Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Henkjan2016

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Henkjan2016 »

alex.. schreef: 27 feb 2023 23:09
Henkjan2016 schreef: 27 feb 2023 22:59 Somertijd heeft radioring gewonnen. De doelgroep zal er dan nog wel zijn ;-) en aan de lengte van de reclameomderbrekingen te merken zijn ze behoorlijk populair.

De luisteraar lijkt er dus wel op te zitten wachten.
Een deel van de luisteraars. Uit dit forum blijkt ook een deel niet :wink: .
Dat is heel juist geconcludeerd.

Ik vermoed dat ze zelfs niet eens luisteren.
peellandfm

Bericht door peellandfm »

Feivel schreef: 24 feb 2023 16:42 Ongelofelijk. Een minuut naar Eddy Keur geluisterd, en meteen in het item 'Heel Holland Kakt' gevallen, een item over de stoelgang van de Nederlander :eek: . Ik zet 3FM eerst weer een paar jaar in de ijskast, als dit het veelbelovende niveau van de zender is, tegenwoordig.
Niet te doen hè dat programma.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Ik vind de views van "Rob en Wijnand en het Beste van 3FM" op YouTube echt wel enorm tegenvallen nu ze er een paar maanden mee bezig zijn. De compilaties van Partij voor de Vrijdag op het kanaal van Rob behaalden iedere week wel duizend views (wat in YouTube termen ook niet enorm veel is, maar het liet wel zien dat het programma een trouwe schare aan fans had), maar de laatste weken blijft de teller van de nieuwe videos rond 600 steken, ondanks dat er met de titels en thumbnails steeds harder geprobeerd wordt om clickbait te genereren.

Als je dat vergelijkt met de compilaties van Rob Scheepers op Veronica of die van 538 die regelmatig viral gaan op Instagram/Facebook, of de compilaties van Mattie & Marieke die alleen al op YouTube steevast zo'n 100x zoveel views dan Rob & Wijnand behalen vraag ik mij af of de zichtbaarheid van 3FM de afgelopen maanden daadwerkelijk is toegenomen (op de vele bushokjes na dan). Op de daling in de wekelijkse luistercijfers is het ook al lang geleden dat ik een persbericht van 3FM opgepikt heb zien worden door de landelijke media, terwijl ik dat met Keur, Barend en Timur en dit nieuwe profiel wel meer verwacht had.

Ook de genreprogrammas in het weekend (inclusief die drie uurtjes 3voor12 op vrijdagavond) hebben naar mijn ervaring bij lange na niet de impact op het ontdekken van nieuwe muziek als 3voor12 al die jaren had, al zal dat natuurlijk ook komen omdat ik in een bubbel leeft waarin relatief veel naar opkomende/onbekende artiesten luister en ik ook wel snap dat niet alle luisteraars daarop zitten te wachten.
Henkjan2016

NieuweGebruiker schreef: 21 mar 2023 15:21 Ik vind de views van "Rob en Wijnand en het Beste van 3FM" op YouTube echt wel enorm tegenvallen nu ze er een paar maanden mee bezig zijn. De compilaties van Partij voor de Vrijdag op het kanaal van Rob behaalden iedere week wel duizend views (wat in YouTube termen ook niet enorm veel is, maar het liet wel zien dat het programma een trouwe schare aan fans had), maar de laatste weken blijft de teller van de nieuwe videos rond 600 steken, ondanks dat er met de titels en thumbnails steeds harder geprobeerd wordt om clickbait te genereren.

Als je dat vergelijkt met de compilaties van Rob Scheepers op Veronica of die van 538 die regelmatig viral gaan op Instagram/Facebook, of de compilaties van Mattie & Marieke die alleen al op YouTube steevast zo'n 100x zoveel views dan Rob & Wijnand behalen vraag ik mij af of de zichtbaarheid van 3FM de afgelopen maanden daadwerkelijk is toegenomen (op de vele bushokjes na dan). Op de daling in de wekelijkse luistercijfers is het ook al lang geleden dat ik een persbericht van 3FM opgepikt heb zien worden door de landelijke media, terwijl ik dat met Keur, Barend en Timur en dit nieuwe profiel wel meer verwacht had.

Ook de genreprogrammas in het weekend (inclusief die drie uurtjes 3voor12 op vrijdagavond) hebben naar mijn ervaring bij lange na niet de impact op het ontdekken van nieuwe muziek als 3voor12 al die jaren had, al zal dat natuurlijk ook komen omdat ik in een bubbel leeft waarin relatief veel naar opkomende/onbekende artiesten luister en ik ook wel snap dat niet alle luisteraars daarop zitten te wachten.
Dat was inderdaad op 12% en zonder streamingsdiensten. Ander luisterbereik en andere consumptiemaatschappij.

Er zijn ook geen filmprogramma's meer op tv :), beetje zelfde categorie naar mijn idee.
petoi

Bericht door petoi »

NieuweGebruiker schreef: 21 mar 2023 15:21 Ik vind de views van "Rob en Wijnand en het Beste van 3FM" op YouTube echt wel enorm tegenvallen nu ze er een paar maanden mee bezig zijn. De compilaties van Partij voor de Vrijdag op het kanaal van Rob behaalden iedere week wel duizend views (wat in YouTube termen ook niet enorm veel is, maar het liet wel zien dat het programma een trouwe schare aan fans had), maar de laatste weken blijft de teller van de nieuwe videos rond 600 steken, ondanks dat er met de titels en thumbnails steeds harder geprobeerd wordt om clickbait te genereren.

Weekend wordt meestal geluisterd door mensen die onderweg zijn lijkt me, en waar mensen in de weekendavonden nog wel veel thuis zijn en de radio wel eens aandoen gebeurd dat in het weekend veel minder. Maar goed in deze tijd waar je online veel meer je eigen hoekje kan creëren van welke nieuwe muziek je wel of niet wil horen en vooral wanneer je het wil horen is het niet verwonderlijk dat veel mensen dan kiezen voor een moment dat hun goed uitkomt (en dat zal vast niet vaak een weekendavond zijn, maar eerder doordeweekse avond)

En wat Rob een Wijnand betreft erg ik snap het wel, zijn steeds dezelfde dingen die terugkeren er zit geen spanning in de show of het moet van een beller komen maar meestal zijn die zelfs voorgekauwd (als Dolf belde of Barry de Beuker dan weet je ongeveer al wat voor gesprek je ging krijgen).
Heel anders dan bellers bij Timur of Barend zijn programma waar bijvoorbeeld de kolom van Nellie en een gast na 18:30 vaak verrassend uit de hoek kunnen komen.
Joost Roland

Bericht door Joost Roland »

Barend en Benner scoren enorm op Tik Tok. Laatste weken meerdere filmpjes boven de 400.000
Pot

Bericht door Pot »

Joost Roland schreef: 21 mar 2023 20:58 Barend en Benner scoren enorm op Tik Tok. Laatste weken meerdere filmpjes boven de 400.000
Nu nog op de radio -bloos
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Ik snap het wel. Partij voor de Vrijdag was een uniek programma. Ik zou niet weten waarom ik op youtube zou gaan kijken naar de ochtendshow. Dat luister ik gewoon. De Partij was niet alleen om naar te luisteren maar ook om naar te kijken.
Henkjan2016

Even weer een uurtje 3fm aangehad. De gebruikelijke classics weer meegekregen.
SB92

Bericht door SB92 »

Ik vind de ochtendshow ontzettend saai en commercieel klinken.

Geniet wel enorm van Barend en Benner.
Freddie Mercuryfan

Bericht door Freddie Mercuryfan »

SB92 schreef: 22 mar 2023 14:30 Ik vind de ochtendshow ontzettend saai en commercieel klinken.

De ochtendshow moet nog groeien, ik geef het de tijd. Alleen de playlist is wel echt een verbeterpunt, die kan veel breder en spannender met ook wat meer classics, zoals de playlists van Beelen en Evers destijds.

Misschien hadden ze Barend en Benner beter in de ochtend kunnen zetten, en Rob en Wijnand in de middag. Dan kan Rob naar mijn idee ook beter zijn ei kwijt, en een iets drukkere en meligere sfeer neerzetten. Doe die show van van maandag t/m donderdag, en dan op vrijdagavond Partij voor de Vrijdag.

Maar goed, de beslissingen zijn afgelopen zomer al genomen en ik ben over de programmering niet ontevreden, alleen de playlist moet beter. Ik zou de huidige programmering zeker anderhalf jaar de tijd geven, de huidige programmering van Radio 2 is ook al zo'n beetje twee jaar oud. 3FM heeft de programmering de afgelopen zeven jaar te vaak aangepast, dus laat deze programmering maar even zitten en luisteraars eraan wennen.
RadioFanDaan

Bericht door RadioFanDaan »

Freddie Mercuryfan schreef: 23 mar 2023 10:08
SB92 schreef: 22 mar 2023 14:30 Ik vind de ochtendshow ontzettend saai en commercieel klinken.

De ochtendshow moet nog groeien, ik geef het de tijd. Alleen de playlist is wel echt een verbeterpunt, die kan veel breder en spannender met ook wat meer classics, zoals de playlists van Beelen en Evers destijds.

Misschien hadden ze Barend en Benner beter in de ochtend kunnen zetten, en Rob en Wijnand in de middag. Dan kan Rob naar mijn idee ook beter zijn ei kwijt, en een iets drukkere en meligere sfeer neerzetten. Doe die show van van maandag t/m donderdag, en dan op vrijdagavond Partij voor de Vrijdag.

Maar goed, de beslissingen zijn afgelopen zomer al genomen en ik ben over de programmering niet ontevreden, alleen de playlist moet beter. Ik zou de huidige programmering zeker anderhalf jaar de tijd geven, de huidige programmering van Radio 2 is ook al zo'n beetje twee jaar oud. 3FM heeft de programmering de afgelopen zeven jaar te vaak aangepast, dus laat deze programmering maar even zitten en luisteraars eraan wennen.

Partij voor de vrijdag terug zou echt helemaal top zijn!
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Ook handig voor de bekendheid dat de 3FM Awards alleen te volgen zijn/waren via Tiktok (waarbij de stream er bij mij ook nog uitklapte). Niet op tv, ook gewoon platen draaien op de radio tussendoor zodat je vaak niet eens het idee had dat er een awardshow bezig was, niet op een stream, niet op YouTube, niet op Facebook. Beetje hetzelfde gevoel als met de Radioring.

Verder ben ik wel blij met de programmering en de items, maar de muziek is storend veel van hetzelfde overdag. Blijkbaar wil veilig (toegankelijk) draaien nog niet echt werken (enkel de themaweek stak er bovenuit in de luistercijfers). Dus het mag van mij wel weer diverser.
Pot

Bericht door Pot »

aapdedino schreef: 23 mar 2023 22:12
Verder ben ik wel blij met de programmering en de items, maar de muziek is storend veel van hetzelfde overdag. Blijkbaar wil veilig (toegankelijk) draaien nog niet echt werken (enkel de themaweek stak er bovenuit in de luistercijfers). Dus het mag van mij wel weer diverser.
Ik snap je gedachtegang, maar ik zie eerder een ander probleem. Namelijk de breedte van muziek die ze draaien qua genres. Daar hebben ze nog steeds geen keuze in gemaakt. Het is wel pop/rock, maar eigenlijk is de popmuziek niet helemaal afgestemt op de rock. Een voorbeeld is die hit van The Weeknd. Die past totaal niet bij het gitaar- en drumwerk van U2. En de ultra-gladde autotune van Bebe Rexha kan ik niet plaatsen naast Muse. Daarbij komt ook nog eens het feit dat het aantal dancenummers (of beukers bij Barend en Ivo) het een volledige kermis maken. Vooral in de avond is het onbegrijpelijk wat ze uitzenden. Dat is echt een combinatie van verschillende Spotify-lijstjes op een hoop gooien om iedereen een beetje te vriend te houden.

Het meest verbazingwekkende vind ik dan nog dat Joost, naast dat hij gedraaid wordt op 3FM, een 3FM Award wint. Misschien moet je maar allemaal dat soort draaien als dat mocht werken, en de alternatieve rock links laten liggen.

Misschien is het ook een idee dat ze eens denken over een andere Music Director. Het muziekteam onder leiding van Roosmarijn heeft nog wel wat opkomende artiesten goed weten op te pakken, maar qua playlist is het echt gissen (de rest van de directie is er uiteraard ook verantwoordelijk voor aangezien zij ook de koers bepalen).

Op deze manier zie ik het geen succes worden. En juist komend halfjaar, als de frequenties opnieuw verdeeld worden en de huidige programma's ingewerkt zijn, wil je er als 3FM toch klaar voor zijn. Ik heb er een zwaar hoofd in dat dit beleid gaat werken.

Terug naar jouw opmerking. Diverser: nee. Meer op genre richten en je dan gaan verbreden: ja. Tenminste, willen ze echt een grotere groep bereiken die langer zullen gaan luisteren.

Het zou zonde zijn als Rob & Wijnand en/of Barend & Benner straks geslachtofferd worden, omdat er muzikaal nog veel meer mis is.
SB92

Bericht door SB92 »

Joost is toch een populaire festivalartiest die het goed doet onder jongeren? Lijkt mij precies muziek die 3FM als zender zou moeten draaien. Af en toe Joost horen is een stuk verfrissender dan de playlist die we nu voorgeschoteld krijgen..
Plaats reactie