Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Henkjan2016

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Henkjan2016 »

Is het echt woke? Ik zie het meer als de deugpolitie. Dit is echt een afspiegeling van de maatschappij. Niet iedereen doet dit, ook niet op 3fm. Ook Tim Klijn op Veronica heeft dit gedrag. Het lijkt wel of alles met ‘oooh, dat mag niet meer’ en ‘dat hoort niet zo’ moet worden aangeduid. En vooral de door mij als ongewenst ervaren drang van die djs om het ook elke keer te moeten melden.

Doe mij dan maar Rick v V en Desiree vd H voor het heerlijke tegengeluid.

Met 6 uurtjes terugluisteren op een dag kom ik een aardig eind deugvrij de dag door, en ook nog zonder commercials.
Daan!

Bericht door Daan! »

Even voor de duidelijkheid; vind je Tim Klijn wel of niet woke?
Henkjan2016

Daan! schreef: 06 jul 2022 08:33 Even voor de duidelijkheid; vind je Tim Klijn wel of niet woke?
Woke is niet mijn term, hij valt voor mij wel onder de deugpolitie.
density1

Bericht door density1 »

Denk dat dit een betere benaming is inderdaad, eens.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

density1 schreef: 06 jul 2022 02:00 Dat hele woke gedoe is NPO-breed natuurlijk wel een heel dingetje, dus enkel 3FM daar van te betichten is niet eerlijk.
Normaal komt de politieke kleur vanuit de omroep of programmamaker, maar bij 3FM is het zenderbreed opgelegd en lijkt het onderdeel te zijn van het zenderformat, waarnaar omroepen en programmamakers zich moeten schikken. Dit is typerend voor 3FM en merk ik niet bij andere NPO zenders.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
DeLuisteraar

Bericht door DeLuisteraar »

3fm woke noemen vind ik echt onzin.
Ik erger me ook wel eens aan overdreven wokeheid in films, zoals de remake van Candyman bijvoorbeeld. En ook wel op de npo op televisie. Maar bij 3fm valt het echt mee toch. Dat een jongerenzender geen oerconservatief geluid laat horen, Eva Koreman nam het bv onlangs op voor abortusrecht voor vrouwen, lijk me ook logisch. Vind dat zeker niet ‘woke’.
Janno

Bericht door Janno »

Henkjan2016 schreef: 06 jul 2022 08:35
Daan! schreef: 06 jul 2022 08:33 Even voor de duidelijkheid; vind je Tim Klijn wel of niet woke?
Woke is niet mijn term, hij valt voor mij wel onder de deugpolitie.
Dat is zijn rol. Niels en Rick zijn er voor de pittige uitspraken en Tim moet dat nuanceren. Dat was met Evers ook al zo. Het is natuurlijk wel een soort toneelstukje met aangevers en zo. De interactie maakt de show. Het mag niet te saai of te braaf worden, maar er moet afgeremd worden (door Tim in dit geval) om niet te veel mensen in het harnas te jagen tegen de show. Het is allemaal psychologie ;-)

Maar goed, dit heeft weinig te maken met 3FM.
jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 06 jul 2022 13:11
density1 schreef: 06 jul 2022 02:00 Dat hele woke gedoe is NPO-breed natuurlijk wel een heel dingetje, dus enkel 3FM daar van te betichten is niet eerlijk.
Normaal komt de politieke kleur vanuit de omroep of programmamaker, maar bij 3FM is het zenderbreed opgelegd en lijkt het onderdeel te zijn van het zenderformat, waarnaar omroepen en programmamakers zich moeten schikken. Dit is typerend voor 3FM en merk ik niet bij andere NPO zenders.
Klopt ik vind het bij 3FM vele malen erger dan bij de andere NPO zenders. Ik vind trouwens deugpolitie zo mogelijk nog erger. Ze hebben niet door dat het overgrote deel van hun luisteraars een andere mening heeft. Of wellicht ex-luisteraars. Waar ik mezelf ook toe reken. Want ik kan er niet meer dagenlang naar luisteren zoals een aantal jaren geleden.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Mark "kuchte" vanochtend rond kwart over 6 dat Rob en Wijnand vanaf september de ochtendshow gaan doen, dus daar kunnen we nu echt niet meer aan gaan twijfelen.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Ik zie dat bepaalde forumleden moeite hebben met veranderende tijden. Dat groeperingen die eerder maatschappelijk niet tot nauwelijks een stem hadden, die nu wel krijgen. En dat ze als blanke heteroseksueel (en meestal ook man) dan het gevoel hebben dat alles heel erg is...Goed dat je niet meer 3FM luistert dan, je bent overduidelijk in je reactionair-ouwe-lullen-fase terecht gekomen.
Offtopic is het nieuwe ontopic.
Henkjan2016

rutgrrr schreef: 06 jul 2022 20:19 Ik zie dat bepaalde forumleden moeite hebben met veranderende tijden. Dat groeperingen die eerder maatschappelijk niet tot nauwelijks een stem hadden, die nu wel krijgen. En dat ze als blanke heteroseksueel (en meestal ook man) dan het gevoel hebben dat alles heel erg is...Goed dat je niet meer 3FM luistert dan, je bent overduidelijk in je reactionair-ouwe-lullen-fase terecht gekomen.
Wellicht kun je je iets duidelijker uitdrukken?
Phoenix

Bericht door Phoenix »

rutgrrr schreef: 06 jul 2022 20:19 Ik zie dat bepaalde forumleden moeite hebben met veranderende tijden. Dat groeperingen die eerder maatschappelijk niet tot nauwelijks een stem hadden, die nu wel krijgen. En dat ze als blanke heteroseksueel (en meestal ook man) dan het gevoel hebben dat alles heel erg is...Goed dat je niet meer 3FM luistert dan, je bent overduidelijk in je reactionair-ouwe-lullen-fase terecht gekomen.
3FM had altijd een trouwe fanbase in de provincie. Deze andere koers heeft er mede voor gezorgd dat het die luisteraars is kwijtgeraakt. Dat er een ander geluid te horen is is op zich prima, maar het vind blijkbaar onvoldoende aansluiting dat men besluit de koers opnieuw te veranderen. BNNVARA en VPRO belanden op een zijspoor en AVROTROS en PowNed nemen deze plekken in.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Phoenix schreef: 06 jul 2022 21:13
3FM had altijd een trouwe fanbase in de provincie. Deze andere koers heeft er mede voor gezorgd dat het die luisteraars is kwijtgeraakt. Dat er een ander geluid te horen is is op zich prima, maar het vind blijkbaar onvoldoende aansluiting dat men besluit de koers opnieuw te veranderen. BNNVARA en VPRO belanden op een zijspoor en AVROTROS en PowNed nemen deze plekken in.
En dat komt mede omdat 3FM alleen nog maar thema's aansnijdt die alleen maar in de randstad/Amerika spelen. Mensen in de provincie interesseren dat over het algemeenheid geen hol.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

DavyGer schreef: 06 jul 2022 21:15
Phoenix schreef: 06 jul 2022 21:13
En dat komt mede omdat 3FM alleen nog maar thema's aansnijdt die alleen maar in de randstad/Amerika spelen. Mensen in de provincie interesseren dat over het algemeenheid geen hol.
Dat aansnijden van 'woke' thema's op zender valt wat mij betreft wel mee. LHBTIQ+ is juist een onderwerp dat ook in de provincie steeds relevanter wordt; misschien niet op zo'n prominente of 'woke' wijze als in de grote steden, maar ook (of misschien wel juist) in de provincie zijn er veel mensen die worstelen met hun geaardheid of gender, of iemand in hun directe omgeving hebben die ermee worstelt. Serious Request ging afgelopen jaar over klimaatverandering, maar zeker in vergelijking met de 'ver van je bed'-onderwerpen waar Serious Request met het Rode Kruis geld voor inzamelde is dat een onderwerp dat steeds relevanter wordt voor mensen in Nederland, en daarnaast moeten we af van het stigma dat 'klimaatpolitiek' alleen maar een kenmerk van (midden-)linkse politiek kan zijn. Racisme komt af en toe voorbij, meestal in combinatie met een persoonlijke invalshoek van de dj zelf, maar in vergelijking met een zender als FunX (wat zich richt op de jongeren in de Randstad voor wie racisme veel vaker aan de orde van de dag is) vind ik dat reuze meevallen. Olivier heeft een keer meegelopen met een BLM demonstratie en Sagid heeft een keer door een gesprek met haar moeder op te nemen laten horen hoe racisme in haar leven altijd een negatieve stempel heeft gedrukt, maar voor de rest kan ik niet veel voorbeelden ophalen.

3FM is een publieke popzender die 'progressievere' muziek draait in vergelijking met de andere popzenders, en dat maakt het misschien ook wel logischer dat er daarmee ook 'progressievere' boodschappen en thema's in die muziek zitten dan in de playlist van Radio 5 of SterrenNL. SAULT is een Britse band die in 2020 veel gedraaid werd op 3FM en teksten hebben die gaan over institutioneel racisme en de BLM beweging, en Hang Youth is een punkband die in hun nummers alle heilige huisjes probeert te slopen vanuit hun links-anarchistisch visie, maar als die nummers niet goed waren denk ik niet dat ze veel gedraaid zouden zijn geweest. Artiesten die in de popmuziek stijlen wisten te introduceren en vernieuwen deden dat vaak samen met maatschappijkritische of politiek geladen teksten (Bob Dylan, Marvin Gaye, Pink Floyd, Paul Simon, Bruce Springsteen, Rage Against The Machine, U2 Tupac, Green Day, Kendrick Lemar, en ga zo maar door). Waarom zou dat in deze tijden niet meer kunnen?

Ik kan mijzelf er ook aan ergeren wanneer de 'woke' beweging te ver doorslaat of probeert om mensen te cancellen zonder dat daar echt een goede aanleiding voor is, maar misschien erger ik mij nog meer aan mensen die dan weer alleen maar lijken te klagen op deze 'wokeheid' en beweren 'dat je tegenwoordig niets meer mag zeggen'. Je mag nog steeds zeggen wat je wilt (zolang je niet aanspoort tot geweld), maar je moet er in deze tijden ook rekening meehouden dat de mensen die het daar niet mee eens zijn óók de kans hebben om daarop te reageren. Ik ben heel benieuwd of AVROTROS of POWNED in hun nieuwe programma's 'minder woke' of 'politiek incorrecte' radio kunnen maken, maar ik betwijfeld of dat te paard zal gaan met een verschuiving van de mening over de klimaatproblematiek of racisme, aangezien bijvoorbeeld een Rutger Castricum van POWNED zich tegenwoordig ook inzet voor een groenere wereld op een soort 'groen rechte' manier.

Kunnen we het misschien nu weer over radio hebben op dit forum? :D Ik vond de Megahits de afgelopen weken wel wat tegenvallen en misschien wel wat te veilig gekozen, maar die nieuwe plaat van Angele is echt een hele fijne nieuwe Franse zomerhit.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

3FM is de luisteraar niet kwijt doordat men ineens "woke" is geworden. 3FM was een vergrijsde zender die instortte toen de oude garde djs naar commercielen en Radio 2 ging. Dit versnelde een beweging die al 10 jaar aan de gang is, namelijk dat radio in het algemeen geen jongeren meer aan zich weet te binden omdat de content-consumptie compleet verschoven is naar smartphones.
Offtopic is het nieuwe ontopic.
Plaats reactie