Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

DeLuisteraar

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door DeLuisteraar »

Nou ik zal @density1 even ondersteunen tegenover het 538/qmusic publiek hier. Ja er is behoefte aan een toegankelijke alternatieve zender.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

DeLuisteraar schreef: 24 sep 2022 20:34 Nou ik zal @density1 even ondersteunen tegenover het 538/qmusic publiek hier. Ja er is behoefte aan een toegankelijke alternatieve zender.
Dan hoop ik voor die groep dat Kink een FM frequentie krijgt. Hoewel density1 dan juist vind dat Kink ‘platter’ moet gaan klinken. Waarschijnlijk zoals 3FM nu klinkt 🤣
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

DeLuisteraar schreef: 24 sep 2022 20:34 Nou ik zal @density1 even ondersteunen tegenover het 538/qmusic publiek hier. Ja er is behoefte aan een toegankelijke alternatieve zender.
Twee zwaluwen maakt nog geen zomer :wink:

Misschien kun jij dan wel uitleggen waarom je meent dat er behoefte aan is? Zoals gebruikelijk kan en/of wil meneer density dat namelijk niet.

Verder ben ik het eens met wat Pot een aantal posts hierboven schreef.
wire

Bericht door wire »

Henkjan2016 schreef: 24 sep 2022 15:30
Moetditecht schreef: 24 sep 2022 13:12 Volgens de programmering op de site begint Ivo op 31 oktober en is Jorien een week later ook weer terug
We kunnen naar mijn idee wel concluderen dat wij de website niet als leidraaid of waarheid kunnen aanhouden ;-) Dan hebben Sophie en Mart ook al hun show gepresenteerd.
Vandaag ging wel goed! Keurig de juiste info voor het tijdvak 09.00-12.00

https://www.npo3fm.nl/uitzendingen/soph ... ophie-mart
density1

Bericht door density1 »

Phoenix schreef: 24 sep 2022 21:45
Dan hoop ik voor die groep dat Kink een FM frequentie krijgt. Hoewel density1 dan juist vind dat Kink ‘platter’ moet gaan klinken. Waarschijnlijk zoals 3FM nu klinkt 🤣
Natuurlijk, aannames gaan lekker door zo. Vul nou niets in voor iemand anders.
Jordsco

Bericht door Jordsco »

Pot schreef: 24 sep 2022 19:35
density1 schreef: 24 sep 2022 19:15 Totaal geen persoonlijke voorkeur, in tegendeel dat is wat makkelijk roeptoeteren. Ik geef alleen enkel aan waar denk ik behoefte aan is. Maar doe het dan goed en grijp niet naar wat was en maak het zo niet nog commerciëler dan dat het al was. Dat is de verkeerde route m.i.
Het bijzondere aan jouw posts vind ik altijd dat 3FM vooral niet moet doen zoals de commerciëlen en wel alternatief zou moeten zijn (zonder overtuigende reden) maar dan wel goed moet scoren. Alternatieve muziek en hoge luistercijfers gaan niet altijd samen. StuBru was er een uitzondering op (hoewel ze ook half commercieel waren), maar je ziet die zender ook verliezen.

En daarbij: hoe commercieel is 3FM? Oké, ze halen DJ's van 538. De talks zijn korter en strakker. De muziek is toegankelijker, maar als je de playlist naast die van 538 legt, zul je zien dat er nog geen 50% overlap is met 538. Als je vergelijkt met Radio 2 dan zal er wellicht overlap zijn qua Top 40-hits en het geringe aantal classics. En als je kijkt naar Kink, dan zie je daar ook overlap mee. Ze zitten niemand in de weg en commercieel wil ik het echt niet noemen. In ieder geval niet als de buren van 2.

En als er echt meer behoefte aan alternatieve muziek was geweest, dan had het management wel voor dat pad gekozen. Feit is echter dat 3voor12 (het alternatieve programma) slecht scoorde. Daarnaast zijn er ook gewoon muziekonderzoeken gedaan onder luisteraars. Als het blijkt dat de behoefte anders ligt en er potentieel ruimte op de markt is, dan begrijp ik de keuze.

Maar waarom dit nou de verkeerde route is, vraag ik me af? Het is enkel je mening, maar het feit dat je eerst loopt te mekkeren op de tweemaandelijkse cijfers en vervolgens zegt dat het alleen maar alternatiever (lees: ontoegankelijker) moet, vind ik bijzonder. Wellicht kun je het verduidelijken.
Wat mij betreft zit het precies in de overlap met bestaande zenders zoals je hier beschrijft. Wat maakt 3FM dan relevant als het “slechts” een middenweg is tussen 538 en kink? Zeker als het dan ook nog eens een publieke zender betreft….
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Pot schreef: 24 sep 2022 19:35
density1 schreef: 24 sep 2022 19:15 Totaal geen persoonlijke voorkeur, in tegendeel dat is wat makkelijk roeptoeteren. Ik geef alleen enkel aan waar denk ik behoefte aan is. Maar doe het dan goed en grijp niet naar wat was en maak het zo niet nog commerciëler dan dat het al was. Dat is de verkeerde route m.i.
Het bijzondere aan jouw posts vind ik altijd dat 3FM vooral niet moet doen zoals de commerciëlen en wel alternatief zou moeten zijn (zonder overtuigende reden) maar dan wel goed moet scoren. Alternatieve muziek en hoge luistercijfers gaan niet altijd samen. StuBru was er een uitzondering op (hoewel ze ook half commercieel waren), maar je ziet die zender ook verliezen.

En daarbij: hoe commercieel is 3FM? Oké, ze halen DJ's van 538. De talks zijn korter en strakker. De muziek is toegankelijker, maar als je de playlist naast die van 538 legt, zul je zien dat er nog geen 50% overlap is met 538. Als je vergelijkt met Radio 2 dan zal er wellicht overlap zijn qua Top 40-hits en het geringe aantal classics. En als je kijkt naar Kink, dan zie je daar ook overlap mee. Ze zitten niemand in de weg en commercieel wil ik het echt niet noemen. In ieder geval niet als de buren van 2.

En als er echt meer behoefte aan alternatieve muziek was geweest, dan had het management wel voor dat pad gekozen. Feit is echter dat 3voor12 (het alternatieve programma) slecht scoorde. Daarnaast zijn er ook gewoon muziekonderzoeken gedaan onder luisteraars. Als het blijkt dat de behoefte anders ligt en er potentieel ruimte op de markt is, dan begrijp ik de keuze.

Maar waarom dit nou de verkeerde route is, vraag ik me af? Het is enkel je mening, maar het feit dat je eerst loopt te mekkeren op de tweemaandelijkse cijfers en vervolgens zegt dat het alleen maar alternatiever (lees: ontoegankelijker) moet, vind ik bijzonder. Wellicht kun je het verduidelijken.
Ik ben ook heel benieuwd, maar ik waarschijnlijk gaat de laatste regel in je betoog nooit gebeuren. Zou voor het eerst zijn.
RadioFanDaan

Bericht door RadioFanDaan »

Pot schreef: 24 sep 2022 19:20
aapdedino schreef: 24 sep 2022 18:46 Problem solved: Luc doet vanaf november idd de donderdag op vrijdag 00.00-02.00
Dat was toch al bekend? Volgens mij doen drie DJ's een deel van de week. Mart Meijer was er één van.

Toch vind ik het nog steeds bijzonder: Luc Sarneel zou zaterdag en zondag gaan doen van 4:00-6:00, maar dat wordt wellicht een uurtje langer aangezien Sophie en Mart 7:00-10:00 uur gaan doen. 10:00-13:00 uur zal in handen zijn van de VPRO. Dan is het logisch dat 13:00-16:00 uur het andere tijdslot wordt, aangezien Olivier de doordeweekse latenightshow doet en Yoeri Leeflang 16:00-19:00 uur al doet. Een duo-programma tussen 13:00-16:00 uur zou ik vreemd vinden. Dat is namelijk net na het lunchblok en zo'n tijdslot vind ik niet logisch voor een duo-programma.

Als BNNVARA dan de uren krijgt die de VPRO toebedeeld zijn en Mai Verbij nog ingepland moet worden (zoals eerder beschreven is), dan zit de zender overvol. Ook omdat Thomas Hekker ergens een plek moet krijgen (naast sidekick Eddy Keur) en Eva Koreman na januari haar plek doordeweeks kwijt is.

Mijn verwachting: Mark & Rámon gaan per januari weg bij 3FM om 12:00-15:00 bij Veronica te doen.

Dus dit?
04-07 Luc Sarneel (BNNVARA) (bevestigd 4-6u althans)
07-10 Mart & Sophie (AVROTROS) (bevestigd)
10-13 Eva Koreman? (VPRO) / onbekend (BNNVARA)
12-14 Mark & Rámon ?
13-16 Mark & Rámon ? (onbekend)
16-19 Yoeri Leeflang (AVROTROS) (bevestigd)

Ik zie mark en ramon niet snel naar veronica gaan. Dan programma tussen 13-16 vanaf januari, ik denk nog steeds dat eva dan een programma krijgt tussen 10 en 13. De verlanglijst blijft toch wel tussen 16-19??
jessica

Bericht door jessica »

Pot schreef: 24 sep 2022 19:20

Mijn verwachting: Mark & Rámon gaan per januari weg bij 3FM om 12:00-15:00 bij Veronica te
Stenders is wel een fan van Ramon en vind Marc ook wel goed. Maar dan wel gelijk weer 2 dj erbij. Lijkt me wel wat veel.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Dan wordt Veronica wel echt een soort 3FM-light.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

DavyGer schreef: 25 sep 2022 01:30 Dan wordt Veronica wel echt een soort 3FM-light.
Het ligt/lag ook niet aan de djs. Veronica heeft een ander format ;-).
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Jordsco schreef: 25 sep 2022 00:06 Wat mij betreft zit het precies in de overlap met bestaande zenders zoals je hier beschrijft. Wat maakt 3FM dan relevant als het “slechts” een middenweg is tussen 538 en kink? Zeker als het dan ook nog eens een publieke zender betreft….
Met dat laatste ben ik het met je eens. 3FM heeft geen meerwaarde als publieke zender. Maar of dat met het huidige format of als meer alternatieve popmuziek is maakt voor mij geen verschil.
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Jordsco

Bericht door Jordsco »

Phoenix schreef: 25 sep 2022 08:38
Jordsco schreef: 25 sep 2022 00:06 Wat mij betreft zit het precies in de overlap met bestaande zenders zoals je hier beschrijft. Wat maakt 3FM dan relevant als het “slechts” een middenweg is tussen 538 en kink? Zeker als het dan ook nog eens een publieke zender betreft….
Met dat laatste ben ik het met je eens. 3FM heeft geen meerwaarde als publieke zender. Maar of dat met het huidige format of als meer alternatieve popmuziek is maakt voor mij geen verschil.
Voor mij zou dat wel verschil kunnen maken als je het medium gebruikt voor artiesten die nog niet mainstream genoeg zijn/of nooit gaan worden omdat de muziek niet pop genoeg is. Dit kun je dan doortrekken naar het festival seizoen. Het hoeft dan ook niet meer te gaan over luistercijfers omdat je een duidelijk publiek doel dient.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Jordsco schreef: 25 sep 2022 10:35
Phoenix schreef: 25 sep 2022 08:38
Voor mij zou dat wel verschil kunnen maken als je het medium gebruikt voor artiesten die nog niet mainstream genoeg zijn/of nooit gaan worden omdat de muziek niet pop genoeg is. Dit kun je dan doortrekken naar het festival seizoen. Het hoeft dan ook niet meer te gaan over luistercijfers omdat je een duidelijk publiek doel dient.
Het “een podium bieden aan artiesten die nog niet mainstream zijn” is geen taak van de publieke omroep.
Het publieke doel ontgaat me ook.
Disclaimer:
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Jordsco schreef: 25 sep 2022 10:35 Het hoeft dan ook niet meer te gaan over luistercijfers omdat je een duidelijk publiek doel dient.
Wijze woorden. De publieke zenders hoeven wat mij betreft sowieso niet rekening te houden met luistercijfers. Ik zou graag zien dat ze de wensen van de verschillende groepen in dit land bedienen/vertegenwoorigen in plaats van de focus op luistercijfers.
Plaats reactie