Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Pot

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Pot »

Dit is een enorme afgang te noemen.

BNNVARA kiest ervoor om Sander en Frank & Eva uit de programmering te halen. We weten inmiddels wel zo goed als zeker dat ze dat deden om bekendere DJ's binnen te halen (ook door Eva Koreman gezegd in hun uitzending). Vervolgens zal BNNVARA of Menno de Boer wat gebeld hebben. Iedereen met een beetje naam en niet ouder dan 60 zal opgebeld zijn. Omroepen enthousiast, wánt met een grote naam kan 3FM wellicht wél gaan stijgen. Menno aangenomen. Vervolgens komen de DJ's er niet. Logisch, aangezien je dan naar een zender vertrekt met 2,2% marktaandeel en wellicht minder kunt verdienen. Zijn Menno en BNNVARA dan té optimistisch geweest? Of waren de plannen en huidige marktaandeel en risico gewoon niet aantrekkelijk genoeg?

Wat ook aannemelijk is, is er een wel wou (zoals Ruud), maar dat hij had verwacht dat iemand anders van naam ook zou komen, zodat ze zich aan elkaar kunnen optrekken. Met twee sta je sterker dan één. Het meest pijnlijke vind ik dat zelfs Giel waarschijnlijk heeft afgewezen: dat is toch echt de 3FM-man van dit rijtje.

Wat mij betreft had je Sander, Frank en Eva nu maar laten zitten (dat kan niet meer, maar dat terzijde). BNNVARA is ook niet blij, want zij raken straks de ochtend kwijt. En dan haal je 3voor12 na 182 jaar weg voor de kinderopvang van Olivier en Jamie. Dat heeft Florent dan wel weer goed gedaan (overigens is Olivier al rond met Powned, dat las ik gisteren al ergens).

Het is nu wel onduidelijk hoe de rest van de weekendprogrammering eruit gaat zien. Het lunchslot verdwijnt, dus Mark en Rámon wellicht ook, of zij gaan 13:00 tot 16:00 doen. Over Sophie Hijlkema en Herman Hofman staat ook niks vermeld. 3voor12 gaat wellicht ook weg (doordeweeks in ieder geval), dus het is aannemelijk dat Sagid dan vertrekt.

De rest van de line-up begrijp ook ik to-taal niet. Je gooit opnieuw alles om, maar bent weer bezig om de DJ's intern te verschuiven en zet ze vervolgens op de verkeerde plek:

- Rob en Wijnand: PvdV nog enigzins leuk en verrassend te noemen, maar maandag-donderdag is echt een enorme tegenvaller. Op basis van dat programma kun je ze niet in de ochtend zetten.
- Jorien: prima, onnodig om in te wisselen als er niets beters is.
- Timur: niet mijn ding, maar wel spraakmakend, dat moet gezegd worden.
- Sander: paste perfect in de avond, maar mag nu vervolgens enkel muziek draaien. 0,0 interactie met de luisteraar.
- Middag onbekend, maar daar ga je geen grote naam voor vangen, aangezien de rest ook ruk is.
- Frank: zet je weer terug op z'n oude plek. Kan daar best spraakmakend zijn, maar past veel beter op de festivals.
- Olivier & Jamie: beide veel te prominent, maar dat zal een enorme kleffe show worden vrees ik.
- Eva K.: Nog een van de prominentere gezichten zet je solo, terwijl haar lunchprogramma al matig was. Met de VPRO mag ze allemaal niches gaan draaien.

En natuurlijk ligt het ook aan de omroepen zelf. Ze willen allemaal een prominent plekje hebben en zijn daardoor uit op eigenbelang.

Al met al vrees ik ook voor het muziekbeleid van de zender. Met de huidige namen vrees ik dat ze of volledig alternatief worden (gaf Menno eerder al een beetje aan en kan een reden zijn waarom grote namen besloten hebben om niet te komen). Voor hetzelfde geld gaan ze op dezelfde weg verder, wat je alleen minder op kan leveren, omdat je weer intern gaat schuiven en onduidelijkheid veroorzaakt. Je ondergaat dus hetzelfde als de afgelopen jaren.

Als je dan toch niemand groots binnen kan halen, wordt dan gewoon FunX of Studio Brussel en maak op die manier radio.

Laten we hopen dat dit nieuwsbericht verkeerd gelezen is.
Oren open!
density1

Bericht door density1 »

Hopelijk komt Kicken met een aanvullende column, die heeft misschien weer wat inside info waarom de plannen 180 graden zijn gedraaid, last minute misschien wel.
Pot

Bericht door Pot »

density1 schreef: 27 mei 2022 20:01 Hopelijk komt Kicken met een aanvullende column, die heeft misschien weer wat inside info waarom de plannen 180 graden zijn gedraaid, last minute misschien wel.
Ik denk niet dat de plannen 180 graden gedraaid zijn; ik denk dat ze simpelweg niemand hebben kunnen binnenhalen. De middag is alleen nog een vraagteken. Blijkbaar hebben ze geen grote naam voor de ochtend kunnen halen.

Omroepen schrijven zich in voor een tijdslot, dus daar zij keuzes op gemaakt. Blijkbaar krijgt een duo die nog nooit echt samen radio hebben gemaakt, opeens de latenight show. En moet 3voor12 daar voor wijken. Dat wil je wel alles anders doen, maar dan laat je je halve team nog staan en zet je ze neer waar ze niet thuishoren.

En voor deze beslissingen moest het halve interne team van 538 naar 3FM komen? Ik mag dan hopen dat ze een heel goede uitgewerkte merkstrategie hebben en een kloppend muziekbeleid. Anders raak je van de regen in de drup.
Oren open!
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Er hebben nog veel meer namen bedankt.

Gaat hem niet worden.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Hoe de definitieve programmering er nu uit zal komen te zien, ik ben heel benieuwd hoe Menno met die PowerPoint de omroepen heeft weten te overtuigen. Als ik deze line-up zo zie lijkt het erop dat 3voor12 al sinds het begin op het hakblok lag volgens de plannen, en ik kan mij niet voorstellen dat de VPRO zonder veel rumoer akkoord is gegaan met het verdwijnen van zowel hun middagshow en hún instituut in de avond met alleen een weekendslot van 10-13 ter compensatie.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Misschien heeft BNNVARA wel Giel ingeschreven voor het tijdslot, maar gaat de zenderleiding na onze kritische opmerkingen over dat het met Giel ook al minder ging voor het voorstel van AVROTROS/KRO-NCRV.
density1

Bericht door density1 »

Pot schreef: 27 mei 2022 20:11
density1 schreef: 27 mei 2022 20:01 Hopelijk komt Kicken met een aanvullende column, die heeft misschien weer wat inside info waarom de plannen 180 graden zijn gedraaid, last minute misschien wel.
Ik denk niet dat de plannen 180 graden gedraaid zijn; ik denk dat ze simpelweg niemand hebben kunnen binnenhalen. De middag is alleen nog een vraagteken. Blijkbaar hebben ze geen grote naam voor de ochtend kunnen halen.

Omroepen schrijven zich in voor een tijdslot, dus daar zij keuzes op gemaakt. Blijkbaar krijgt een duo die nog nooit echt samen radio hebben gemaakt, opeens de latenight show. En moet 3voor12 daar voor wijken. Dat wil je wel alles anders doen, maar dan laat je je halve team nog staan en zet je ze neer waar ze niet thuishoren.

En voor deze beslissingen moest het halve interne team van 538 naar 3FM komen? Ik mag dan hopen dat ze een heel goede uitgewerkte merkstrategie hebben en een kloppend muziekbeleid. Anders raak je van de regen in de drup.
Yep, en dat ze dan o.a. nontalent Olivier Bakker of all people op het tijdslot van 3 voor 12 gaan zetten, dan vraag ik me toch echt af ze echt nog wel een succes willen maken van dit 3FM. Het zijn nog geruchten, het AD schrijft het 'dus dan is het waar', dus met enige slag om de arm kan toch wel gezegd worden dat het wederom weer een fail gaat worden.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Rob en Wijnand in de ochtend, ben benieuwd. Al had ik ze zelf eerder in de middag gezet, persoonlijk. Verder weer het oeverloze geschuif zoals ze dat de laatste jaren bij 3FM doen. En over twee jaar? Dan krijgt Frank gewoon weer de middagshow. 3voor12 opheffen gaat de doodsteek van de zender betekenen.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Weet Menno hoe 3voor12 ooit is ontstaan? :D

Voor je het weet heeft de VPRO een internetstation opgezet om de muziek te kunnen draaien die ze niet meer op 3FM mogen/kunnen draaien in de weekendochtend.
SB92

Bericht door SB92 »

3voor12 scoort toch onder het zendergemiddelde? Dat bestond de laatste jaren natuurlijk ook grotendeels om het alternatieve randje van de zender te legitimeren. Het was een instituut dat toch steeds meer de relevantie verloor. Mede dankzij de algoritmes van Spotify en YouTube-kanalen en podcasts over nieuwe muziek met meer focus.

De wereld is anders geworden. Een dagelijkse VPRO-radioshow hoeft daar niet per definitie in te passen.

Kijk, ik heb geen enkel probleem met veranderingen. Maar dit is de zoveelste keer sinds 2015 dat de zender op de schop gaat. Middagshows, lunchshows, weekendshows, avondshows. Alles gaat om de zoveel maanden over de kop. Ik begrijp echt niet wat ze daar bij 3FM aan het doen zijn. Als ze een andere weg willen inslaan met de zender.. dan zorg je toch eerst dat je die externe DJ's binnenboord hebt voordat je de huidige programma's stopzet?
Phoenix

Bericht door Phoenix »

BNNVARA en VPRO hebben jarenlang de belangrijkste slots gevuld op 3FM en het is niet gelukt de zender weer op koers te krijgen. Laat nu de andere omroepen (AVROTROS, KRONCRV en PowNed) het maar eens proberen.

Maar Olivier Bakker die onder de ooit zo rechtse PowNed programma’s gaat maken?
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
SB92

Bericht door SB92 »

Het lijkt mij wel grappig. De personificatie van 'woke' bij 3FM in een programma voor PowNed.
Pot

Bericht door Pot »

SB92 schreef: 27 mei 2022 20:46 3voor12 scoort toch onder het zendergemiddelde? Dat bestond de laatste jaren natuurlijk ook grotendeels om het alternatieve randje van de zender te legitimeren. Het was een instituut dat toch steeds meer de relevantie verloor. Mede dankzij de algoritmes van Spotify en YouTube-kanalen en podcasts over nieuwe muziek met meer focus.

De wereld is anders geworden. Een dagelijkse VPRO-radioshow hoeft daar niet per definitie in te passen.

Kijk, ik heb geen enkel probleem met veranderingen. Maar dit is de zoveelste keer sinds 2015 dat de zender op de schop gaat. Middagshows, lunchshows, weekendshows, avondshows. Alles gaat om de zoveel maanden over de kop. Ik begrijp echt niet wat ze daar bij 3FM aan het doen zijn. Als ze een andere weg willen inslaan met de zender.. dan zorg je toch eerst dat je die externe DJ's binnenboord hebt voordat je de huidige programma's stopzet?
Precies mijn gedachte. Maar dit is een keuze van BNNVARA geweest (of dat wordt in ieder geval gezegd). Als zij echt van Sander en Frank & Eva afwilden op de belangrijkste posities, dan kan ook Menno daar niet veel tegen inbrengen en moet je naar vervangers op zoek. Wellicht is het niet zo gegaan en heeft Menno er weldegelijk een rol in gespeeld.

Het is opnieuw een wanhoopspoging om meer luisteraars te trekken. Alleen beseffen ze zich niet dat ze er steeds kwalitatief op achteruit zijn gegaan en doordat ze steeds wijzigen, niks geen bekendheid creëren.

3voor12 scoort heel wisselvallig. Dat heeft te maken met het lage aantal respondenten op dat tijdstip. Dus ze hebben wel eens 9% behaald, maar ook wel eens 1.9%.

3voor12 heeft al langer relevante verloren, doordat het met de zender is meegedaald. Daarnaast was het de plek voor opkomende rockbandjes en popartiesten, maar werd het tussendoor van alles wat.

Waarschijnlijk wil 3FM gewoon 24 uur per dag hetzelfde uitzenden, maar kan dat niet vanwege de eigenbelangen van de VPRO. Ik heb er zelf niet zo veel problemen mee dat het weggaat. Het paste er nu totaal niet meer tussen.
Oren open!
Pot

Bericht door Pot »

SB92 schreef: 27 mei 2022 20:54 Het lijkt mij wel grappig. De personificatie van 'woke' bij 3FM in een programma voor PowNed.
Phoenix schreef: 27 mei 2022 20:50 Maar Olivier Bakker die onder de ooit zo rechtse PowNed programma’s gaat maken?
Olivier Bakker is al rond met Powned. Dus die late nightshow zal 'm wel gaan worden.

Vraag blijft dan of de MT30 blijft. En met wie?
Oren open!
Davaos

Bericht door Davaos »

Een naam die nog opkomt voor het middagslot: Annemieke Schollaardt. Ik heb haar naam nog niet veel voorbij zien komen, maar zal uitleggen waarom zij mij een logische keuze lijkt:
- Met het schijnbare afzeggen van Giel, Frank en Ruud, is zij een relatief bekendere naam dan andere opties.
- Zij heeft bewezen te kunnen scoren (scoorde op 3fm hoog en na het vervangen van Rob Stenders zette zij de lijn door).
- Haar liefde voor bandjes en festivals schuift ze niet onder stoelen of banken. Als 3fm inderdaad meer rock/ alternatief wordt en radio 2 minder, kan ik me voorstellen dat dit voor haar aantrekkelijk is.
- Met het vertrek van Eva en Sagid, zijn er relatief weinig vrouwen te horen doordeweeks. Vanuit de npo is regelmatig te horen geweest dat zij diversiteit op dat gebied beogen. Met Annemieke in de middag heeft 3fm (na het vertrek van Marisa op veronica) als ik het goed heb als enige een vrouw op drivetime.

Kunnen jullie deze redenering volgen of ben ik de enige die dit een logische keuze zou vinden?
Plaats reactie