Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Daan0612

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Daan0612 »

@Daan0612: misschien een idee om een nieuw topic te openen voor de vele geruchten van dit moment, want sommige geruchten/gedachten beginnen toch wat door elkaar heen beginnen te lopen.
Ik heb inderdaad een nieuw topic aangemaakt. Het was eerder vanavond ook lastig een goed topic ervoor te vinden. Vandaar dat de laatste vraag ook was of 3 specifieke namen bij 3 FM zouden passen.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Wijnand zei in de laatste aflevering van Partij voor de Vrijdag na een plaat: Nog vier nachtjes. En even later en nog tien en dan staat deze artiest op bepaald festival. Rob herhaalde daarna nog eens vier nachtjes? Suggereert misschien dat dinsdag het nieuws komt.

Ik denk ook dat ze het pas woensdag hebben gehoord net als Sander die bij Annemieke zei die dag meer te weten.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

aapdedino schreef: 28 mei 2022 21:59 Wijnand zei in de laatste aflevering van Partij voor de Vrijdag na een plaat: Nog vier nachtjes. En even later en nog tien en dan staat deze artiest op bepaald festival. Rob herhaalde daarna nog eens vier nachtjes? Suggereert misschien dat dinsdag het nieuws komt.

Ik denk ook dat ze het pas woensdag hebben gehoord net als Sander die bij Annemieke zei die dag meer te weten.
Woensdag lijkt het meest waarschijnlijk ja, al lijkt het erop dat de middagshow toen nog niet zeker was, aangezien er door het AD alleen wordt vermeld welke kandidaten zijn afgehaakt, en niet welke kandidaten overgebleven zijn.

De opties die nu nog zouden kunnen:
1) een van de benaderde "grote namen" heeft tóch toegezegd (lijkt nu vrijwel onwaarschijnlijk, zeker na het AD artikel)
2) er komt een "minder grote naam" externe naam naar de zender (Niek, Daniel, Lex Gaarthuis, etc.) (kunnen we tot er meer naar buiten komt alleen maar over gissen)
3) Frank en Eva of Sander komen terug (lijkt mij ook uitgesloten, teveel gezichtsverlies)
4) Bij gebrek aan alternatieven wordt er gekozen voor een 3FM dj uit het weekend of de nacht (Mark en Ramon, Andres, Luc Sarneel?) (zeker niet de beste optie, maar bij gebrek aan beter zou het zomaar kunnen gebeuren)
5) er komt iemand zonder radioervaring maar met "bereik in het online domein" (denk niet dat Menno hier warm voor loopt, maar als je bereid bent om 3voor12 te vervangen door een "spraakmakend" programma (met de nadruk op "spraak") weet je het maar nooit).
6) Frits Spits keert weer terug naar 3 en gaat weer 6 dagen per week De Avondspits presenteren (deze optie is natuurlijk met een knipoog bedoeld, maar op dit punt kijk ik van weinig opties meer vreemd op :lol:)
density1

Bericht door density1 »

Volgens mij blijft het gewoon een deceptie. Ik ben benieuwd wat er buiten een nieuwe programmering en een nieuwe muziekmix nog meer gaat veranderen. Zelf denk ik dat het slim is ook de naam '3FM' opnieuw tegen het licht gehouden moet worden. Ik zou de toevoeging 'FM' echt weg laten. Dit is een mooi moment om dat voorgoed gedag te gaan zeggen met de komende veranderingen.
RobinvanLangerak

Bericht door RobinvanLangerak »

density1 schreef: 28 mei 2022 22:28 Volgens mij blijft het gewoon een deceptie. Ik ben benieuwd wat er buiten een nieuwe programmering en een nieuwe muziekmix nog meer gaat veranderen. Zelf denk ik dat het slim is ook de naam '3FM' opnieuw tegen het licht gehouden moet worden. Ik zou de toevoeging 'FM' echt weg laten. Dit is een mooi moment om dat voorgoed gedag te gaan zeggen met de komende veranderingen.
Wat zou de naam dan moeten worden? Radio 3 klinkt gelijk zo oud. Dan kan je beter of gewoon 3 ( of Drie) of NPO 3 of op 3
density1

Bericht door density1 »

NPO Radio 3 net zoals NPO Radio 2.
NieuweGebruiker

RobinvanLangerak schreef: 28 mei 2022 23:31
density1 schreef: 28 mei 2022 22:28 Volgens mij blijft het gewoon een deceptie. Ik ben benieuwd wat er buiten een nieuwe programmering en een nieuwe muziekmix nog meer gaat veranderen. Zelf denk ik dat het slim is ook de naam '3FM' opnieuw tegen het licht gehouden moet worden. Ik zou de toevoeging 'FM' echt weg laten. Dit is een mooi moment om dat voorgoed gedag te gaan zeggen met de komende veranderingen.
Wat zou de naam dan moeten worden? Radio 3 klinkt gelijk zo oud. Dan kan je beter of gewoon 3 ( of Drie) of NPO 3 of op 3
NPO Radio 3 op papier en (NPO) 3 of DRIE in de vormgeving en als verkorting. Een totaal nieuwe merknaam en logo lanceren zoals MNM of Tipik zou werken wanneer de zender qua profiel volledig op de schop zal gaan, maar ondanks het potentieel verdwijnen van 3voor12 lijkt het er wel op dat ze hetzelfde profiel willen behouden, en je zou dan de link met NPO 3 verliezen.

Overigens vind ik "Laat je Horen" helemaal geen slechte slogan voor de zender, al werd die onder Sharid Alles totaal niet sterk geïntroduceerd en doorgevoerd in het station, waardoor er waarschijnlijk nog steeds dagelijkse luisteraars zijn die je niet zouden kunnen vertellen wat de huidige slogan van 3FM is. Als je straks bij de grote festivals artiesten zover krijgt dat ze "3FM, Laat je horen!" roepen op het podium en je de dj's op zender regelmatig de slogan laat zeggen wanneer ze nieuwe muziek laten horen of wanneer ze om imput van de luisteraar vragen, dan denk ik dat je via "word-of-mouth" en met een slimme marketingcampagne die uitspraak al snel kan claimen als zender, waardoor je iedere keer als je die zin hoort gelijk moet denken aan 3(FM).
petoi

Bericht door petoi »

We praten hier nog wel over 1 plan dat gelekt is. Niet HET plan.
Ik kan ook wel raden wie dit plan gelekt heeft, de VPRO of het 3 voor 12 platform. Zij verliezen in dit plan eigenlijk alles.
Het deel van de middagshow met Eva, en misschien wel het meest omroepspecifieke programma op de Nederlandse radio.

Ik vermoed dat door dit plan te lekken 3v12 hoopt haar achterban te mobiliseren en een protestactie te starten.
Het is mij namelijk ook iets te toevallig dat Sagid juist deze week vakantie heeft.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

NieuweGebruiker schreef: 28 mei 2022 22:26 Frits Spits keert weer terug naar 3 en gaat weer 6 dagen per week De Avondspits presenteren (deze optie is natuurlijk met een knipoog bedoeld, maar op dit punt kijk ik van weinig opties meer vreemd op :lol:)
Je brengt het met een knipoog, maar ik heb me weleens afgevraagd of zo’n soort programma anno nu nog zou kunnen. Het uur tussen 18 en 19 uur is zo’n uur dat tussen wal en schip valt. Het is laat in de middag of vroeg in de avond. Je ziet dat er verschillende keuzes gemaakt worden voor dit uur. Loopt het middagprogramma door tot 19 uur, waarbij het laatste uur al snel minder content en energie heeft als de eerste twee uur, of laat je de avondprogrammering al beginnen, terwijl je weet dat veel mensen nog onderweg zijn of anderzins nog niet gestart zijn aan hun avondinvulling. Ik vergelijk het uur tussen 18 en 19 met het uur tussen 9 en 10 in de ochtend. Is het een verlenging van de ochtendshow of de start van de dagprogrammering?

Een afgebakend programma, in de stijl van de Avondspits, tussen 18 en 19 uur zou de oplossing kunnen zijn en zeker iets afwijkends ten opzichte van de concurrentie.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Iwanvl

Bericht door Iwanvl »

Frank van der Lende solo op de avond, dat kan nog wel weer eens leuk worden. Ik vond Frank solo een stuk fijner dan het duo waar hij nu in zit.
Rob en Wijnand naar de ochtend hadden ze enige tijd terug al moeten doen vind ik, blijft over wat je met de middag gaat doen ja.
Wie weet na de zomer weer eens op 3 als ik naar werk rijd :)
NieuweGebruiker

Phoenix schreef: 29 mei 2022 10:15
NieuweGebruiker schreef: 28 mei 2022 22:26 Frits Spits keert weer terug naar 3 en gaat weer 6 dagen per week De Avondspits presenteren (deze optie is natuurlijk met een knipoog bedoeld, maar op dit punt kijk ik van weinig opties meer vreemd op :lol:)
Je brengt het met een knipoog, maar ik heb me weleens afgevraagd of zo’n soort programma anno nu nog zou kunnen. Het uur tussen 18 en 19 uur is zo’n uur dat tussen wal en schip valt. Het is laat in de middag of vroeg in de avond. Je ziet dat er verschillende keuzes gemaakt worden voor dit uur. Loopt het middagprogramma door tot 19 uur, waarbij het laatste uur al snel minder content en energie heeft als de eerste twee uur, of laat je de avondprogrammering al beginnen, terwijl je weet dat veel mensen nog onderweg zijn of anderzins nog niet gestart zijn aan hun avondinvulling. Ik vergelijk het uur tussen 18 en 19 met het uur tussen 9 en 10 in de ochtend. Is het een verlenging van de ochtendshow of de start van de dagprogrammering?

Een afgebakend programma, in de stijl van de Avondspits, tussen 18 en 19 uur zou de oplossing kunnen zijn en zeker iets afwijkends ten opzichte van de concurrentie.
Misschien dat een soort "Met het Oog op Morgen" voor de 3FM doelgroep een echt onderscheidend merk kan worden. Een afgebakend programma van 1 uur waarin je dé belangrijke en meest beluisterde hits en nieuwe releases van die dag hoort, je een snel maar duidelijk overzicht van het nieuws van die dag krijgt (in samenwerking met NOS op 3) en je met een aantal vaste en beknopte items of gesprekken met luisteraars of mensen uit het nieuws een goede impressie krijgt van wat de sfeer van die dag is in het land. En dit alles met een goed format volgens de klok, strakke vormgeving, strakke presentatie en een goede muziekkeuze. Als je ziet hoe succesvol "het Oog" al als podcast was voordat de naam "podcast" überhaupt bedacht was, zou dit een goede formule kunnen zijn waarmee je in de ochtendspits kan concurreren met de grote podcasts als NRC Vandaag, De Dag, Het Oog, of Weer Een Dag.

P.S.: Ik zou dit programma niet meer beginnen met de Nationale Vacaturebank, want dat zou tegenwoordig minstens het hele uur in beslag moeten nemen.
Moetditecht

Bericht door Moetditecht »

NieuweGebruiker schreef: 29 mei 2022 12:10
Phoenix schreef: 29 mei 2022 10:15

Misschien dat een soort "Met het Oog op Morgen" voor de 3FM doelgroep een echt onderscheidend merk kan worden. Een afgebakend programma van 1 uur waarin je dé belangrijke en meest beluisterde hits en nieuwe releases van die dag hoort, je een snel maar duidelijk overzicht van het nieuws van die dag krijgt (in samenwerking met NOS op 3) en je met een aantal vaste en beknopte items of gesprekken met luisteraars of mensen uit het nieuws een goede impressie krijgt van wat de sfeer van die dag is in het land. En dit alles met een goed format volgens de klok, strakke vormgeving, strakke presentatie en een goede muziekkeuze. Als je ziet hoe succesvol "het Oog" al als podcast was voordat de naam "podcast" überhaupt bedacht was, zou dit een goede formule kunnen zijn waarmee je in de ochtendspits kan concurreren met de grote podcasts als NRC Vandaag, De Dag, Het Oog, of Weer Een Dag.

P.S.: Ik zou dit programma niet meer beginnen met de Nationale Vacaturebank, want dat zou tegenwoordig minstens het hele uur in beslag moeten nemen.
Voor zo’n programma zou ik waarschijnlijk de radio wel aanzetten. Dat is tenminste onderscheidende radio.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Ze hebben een tijdje begin van de avond de Mega Top 3 gedaan. Maar zoiets doet QMusic volgens mij ook al gekoppeld aan de Top 40.

Ik zat gister ook te denken, wat misschien ook luisteraars zou scoren is als BNNVARA een programma maakt met Niels van der Laan en Jeroen Woe, een programma gekoppeld aan het nieuws van de dag. Maar ik weet niet wat zij met muziek hebben behalve dat ze het zelf maken. Misschien afwisselend met Arjen Lubach (voor de VPRO) als hij niet op tv is. Want hij heeft al eens op 3FM gepresenteerd.
NieuweGebruiker

Snap ook niet waarom 3FM tegenwoordig geen echte columns of gastblokjes (meer) heeft. Diederik Smit heeft jarenlang een blokje van 1 minuut gehad in Langs de Lijn E.O., waarom niet NPO3 gezichten/talenten als Roel Maalderink, Jim Deddes (van Joardy Season), iemand uit het team van Klikbeet, of Jard Struik de kans geven om verfrissende of vernieuwende hoorspel/comedyblokjes van 1 of 2 minuten te maken (die daarna natuurlijk ook weer als podcast kan worden verspreid op social media)?

Radio 1 is vrijwel volledig gestopt met (humoristische) hoorspelen, 747 AM bestaat allang niet meer en de online revivals van zowel De Dikvanmekaarshow en Radio Bergeijk zijn beide redelijk snel als een nachtkaars uitgegaan, dus waarom NPO 3(FM) niet als platform gebruiken om nieuw audiotalent te scouten en ervaring op te laten doen (net zoals NPO 3 dat doet met videomakers).
Laatst gewijzigd door NieuweGebruiker op 29 mei 2022 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

NieuweGebruiker schreef: 29 mei 2022 14:45 Snap ook niet waarom 3FM tegenwoordig geen echte columns of gastblokjes (meer) heeft. Diederik Smit heeft jarenlang een blokje van 1 minuut gehad in Langs de Lijn E.O., waarom niet NPO3 gezichten/talenten als Roel Maalderink, Jim Deddes (van Joardy Season), iemand uit het team van Klikbeet, of Jard Struik de kans geven om verfrissende of vernieuwende hoorspel/comedyblokjes van 1 of 2 minuten te maken (die daarna natuurlijk ook weer als podcast kan worden verspreid op social media)?
Die mensen die maken dan mooie kunstwerken waar niemand naar luistert, omdat 3fm bijna geen publiek bereikt. Iemand die effort stopt in dit soort items wil natuurlijk ook iets terug voor zijn inspanningen.
Plaats reactie