Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

GerjanCluistra

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door GerjanCluistra »

Pot schreef: 20 jul 2024 23:48
NieuweGebruiker schreef: 20 jul 2024 12:51
GerjanCluistra schreef: 19 jul 2024 16:00

Zolang er gedacht wordt dat luisteraars slechts 20 minuten luisteren kan dat prima. Dat de meeste mensen 8 werkuren per dag luisteren lijken velen maar niet te begrijpen.

Wat overigens niet wegneemt dat twee keer dezelfde artiest in 4,5 uur wat mij betreft prima kan. Tegen de tijd dat die tweede komt ben ik de eerste allang vergeten.
Duncan Laurence en Stromae zitten nou ook niet bepaald in de categorie RHCP, Fleetwood Mac, Queen, ABBA of recenter Dua Lipa, Roxy Dekker, etc. waar je er op sommige stations iedere dag mee doodgegooid wordt. Zeker als het om twee verschillende nummers gaat snap ik daarom deze specifieke kritiek niet zo goed, aangezien de voorbeelden die worden aangedragen veel minder storend en repetatief voelen dan one hit wonders die te frequent voorbijkomen door een te kleine lijst aan classics en recurrents in de rotatie.

Bij Duncan gaat het om twee verschillende eerdere nummers (Arcade and Somebody Else) die de afgelopen weken minder gedraaid zijn (t.b.v. de recentere singles Skyboy en Electric Life), en Stromae is een geweldige artiest die ik tegenwoordig helaas amper meer op andere stations hoor (al zouden ze bij 3 wat mij betreft wel weer eens wat singles van zijn laatste album in de rotatie mogen zetten).
Het gaat mij veel meer om het feit dat ze blijkbaar in 4,5 uur tijd een artiest twee keer draaien en dan twee hele dagen niet. Dan staan er dingen in de software niet goed ingesteld. Zeker omdat je de office hours best wel als één blok kunt zien, begrijp ik niet dat ze Stromae en Duncan twee keer draaien. Ook omdat het gewoon geen actuele hits/nummers zijn.
Ik denk dat je hier tegen de grenzen van de technische mogelijkheden aan loopt, in combinatie van de invloed van de mens. Technisch is alles in te stellen, daar ben ik van overtuigd. Maar uiteindelijk blijft de mens dan nog steeds de zwakke schakel. Ik weet niet in hoeverre een muzieksamensteller de playlist controleert maar, het lijkt me erg veel werk. Een dj kijkt alleen naar zijn eigen show, dus die kan je het ook niet kwalijk nemen. De meeste luisteraars zullen het niet eens horen. Dus ja, ik zou mij daar niet al te druk over maken.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Phoenix

Bericht door Phoenix »

GerjanCluistra schreef: 22 jul 2024 22:25
Phoenix schreef: 20 jul 2024 20:42
GerjanCluistra schreef: 20 jul 2024 20:05

0. Als iemand 8 uur luistert heb je heel veel luisteraars nodig die 10 minuten luisteren om aan die 20 minuten te komen.
1. Kan je alleen radio luisteren tijdens drive-time dan?
2. Als dat klopt wat jij zegt zijn die onderzoeken vrij nietszeggend.
0) Zie opmerking bij punt 1.
1) Ja. Ikzelf ben zo iemand. Op dagen dat ik op locatie werk luister ik enkel radio tijdens de autorit heen en terug. Op kantoor luister ik geen radio of staat er geen radio/muziek aan.
2) Het luisteronderzoek beperkt zich tot enkele zenders. Bijvoorbeeld Yoursafe en FunX doen niet mee, maar ook de meer volkse zenders die op werkplaatsen vaker aanstaan niet.
Dat jij alleen in de auto luistert betekend niet dat je niet buiten je auto kunt luisteren. Er is een reden dat je het niet doet, maar het kan wel gewoon. Dus die luistertijd zou ook daar meegenomen moeten worden.

Maar een 3FM doet wel mee, Radio 538 ook en Qmusic ook. En die zenders hoor ik ook regelmatig uit de speakers schetteren. Yoursafe Radio en FunX heb ik nog nooit gehoord. Van de volkse zenders is het vooral SterrenNL, Tukker FM en Radio NL. Maar goed, als een radio op de bouw 8 uur lang 3FM staat te schetteren heb je veel luisteraars nodig die korter dan de genoemde 20 minuten luisteren.

Nog los van dat alles. Als ik het luister onderzoek bekijk zitten vrijwel alle zenders ruim boven die 20 minuten, maar nog ruim onder de 2 uur. Dus als er 4,5 uur tussen een plaat zit van dezelfde artiest (want dat was de aanleiding van de discussie) kan dat wat mij betreft nog steeds gewoon.
Hoeveel bouwvakkers die meedoen aan het luisteronderzoek ken jij?
👆 Dit was een nutteloze bijdrage …

Nu komt een zinvolle reactie 👇
GerjanCluistra

Phoenix schreef: 22 jul 2024 22:43
GerjanCluistra schreef: 22 jul 2024 22:25
Phoenix schreef: 20 jul 2024 20:42

0) Zie opmerking bij punt 1.
1) Ja. Ikzelf ben zo iemand. Op dagen dat ik op locatie werk luister ik enkel radio tijdens de autorit heen en terug. Op kantoor luister ik geen radio of staat er geen radio/muziek aan.
2) Het luisteronderzoek beperkt zich tot enkele zenders. Bijvoorbeeld Yoursafe en FunX doen niet mee, maar ook de meer volkse zenders die op werkplaatsen vaker aanstaan niet.
Dat jij alleen in de auto luistert betekend niet dat je niet buiten je auto kunt luisteren. Er is een reden dat je het niet doet, maar het kan wel gewoon. Dus die luistertijd zou ook daar meegenomen moeten worden.

Maar een 3FM doet wel mee, Radio 538 ook en Qmusic ook. En die zenders hoor ik ook regelmatig uit de speakers schetteren. Yoursafe Radio en FunX heb ik nog nooit gehoord. Van de volkse zenders is het vooral SterrenNL, Tukker FM en Radio NL. Maar goed, als een radio op de bouw 8 uur lang 3FM staat te schetteren heb je veel luisteraars nodig die korter dan de genoemde 20 minuten luisteren.

Nog los van dat alles. Als ik het luister onderzoek bekijk zitten vrijwel alle zenders ruim boven die 20 minuten, maar nog ruim onder de 2 uur. Dus als er 4,5 uur tussen een plaat zit van dezelfde artiest (want dat was de aanleiding van de discussie) kan dat wat mij betreft nog steeds gewoon.
Hoeveel bouwvakkers die meedoen aan het luisteronderzoek ken jij?
Als dat luisteronderzoek representatief is zitten er ook bouwvakkers in het onderzoek. En fabrieksarbeiders. En vrachtwagenchauffeurs. Mensen waarvan ik weet dat die veel en langdurig naar de radio luisteren of in elk geval een radio aan hebben staan.

Voor zover ik weet ken ik helemaal niemand die meedoet aan het luisteronderzoek.
jessica

Bericht door jessica »

Er zullen kleine meetfouten in het luisteronderzoek zitten, maar die zitten er altijd in in elk onderzoek.
Het is niet zo zoals sommige mensen denken dat door 10 x zoveel mensen te meten het onderzoek 10 keer nauwkeuriger wordt.
Dus bijvoorbeeld van 10.000 metingen naar 100.000 metingen.
In principe is het 10 zo duur want 10 x meer mensen moeten gemeten worden. Maar qua nauwkeurigheid levert het misschien 1% extra (of minder) op.

Dit soort onderzoeken zijn echt wel goed statistisch onderbouwd. Dat jij niemand in je omgeving kent die er aan meedoet is eigenlijk logisch. Als er 10.000 mensen meedoen op 18 miljoen. Toch is dit onderzoeksaantal genoeg om een goed beeld te geven van de luistercijfers.
Veel mensen willen dit niet geloven, maar het is toch echt zo.
GerjanCluistra

jessica schreef: 23 jul 2024 10:24 Er zullen kleine meetfouten in het luisteronderzoek zitten, maar die zitten er altijd in in elk onderzoek.
Het is niet zo zoals sommige mensen denken dat door 10 x zoveel mensen te meten het onderzoek 10 keer nauwkeuriger wordt.
In principe is het 10 zo duur want 10 x meer mensen moeten gemeten worden. Maar qua nauwkeurigheid levert het misschien 1% extra (of minder) op.

Dit soort onderzoeken zijn echt wel goed statistisch onderbouwd. Dat jij niemand in je omgeving kent die er aan meedoet is eigenlijk logisch. Als er 10.000 mensen meedoen op 18 miljoen. Toch is dit onderzoeksaantal genoeg om een goed beeld te geven van de luistercijfers.
Vrachtwagenchauffeur is de grootste beroepsgroep in Nederland. Zou vrachtwagenchauffeur ook de grootste beroepsgroep zijn in het luisteronderzoek? Of valt beroep niet onder statistische onderbouwing?
repelsteel

Bericht door repelsteel »

GerjanCluistra schreef: 24 jul 2024 13:31 Vrachtwagenchauffeur is de grootste beroepsgroep in Nederland. Zou vrachtwagenchauffeur ook de grootste beroepsgroep zijn in het luisteronderzoek? Of valt beroep niet onder statistische onderbouwing?
Nu ik dit lees, bedenk ik me dat je onderstaande vergeten bent te beantwoorden:
repelsteel schreef: 21 jul 2024 13:19
GerjanCluistra schreef: 20 jul 2024 19:36 Ik zou zeggen, ga eens een jaar lang iedere week in een andere fabriek of op een andere bouwplaats werken. Dan weet jij aan het einde van het jaar dat het klopt wat ik zeg. En je weet ook dat die zogenaamde onderzoekjes dus zeer twijfelachtig zijn.
Misschien heel even verder kijken, de wereld is niet jij. Je bedoelt dat er een groep mensen is die langer luisteren vanwege hun werk.
Dat is niet meteen representatief voor heel Nederland.

En nogmaals: ik zie graag bewijs voor je stellingen. Onderzoeken twijfelachtig noemen kan iedereen.
GerjanCluistra

repelsteel schreef: 24 jul 2024 15:08
GerjanCluistra schreef: 24 jul 2024 13:31 Vrachtwagenchauffeur is de grootste beroepsgroep in Nederland. Zou vrachtwagenchauffeur ook de grootste beroepsgroep zijn in het luisteronderzoek? Of valt beroep niet onder statistische onderbouwing?
Nu ik dit lees, bedenk ik me dat je onderstaande vergeten bent te beantwoorden:
repelsteel schreef: 21 jul 2024 13:19
GerjanCluistra schreef: 20 jul 2024 19:36 Ik zou zeggen, ga eens een jaar lang iedere week in een andere fabriek of op een andere bouwplaats werken. Dan weet jij aan het einde van het jaar dat het klopt wat ik zeg. En je weet ook dat die zogenaamde onderzoekjes dus zeer twijfelachtig zijn.
Misschien heel even verder kijken, de wereld is niet jij. Je bedoelt dat er een groep mensen is die langer luisteren vanwege hun werk.
Dat is niet meteen representatief voor heel Nederland.

En nogmaals: ik zie graag bewijs voor je stellingen. Onderzoeken twijfelachtig noemen kan iedereen.
Dat zeg ik, ga eens een jaar lang, iedere week in een andere fabriek of bouwplaats werken. Dan zul je mijn stelling dat de radio de hele dag op dezelfde zender staat te tetteren herkennen.

Overigens heb ik ook een paar dingen door elkaar gegooid geloof ik. Die 20 minuten luistertijd is, als ik het goed heb begrepen, tijdens de drive-time uren, terwijl de luistercijfers over de hele dag berekend worden.
repelsteel

Bericht door repelsteel »

GerjanCluistra schreef: 24 jul 2024 18:36 Dat zeg ik, ga eens een jaar lang, iedere week in een andere fabriek of bouwplaats werken. Dan zul je mijn stelling dat de radio de hele dag op dezelfde zender staat te tetteren herkennen.
Maar dan heb je mijn reactie niet gelezen. Begrijp je dat die mensen een deel zijn van de doelgroep en niet de hele doelgroep vertegenwoordigen?

Je noemt “de onderzoekjes” twijfelachtig, maar je komt met een voorbeeld van fabrieksarbeiders en bouwvakkers. Ik neem aan dat je begrijpt dat er meer beroepen bestaan?

En als die “onderzoekjes” dan nog steeds “twijfelachtig” zijn: heb je daar dan bewijs voor?
jessica

Bericht door jessica »

jessica schreef: 23 jul 2024 10:24 Er zullen kleine meetfouten in het luisteronderzoek zitten, maar die zitten er altijd in in elk onderzoek.

Steekproeven worden altijd gedaan in een representatieve doelgroep. Dus als 50% van de mensen in Nederland boven de 50 jaar is dan zit ook in de steekproef 50% boven de 50 jaar.
Als alle vrachtwagenchauffeurs 3% deel uit maken van de Nederlandse beroepsbevolking dan zit die 3% ook in de steekproef.
Als 10% van de luisteraars in fabriekshallen werkt dan zit die 10% ook relatief in de steekproef.
Dat hebben ze echt wel goed uitgezocht.

Statistiek is een vak.
GerjanCluistra

jessica schreef: 24 jul 2024 20:16

Steekproeven worden altijd gedaan in een representatieve doelgroep. Dus als 50% van de mensen in Nederland boven de 50 jaar is dan zit ook in de steekproef 50% boven de 50 jaar.
Als alle vrachtwagenchauffeurs 3% deel uit maken van de Nederlandse beroepsbevolking dan zit die 3% ook in de steekproef.
Als 10% van de luisteraars in fabriekshallen werkt dan zit die 10% ook relatief in de steekproef.

Statistiek is een vak.
Helder.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

jessica schreef: 24 jul 2024 20:16

Statistiek is een vak.
En ter toevoeging, de afwijking ontstaat vaak omdat niet alles te representeren valt. Tandartsen luisteren ook heel veel radio, misschien wel met zo lang of zelfs langer dan vrachtwagenchauffeurs. Maar daar zijn er niet zo veel van.
Freddie Mercuryfan

Bericht door Freddie Mercuryfan »

Er verscheen in De Gelderlander een artikel over Rob Janssen dat mij wel interessant leek, maar die ik niet volledig mocht lezen. Heeft iemand het volledige artikel ergens?
wire

Bericht door wire »

Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

wire schreef: 13 aug 2024 01:52 Deze? https://archive.md/AWpcD
Dank voor het delen. Mooi te lezen dat Rob weer op z'n plek zit en dingen doet die hij leuk vindt.
Freddie Mercuryfan

Bericht door Freddie Mercuryfan »

wire schreef: 13 aug 2024 01:52 Deze? https://archive.md/AWpcD
Yes, dat is 'm! Dankjewel!
Plaats reactie