Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

GerjanCluistra

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door GerjanCluistra »

Pot schreef: 19 jul 2024 15:08 Soms vraag ik me oprecht af of de 3FM-muziekredactie de kennis heeft. Zojuist Stromae, die net na 10:00 uur ook al gedraaid werd. Gisteren ook twee keer Duncan Laurence om 10:23 en 15:16 uur. Geen recente hits, maar twee keer dezelfde artiesten met nummers van respectievelijk tien en twee jaar oud in de office hours. Duncan werd in de afgelopen tien dagen, vier keer gedraaid. Hoe bedenkt iemand dan dat je dat in slechts 4,5 uur twee keer dezelfde artiest gaat draaien?
Zolang er gedacht wordt dat luisteraars slechts 20 minuten luisteren kan dat prima. Dat de meeste mensen 8 werkuren per dag luisteren lijken velen maar niet te begrijpen.

Wat overigens niet wegneemt dat twee keer dezelfde artiest in 4,5 uur wat mij betreft prima kan. Tegen de tijd dat die tweede komt ben ik de eerste allang vergeten.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
repelsteel

Bericht door repelsteel »

GerjanCluistra schreef: 19 jul 2024 16:00 Zolang er gedacht wordt dat luisteraars slechts 20 minuten luisteren kan dat prima. Dat de meeste mensen 8 werkuren per dag luisteren lijken velen maar niet te begrijpen.
Dat wordt niet gedacht, dat weten radiostations. Dat wordt onderzocht.
Waar jij stellig roept dat de meeste mensen 8 werkuren luisteren, zie ik daar graag bewijs voor. Misschien gaan we het dan eindelijk eens begrijpen.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

GerjanCluistra schreef: 19 jul 2024 16:00
Pot schreef: 19 jul 2024 15:08 Soms vraag ik me oprecht af of de 3FM-muziekredactie de kennis heeft. Zojuist Stromae, die net na 10:00 uur ook al gedraaid werd. Gisteren ook twee keer Duncan Laurence om 10:23 en 15:16 uur. Geen recente hits, maar twee keer dezelfde artiesten met nummers van respectievelijk tien en twee jaar oud in de office hours. Duncan werd in de afgelopen tien dagen, vier keer gedraaid. Hoe bedenkt iemand dan dat je dat in slechts 4,5 uur twee keer dezelfde artiest gaat draaien?
Zolang er gedacht wordt dat luisteraars slechts 20 minuten luisteren kan dat prima. Dat de meeste mensen 8 werkuren per dag luisteren lijken velen maar niet te begrijpen.

Wat overigens niet wegneemt dat twee keer dezelfde artiest in 4,5 uur wat mij betreft prima kan. Tegen de tijd dat die tweede komt ben ik de eerste allang vergeten.
Duncan Laurence en Stromae zitten nou ook niet bepaald in de categorie RHCP, Fleetwood Mac, Queen, ABBA of recenter Dua Lipa, Roxy Dekker, etc. waar je er op sommige stations iedere dag mee doodgegooid wordt. Zeker als het om twee verschillende nummers gaat snap ik daarom deze specifieke kritiek niet zo goed, aangezien de voorbeelden die worden aangedragen veel minder storend en repetatief voelen dan one hit wonders die te frequent voorbijkomen door een te kleine lijst aan classics en recurrents in de rotatie.

Bij Duncan gaat het om twee verschillende eerdere nummers (Arcade and Somebody Else) die de afgelopen weken minder gedraaid zijn (t.b.v. de recentere singles Skyboy en Electric Life), en Stromae is een geweldige artiest die ik tegenwoordig helaas amper meer op andere stations hoor (al zouden ze bij 3 wat mij betreft wel weer eens wat singles van zijn laatste album in de rotatie mogen zetten).
Pot schreef: 17 jul 2024 19:13 Ik ben toch wel benieuwd wie er beslissingen neemt over het uitzenden van festivals. Dit weekend begint de Zwarte Cross, midden in 'de provincie', met relatief veel pop/rockartiesten, maar Veronica is er bij in plaats van 3FM. In de afgelopen jaren waren ze er ook al niet meer bij. En dat terwijl dance-event Amsterdam Dance Event wel op 3FM wordt uitgezonden.
Dit vind ik wel een heel goed punt om aan te dragen, want voor een zender die nog geen 10 jaar geleden een best groot draagvlak had buiten de Randstad en momenteel weer als doel heeft om een hechtere band met luisteraars aan te gaan is het vreemd dat ze in de festivalzomer alleen vol uitpakken met Pinkpop en Lowlands (samen met social media posts en verslaggevers op een aantal middelgrote festivals).

Nou vind ik de Zwarte Cross eerlijk gezegd wel beter passen bij Veronica dan bij 3FM (en ik vermoed dat Mediahuis ook bereid was meer te betalen als "mediapartner") en past de keuze om (alleen) in de avonduren vanuit ADE uit te zenden goed bij de programma's van 3voor12 en Justin Verkijk die ook via podcasts en social media behoorlijk ingeburgerd zijn geraakt in de Nederlandse dancescene, maar er zullen toch ook genoeg "festivals" of evenementen in een zomer zijn waar je zonder al te veel te hoeven investeren toch een stempel kan achterlaten en een nieuwe groep luisteraars aan je kan binden?

Tijdens de Vierdaagse bijvoorbeeld is er behoorlijk veel mediaaandacht en Radio 2 presenteert al jaren haar ochtendshow vanuit Nijmegen in die week, maar wat vaak in de landelijke media linksgelaten wordt is dat de bijbehorende Vierdaagsefeesten of Zomerfeesten in 7 dagen tijd zo'n 1,5 miljoen bezoekers trekt uit de regio en ver daarbuiten als grootste gratis festival van Nederland, met enorm veel podia en artiesten uit totaal verschillende genres die vanaf de aankomst van de wandelaars terug in Nijmegen in de middag tot 's morgens vroeg optreden. Afgelopen week heb ik Nijmegen meerdere avonden bezocht en heel veel artiesten en artiesten gezien die prima in het 3FM-profiel (bijvoorbeeld Goldkimono en The Vices, maar ook een aantal opkomende Nederlandse en buitenlandse bandjes die net een paar singles uithebben) samen met veel coverbands, dj's en kleinschalige festivalinitiatieven (Justin Verkijk draaide bijvoorbeeld ook een set), en terwijl ik daar rondliep vroeg ik mij af waarom geen enkel landelijk radiostation het aandurft om een van deze locaties in de stad volledig te "claimen" en vanuit daar een hele week uitzendt. Natuurlijk worden sommige stages zoals gebruikelijk bij kleinschalige festivals gesponsord door radiozenders als de Foute Party van Q-Music, KINK, Sublime, Radio 10 of RadioNL, maar op deze zenders zelf hoor je daar vrij weinig van terug.

3FM zou vanwege de hoge mate van inbreng van de gemeente, de provincie en de lokale horeca waarschijnlijk vrij gemakkelijk zonder al te veel extra kosten kunnen investeren in een van de bestaande locaties (zoals het Stadseiland Stek, waar dj's de hele avond zowel bekende classics als alternatieve muziek draaide en er iedere avond 1 grote headliner stond waarvoor veel bezoekers de Waalbrug wilde oversteken) en in die week veel verschillende soorten luisteraars kunnen aantrekken, net zoals tijdens de week van Serious Request (dus tijdens office hours een vrij strakke playlist vanaf locatie met sfeerreportages van de wandelaars en verzoekplaten van luisteraars in en buiten Nijmegen, dan vanaf de middagshow veel aandacht voor de feesten en de artiesten die 3FM op haar eigen podium presenteert in die week, met dan in de nacht ruimte voor spannende of brutale radio waarin de sfeer van de verschillende nachtprogrammering, nachtclubs (en de vele dronken mensen die door de straten dwalen) wordt neergezet met de nacht of weekendjocks die als verslaggever door de stad lopen.

Misschien klinkt dit lange betoog teveel als toekomstmuziek of blijkt het onmogelijk om naast SR nog een volledige week op locatie uit te zenden, en alhoewel ik na afgelopen week vooral met de Vierdaagse in mijn hoofd zat na te denken over ideeën zoals dit ben ik er vrij zeker van dat er in alle regio's van Nederland grootse evenementen zijn die miljoenen bezoekers trekken en toch niet volledig "gecovered" worden door de landelijke media (Tilburgse kermis, de Sneekweek, misschien uitzenden vanuit de kust in Zeeland of een toeristische trekpleister in Zuid-Limburg tijdens de drukste dagen van het jaar, etc.?)

Maar naar mijn idee zou je met zo'n samenwerking op de lange termijn veel meer positief effect op je imago en bereik genereren dan je als "festivalzender" blind te staren op betaalde festivals die steeds hogere entreeprijzen vragen, veel minder bezoekers trekken en vooral plaatsvinden in de weekenden in plaats van op werkdagen waarin je meer luisteraars zou kunnen aanspreken, zeker wanneer je in zulke weken overdag dezelfde namen hoort als de week daarop.

Edit: ik lees nu dat Rob zijn vrijdagmiddagprogramma volgende week tegelijk op 3FM en KermisFM uitzendt vanuit Tilburg, dat is nou een behoorlijk slimme samenwerking!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

NieuweGebruiker schreef: 20 jul 2024 12:51 Edit: ik lees nu dat Rob zijn vrijdagmiddagprogramma volgende week tegelijk op 3FM en KermisFM uitzendt vanuit Tilburg, dat is nou een behoorlijk slimme samenwerking!
Maandag is het Roze Maandag op de Tilburger Kermis. Dit is een evenement op zich en inmiddels de drukst bezochte dag van de kermis. Onbegrijpelijk dat er geen landelijke radiozender is dat deze dag claimt. Het zou uitstekend passen bij Radio 2 of 3FM.
God is a DJ
aapdedino

Bericht door aapdedino »

3FM doet zeker wel wat met zwarte cross, alleen geen live programmering: https://www.instagram.com/reel/C9pAiDSs ... hmNWh3aWs2
GerjanCluistra

repelsteel schreef: 19 jul 2024 20:30
GerjanCluistra schreef: 19 jul 2024 16:00 Zolang er gedacht wordt dat luisteraars slechts 20 minuten luisteren kan dat prima. Dat de meeste mensen 8 werkuren per dag luisteren lijken velen maar niet te begrijpen.
Waar jij stellig roept dat de meeste mensen 8 werkuren luisteren, zie ik daar graag bewijs voor. Misschien gaan we het dan eindelijk eens begrijpen.
Ik zou zeggen, ga eens een jaar lang iedere week in een andere fabriek of op een andere bouwplaats werken. Dan weet jij aan het einde van het jaar dat het klopt wat ik zeg. En je weet ook dat die zogenaamde onderzoekjes dus zeer twijfelachtig zijn.
GerjanCluistra

NieuweGebruiker schreef: 20 jul 2024 12:51

Duncan Laurence en Stromae zitten nou ook niet bepaald in de categorie RHCP, Fleetwood Mac, Queen, ABBA of recenter Dua Lipa, Roxy Dekker, etc. waar je er op sommige stations iedere dag mee doodgegooid wordt. Zeker als het om twee verschillende nummers gaat snap ik daarom deze specifieke kritiek niet zo goed, aangezien de voorbeelden die worden aangedragen veel minder storend en repetatief voelen dan one hit wonders die te frequent voorbijkomen door een te kleine lijst aan classics en recurrents in de rotatie.

Bij Duncan gaat het om twee verschillende eerdere nummers (Arcade and Somebody Else) die de afgelopen weken minder gedraaid zijn (t.b.v. de recentere singles Skyboy en Electric Life), en Stromae is een geweldige artiest die ik tegenwoordig helaas amper meer op andere stations hoor (al zouden ze bij 3 wat mij betreft wel weer eens wat singles van zijn laatste album in de rotatie mogen zetten).
Maar hoeveel luisteraars weten om 14:15 uur nog welke plaat er om 9:45 uur is gedraaid? Ik denk dat het er heel erg weinig zijn. Zelfs al zou het dezelfde zijn betwijfel ik of er veel mensen zijn die het door hebben.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

GerjanCluistra schreef: 20 jul 2024 19:36
Ik zou zeggen, ga eens een jaar lang iedere week in een andere fabriek of op een andere bouwplaats werken. Dan weet jij aan het einde van het jaar dat het klopt wat ik zeg. En je weet ook dat die zogenaamde onderzoekjes dus zeer twijfelachtig zijn.
Want de meeste mensen werken in een fabriek of op een bouwplaats?

1. Die ‘20 minuten’ zijn volgens mij gebaseerd op de luistertijd tijdens drive-time.
2. Grote kans dat de radiozenders die beluisterd worden in een fabriek of op een bouwplaats niet meedoen aan het luisteronderzoek.
God is a DJ
GerjanCluistra

Phoenix schreef: 20 jul 2024 19:43

1. Die ‘20 minuten’ zijn volgens mij gebaseerd op de luistertijd tijdens drive-time.
2. Grote kans dat de radiozenders die beluisterd worden in een fabriek of op een bouwplaats niet meedoen aan het luisteronderzoek.
0. Als iemand 8 uur luistert heb je heel veel luisteraars nodig die 10 minuten luisteren om aan die 20 minuten te komen.
1. Kan je alleen radio luisteren tijdens drive-time dan?
2. Als dat klopt wat jij zegt zijn die onderzoeken vrij nietszeggend.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

GerjanCluistra schreef: 20 jul 2024 20:05

0. Als iemand 8 uur luistert heb je heel veel luisteraars nodig die 10 minuten luisteren om aan die 20 minuten te komen.
0) Zie opmerking bij punt 1.
1) Ja. Ikzelf ben zo iemand. Op dagen dat ik op locatie werk luister ik enkel radio tijdens de autorit heen en terug. Op kantoor luister ik geen radio of staat er geen radio/muziek aan.
2) Het luisteronderzoek beperkt zich tot enkele zenders. Bijvoorbeeld Yoursafe en FunX doen niet mee, maar ook de meer volkse zenders die op werkplaatsen vaker aanstaan niet.
God is a DJ
NieuweGebruiker

Alhoewel ik denk dat de nieuwe meetmethode uiteindelijk wel een nauwkeuriger beeld schept dan de vorige, wordt er nu in de cijfers meer nadruk gelegd op kortere, minder "bewuste" luistersessies (iedere keer dat je maar een paar minuten in je auto zit, een radiostream die op de achtergrond aanstaat in een tuincentrum of de wachtkamer van je tandarts, etc.) dan voorheen. Er zullen echt wel mensen zien die 8 uur per dag naar 3FM luisteren, maar als je honderdduizenden van dit soort zeer korte luistersessies ook meerekent gaat het gemiddelde al snel drastisch naar beneden, ondanks dat het onderzoek het nu laat lijken alsof meer mensen "weleens" naar de radio luisteren.

Doordat respondenten tot twee jaar geleden zelf moesten invullen waar ze naar geluisterd hadden (per kwartier, langer dan de meeste van die bovengenoemde "onbewuste" luistersessies) moest je wel weten naar welke zender je geluisterd had (en zelfs dan was het makkelijk om je te vergissen als je naar een non-stop station luisterde dat telkens de naam van een grotere zender noemt, zoals Q-Music Limburg of 538 Non-Stop), en was het makkelijker om in te vullen dat je de hele werkdag naar dezelfde zender had geluisterd, ook al had je in werkelijkheid maar een uur in totaal de zender daadwerkelijk gehoord.

Nu wordt je luistergedrag gemeten door je smartphone, maar dan moet die wel in je broekzak/op de werkvloer blijven en het geluid van de radio wel duidelijk genoeg zijn om opgevangen te kunnen worden, en dat zal niet op iedere fabriek of bouwplaats het geval zijn.

Daarnaast werkt volgens het CBS sinds corona de helft van de Nederlanders weleens vanuit huis en is het steeds gebruikelijker om tijdens je werk met oordopjes of een koptelefoon naar muziek of radio te luisteren, maar een grote blinde vlek van het nieuwe luisteronderzoek is dat de nieuwe methode (volgens mij nog steeds) niet audio die je met oordopjes hoort mag registreren, dus de kans bestaat dat er van sommige respondenten die standaard met oordopjes luisteren alleen de luistersessies in hun auto of in openbare ruimtes worden geregisteerd.

Dat gezegd hebbende, veel luisteraars zullen inderdaad niet zo hyperbewust naar de radio luisteren of het storend vinden wanneer ze dezelfde artiest of plaat op een werkdag horen, maar als dat (vooral bij nummers die momenteel geen hits zijn) op langere termijn steeds vaker gebeurd en je playlist te voorspelbaar wordt zonder frisse invalshoeken door de dj's (aangezien 95% van de spreeks tijdens office hours over de muziek gaat) nodig je je luisteraars uit om naar Spotify of een non-stop station te gaan wanneer een van die specifieke artiesten hen de strot uitkomt.

Het is duidelijk anekdotisch bewijs, maar als ik tegen vrienden praat over 3FM beginnen ze al snel over de periode dat ze (zo'n 7 jaar geleden) "alleen maar Kensington draaide" (terwijl dat nooit veel meer dan 4x per dag zou zijn geweest) en rondom Veronica hangt ondanks het aantrekken van Radio 2-dj's nog steeds het beeld dat ze iedere dag dezelfde hits van RHCP, Queen en Guns 'n Roses draaien, en niet alleen onder radiofreaks.
Pot

Bericht door Pot »

NieuweGebruiker schreef: 20 jul 2024 12:51

Het gaat mij veel meer om het feit dat ze blijkbaar in 4,5 uur tijd een artiest twee keer draaien en dan twee hele dagen niet. Dan staan er dingen in de software niet goed ingesteld. Zeker omdat je de office hours best wel als één blok kunt zien, begrijp ik niet dat ze Stromae en Duncan twee keer draaien. Ook omdat het gewoon geen actuele hits/nummers zijn.

Pot schreef: 17 jul 2024 19:13 Ik ben toch wel benieuwd wie er beslissingen neemt over het uitzenden van festivals. Dit weekend begint de Zwarte Cross, midden in 'de provincie', met relatief veel pop/rockartiesten, maar Veronica is er bij in plaats van 3FM. In de afgelopen jaren waren ze er ook al niet meer bij. En dat terwijl dance-event Amsterdam Dance Event wel op 3FM wordt uitgezonden.
Dit vind ik wel een heel goed punt om aan te dragen, want voor een zender die nog geen 10 jaar geleden een best groot draagvlak had buiten de Randstad en momenteel weer als doel heeft om een hechtere band met luisteraars aan te gaan is het vreemd dat ze in de festivalzomer alleen vol uitpakken met Pinkpop en Lowlands (samen met social media posts en verslaggevers op een aantal middelgrote festivals).

Nou vind ik de Zwarte Cross eerlijk gezegd wel beter passen bij Veronica dan bij 3FM (en ik vermoed dat Mediahuis ook bereid was meer te betalen als "mediapartner") en past de keuze om (alleen) in de avonduren vanuit ADE uit te zenden goed bij de programma's van 3voor12 en Justin Verkijk die ook via podcasts en social media behoorlijk ingeburgerd zijn geraakt in de Nederlandse dancescene, maar er zullen toch ook genoeg "festivals" of evenementen in een zomer zijn waar je zonder al te veel te hoeven investeren toch een stempel kan achterlaten en een nieuwe groep luisteraars aan je kan binden?
[/quote]

Ik kan me zo voorstellen dat de budgetten niet alleen uitgegeven zullen worden aan aanwezigheid bij festivals. Sterker nog, in hoeverre zit de gewone luisteraar op commentaar/sfeerverslagen en (opgenomen) live-registraties te wachten? Alleen is het bijzonder te noemen dat De Boer erkent dat 3FM te Randstedelijk was en te weinig gericht op pop-rock-alternative, maar ze wel uitzenden vanaf ADE en niet vanaf de Zwarte Cross. Overigens was KINK er ook (gedeeltelijk?) bij en 3FM had in de late uurtjes nog wat aandacht. Het Zwarte Cross-publiek is ook niet helemaal Veronica publiek. Veronica is natuurlijk veel meer poprock, terwijl Armin van Buuren en Suzan & Freek ook gewoon in de line-up staan. Dat is dus meer een Radio 2-festival. :D
Tijdens de Vierdaagse bijvoorbeeld is er behoorlijk veel mediaaandacht en Radio 2 presenteert al jaren haar ochtendshow vanuit Nijmegen in die week, maar wat vaak in de landelijke media linksgelaten wordt is dat de bijbehorende Vierdaagsefeesten of Zomerfeesten in 7 dagen tijd zo'n 1,5 miljoen bezoekers trekt uit de regio en ver daarbuiten als grootste gratis festival van Nederland, met enorm veel podia en artiesten uit totaal verschillende genres die vanaf de aankomst van de wandelaars terug in Nijmegen in de middag tot 's morgens vroeg optreden. Afgelopen week heb ik Nijmegen meerdere avonden bezocht en heel veel artiesten en artiesten gezien die prima in het 3FM-profiel (bijvoorbeeld Goldkimono en The Vices, maar ook een aantal opkomende Nederlandse en buitenlandse bandjes die net een paar singles uithebben) samen met veel coverbands, dj's en kleinschalige festivalinitiatieven (Justin Verkijk draaide bijvoorbeeld ook een set), en terwijl ik daar rondliep vroeg ik mij af waarom geen enkel landelijk radiostation het aandurft om een van deze locaties in de stad volledig te "claimen" en vanuit daar een hele week uitzendt. Natuurlijk worden sommige stages zoals gebruikelijk bij kleinschalige festivals gesponsord door radiozenders als de Foute Party van Q-Music, KINK, Sublime, Radio 10 of RadioNL, maar op deze zenders zelf hoor je daar vrij weinig van terug.

3FM zou vanwege de hoge mate van inbreng van de gemeente, de provincie en de lokale horeca waarschijnlijk vrij gemakkelijk zonder al te veel extra kosten kunnen investeren in een van de bestaande locaties (zoals het Stadseiland Stek, waar dj's de hele avond zowel bekende classics als alternatieve muziek draaide en er iedere avond 1 grote headliner stond waarvoor veel bezoekers de Waalbrug wilde oversteken) en in die week veel verschillende soorten luisteraars kunnen aantrekken, net zoals tijdens de week van Serious Request (dus tijdens office hours een vrij strakke playlist vanaf locatie met sfeerreportages van de wandelaars en verzoekplaten van luisteraars in en buiten Nijmegen, dan vanaf de middagshow veel aandacht voor de feesten en de artiesten die 3FM op haar eigen podium presenteert in die week, met dan in de nacht ruimte voor spannende of brutale radio waarin de sfeer van de verschillende nachtprogrammering, nachtclubs (en de vele dronken mensen die door de straten dwalen) wordt neergezet met de nacht of weekendjocks die als verslaggever door de stad lopen.

Misschien klinkt dit lange betoog teveel als toekomstmuziek of blijkt het onmogelijk om naast SR nog een volledige week op locatie uit te zenden, en alhoewel ik na afgelopen week vooral met de Vierdaagse in mijn hoofd zat na te denken over ideeën zoals dit ben ik er vrij zeker van dat er in alle regio's van Nederland grootse evenementen zijn die miljoenen bezoekers trekken en toch niet volledig "gecovered" worden door de landelijke media (Tilburgse kermis, de Sneekweek, misschien uitzenden vanuit de kust in Zeeland of een toeristische trekpleister in Zuid-Limburg tijdens de drukste dagen van het jaar, etc.?)

Maar naar mijn idee zou je met zo'n samenwerking op de lange termijn veel meer positief effect op je imago en bereik genereren dan je als "festivalzender" blind te staren op betaalde festivals die steeds hogere entreeprijzen vragen, veel minder bezoekers trekken en vooral plaatsvinden in de weekenden in plaats van op werkdagen waarin je meer luisteraars zou kunnen aanspreken, zeker wanneer je in zulke weken overdag dezelfde namen hoort als de week daarop.

Edit: ik lees nu dat Rob zijn vrijdagmiddagprogramma volgende week tegelijk op 3FM en KermisFM uitzendt vanuit Tilburg, dat is nou een behoorlijk slimme samenwerking!
Ik vind het wel een leuke gedachtegang. Persoonlijk vraag ik me af of de Vierdaagse zelf niet wat te suf is voor 3FM. Bij Radio 2 was het ook niet zo'n succes m.i.. Sowieso zie ik wel meer in een festivalletje door 3FM dan die awardshow die eigenlijk gewoon niet meer aanslaat. In Vlaanderen lukt dat gedurende De Warmste Week ook aardig.
NieuweGebruiker

Pot schreef: 20 jul 2024 23:48 Ik vind het wel een leuke gedachtegang. Persoonlijk vraag ik me af of de Vierdaagse zelf niet wat te suf is voor 3FM. Bij Radio 2 was het ook niet zo'n succes m.i.. Sowieso zie ik wel meer in een festivalletje door 3FM dan die awardshow die eigenlijk gewoon niet meer aanslaat. In Vlaanderen lukt dat gedurende De Warmste Week ook aardig.
Ik ben eigenlijk ook niet zo'n fan van de manier waarop Radio 2 verslag doet van de Vierdaagse. Jan-Willem en Jeroen lopen gewoon de route terwijl op een paar kleine gesprekjes op locatie na vooral reacties van luisteraars voorlezen van hun telefoon en platen aan- en afkondingen. Doet mij heel erg denken aan The Lifeline van SR, en dat leverde in een paar jaar tijd ook maar een handjevol interessante en dynamische radiomomenten op.

De manier waarop de Vierdaagse momenteel op tv en radio getoond wordt is wat mij betreft een licht vertekend beeld, natuurlijk zit het evemenent doorspekt met tradities, zit de kracht in de herhaling en zie je overal op de route mensen voor de 15x die dag klappen op Engelbewaarder, maar vooral in de avond en nacht zit de stad vol met jongeren en treden er metal, rock, jazz en alternatieve bands en techno/hardstyle/dance/trance dj's op waar de gemiddelde Radio 2 luisteraar bij het horen een hartaanval van zou krijgen. Daarom zou ik als 3FM dan ook vooral focussen op wat er buiten de Vierdaagse zelf allemaal plaatsvindt in de stad, met een studio in de stad zelf (dit soort uitzendingen zijn veel strakker en interessanter met een dj die gewoon zelf achter de knoppen zit in plaats van constant moet seinen naar de regie als er iets ingestart moet worden) en verslaggevers die op zoek gaan naar jongeren die de route lopen of aan het feesten zijn.

Wellicht is een eigen festival opstarten inderdaad interessanter dan de 3FM Awards in huidige vorm doorzetten. Bij BBC Radio 1 hebben ze hun Big Weekend, wat ooit begon als een gratis festival dat jaarlijks in een andere stad was en waar jong Brits talent afgewisseld werd tot een paar headliners die Radio 1 vanaf het begin gedraaid hebben, en dat festival is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste festivals van het VK. Een festival waarin je alle genomineerde van de Awards een hele set laat spelen en ze op het podium kan verrassen met een prijs werkt misschien ook beter voor fans of social media dan het oude "en de winnaar is..."-model
repelsteel

Bericht door repelsteel »

Misschien heel even verder kijken, de wereld is niet jij. Je bedoelt dat er een groep mensen is die langer luisteren vanwege hun werk.
Dat is niet meteen representatief voor heel Nederland.

En nogmaals: ik zie graag bewijs voor je stellingen. Onderzoeken twijfelachtig noemen kan iedereen.
GerjanCluistra

Phoenix schreef: 20 jul 2024 20:42
GerjanCluistra schreef: 20 jul 2024 20:05

0) Zie opmerking bij punt 1.
1) Ja. Ikzelf ben zo iemand. Op dagen dat ik op locatie werk luister ik enkel radio tijdens de autorit heen en terug. Op kantoor luister ik geen radio of staat er geen radio/muziek aan.
2) Het luisteronderzoek beperkt zich tot enkele zenders. Bijvoorbeeld Yoursafe en FunX doen niet mee, maar ook de meer volkse zenders die op werkplaatsen vaker aanstaan niet.
Dat jij alleen in de auto luistert betekend niet dat je niet buiten je auto kunt luisteren. Er is een reden dat je het niet doet, maar het kan wel gewoon. Dus die luistertijd zou ook daar meegenomen moeten worden.

Maar een 3FM doet wel mee, Radio 538 ook en Qmusic ook. En die zenders hoor ik ook regelmatig uit de speakers schetteren. Yoursafe Radio en FunX heb ik nog nooit gehoord. Van de volkse zenders is het vooral SterrenNL, Tukker FM en Radio NL. Maar goed, als een radio op de bouw 8 uur lang 3FM staat te schetteren heb je veel luisteraars nodig die korter dan de genoemde 20 minuten luisteren.

Nog los van dat alles. Als ik het luister onderzoek bekijk zitten vrijwel alle zenders ruim boven die 20 minuten, maar nog ruim onder de 2 uur. Dus als er 4,5 uur tussen een plaat zit van dezelfde artiest (want dat was de aanleiding van de discussie) kan dat wat mij betreft nog steeds gewoon.
Plaats reactie