GerjanCluistra schreef: 19 jul 2024 16:00
Pot schreef: 19 jul 2024 15:08
Soms vraag ik me oprecht af of de 3FM-muziekredactie de kennis heeft. Zojuist Stromae, die net na 10:00 uur ook al gedraaid werd. Gisteren ook twee keer Duncan Laurence om 10:23 en 15:16 uur. Geen recente hits, maar twee keer dezelfde artiesten met nummers van respectievelijk tien en twee jaar oud in de office hours. Duncan werd in de afgelopen tien dagen, vier keer gedraaid. Hoe bedenkt iemand dan dat je dat in slechts 4,5 uur twee keer dezelfde artiest gaat draaien?
Zolang er gedacht wordt dat luisteraars slechts 20 minuten luisteren kan dat prima. Dat de meeste mensen 8 werkuren per dag luisteren lijken velen maar niet te begrijpen.
Wat overigens niet wegneemt dat twee keer dezelfde artiest in 4,5 uur wat mij betreft prima kan. Tegen de tijd dat die tweede komt ben ik de eerste allang vergeten.
Duncan Laurence en Stromae zitten nou ook niet bepaald in de categorie RHCP, Fleetwood Mac, Queen, ABBA of recenter Dua Lipa, Roxy Dekker, etc. waar je er op sommige stations iedere dag mee doodgegooid wordt. Zeker als het om twee verschillende nummers gaat snap ik daarom deze specifieke kritiek niet zo goed, aangezien de voorbeelden die worden aangedragen veel minder storend en repetatief voelen dan one hit wonders die te frequent voorbijkomen door een te kleine lijst aan classics en recurrents in de rotatie.
Bij Duncan gaat het om twee verschillende eerdere nummers (Arcade and Somebody Else) die de afgelopen weken minder gedraaid zijn (t.b.v. de recentere singles Skyboy en Electric Life), en Stromae is een geweldige artiest die ik tegenwoordig helaas amper meer op andere stations hoor (al zouden ze bij 3 wat mij betreft wel weer eens wat singles van zijn laatste album in de rotatie mogen zetten).
Pot schreef: 17 jul 2024 19:13
Ik ben toch wel benieuwd wie er beslissingen neemt over het uitzenden van festivals. Dit weekend begint de Zwarte Cross, midden in 'de provincie', met relatief veel pop/rockartiesten, maar Veronica is er bij in plaats van 3FM. In de afgelopen jaren waren ze er ook al niet meer bij. En dat terwijl dance-event Amsterdam Dance Event wel op 3FM wordt uitgezonden.
Dit vind ik wel een heel goed punt om aan te dragen, want voor een zender die nog geen 10 jaar geleden een best groot draagvlak had buiten de Randstad en momenteel weer als doel heeft om een hechtere band met luisteraars aan te gaan is het vreemd dat ze in de festivalzomer alleen vol uitpakken met Pinkpop en Lowlands (samen met social media posts en verslaggevers op een aantal middelgrote festivals).
Nou vind ik de Zwarte Cross eerlijk gezegd wel beter passen bij Veronica dan bij 3FM (en ik vermoed dat Mediahuis ook bereid was meer te betalen als "mediapartner") en past de keuze om (alleen) in de avonduren vanuit ADE uit te zenden goed bij de programma's van 3voor12 en Justin Verkijk die ook via podcasts en social media behoorlijk ingeburgerd zijn geraakt in de Nederlandse dancescene, maar er zullen toch ook genoeg "festivals" of evenementen in een zomer zijn waar je zonder al te veel te hoeven investeren toch een stempel kan achterlaten en een nieuwe groep luisteraars aan je kan binden?
Tijdens de Vierdaagse bijvoorbeeld is er behoorlijk veel mediaaandacht en Radio 2 presenteert al jaren haar ochtendshow vanuit Nijmegen in die week, maar wat vaak in de landelijke media linksgelaten wordt is dat de bijbehorende Vierdaagsefeesten of Zomerfeesten in 7 dagen tijd zo'n 1,5 miljoen bezoekers trekt uit de regio en ver daarbuiten als grootste gratis festival van Nederland, met enorm veel podia en artiesten uit totaal verschillende genres die vanaf de aankomst van de wandelaars terug in Nijmegen in de middag tot 's morgens vroeg optreden. Afgelopen week heb ik Nijmegen meerdere avonden bezocht en heel veel artiesten en artiesten gezien die prima in het 3FM-profiel (bijvoorbeeld Goldkimono en The Vices, maar ook een aantal opkomende Nederlandse en buitenlandse bandjes die net een paar singles uithebben) samen met veel coverbands, dj's en kleinschalige festivalinitiatieven (Justin Verkijk draaide bijvoorbeeld ook een set), en terwijl ik daar rondliep vroeg ik mij af waarom geen enkel landelijk radiostation het aandurft om een van deze locaties in de stad volledig te "claimen" en vanuit daar een hele week uitzendt. Natuurlijk worden sommige stages zoals gebruikelijk bij kleinschalige festivals gesponsord door radiozenders als de Foute Party van Q-Music, KINK, Sublime, Radio 10 of RadioNL, maar op deze zenders zelf hoor je daar vrij weinig van terug.
3FM zou vanwege de hoge mate van inbreng van de gemeente, de provincie en de lokale horeca waarschijnlijk vrij gemakkelijk zonder al te veel extra kosten kunnen investeren in een van de bestaande locaties (zoals het Stadseiland Stek, waar dj's de hele avond zowel bekende classics als alternatieve muziek draaide en er iedere avond 1 grote headliner stond waarvoor veel bezoekers de Waalbrug wilde oversteken) en in die week veel verschillende soorten luisteraars kunnen aantrekken, net zoals tijdens de week van Serious Request (dus tijdens office hours een vrij strakke playlist vanaf locatie met sfeerreportages van de wandelaars en verzoekplaten van luisteraars in en buiten Nijmegen, dan vanaf de middagshow veel aandacht voor de feesten en de artiesten die 3FM op haar eigen podium presenteert in die week, met dan in de nacht ruimte voor spannende of brutale radio waarin de sfeer van de verschillende nachtprogrammering, nachtclubs (en de vele dronken mensen die door de straten dwalen) wordt neergezet met de nacht of weekendjocks die als verslaggever door de stad lopen.
Misschien klinkt dit lange betoog teveel als toekomstmuziek of blijkt het onmogelijk om naast SR nog een volledige week op locatie uit te zenden, en alhoewel ik na afgelopen week vooral met de Vierdaagse in mijn hoofd zat na te denken over ideeën zoals dit ben ik er vrij zeker van dat er in alle regio's van Nederland grootse evenementen zijn die miljoenen bezoekers trekken en toch niet volledig "gecovered" worden door de landelijke media (Tilburgse kermis, de Sneekweek, misschien uitzenden vanuit de kust in Zeeland of een toeristische trekpleister in Zuid-Limburg tijdens de drukste dagen van het jaar, etc.?)
Maar naar mijn idee zou je met zo'n samenwerking op de lange termijn veel meer positief effect op je imago en bereik genereren dan je als "festivalzender" blind te staren op betaalde festivals die steeds hogere entreeprijzen vragen, veel minder bezoekers trekken en vooral plaatsvinden in de weekenden in plaats van op werkdagen waarin je meer luisteraars zou kunnen aanspreken, zeker wanneer je in zulke weken overdag dezelfde namen hoort als de week daarop.
Edit: ik lees nu dat Rob zijn vrijdagmiddagprogramma volgende week tegelijk op 3FM en KermisFM uitzendt vanuit Tilburg, dat is nou een behoorlijk slimme samenwerking!