Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

aapdedino

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door aapdedino »

Eva Koreman is er sowieso, doet ook de tv-presentatie van Lowlands. Dus volgens mij klopt dat dan gewoon dat Eva met Herman doet.
Pot

Bericht door Pot »

Om heel eerlijk te zijn vond ik het interview met Menno de Boer een beetje tegenstrijdig.

3FM wil dat de bandjes (weer) prominent aanwezig zijn en vind dat hiphop minder moet. 3voor12 moet stoppen. Simpelweg omdat de cijfers niet goed zijn (en na vanavond weer geluisterd te hebben is het helemaal te begrijpen: wat een onbegrijpelijke en onsamenhangende muziekmix). Vervolgens programmeert 3FM dan alsnog een avondprogrammering met meer nieuwe muziek en flinke afwijkingen met een hiphop-programma, clubprogramma, danceprogramma en een alternatief programma. De eerste drie sluiten niet aan bij een bandjescultuur en een alternatiever profiel werkte niet, zo blijkt. Wat is dan de reden om deze programma's alsnog te programmeren? Tuurlijk: niet de meest prominente programma's op de belangrijkste tijdsloten, maar ook het weekend telt mee in de cijfers. Al met al schiet je zo ook muzikaal nog alle kanten op.

Daarnaast zegt De Boer dat de muziek er maar een beetje bijhangt. Het kan altijd prominenter, maar er wordt nu gedaan alsof alles naast de muziek belangrijker was. Dat klopt gewoon echt niet.

Bovendien geeft hij ook aan dat de zender niet positief (genoeg) klonk. Om heel eerlijk te zijn valt ook dat reuze mee. De huidige DJ's zijn over het algemeen best enthousiast te noemen. Het enige wat zou kunnen zijn een aantal van de (nieuws)thema's die ze behandelen.

Maar het meest bijzondere was dat hij toegaf dat hij gesprekken heeft gehad met grote radiomaker (Frank Dane bijvoorbeeld) en dan zegt dat hij niet kwam, omdat hij niet genoeg commitment had. Nou dán heb je het niet helemaal goed gezien. Als je echt zo graag wil dat de cijfers stijgen, dan zet je er toch iemand neer die het al enigzins bewezen heeft? Barend viel prima voor Coen in, maar de laatste jaren merk je toch dat zo'n invalbeurt leuk klinkt en het tegenvalt als het er echt om gaat. Terugkomend op mijn punt: als je een kans krijgt om Frank of Ruud (of wie dan ook) binnen te halen, dan moet je dat doen. Als de DJ's niet wilden komen, omdat ze bij hun huidige station beter zitten, meldt het dan zo.
(Offtopic: Overigens zie ik Ruud nog wel terugkomen bij 3FM, maar alleen als de cijfers al iets gestegen zijn. Of naar het Oog van Radio 1).

Verder ben ik wel benieuwd of er een nieuw logo komt. Als we het toch hebben over een positievere zender, dan mag de overheersende zwarte kleur er ook wel uit. Daarnaast is het ook een goed teken dat leeftijdfocus geen ding meer is, behalve dat ze nu juist minder willen draaien van voor 2000. Dat is dan wel weer vreemd.
Laatst gewijzigd door Pot op 19 aug 2022 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Oren open!
density1

Bericht door density1 »

Ja helemaal eens, zeker dat laatste vind ik ook tegenstrijdig. Neem aan dat er ook een ander beeldmerk gaat komen, maar dat zou ook betekenen dat de studio's weer opnieuw onderhanden genomen moeten worden. Hoe vaak is dat nu al niet gebeurd in de afgelopen jaren...
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Pot schreef: 19 aug 2022 00:48 Om heel eerlijk te zijn vond ik het interview met Menno de Boer een beetje tegenstrijdig.

3FM wil dat de bandjes (weer) prominent aanwezig zijn en vind dat hiphop minder moet. 3voor12 moet stoppen. Simpelweg omdat de cijfers niet goed zijn (en na vanavond weer geluisterd te hebben is het helemaal te begrijpen: wat een onbegrijpelijke en onsamenhangende muziekmix). Vervolgens programmeert 3FM dan alsnog een avondprogrammering met meer nieuwe muziek en flinke afwijkingen met een hiphop-programma, clubprogramma, danceprogramma en een alternatief programma. De eerste drie sluiten niet aan bij een bandjescultuur en een alternatiever profiel werkte niet, zo blijkt. Wat is dan de reden om deze programma's alsnog te programmeren? Tuurlijk: niet de meest prominente programma's op de belangrijkste tijdsloten, maar ook het weekend telt mee in de cijfers. Al met al schiet je zo ook muzikaal nog alle kanten op.

Daarnaast zegt De Boer dat de muziek er maar een beetje bijhangt. Het kan altijd prominenter, maar er wordt nu gedaan alsof alles naast de muziek belangrijker was. Dat klopt gewoon echt niet.

Bovendien geeft hij ook aan dat de zender niet positief (genoeg) klonk. Om heel eerlijk te zijn valt ook dat reuze mee. De huidige DJ's zijn over het algemeen best enthousiast te noemen. Het enige wat zou kunnen zijn een aantal van de (nieuws)thema's die ze behandelen.

Maar het meest bijzondere was dat hij toegaf dat hij gesprekken heeft gehad met grote radiomaker (Frank Dane bijvoorbeeld) en dan zegt dat hij niet kwam, omdat hij niet genoeg commitment had. Nou dán heb je het niet helemaal goed gezien. Als je echt zo graag wil dat de cijfers stijgen, dan zet je er toch iemand neer die het al enigzins bewezen heeft? Barend viel prima voor Coen in, maar de laatste jaren merk je toch dat zo'n invalbeurt leuk klinkt en het tegenvalt als het er echt om gaat. Terugkomend op mijn punt: als je een kans krijgt om Frank of Ruud (of wie dan ook) binnen te halen, dan moet je dat doen. Als de DJ's niet wilden komen, omdat ze bij hun huidige station beter zitten, meldt het dan zo.
(Offtopic: Overigens zie ik Ruud nog wel terugkomen bij 3FM, maar alleen als de cijfers al iets gestegen zijn. Of naar het Oog van Radio 1).

Verder ben ik wel benieuwd of er een nieuw logo komt. Als we het toch hebben over een positievere zender, dan mag de overheersende zwarte kleur er ook wel uit. Daarnaast is het ook een goed teken dat leeftijdfocus geen ding meer is, behalve dat ze nu juist minder willen draaien van voor 2000. Dat is dan wel weer vreemd.
Ik zat ook al een paar dagen te broeden op wat mijn onderbuikgevoel nu is/was bij de ‘nieuwe koers’ en wat er niet deugde aan de ‘oude koers’.

Ik denk dat jij hier mijn gevoel ook juist heb beschreven.

De bombarie dat deze wonderdokter drastisch gaat ingrijpen en wat er daadwerkelijk wordt ingegrepen lijkt volledig tegenstrijdig inderdaad. Tevens komt het woord respectloos steeds in mijn gedachten terug. Vooral die positiviteit die ontbrak kan ik totaal niet plaatsen, en vind ik respectloos naar alle djs die op het station draaien. Ze kunnen wellicht niet allemaal even goed zijn in hun werk, maar aan positiviteit ontbrak het echt niet. En dat je dan voor 90% met dezelfde club doorgaat, dan vraag je om deze zelfde mensen die altijd zichzelf zijn geweest een geforceerdere positiviteit te brengen. Ik ben benieuwd: Hoe dan? En dat wordt dan je core-wijziging van he station. Ik vind het erg bijzonder en verre van het zijn van wonderdokter.

Verder is mijn mening al wel bekend.

Ps: waar haalt menno die hiphop steeds vandaan, want die is al enige tijd verdwenen.
Bbruin2007

Bericht door Bbruin2007 »

Gaan jullie echt zitten zeuren dat het voor de DJs niet leuk is om te horen dat het allemaal negatief was geworden. Heb je wel eens een gemiddelde talk van Sander of Frank en Eva gehoord?! En eerlijk, heb je de luistercijfers gezien? Ik vind het zo opmerkelijk hoe mensen op alle slakken zout leggen terwijl het station naar een absoluut dieptepunt is weggezakt. Dan komt er verandering en is dat ook weer niet goed. Moet de Boer weer voorzichtig zijn met de egootjes. Je hebt als radiomaker OOK een verantwoordelijkheid. En dat is een goede show afleveren. En veel was ook niet echt meer om aan te horen. Nu frissen ze het allemaal op (ook het logo en de algehele look denk ik want ook marketing 538 is mee gegaan) en is het nog niet goed? Nogmaals laten we nou gewoon luisteren en dan oordelen. Want ook daar ontbrak het aan enige vorm van positiviteit. Donkere kleuren, deprimerende campagnes. Ik vond het hele beeld rondom de zender zo ver van mij af staan.

Wat hij volgens mij met F Dane bedoelde was niet dat hij hem af heeft gewezen maar als je niet komt en je kiest voor het grote Talpa geld, je dus niet gemotiveerd bent om in een verhaal als 3FM te stappen. Even buiten dat het gros voor dat geld zou gaan. Ik hoorde er niets anders in.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Bbruin2007 schreef: 19 aug 2022 07:12 Nogmaals laten we nou gewoon luisteren en dan oordelen.
Hoe verklaar jij dat Menno geen hiphop meet wil draaien op een zender dat al lang geen hiphop meer draait? En dan zelf een hiphop-programma programmeert? Dit is naar mijn idee erg tegenstrijdig en is naar mijn idee prima vooraf te beoordelen.
Bbruin2007

Bericht door Bbruin2007 »

Dat gaat in een meer gecentreerd programma in plaats van het een prominente plek geven over de dag heen. Ik zou het opnieuw moeten terugluisteren en analyseren om allemaal inconsistenties eruit te moeten halen, om die dan hier weer te bespreken denk ik.
Maar ik denk dat ik gewoon afwacht.
AlleenOpDeWereld

Bericht door AlleenOpDeWereld »

JulesKluivert schreef: 18 aug 2022 16:25
AlleenOpDeWereld schreef: 18 aug 2022 10:27 Tussen 9 en 16 uur graag de focus op veel muziek i.p.v. oeverloos gelul.
Tussen 9 en 12 was dat natuurlijk allang bij Jorien. Tussen 14 en 16 ook wel (al waren daar ook wel wat rubriekjes).
Dat is zeker waar wat je zegt, maar door tussen 12 en 13 uur nu verzoekjes te doen houd je die flow vast van 9 tot 16 uur, zo bedoelde ik het. En kleine rubriekjes zijn niet erg, maar lange phoners, 'lollige' rubriekjes, één-tweetjes tussen dj en sidekick zijn niet fijn op die tijden. De rubriekjes van RABradio vroeger vond ik juist altijd zeer goed, zoals de uit-je-dip-tip en het Popduel.
density1

Bericht door density1 »

Het moet vooral 'erg gezellig' in het team zijn begrijp ik uit de Boer zijn (tegenstrijdige) betoog. Dat soort dingen riep Sharid Alles ook aan het begin van haar aanstelling. Ik hoorde een hoop wollige taal en one liners maar niets concreets, met name over het muziekbeleid. Maar dat had misschien ook wel met de vraagstellers te maken en de jolige sfeer van met name die verschrikkelijke Harm Edens. Kritisch was het allerminst dat gesprek.
Pot

Bericht door Pot »

density1 schreef: 19 aug 2022 10:59 Het moet vooral 'erg gezellig' in het team zijn begrijp ik uit de Boer zijn (tegenstrijdige) betoog. Dat soort dingen riep Sharid Alles ook aan het begin van haar aanstelling. Ik hoorde een hoop wollige taal en one liners maar niets concreets, met name over het muziekbeleid. Maar dat had misschien ook wel met de vraagstellers te maken en de jolige sfeer van met name die verschrikkelijke Harm Edens. Kritisch was het allerminst dat gesprek.
Voor Alles aantrad was er volgens haar een mindere sfeer binnen het team. De Boer had het, naar mijn gevoel, meer over het 'on air' gevoel. Daarom zit Eddy Keur bijvoorbeeld op vrijdagmiddag en Rob & Wijnand in de ochtend.

Over het muziekbeleid is al het een en ander gezegd (bandjesgeluid; nieuwe muziek geleidelijker door laten stromen; duidelijker muziek na 2000 waar de focus op ligt; minder nieuwe muziek ('onbekend maakt onbemind') geen concurrentie met 538/Q rondom hitradio, maar werd niet veel meer duidelijk.
Oren open!
density1

Bericht door density1 »

Nee inderdaad, het was een beetje een wollig verhaaltje zonder met concrete voorbeelden te komen, daar hadden de vragenstellers wel wat dieper over door mogen vragen.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

[quote=Pot post_id=559305 time=1660862916 user_id=115677]
[/quote]

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Ruud heel dicht in de buurt van een overstap naar 3 gekomen is, maar uiteindelijk in de laatste fase van de gesprekken nee heeft gezegd, mede vanwege het stoppen van Coen en Sander op 538. Wat mij betreft had hij zeker een meerwaarde in het team kunnen zijn, maar het lijkt het er nu op dat Eddy Keur redelijk die rol op zich genomen heeft.

[quote=Pot post_id=559305 time=1660862916 user_id=115677]
[/quote]

Als overheersende kleur in het logo zouden ze het groen uit het NPO3 logo over moeten nemen, zo creeër je toch die koppeling met online/tv waar NPO3 veel meer mensen weet te bereiken dan 3FM, en kun je de verbondenheid van de zender benadrukken.

Ook wel interessant dat in het "Sharid Alles/Laat je Horen"-tijdperk waar nu een eind aan komt er in promo's en interviews benadrukt wordt dat jongere luisteraars het juist fijn vinden om tijdloze classics uit de tijd van hun ouders te horen tussen de nieuwe muziek om (David Bowie, Queen, Fleetwood Mac, Nirvana), en er nu juist vrij prominent op de Zeroes wordt gefocust, terwijl ik de jaren 2000 als 18-jarige luisteraar juist vooral associeer met de enorme opmars die hiphop en EDM maakte tot echte mainstream muziekstroming, terwijl rockmuziek het lastig kreeg in de hitlijsten waardoor grote bands steeds meer popelementen in hun muziek begonnen te implementeren. Nu waren er ook veel indiebandjes en 3FM-artiesten die in deze tijd in de tipparades kwamen en veel airplay kregen, maar of ik daar vooral naar zou willen luisteren als ik 3FM luister ten koste van 70s, 80s, 90s, of 2010s classics en nieuwere artiesten weet ik nog niet.

Hopelijk weten ze te verrassen met hun zeroesplaten, want na een paar weken iedere dag dezelfde paar platen van Nickelback, Robyn, Westlife, Snow Patrol, Blink-182, Keane, Kaiser Chiefs, Avril Lavigne James Blunt, Amy MacDonald en "voor de grap een keer" Def Rhymes, Jody Bernal of O-Zone weet ik niet of ik nog graag naar 3 zou willen schakelen.
density1

Bericht door density1 »

Ja die platen dan maar voor de grap draaien of ingekleed als een soort item, weet niet of de luisteraar dit niet gaat snappen. Ik hoop dat ze wel wat consequenter worden, en eens v.w.b. de muziek uit de zeroes. Zo bijzonder is dat allemaal niet. Dus afscheid nemen van de 80's vind ik niet zo slim eigenlijk, maar goed dan veranderd er dus niet wezenlijks aan de muziek.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Laatste week Mark en Mai. Dan nog twee weken Mark en Ramon in de ochtend voor de nieuwe programmering in gaat.
Freddie Mercuryfan

Bericht door Freddie Mercuryfan »

Dat de 00's een belangrijke rol gaan spelen in het muziekbeleid heb ik meerdere keren gelezen/gehoord, maar waar staat dat er minder muziek van voor 2000 gedraaid wordt? Heeft Menno dat ook in het interview gezegd, en zo ja wanneer?

Ik zou meer een beetje teruggaan naar het muziekbeleid van ongeveer 2013, 2014 en 2015. Toen was er ook veel aandacht voor nieuwe (bandjes)muziek, afgewisseld met ook 80's/90's klassiekers
Plaats reactie