Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
aapdedino

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door aapdedino »

3FM tijdens Pinkpop
Vrijdag 17 juni
16:00-19:00, Frank & Eva
19:00-22:00, Rob & Wijnand
22:00-00:00, Sander & Vera

Zaterdag 18 juni
00:00-02:00, Rob
16:00-19:00, Herman & Eva
19:00-22:00, Rob & Mark
22:00-00:00, Vera & Timur

Zondag 19 juni
16:00-19:00, Herman & Eva
19:00-22:00, Rob & Wijnand
22:00-00:00, Vera & Timur
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

aapdedino schreef: 20 mei 2022 18:31 Ik geloof inderdaad nooit dat ze dat na een volledig nieuwe procedure binnen een week op een rijtje hebben. Zo werkt het niet. Heeft bij Radio 1 ook erg lang geduurd. Misschien dat ze komende week wel de tijdelijke zomerprogrammering gaan presenteren.

Sterke ankers toevoegen aan programmering ben ik het wel mee eens. Geen fan van Ruud de Wild, maar dat is smaak. Giel kan ik wel waarderen.

Ik geloof niet dat Herman blijft zitten. En ik denk ook dat het tijd is om afscheid te nemen van een aantal djs die te licht zijn. Dus er gaat zeker wel meer veranderen verwacht ik.
Ik kan mij herinneren dat het 14-16 slot samen met de ochtendshow als de grootste pijnpunten werden gezien door de NPO. Herman doet het prima, maar hij heeft zich sinds zijn terugkeer nog niet bewezen als DE logische keuze voor dit tijdslot (zeker aangezien Sophie het net zo goed deed terwijl zij hem verving). Bovendien lijkt hij er tegenwoordig net zo vaak wel als niet te zijn, wat ook niet echt structuur aan de programmering geeft op deze uren.

Ik denk wel dat het niet verstandig is om je programmering tijdens werkuren te vaak op de schop te gooien. Menno Barreveld en Wim van Helden zitten beiden al sinds 2018 op een vaste plek op Q, wat als een deel van het succes gezien kan worden, terwijl het (wanhopige) stoelendansen bij 538 en 3 vooral geleid heeft tot een neerwaartse spiraal in luistercijfers. Om deze reden zou ik Jorien zeker op de ochtend houden (alhoewel ze binnenkort natuurlijk wel op zwangerschapsverlof gaat), maar op het 14-16 zie ik Niek van der Bruggen ook wel terechtkomen (maar is dat dan voor AVROTROS? Of krijgt BNNVARA er nóg een prominente plek bij?).
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

NieuweGebruiker schreef: 20 mei 2022 19:09
aapdedino schreef: 20 mei 2022 18:31 Ik geloof inderdaad nooit dat ze dat na een volledig nieuwe procedure binnen een week op een rijtje hebben. Zo werkt het niet. Heeft bij Radio 1 ook erg lang geduurd. Misschien dat ze komende week wel de tijdelijke zomerprogrammering gaan presenteren.

Sterke ankers toevoegen aan programmering ben ik het wel mee eens. Geen fan van Ruud de Wild, maar dat is smaak. Giel kan ik wel waarderen.

Ik geloof niet dat Herman blijft zitten. En ik denk ook dat het tijd is om afscheid te nemen van een aantal djs die te licht zijn. Dus er gaat zeker wel meer veranderen verwacht ik.
Ik kan mij herinneren dat het 14-16 slot samen met de ochtendshow als de grootste pijnpunten werden gezien door de NPO. Herman doet het prima, maar hij heeft zich sinds zijn terugkeer nog niet bewezen als DE logische keuze voor dit tijdslot (zeker aangezien Sophie het net zo goed deed terwijl zij hem verving). Bovendien lijkt hij er tegenwoordig net zo vaak wel als niet te zijn, wat ook niet echt structuur aan de programmering geeft op deze uren.

Ik denk wel dat het niet verstandig is om je programmering tijdens werkuren te vaak op de schop te gooien. Menno Barreveld en Wim van Helden zitten beiden al sinds 2018 op een vaste plek op Q, wat als een deel van het succes gezien kan worden, terwijl het (wanhopige) stoelendansen bij 538 en 3 vooral geleid heeft tot een neerwaartse spiraal in luistercijfers. Om deze reden zou ik Jorien zeker op de ochtend houden (alhoewel ze binnenkort natuurlijk wel op zwangerschapsverlof gaat), maar op het 14-16 zie ik Niek van der Bruggen ook wel terechtkomen (maar is dat dan voor AVROTROS? Of krijgt BNNVARA er nóg een prominente plek bij?).
Ik begreep dat de omroepen nu mochten inschrijven op alle tijdsloten
Lotte van der Neven

Bericht door Lotte van der Neven »

NieuweGebruiker schreef: 20 mei 2022 17:54 Goed verhaal.
Complimenten, goed geschreven en je hebt al een stevige visie voor iemand van 18. “Hilversum” zou je moeten bellen voor adviezen en ideëen. Hopelijk ga je meer bijdragen aan dit forum.
☝️Bovenstaande tekst betreft mijn persoonlijke mening.
petoi

Bericht door petoi »

Ik ben ook benieuwd naar de zomerprogrammering ik denk dat juli en augustus hele moeilijke maanden gaan worden voor de zender.
Sander weg, Jorien met langdurig verlof, Herman zijn gezondheid die niet stabiel is, Frank (& Eva) weg.
Mark die meer overuren maakt dan normale uren en veel andere DJ's die amper andermans uren overnemen: Sagid, Vera, Eva C, alle nacht DJ's (Andres, Yoeri, Jamie, Joost, Floris, Obi, Ilhame) en dan Stijn waarvan ik uberhaupt niet snap wat ze in hem zien en de radio 2 man Thomas.

Blijven over Luc, Olivier en Sophie naast Mark om die gaten te vullen.

Ik bedoel de rest (Timur, Eva, en de 4 vervangers) zal ook nog op vakantie gaan en moeten hun eigen programma nog doen dat wordt nog aardig puzzelen.
Pot

Bericht door Pot »

petoi schreef: 20 mei 2022 22:37 Ik ben ook benieuwd naar de zomerprogrammering ik denk dat juli en augustus hele moeilijke maanden gaan worden voor de zender.
Sander weg, Jorien met langdurig verlof, Herman zijn gezondheid die niet stabiel is, Frank (& Eva) weg.
Mark die meer overuren maakt dan normale uren en veel andere DJ's die amper andermans uren overnemen: Sagid, Vera, Eva C, alle nacht DJ's (Andres, Yoeri, Jamie, Joost, Floris, Obi, Ilhame) en dan Stijn waarvan ik uberhaupt niet snap wat ze in hem zien en de radio 2 man Thomas.

Ik bedoel de rest (Timur, Eva, en de 4 vervangers) zal ook nog op vakantie gaan en moeten hun eigen programma nog doen dat wordt nog aardig puzzelen.
Om heel eerlijk te zijn begrijp ik ook niet waarom Sander de zomer niet gewoon afmaakt en Eva niet stopt zodra Frank stopt. Ze zomerprogrammering is dit jaar wel vroeger dan eerder. De eerste schoolvakanties beginnen op 9 juli, terwijl zij stoppen op 23/24 juni.
Zelf ga ik er op dit moment van uit dat op maandag 1 augustus de nieuwe programmering van start gaat. Dan zijn er vijf weken vakantie geweest en kunnen de nieuwe jocks en dj's op andere tijdsloten ook 'wennen' en nog wat kunnen aanpassen voor dat de wegen weer volstromen.

Maar het is wel pijnlijk om te zien dat er maar een klein clubje beschikbaar is om in te vallen. Mark deed deze week de ochtendshow en doet volgende week de middagshow. Daarnaast ook gewoon zijn eigen programma in het weekend. Een compliment! Toch jammer dat BNNVARA Rob en Wijnand niet de kans geeft.

Wat betreft de rest van de programmering: daar zal overdag nog meer gewijzigd moeten gaan worden. Jorien is dus een flinke tijd afwezig. Herman, hoe goed ik hem ook vind, lukt vijf dagen gewoon niet. Misschien het overwegen waard om vier dagen per week de avond te gaan doen of weer terug naar het weekend van 16-19 uur. Er zal wel een lastige keuze komen wie 3voor12 gaat doen (Eva of Sagid). En waar moet BNNVARA zijn huidige jocks Frank en Sander onderbrengen? Zeker Frank kan je niet overal plaatsen. En wat te doen met de andere weekendjocks? Ook maar degraderen? Ze een plekje achter de schermen aanbieden en zo nu en dan invallen? We gaan het zien.
Oren open!
Pot

Bericht door Pot »

NieuweGebruiker schreef: 20 mei 2022 19:09

Zo'n hele procedure bij de NPO duurt vaak lang inderdaad. Normaal gesproken zijn er elk jaar intekenmomenten (voor na de zomer en januari). Nu lijkt het dus dat de intekenprocedure naar voren geschoven is om na de zomer te kunnen starten.

Het programma Twee Vier stond onder druk, niet Herman of Sophie zelf. Dat programma is inmiddels gestopt, aangezien het nu 'Herman Hofman' heet. Sander's ochtendshow stond ook onder druk, maar er werd besloten om door te gaan (hoewel dat niet lang duurde).

Opvallend is wel dat ze het in Dit was de Radio hadden over de PowerPoint-presentatie van Menno de Boer. Blijkbaar hebben zijn ideeën zoveel indruk gemaakt dat de NPO zijn aankondiging snel wereldkundig kon maken. Als hij de vrije hand heeft, dan is het wat mensen bellen, kopje koffie doen en een omroep erbij zoeken (in de praktijk is dat gewoon BNNVARA).

Niek van der Bruggen is een goede jock, maar zie ik niet overstappen. Igmar Felicia is mwah, maar lijkt me logischer aangezien hij al actief is bij KRO-NCRV.

Iets wat wij overigens allemaal vergeten, is dat de NPO vorig jaar aangaf in het concessieplan dat 3FM meer radiomakers moest krijgen uit het online domein. Dit zijn vaak wel bekendere mensen dan Sander of Eva natuurlijk. En waarom kan een consessieplan opeens middenin een jaar aangepast worden? Dat zou wel killing zijn voor 3FM.

Evert Bronkhorst denkt er zo over: https://www.nu.nl/media/6201915/wat-gaa ... ooien.html
Oren open!
density1

Bericht door density1 »

Dit is ook wel een interessant verhaal aan de overkant van de plas. Het is een wereldwijd patroon. En het grappige is, BBC 6 Music doet het prima. https://radiowereld.nl/medianieuws/2022 ... n-terrein/
Feivel

Bericht door Feivel »

density1 schreef: 21 mei 2022 01:13 Dit is ook wel een interessant verhaal aan de overkant van de plas. Het is een wereldwijd patroon. En het grappige is, BBC 6 Music doet het prima. https://radiowereld.nl/medianieuws/2022 ... n-terrein/
Jongeren luisteren gewoon geen FM-radio meer. Wil je de komende vijf jaar luisteraars op FM: start een Hot AC zender: hits van nu + jaren 2000. Wil je de komende 10 jaar luisteraars op FM? Start een zender met muziek ‘voor opa en oma’. De jongere opa’s en oma’s zijn nu een jaar of 50. Geboren in de 70’s, opgegroeid in de 80’s. Die luisteren nog via de FM. En als je dan toch jongeren wilt bereiken, dan zul je je geheel op internet moeten focussen.

Inderdaad: 3FM heeft naar mijn bescheiden mening niks meer te zoeken op FM. Maar het is radio van de belastingbetaler, dus laat het geld maar rollen! Ook al bereiken we helemaal niemand ;).
RobinvanLangerak

Bericht door RobinvanLangerak »

petoi schreef: 20 mei 2022 22:37 Ik ben ook benieuwd naar de zomerprogrammering ik denk dat juli en augustus hele moeilijke maanden gaan worden voor de zender.

Misschien kunnen ze in de zomerperiode juist nieuwe dingen proberen. Het is toch een tijd dat veel mensen op vakantie zijn. Dus kan er het 1 en ander geëxperimenteerd worden. Ze zouden het bijvoorbeeld zo kunnen doen:
00-02 Ilhame
02-04 npo campus
4-6 Joost Schulte
6-9 Mark van der Molen
9-12 Sophie Hijlkema
12-14 Thomas Hekker
14-16 Yoeri Leeflang
16-19 Luc Sarneel met Andres Odijk
19-21 Olivier Bakker met Jamie Reuter
21-00 Sahid Carter

En dan de weekende
00-06 Npo Campus
6-9 Floris Molenaar
9-12 Nellie
12-14 Ramon Verkoeien (solo)
14-16 Obi Raaijmakers
16-19 Stijn van Vliet
19-21 Vera Simons
21-00 Eva Cleven

Zo is alles rond en heb je toch een vrij normale programmering en kan je zien of nieuwe duo’s zoals luc en Anders of Olivier en Jamie kunnen werken
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Pot schreef: 20 mei 2022 23:39 Iets wat wij overigens allemaal vergeten, is dat de NPO vorig jaar aangaf in het concessieplan dat 3FM meer radiomakers moest krijgen uit het online domein. Dit zijn vaak wel bekendere mensen dan Sander of Eva natuurlijk. En waarom kan een consessieplan opeens middenin een jaar aangepast worden? Dat zou wel killing zijn voor 3FM.

Evert Bronkhorst denkt er zo over: https://www.nu.nl/media/6201915/wat-gaa ... ooien.html
Ik denk dat het heel lastig is om "influencers" in de radiowereld te krijgen en daar veel succes mee te behalen. Als je een online ster zonder radioervaring in een keer op een prominente plek zet kan dat alleen maar afbreuk doen aan de kwaliteit of identiteit van de zender of zelfs luisteraars wegjagen, en daarnaast kun je je afvragen of een influencer zoveel energie en tijd wil steken in het maken van radio bij de NPO terwijl ze veel meer geld of bekendheid zouden kunnen krijgen met het maken van video's of campagnes, zeker wanneer het alleen zou gaan om een sidekickrol of een plek in de randen van de programmering. 3FM en BNNVARA hebben dat een paar jaar geprobeerd met Kaj van der Ree in het weekend, maar dat liep op uit op een fiasco en nóg een imagobreuk van 3FM toen bleek dat hij niet zo'n goed rolmodel was op z'n zachts uitgedrukt (en zeker toen dit nog zeer vers in het geheugen zat hoorde ik veel jongeren 3FM specifiek erom uitlachen dat ze hem een podium geboden hadden). Stijn van Streetlab zit nu op de zondagavond en krijgt daar behoorlijk veel ruimte om zichzelf te ontwikkelen als radiomaker, maar volgens mij komt dat ook voort uit een passie die hij voelt voor het medium, want niet voor niets zijn Jasper en Daan Boom na die zomer invallen gestopt bij 3FM en hebben ze nu veel succes met de FOMO-show voor NPO3 (alhoewel Jasper nog steeds met Stijn de redelijk succesvolle Zelfhulpboekenclub Podcast voor 3FM maakt)

Tim Hofman heeft zo'n 2 jaar geleden in de zomer een keer of 4 een vrijdagmiddag programma gemaakt (hij was toen al vrij succesvol met BOOS en zou zelf aan BNNVARA gevraagd hebben of hij een keer een radioprogramma kon maken), en als je hem nu zou weten te strikken voor een show op zo'n prominente plek zou dat een enorme boost kunnen geven (een soort vrijmibo-show met actuele gasten en live muziek zou prima bij 3FM passen), maar ik weet niet of hij na zijn enorme toename in bekendheid door The Voice en Over Mijn Lijk nog steeds tijd en zin heeft om zich aan een wekelijks radioprogramma te verbinden.

Ik denk dat het veel makkelijker is om een radiomaker een influencer te maken dan andersom. Bram Krikke begon ooit met het Youtubekanaal "De Knierpers", maar daar keken maar een stuk of 100 mensen naar. Het was pas toen hij bij SLAM kwam en hij daar "Bram in de Buurt" kon maken en hij in veel TV-programma's verscheen (De Slimste Mens!) dat hij echt naamsbekendheid kreeg. Daniel Lippens is nu vrij succesvol op Twitch, maar daarvoor was hij al jarenlang radiomaker (idem dito voor Domien met Man, Man, Man de podcast). En daarnaast zijn Mattie & Marieke, Coen en Sander, en de 538 Ochtendshow vrij bekend onder jongeren, maar dat komt ook doordat deze dj's vaak op TV te zien zijn en doordat zowel 538 en Q heel erg sterk zijn in het verspreiden van clips uit de shows op social media. Jongeren kijken misschien weinig lineaire TV meer, maar als een programma spraakmakend genoeg is weten ze via social media of via terugkijken nog steeds wat er speelt. Ik denk dat Frank en Eva op dit moment by far de meest bekende dj's van 3FM zijn onder de doelgroep, niet omdat ze veel beluisterd worden, maar omdat ze beide hebben meegedaan aan Expeditie Robinson.

P.S. Raven van Dorst heeft in het begin van de pandemie een podcast voor 3FM gemaakt (Apodcalypse) waarin ze hen alternatieve muzieksmaak liet horen, en die podcast was in bepaalde kringen vrij succesvol voor hoe ontoegankelijk de muziek was. Misschien een interessant idee om hen een wekelijkse show op 3FM KX te geven (dat gaat geen boost in luistercijfers geven, maar het helpt wel om de naamsbekendheid van beide zenders wat te laten groeien)?
Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer »

3FM gewoon opdoeken en de frequenties aan NPO 5 geven of aan Sterren.nl
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
obi

Bericht door obi »

Zwarte IJsbeer schreef: 21 mei 2022 14:32 3FM gewoon opdoeken en de frequenties aan NPO 5 geven of aan Sterren.nl
Oh radioforum. Never change ❤️
density1

Bericht door density1 »

Feivel schreef: 21 mei 2022 12:50
density1 schreef: 21 mei 2022 01:13 Dit is ook wel een interessant verhaal aan de overkant van de plas. Het is een wereldwijd patroon. En het grappige is, BBC 6 Music doet het prima. https://radiowereld.nl/medianieuws/2022 ... n-terrein/
Jongeren luisteren gewoon geen FM-radio meer. Wil je de komende vijf jaar luisteraars op FM: start een Hot AC zender: hits van nu + jaren 2000. Wil je de komende 10 jaar luisteraars op FM? Start een zender met muziek ‘voor opa en oma’. De jongere opa’s en oma’s zijn nu een jaar of 50. Geboren in de 70’s, opgegroeid in de 80’s. Die luisteren nog via de FM. En als je dan toch jongeren wilt bereiken, dan zul je je geheel op internet moeten focussen.

Inderdaad: 3FM heeft naar mijn bescheiden mening niks meer te zoeken op FM. Maar het is radio van de belastingbetaler, dus laat het geld maar rollen! Ook al bereiken we helemaal niemand ;).
Nee inderdaad, en kun je maar beter het kavel aan Radio 5 geven of er echt een niche zender van maken a la BBC 6 Music of Funx, ik denk dat je daar een kleinere doelgroep mee bereikt maar wel een trouwe en hechte doelgroep zoals Kink heeft en dat is ook wat waard. Eigenlijk wat Kink doet zou de NPO moeten doen en zich niet naar het zich laat aanzien op een bredere doelgroep te richten die al wordt bediend door de commerciële.
RobinvanLangerak

Bericht door RobinvanLangerak »

density1 schreef: 21 mei 2022 17:22
Feivel schreef: 21 mei 2022 12:50

Nee inderdaad, en kun je maar beter het kavel aan Radio 5 geven of er echt een niche zender van maken a la BBC 6 Music of Funx, ik denk dat je daar een kleinere doelgroep mee bereikt maar wel een trouwe en hechte doelgroep zoals Kink heeft en dat is ook wat waard. Eigenlijk wat Kink doet zou de NPO moeten doen en zich niet naar het zich laat aanzien op een bredere doelgroep te richten die al wordt bediend door de commerciële.
Volgens mij gaan ze een beetje voor de middenweg om zo min mogelijk gezichtsverlies te leiden bij de npo.
Als je namelijk de doelgroep van 3 fm iets verruim en die van Radio 2 samenvoeg met Radio 5. Dan heb je een soort middenweg.
Als je Giel en Ruud (wat de geruchten zijn) naar 3FM zet zal de doelgroep wel 10-49 worden. Dus de doelgroep van radio 2. En als op 2 bijv. Eddy de middagshow zou gaan doen word die doelgroep meer richting 40 tot 65jaar.
Dan heb je in principe precies gedaan wat iedereen wil alleen niet de namen aangepast
Plaats reactie