Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
NieuweGebruiker

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door NieuweGebruiker »

De Nachtwacht schreef: 28 mei 2022 09:44
Henkjan2016 schreef: 28 mei 2022 09:34 Dan blijft de muziekmix over. Ik ben benieuwd.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Toen ik namen als Frank en Ruud zag was mijn gedachten dat ze er misschien een soort MNM van zouden maken dat is in België nog vrij succesvol geworden. Maar met deze crew zie ik een hitzender ook niet voor mij.
Waarschijnlijk gaat ze zich puur focussen op de combinatie (pop)rock met (toegankelijke) dancemuziek. 3voor12 zendt ook veel andere genres als hiphop en R&B uit, en ik vermoed dat ze daarom het veld moeten ruimen.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Ik heb ook eens gelezen dat er weer plannen zijn voor een Radio 6 met ook Omroep Zwart. Kan natuurlijk dat VPRO daar 3voor12 mag gaan maken.
SB92

Bericht door SB92 »

NieuweGebruiker schreef: 28 mei 2022 09:41
RobinvanLangerak schreef: 27 mei 2022 23:25 Ee blijven maar weinig namen voor de middagshow over. De meest voor de hand liggende zou dan Niek van der Bruggen moeten zijn als we de roddels moeten geloven.
Maar een andere optie zou kunnen zijn Daniel, Julia en Erik jan van Slam
Daniel is een echte festival ganger en houd daarbij ook van bandjes, zo was Goldband afgelopen week nog bij hun in de show.
Erik jan Rosendahl is een vermakelijk sidekick, die ookal jaren bij de NPO heeft gewerkt. Hij is soms een beetje een ongeleid projectiel, maar dat zorgt er vaak ook voor dat de show net iets leuker word.

Zou dit nog een goede optie kunnen zijn? Of moeten ze vol inzetten op Niek?
Met Daniel zouden ze wel een grote groep Twitch-gebruikers bereiken, aangezien hij zijn programma's altijd livestreamt (volgens mij wordt inmiddels heel SLAM 24/7 gelivestreamt op Twitch) en hij naast zijn radiowerk ook een live podcast maakt waarin hij praat met andere bekende mensen uit de Twitch-community. Hij heeft radioervaring en bevindt zich middenin het netwerk met alle Youtube- en Twitch "influencers" uit Nederland en Belgie, dus als je als NPO meer mensen uit "het online domein" wilt aantrekken is Daniel een goede keuze, al is het maar omdat hij vrij gemakkelijk deze "influencers" als gasten de studio in kan krijgen.

Dat hij van festivals en Goldband houdt wist ik helemaal niet, anders had ik misschien gedacht dat hij te ver van het profiel van de zender in zou staan. Erik Jan zou zowel een bak ervaring als een hoop brutaliteit in het station kunnen brengen, wat eigenlijk de twee dingen zijn waarom 3FM nu niet veel "in the picture staat".

Daniel zou wel een van de weinige "bekende namen" (voor de doelgroep) zijn die er in zowel luistercijfers en misschien ook wel inkomen op vooruit zal gaan door nu naar 3FM te vertrekken, al denk ik wel dat SLAM er alles aan zou doen om na Tom en Bram hun grootste sterren opnieuw te zien vertrekken naar de concurrent.
Moetditecht schreef: 28 mei 2022 01:10
Durashift schreef: 27 mei 2022 21:55 Rob en Wijnand in de ochtend: hopelijk dan wél met nieuwe items en niet weer een voortzetting van PvdV.
Het zou me niets verbazen als Rob al zijn hele radiocarriere items heeft bedacht en opgeschreven die zouden kunnen werken in een ochtendshow. Die man adoreert die spot. Maar ook bestaande/“oude" Radio op ‘n broodje-items zoals het Kedeng-Kedengetje zie ik zomaar een nieuw soort Mama Appelsap worden, zoiets waarvan iedereen weet wat het is, maar waarvan niemand weet waar het eigenlijk ook weer vandaan komt (dat was mijn ervaring met de Mama Appelsap in elk geval tot ik het item ineens bij Timur hoorde).

Overigens weet ik ook niet zeker of het in de ochtend wel wordt wat het in de avond (ook tijdens de Partij) nooit helemaal geworden is. Volgens mij speelt Wijnand niet alleen dat hij niet dat enorme gevoel voor audiodrama niet heeft dat Rob wel heeft (en waar hij tijdens het programma om vraagt), maar heeft hij dat gevoel ook daadwerkelijk niet (snap je…?). Aan de andere kant kan ik me WeekendWijnand nog wel herinneren als een heel fijne weekend-ochtendshow en was Wijnand de enige van de hele zender die wel echt bekende Nederlanders een comfortabele plek in zijn show kon geven. Ik heb daar altijd met plezier naar geluisterd en ik heb het ook gemist. De avondshow heeft bij mij altijd een gevoel gehad van een 2-4 tussen 7-9 met een duopresentatie en dat luistert net zo ongemakkelijk als het eruit ziet op papier, en de saving grace van dat programma ligt in beide afzonderlijke persoonlijkheden. Als ze ‘s ochtends een goede mix kunnen brengen van hun beide oude programma’s, (ipv Radio op ‘n Broodje feat. Wijnand Speelman) zie ik nog wel iets moois ontstaan. Ik gun het hun beide en ik hoop niet dat de wens de vader van deze gedachte is.
WeekendWijnand was inderdaad het programma waar Wijnand het best tot zijn recht kwam. Hij presenteerde ontspannen, maar wel met een hele positieve energie, wat perfect bij dat tijdslot pastte, en ook de Bekende Nederlanders die langskwamen voelde zich duidelijk op hun gemak. Samen met Rob gaat Wijnand echt in een soort versnelling qua presenteren en energie, wat op de vrijdagavond nog wel werkt(e) (hij heeft tenslotte ook jarenlang met Barend van Deelen een duo gevormd), maar sinds Wijnand geen radiouren meer zonder Rob maakt wordt het misschien wel iets te veel en mis ik die meer ontspannen Wijnand steeds meer.

Toen Partij voor de Vrijdag begon had je Pieter Kok (Pieter de Bode of Pietertje uit de tijd dat hij de vaste producer van Gerard Ekdom was) tegenover Rob zitten die met al zijn ervaring precies wist wanneer hij Rob moest afremmen wanneer iets te langdradig of saai werd, en wanneer hij volledig mee moest gaan in een van Rob zijn hersenspinsels. Toen Pieter de ochtendshow op NH ging doen werd hij vervangen door Wijnand, die een maand daarvoor een week lang met Rob radio had gemaakt voor SR, maar daardoor leken de remmen wel een beetje van het programma af te zijn geraakt. Wijnand en Rob versterken vooral elkaars energie, terwijl Lideke tegenwoordig vooral de rol speelt van de onwetende van de drie, (lees: de punchline). Toen Rob en Wijnand nog beide in het weekend zaten na elkaar hadden ze naast PVDV alleen een crosstalk van 5 minuten tussen hun programma's zitten (wat op het einde vooral neerkwam op een korte samenvatting van wat er op vrijdagavond gebeurd was), maar doordat ze beide nu geen radio meer maken zonder elkaar is de bijzonderheid van de vrijdagavond er wel een beetje vanaf aan het gaan.

Het valt bij het duo Rob en Wijnand ook al snel op dat de twee een vrij verschillende muzieksmaak hebben. Rob kent zo'n beetje alle carnavalskrakers en Nederlandstalige nummers uit de vorige eeuw uit zijn hoofd, en draait graag poprock en dance met een intro die je makkelijk kan volpraten en met een staand einde (prima voor de dagprogrammering van 3FM), terwijl bijvoorbeeld Wijnand zijn favoriete band (The War on Drugs, waar hij een paar weken geleden naartoe ging waardoor hij niet bij PVDV was) duidelijk niet echt in de smaak valt bij alle andere "partijleden", die het vooral wegzetten als "lange intro, lange outro" muziek. Op de weekendochtenden kon hij dit soort rockmuziek en langere platen prima draaien, maar tijdens PVDV zouden deze platen te veel uit de toon vallen, en in de avonduren worden er nu toch vooral echte hits en classics gedraaid, wat inderdaad veel beter bij een tijdslot als 2-4 zou passen.

Ik vond Mark en Rámon, of Mark solo in het begin van de vorige programmering, veel beter passen bij dit avondslot, omdat ondanks dat ze een hele verschillende muzieksmaak hebben (Rámon houdt van alles wat met dance en disco te maken heeft, terwijl Mark juist fan is van rockbands en pop die duidelijk geïnspireerd is door de rock) ze daarmee heel goed de twee belangrijkste genres van de zender vertegenwoordigen en het interessant is om te zien welke (pop)nummers zich in het midden van dit Venn-diagram bevinden en welke niet. Bovendien maken zowel Rámon als Mark inmiddels op de vrijdag een soloprogramma, waardoor de dynamiek tussen de twee wel zichtbaar versterkt is. Het format van VRIJ, waarin je eerst een nummer hoorde wat Mark gekozen had, dan een nummer wat Rámon gekozen had, en toen een verzoekplaatje van de luisteraars was mij betreft veel interessanter dan de "Avondvitaminen" in het eerste uur van Rob en Wijnand, waarna het tweede uur eigenlijk gewoon weer de 3FM-playlist van die dag volgt.
Mooie analyse! Ben het helemaal met je eens.

Wat betreft Daniel Lippens kan ik mij wel voorstellen dat het pijn doet voor de huidige 3FM-djs als hij het middagshowslot krijgt. Toch niet een hele grote naam.
NieuweGebruiker

Als Ruud, Frank Dane, Giel, of Tom en Bram hadden toegezegd had je inderdaad een "hele grote naam" binnen gehaald, maar nu ze allen (lijken) te hebben bedankt zal er toch een plan E moeten komen, want nu nog Frank & Eva of Sander terughalen nadat ze met veel publiciteit zijn weggehaald van drivetime zou echt de doodsteek van het station kunnen zijn.

Daniel Lippens is misschien niet zo vaak op TV geweest als Eva, Frank of Sander (alhoewel hij wel al jaren de vaste voice-over is voor alle programma's die StukTV maakt), maar hij weet wel via socials een groep jongeren aan te boren die nu door hem naar SLAM luisteren en volgens mij bereid zullen zijn hem te volgen naar 3FM (zeker wanneer hij regelmatig bekende online sterren weet uit te nodigen waarmee 3FM online hun naamsbekendheid en imago kunnen verbeteren. Ik denk dat de keuze voor Daniel veel beter te verdedigen/verantwoorden is richting de NPO/de dj's dan bijvoorbeeld Niek of iemand uit de randen van de programmering zou zijn.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Er is nog niet gezegd dat Edwin Evers het heeft afgewezen. Dat zou toch een topkandidaat zijn waarmee je veel fans van hem naar je zender kunt trekken.
Deezers

Bericht door Deezers »

Igmar Felicia is ook nog vrij van zender? ;)
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

aapdedino schreef: 28 mei 2022 10:24 Er is nog niet gezegd dat Edwin Evers het heeft afgewezen. Dat zou toch een topkandidaat zijn waarmee je veel fans van hem naar je zender kunt trekken.
Hoe groot gok je zelf dat die kans is? :-)
petoi

Bericht door petoi »

Ik ben een vaste 3v12 luisteraar, zette mijn radio er vaak speciaal voor aan en het was ook nog DE reden dat ik 3FM luisterde aangezien de wekkerradio dan nog op 3FM stond en ik Sander ternauwernood overleefde om aan het werk te gaan met Jorien en na de pauze schakelde ik dan vaak over naar podcasts, spotify oid.

Als 3v12 stopt zal het van de nieuwe ochtendshow moeten komen al heb ik de klik met Rob nog steeds niet gevonden ondanks dat hij niet echt mijn humor heeft. Denk niet dat ik voor 2 uur Jorien een stream aanzet als ik in die tussentijd ook overleggen heb etc.

Ik vind de algoritmes van Spotify nog altijd ver beneden pijl om mijn nieuwe muziek te leren kennen. Ik maak ieder jaar jaarlijsten van muziek van het jaar dat ik leuk vond maar ik denk dat maar 5% uit de Release Radar komt en bijna de helft van het Niet Te Missen Uur Podcast terwijl ik die pas weken na uitzenden luister.

Mocht 3v12 verdwijnen dan verliest 3FM waarschijnlijk een luisteraar en in het verlengde de radio want ik zie op dit moment geen echt alternatief op de radio met een soortgelijke muziekmix (ondanks popular belief op dit forum)

Edit: Ik heb een groot ego en ik wil toch even graag mijn gelijk halen :wink: :
petoi schreef: 03 mei 2022 10:29 Ik blijf erbij geen Frank Dane of Ruud op de zender. Denk dat het weer geschuif met poppetjes binnen de zender wordt en lege plekken worden opgevuld met talent uit de opleiding of regionale zenders of Igmar.
StefanT

Bericht door StefanT »

Hoezo is Rob van de Radio een verbetering TOV Sander H?

Beide zijn het geen grote namen, maar je hebt nu wel de vaste basis van Sander weggejaagd, Had dan gewoon lekker Sander laten zitten tot je wel een grote naam had.
Jan Pel

Bericht door Jan Pel »

Wat betreft de middag (16-18/19): zou het toch niet "gewoon" Mark & Ramon worden?
Haagsegek

Bericht door Haagsegek »

Pot schreef: 27 mei 2022 21:00 3voor12 heeft al langer relevante verloren, doordat het met de zender is meegedaald. Daarnaast was het de plek voor opkomende rockbandjes en popartiesten, maar werd het tussendoor van alles wat.

Waarschijnlijk wil 3FM gewoon 24 uur per dag hetzelfde uitzenden, maar kan dat niet vanwege de eigenbelangen van de VPRO. Ik heb er zelf niet zo veel problemen mee dat het weggaat. Het paste er nu totaal niet meer tussen.
Hiermee verliest 3FM het enige programma waar ze de muziek echt nog op 1 hebben staan. Op Jorien na zijn het allemaal 'kijk mij eens leuk / cool zijn" programma's. Zonde. Behoor ook niet tot de doelgroep, dus dit alles uiteraard op persoonlijke titel :)
RobinvanLangerak

Bericht door RobinvanLangerak »

SB92 schreef: 28 mei 2022 09:58
NieuweGebruiker schreef: 28 mei 2022 09:41
RobinvanLangerak schreef: 27 mei 2022 23:25 Ee blijven maar weinig namen voor de middagshow over. De meest voor de hand liggende zou dan Niek van der Bruggen moeten zijn als we de roddels moeten geloven.
Maar een andere optie zou kunnen zijn Daniel, Julia en Erik jan van Slam
Daniel is een echte festival ganger en houd daarbij ook van bandjes, zo was Goldband afgelopen week nog bij hun in de show.
Erik jan Rosendahl is een vermakelijk sidekick, die ookal jaren bij de NPO heeft gewerkt. Hij is soms een beetje een ongeleid projectiel, maar dat zorgt er vaak ook voor dat de show net iets leuker word.

Zou dit nog een goede optie kunnen zijn? Of moeten ze vol inzetten op Niek?
Met Daniel zouden ze wel een grote groep Twitch-gebruikers bereiken, aangezien hij zijn programma's altijd livestreamt (volgens mij wordt inmiddels heel SLAM 24/7 gelivestreamt op Twitch) en hij naast zijn radiowerk ook een live podcast maakt waarin hij praat met andere bekende mensen uit de Twitch-community. Hij heeft radioervaring en bevindt zich middenin het netwerk met alle Youtube- en Twitch "influencers" uit Nederland en Belgie, dus als je als NPO meer mensen uit "het online domein" wilt aantrekken is Daniel een goede keuze, al is het maar omdat hij vrij gemakkelijk deze "influencers" als gasten de studio in kan krijgen.

Dat hij van festivals en Goldband houdt wist ik helemaal niet, anders had ik misschien gedacht dat hij te ver van het profiel van de zender in zou staan. Erik Jan zou zowel een bak ervaring als een hoop brutaliteit in het station kunnen brengen, wat eigenlijk de twee dingen zijn waarom 3FM nu niet veel "in the picture staat".

Daniel zou wel een van de weinige "bekende namen" (voor de doelgroep) zijn die er in zowel luistercijfers en misschien ook wel inkomen op vooruit zal gaan door nu naar 3FM te vertrekken, al denk ik wel dat SLAM er alles aan zou doen om na Tom en Bram hun grootste sterren opnieuw te zien vertrekken naar de concurrent.
Moetditecht schreef: 28 mei 2022 01:10

Het zou me niets verbazen als Rob al zijn hele radiocarriere items heeft bedacht en opgeschreven die zouden kunnen werken in een ochtendshow. Die man adoreert die spot. Maar ook bestaande/“oude" Radio op ‘n broodje-items zoals het Kedeng-Kedengetje zie ik zomaar een nieuw soort Mama Appelsap worden, zoiets waarvan iedereen weet wat het is, maar waarvan niemand weet waar het eigenlijk ook weer vandaan komt (dat was mijn ervaring met de Mama Appelsap in elk geval tot ik het item ineens bij Timur hoorde).

Overigens weet ik ook niet zeker of het in de ochtend wel wordt wat het in de avond (ook tijdens de Partij) nooit helemaal geworden is. Volgens mij speelt Wijnand niet alleen dat hij niet dat enorme gevoel voor audiodrama niet heeft dat Rob wel heeft (en waar hij tijdens het programma om vraagt), maar heeft hij dat gevoel ook daadwerkelijk niet (snap je…?). Aan de andere kant kan ik me WeekendWijnand nog wel herinneren als een heel fijne weekend-ochtendshow en was Wijnand de enige van de hele zender die wel echt bekende Nederlanders een comfortabele plek in zijn show kon geven. Ik heb daar altijd met plezier naar geluisterd en ik heb het ook gemist. De avondshow heeft bij mij altijd een gevoel gehad van een 2-4 tussen 7-9 met een duopresentatie en dat luistert net zo ongemakkelijk als het eruit ziet op papier, en de saving grace van dat programma ligt in beide afzonderlijke persoonlijkheden. Als ze ‘s ochtends een goede mix kunnen brengen van hun beide oude programma’s, (ipv Radio op ‘n Broodje feat. Wijnand Speelman) zie ik nog wel iets moois ontstaan. Ik gun het hun beide en ik hoop niet dat de wens de vader van deze gedachte is.
WeekendWijnand was inderdaad het programma waar Wijnand het best tot zijn recht kwam. Hij presenteerde ontspannen, maar wel met een hele positieve energie, wat perfect bij dat tijdslot pastte, en ook de Bekende Nederlanders die langskwamen voelde zich duidelijk op hun gemak. Samen met Rob gaat Wijnand echt in een soort versnelling qua presenteren en energie, wat op de vrijdagavond nog wel werkt(e) (hij heeft tenslotte ook jarenlang met Barend van Deelen een duo gevormd), maar sinds Wijnand geen radiouren meer zonder Rob maakt wordt het misschien wel iets te veel en mis ik die meer ontspannen Wijnand steeds meer.

Toen Partij voor de Vrijdag begon had je Pieter Kok (Pieter de Bode of Pietertje uit de tijd dat hij de vaste producer van Gerard Ekdom was) tegenover Rob zitten die met al zijn ervaring precies wist wanneer hij Rob moest afremmen wanneer iets te langdradig of saai werd, en wanneer hij volledig mee moest gaan in een van Rob zijn hersenspinsels. Toen Pieter de ochtendshow op NH ging doen werd hij vervangen door Wijnand, die een maand daarvoor een week lang met Rob radio had gemaakt voor SR, maar daardoor leken de remmen wel een beetje van het programma af te zijn geraakt. Wijnand en Rob versterken vooral elkaars energie, terwijl Lideke tegenwoordig vooral de rol speelt van de onwetende van de drie, (lees: de punchline). Toen Rob en Wijnand nog beide in het weekend zaten na elkaar hadden ze naast PVDV alleen een crosstalk van 5 minuten tussen hun programma's zitten (wat op het einde vooral neerkwam op een korte samenvatting van wat er op vrijdagavond gebeurd was), maar doordat ze beide nu geen radio meer maken zonder elkaar is de bijzonderheid van de vrijdagavond er wel een beetje vanaf aan het gaan.

Het valt bij het duo Rob en Wijnand ook al snel op dat de twee een vrij verschillende muzieksmaak hebben. Rob kent zo'n beetje alle carnavalskrakers en Nederlandstalige nummers uit de vorige eeuw uit zijn hoofd, en draait graag poprock en dance met een intro die je makkelijk kan volpraten en met een staand einde (prima voor de dagprogrammering van 3FM), terwijl bijvoorbeeld Wijnand zijn favoriete band (The War on Drugs, waar hij een paar weken geleden naartoe ging waardoor hij niet bij PVDV was) duidelijk niet echt in de smaak valt bij alle andere "partijleden", die het vooral wegzetten als "lange intro, lange outro" muziek. Op de weekendochtenden kon hij dit soort rockmuziek en langere platen prima draaien, maar tijdens PVDV zouden deze platen te veel uit de toon vallen, en in de avonduren worden er nu toch vooral echte hits en classics gedraaid, wat inderdaad veel beter bij een tijdslot als 2-4 zou passen.

Ik vond Mark en Rámon, of Mark solo in het begin van de vorige programmering, veel beter passen bij dit avondslot, omdat ondanks dat ze een hele verschillende muzieksmaak hebben (Rámon houdt van alles wat met dance en disco te maken heeft, terwijl Mark juist fan is van rockbands en pop die duidelijk geïnspireerd is door de rock) ze daarmee heel goed de twee belangrijkste genres van de zender vertegenwoordigen en het interessant is om te zien welke (pop)nummers zich in het midden van dit Venn-diagram bevinden en welke niet. Bovendien maken zowel Rámon als Mark inmiddels op de vrijdag een soloprogramma, waardoor de dynamiek tussen de twee wel zichtbaar versterkt is. Het format van VRIJ, waarin je eerst een nummer hoorde wat Mark gekozen had, dan een nummer wat Rámon gekozen had, en toen een verzoekplaatje van de luisteraars was mij betreft veel interessanter dan de "Avondvitaminen" in het eerste uur van Rob en Wijnand, waarna het tweede uur eigenlijk gewoon weer de 3FM-playlist van die dag volgt.
Mooie analyse! Ben het helemaal met je eens.

Wat betreft Daniel Lippens kan ik mij wel voorstellen dat het pijn doet voor de huidige 3FM-djs als hij het middagshowslot krijgt. Toch niet een hele grote naam.
Ligt eraan hoe je het bekijk. Daniel is onder de jongere wel een grotere naam dan Frank en Eva.
Hij is groot op twitch en de vaste voice over van StukTV
Denk dat meer jongere hem dus kennen dan.
Plus hij heeft een grote fanbase vanuit twitch waarvan ook een deel zal meegaan naar 3FM verwacht ik.
Pot

Bericht door Pot »

Is Daniël niet ooit bij 3FM weggegaan, omdat BNNVARA en hij vonden dat ze niet bij elkaar pasten?
Oren open!
NieuweGebruiker

Pot schreef: 28 mei 2022 15:48 Is Daniël niet ooit bij 3FM weggegaan, omdat BNNVARA en hij vonden dat ze niet bij elkaar pasten?
Klopt, dat was in 2009 met het toenmalige BNN. Als je een omroep aan het programma dat Daniël en Ernst Jan nu voor SLAM maken zou moeten koppelen kom je al snel bij POWNED uit (brutale radio en vaak protesterend tegen de "woke"-/cancelcultuur, Ernst Jan heeft bovendien al veel ervaring bij POWNED opgedaan in zijn tijd bij RickvanVdoet2), maar als Jamie en Olivier al in de avonduren komen zou een middagshow misschien wel weer té veel zendtijd voor POWNED kunnen betekenen voor de NPO en zal BNNVARA daarmee in 1 keer de ochtend- en middagshow verliezen, dus dat zullen ze niet zomaar laten gebeuren (alhoewel ze wel in de beoogde programmering er twee nieuwe tijdsloten in de programmering voor terugkrijgen)!
Radiofan500

Bericht door Radiofan500 »

Erik-Jan is de naam. ;)
Plaats reactie