in de Top 40 danwel Tipparade gestaan. Misschien enkel als basisartiesten, met een betere basis van 80s-90s-00s-10s als goed aanvullende classics, in plaats van opvulling.
Mijn oprechte vraag: wie wil 3FM in vredesnaam bereiken? Ze willen bij 3FM iedereen de vriend houden. En onderaan de streep levert dat alleen maar lege handen op.
Ik weet dat o.a. Obi nog wel eens reageert, maar ik ben oprecht benieuwd naar een antwoord. Want dit is aan mij, als leek, echt niet uit te leggen. En luisteraars komen er ook niet bij.
In mijn ogen hebben ze niet eens per se hele slechte DJ's, maar is de invulling gewoon ondermaats. Vorige week had ik het al over die keuze in items (waarvoor staat de 3 na 12 bij Mart? Waarom maak je het quizitem bij Ivo zo moeilijk?) en de dance- en hiphop/rap hobbyplaatjes van Ivo en Barend. Niet passend bij de zender en in het geval van Ivo ook nog eens op een totaal verkeerd moment. Als ik na Q luister dan weet ik dat de items echt wat toevoegen. Betrokkenheid van luisteraars in vrijwel alle items, maar de items zijn ook raak. Die voegen echt wat toe aan de zendtijd. Bij 3FM heb ik het gevoel dat het vooral is: andere zenders hebben het ook, en op deze manier kunnen we zendtijd invullen. Nou, dat is faliekant mislukt. De items zijn niet raak. Het probleem is wel dat de DJ's straks weer hun prominente plek af moeten staan vanwege de slechte cijfers.