Het zou nog veel simpeler kunnen.RobinvanLangerak schreef: ↑21 mei 2022 18:46Volgens mij gaan ze een beetje voor de middenweg om zo min mogelijk gezichtsverlies te leiden bij de npo.density1 schreef: ↑21 mei 2022 17:22Nee inderdaad, en kun je maar beter het kavel aan Radio 5 geven of er echt een niche zender van maken a la BBC 6 Music of Funx, ik denk dat je daar een kleinere doelgroep mee bereikt maar wel een trouwe en hechte doelgroep zoals Kink heeft en dat is ook wat waard. Eigenlijk wat Kink doet zou de NPO moeten doen en zich niet naar het zich laat aanzien op een bredere doelgroep te richten die al wordt bediend door de commerciële.Feivel schreef: ↑21 mei 2022 12:50
Jongeren luisteren gewoon geen FM-radio meer. Wil je de komende vijf jaar luisteraars op FM: start een Hot AC zender: hits van nu + jaren 2000. Wil je de komende 10 jaar luisteraars op FM? Start een zender met muziek ‘voor opa en oma’. De jongere opa’s en oma’s zijn nu een jaar of 50. Geboren in de 70’s, opgegroeid in de 80’s. Die luisteren nog via de FM. En als je dan toch jongeren wilt bereiken, dan zul je je geheel op internet moeten focussen.
Inderdaad: 3FM heeft naar mijn bescheiden mening niks meer te zoeken op FM. Maar het is radio van de belastingbetaler, dus laat het geld maar rollen! Ook al bereiken we helemaal niemand ;).
Als je namelijk de doelgroep van 3 fm iets verruim en die van Radio 2 samenvoeg met Radio 5. Dan heb je een soort middenweg.
Als je Giel en Ruud (wat de geruchten zijn) naar 3FM zet zal de doelgroep wel 10-49 worden. Dus de doelgroep van radio 2. En als op 2 bijv. Eddy de middagshow zou gaan doen word die doelgroep meer richting 40 tot 65jaar.
Dan heb je in principe precies gedaan wat iedereen wil alleen niet de namen aangepast
FunX - 10-29 jaar (randstedelijker)
3FM - 20-49 jaar (6% marktaandeel)
Radio 2 - 45-65 jaar (9% marktaandeel)
Radio 5 - 60+ (6% marktaandeel)
FunX heeft een hoger budget gekregen. Dus misschien wil men daar investeren als jongerenzender. Nu heb je er in principe twee, hoewel er één randstedelijk is ingericht.
Als de focus als jongerenzender nou volledig op FunX komt te liggen, dan kunnen de kosten bij 3FM omlaag (wat sinds dit jaar het geval is), door minder content. Radio 2 kan dan een duidelijkere doelgroep krijgen dan 25-67, want daarmee zit je zowel Radio 5 als 3FM in de weg. Zorg dat je Radio 2 dus nog breder gaat focussen binnen de popmuziek. Aan 3FM meer de rockmuziek overlaten en de echte 'senioren' platen op Radio 5. Bovendien kan Radio 2 dan wel echt 25% Nederlands product draaien. Dan leveren ze wellicht marktaandeel in aan 3FM en Radio 5, maar dan ben ik wel overtuigd dat ze alsnog 8 á 9 procent marktaandeel kunnen halen. Dan ben je ook van het gezeik van 'een publieke zender mag niet eerste worden' af. 3FM zorgt dan voor meer inkomsten voor de NPO, waardoor de bezuinigingen voor de komende jaren weer een beetje verlicht worden. Over een aantal jaar heeft Radio 2 dan weer wat DJ's van 3FM, die dan voldoende ontwikkeld zijn om geleidelijk door te stromen naar 2. Bij 3FM stromen er talenten door en DJ's van commerciële zenders die geen contractverlenging gekregen hebben.
In de praktijk zal dit 'm nooit gaan worden, vrees ik. Maar dit zou voor Radio 2, FunX en 3FM een oplossing kunnen zijn.