Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Herman ven Schippers

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Herman ven Schippers »

density1 schreef: 19 mei 2022 22:54 Denk het ook. Met 'grote namen' gaat het gewoon niet meer lukken, face that. Het komt enkel maar pathetisch over als je hier weer voor gaat kiezen en terug wil naar wat was en wat nooit meer terug komt die tijd omdat het andere tijden waren in radioland en de concurrentie nog niet zo groot als dat hij nu is. Denk ook dat het beter is om je op een kleinere doelgroep/niche te richten en je tevreden mag zijn met een erg laag marktaandeel. Ik denk nu zelfs dat als je er FUNX zet je het overall misschien beter doet. Ik was daar zwaar op tegen omdat het toch iets randstedelijks is dat format maar ja, probeer het maar eens op die manier. Dat is nog niet eerder geprobeerd.
Dat laatste is niet waar. 3FM heeft een periode getracht meer artiesten zoals Broederliefde te moeten draaien. Hoe dat uiteindelijk verliep, kun je maandelijks terugzien bij de luistercijfers van zowel radio2 als 3fm.
Pot

Bericht door Pot »

Algemeen Dagblad schreef: ,,Het zit zo in m’n hart, dit station”, zegt Van der Lende donderdagmiddag in de uitzending. Hij geeft ook aan enigszins ‘pissig’ te zijn. Koreman zegt dat ze een tijd ‘heel boos en gefrustreerd’ is geweest. Aan het AD laat de dj weten dat hij ‘in het duister tast over de beweegredenen van de zender’.
Toch wel fijn om te weten dat men het bij 3FM nog steeds niet weet en er onduidelijkheid is onder de huidige radiomakers.

Patrick gooit er ook weer een column uit:
https://www.spreekbuis.nl/patrick-kicke ... eanimeren/
Oren open!
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

De beweegreden zal wel zijn: De NPO wil hogere luistercijfers en zal dus commerciëler dan Frank, Eva en Sander willen draaien in de ochtend en de middag. En dan hopen op meer luisteraars ofzo.

Als het echt alleen om de luistercijfers gaat maak dan radio 2 en 3 fm gewoon commercieel en doe het dan zonder publiek geld.
density1

Bericht door density1 »

Eens, de tekenen lijken er op dat het toch meer hitradio gaat worden a la Q Music/538 met het aantrekken van twee bekende 'ankers' in de programmering. Het lijkt er dus niet op dat ze voor een niche gaan maar juist nog meer hitjes gaan knallen waarmee ze denken meer marktaandeel te behalen. Pure aanname dit, maar zoals gezegd het lijkt wel die kant op te gaan...
density1

Bericht door density1 »

Herman ven Schippers schreef: 20 mei 2022 13:47
density1 schreef: 19 mei 2022 22:54 Denk het ook. Met 'grote namen' gaat het gewoon niet meer lukken, face that. Het komt enkel maar pathetisch over als je hier weer voor gaat kiezen en terug wil naar wat was en wat nooit meer terug komt die tijd omdat het andere tijden waren in radioland en de concurrentie nog niet zo groot als dat hij nu is. Denk ook dat het beter is om je op een kleinere doelgroep/niche te richten en je tevreden mag zijn met een erg laag marktaandeel. Ik denk nu zelfs dat als je er FUNX zet je het overall misschien beter doet. Ik was daar zwaar op tegen omdat het toch iets randstedelijks is dat format maar ja, probeer het maar eens op die manier. Dat is nog niet eerder geprobeerd.
Dat laatste is niet waar. 3FM heeft een periode getracht meer artiesten zoals Broederliefde te moeten draaien. Hoe dat uiteindelijk verliep, kun je maandelijks terugzien bij de luistercijfers van zowel radio2 als 3fm.
Dat klopt, alleen was het toen niet consequent en werd er ook nog alternative rock pop/Indie gedraaid en dat in combi met urban sloeg niet aan omdat je dan 2 verschillende doelgroepen wil aanspreken waarvan de ene misschien niet van urban houdt en alleen van alternative rock/pop, visa versa. Met daarbij ook nog eens een grote verscheidenheid aan 'compensatie platen/hits'. En dat werkt niet.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Ane Sybesma schreef: 20 mei 2022 14:15 De beweegreden zal wel zijn: De NPO wil hogere luistercijfers en zal dus commerciëler dan Frank, Eva en Sander willen draaien in de ochtend en de middag. En dan hopen op meer luisteraars ofzo.

Als het echt alleen om de luistercijfers gaat maak dan radio 2 en 3 fm gewoon commercieel en doe het dan zonder publiek geld.
Die subsidie gaan ze echt niet opgeven.
Pot

Bericht door Pot »

density1 schreef: 20 mei 2022 14:34 Eens, de tekenen lijken er op dat het toch meer hitradio gaat worden a la Q Music/538 met het aantrekken van twee bekende 'ankers' in de programmering. Het lijkt er dus niet op dat ze voor een niche gaan maar juist nog meer hitjes gaan knallen waarmee ze denken meer marktaandeel te behalen. Pure aanname dit, maar zoals gezegd het lijkt wel die kant op te gaan...
Dus als je grote namen haalt, is het logisch dat 3FM hitradio wordt? Ik snap je redenatie niet.

Het enige wat er op kan wijzen, is dat 3FM een aantal ex-538 werknemers haalt voor het management. Zoals zendermanager Menno de Boer, adjunct-zendermanager Chris Hartgers en marketingstrateeg Caroline Will. En ja: Ruud de Wild heeft natuurlijk ook een verleden gehad bij 538 (maar ook bij 3FM).

Aan de andere kant zijn dit ook gewoon professionals en passen zich mogelijk gewoon aan aan het zenderprofiel. Menno hintte wel duidelijk op de muziek bij zijn aankondiging. Een hitzender vind ik nou niet echt bij het verleden van 3FM passen. En een team met grenzeloze liefde voor muziek, klinkt niet als hitradio. Maar dit zijn allemaal aannames natuurlijk.
Menno de Boer schreef: “3FM is voor mij een ruwe diamant en nog steeds het kloppende muziekhart van Nederland”, zegt Menno in een persverklaring. “Er werkt een enorm gepassioneerd team voor én achter de schermen met een grenzeloze liefde voor muziek. Na de afgelopen maanden heb ik heel veel zin het station samen met het team, de omroepen en de makers te helpen groeien.”
Al met al is het afwachten. Er is ook nog geen interview gegeven met hem. Alleen Eva heeft bekend gemaakt dat er bekendere namen komen, maar Ruud lijkt het niet te worden, volgens haar. Maar tegelijk zegt Frank v/d Lende weer dat er veel onduidelijk is.

Iets van een geruststellende reactie vanuit het 3FM-management zou wel goed zijn.
Oren open!
density1

Bericht door density1 »

Nou, die redenatie klopt wel aangezien ik die bekendere namen ook niet zie draaien in de stijl van FunX of BBC 6 Music om maar wat niche zenders te noemen.
Pot

Bericht door Pot »

density1 schreef: 20 mei 2022 16:09 Nou, die redenatie klopt wel aangezien ik die bekendere namen ook niet zie draaien in de stijl van FunX of BBC 6 Music om maar wat niche zenders te noemen.
Er zit weldegelijk verschil tussen een FunX of 3FM natuurlijk.

Een Radio 2 of 10 laat zonder de hitjes zien dat je ook groot kan worden. Is 3FM ook jarenlang gelukt.
Oren open!
Hoi24

Bericht door Hoi24 »

Net de column van Patrick Kicken gelezen.

De inschrijving voor de tijdsloten is om 24 uur gesloten.
En de programmering zal naar verluidt volgende week bekend worden.

Maar toch niet al zo snel dat kan toch niet?
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Hoi24 schreef: 20 mei 2022 17:05 Net de column van Patrick Kicken gelezen.

Lijkt mij ook wel erg optimistisch. Dan kun je weinig met contracten en kun je alleen huidige npo djs plaatsen.
Hoi24

Bericht door Hoi24 »

Henkjan2016 schreef: 20 mei 2022 17:14
Hoi24 schreef: 20 mei 2022 17:05 Net de column van Patrick Kicken gelezen.

Lijkt mij ook wel erg optimistisch. Dan kun je weinig met contracten en kun je alleen huidige npo djs plaatsen.
Volgens die column zouden ook Niek van der Bruggen en Igmar Felicia naar NPO 3FM kunnen gaan.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

Na jarenlang een trouwe meelezer op dit forum te zijn geweest toch maar even voor deze gelegenheid een account aangemaakt :D

Ik ben 18 jaar (dus middenin de doelgroep die 3FM nu probeert te bereiken), en na vroeger veel naar achtereenvolgend Radio 538 (voor Evers en de Wild), Radio 10 en Radio 2 te hebben geluisterd ben ik een jaar of 2 geleden via Partij voor de Vrijdag bij 3FM tegengekomen, wat sindsdien mijn vaste zender is. Serious Request volgde ik sinds ik klein was echt 24/7, maar toch luisterde wij thuis vrijwel nooit naar de zender buiten de kerstperiode (alhoewel ik later wel veel Ekstra Weekend en andere shows uit die hoogtijdagen terugbeluisterd heb).

Toen ik 2 jaar geleden begon met veel naar 3FM te luisteren was de playlist nog behoorlijk onsamenhangend en stonden er vooral weinig classics in de rotatie, maar sindsdien is de playlist echt enorm verbeterd en is er een veel duidelijke lijn van pop, rock en dancemuziek, aangevuld met meer alternatieve muziek ingezet. En er zijn in de afgelopen 2 jaar enorm veel 3FM Talents geintroduceerd die de weg naar een groter publiek hebben gevonden (Froukje, S10, Goldband, The Vices, MEAU, Remme, WIES, Antoon en Blanks), alhoewel de zender al jarenlang niet meer het bereik of de invloed heeft om zich te kunnen profileren met het succes van deze Nederlandse artiesten. Matthijs van Nieuwkerk probeert de Nederlandse Jools Holland te worden met Ilse de Lange, maar als je regelmatig naar 3FM luistert kende je alle artiesten uit Pop22 allang.

De zender heeft een heleboel talentvolle mensen voor en achter de schermen werken, maar tot nu toe zijn er weinig geweest die spraakmakende radio hebben weten te maken. De office hours en het weekend zijn prima (Jorien is enorm in haar tijdslot gegroeid over de jaren, Timur maakt een boeiende lunchshow en talenten als Rob, Sophie, Mark, Andres, Sagid, Vera hebben bewezen dat ze goede radio kunnen maken op de minder prominente tijdsloten (zelfs Olivier Bakker heeft zijn talenten een stuk beter zien in zijn weekendshow en in Programmatitel Onbekend dan tijdens invalbeurten of in de Mega Top 30).

Maar op de belangrijke spitsuren mist de zender echt bekende namen. Sander komt veel beter uit de verf toen hij een avondshow maakte van wat ik ervan terug beluisterd heb, net zoals Frank. In de middagshow met of zonder Eva draaien ze goede (nieuwe) muziek, maar door een enorm gebrek aan "urgentie" (echt een BNNVARA term hè :wink: ) is het misschien wel de minst spraakmakende middagshow op de Nederlandse radio. Ik zie voor Frank, Eva en Sander nog wel een mooie toekomst op de radio, maar als 3FM meer relevant wil worden zullen er bewezen namen naar de zender moeten komen.

Wat mij betreft had Ruud de Wild al een paar jaar geleden naar 3FM mogen gaan. Toen hij begon op Radio 2 was hij terug op de toppen van zijn kunnen en bewees hij na ontslagen te zijn bij 538 dat hij opnieuw de nummer 1 van de middag kon worden, maar sinds een jaar of 3 is het duidelijk dat hij de uitdaging begon te missen en is de rek er inmiddels wel uit, zeker sinds Eddy Keur bewees dat je met veel energie een minstens zo sterke show kan neerzetten. 3FM kan Ruud die uitdaging geven die hij mist, terug bij BNN(VARA) en hopelijk met een iets jonger team en publiek, en op een zender waar hij weer brutaal en gedurft kan zijn zonder uit de toon te vallen.

Wat betreft de ochtendshow had ik het gaaf gevonden om Frank Dane terug te zien keren naar 3FM om daarmee "wraak" te nemen op de 538 directie (net zoals Ruud dat deed door na 2 te gaan), maar inmiddels lijkt dat van de baan. Ik denk dat Timur een prima ochtendshow zou maken (zijn lunchshow is goed gestructureerd wat laat zien dat hij volgens de klok kan werken, hij is goed in programmaonderdelen introduceren en uitwerken (Mama Appelsap, Keten om Kwart voor 2 (zou prima tussen 9 en 10 passen), Lunchknallers), Philo is een goede sidekick (en ze presenteert op KX een show met Mai Verbij, die vaak als groot mediatalent bestempeld wordt en door kan stromen naar een sidekickrol) en Ramón zou in een Thijs Boontjes-rol vanaf 8 uur een nieuwe energie in het programma brengen. Maar aangezien nu de geruchten uitgaan van Giel Beelen ben ik daar eigenlijk ook niet al te treurig om: hij heeft nog steeds een passie voor nieuwe en oude muziek en is spraakmakend/brutaal, wat goed kan werken in marketing/op social media (alhoewel ik niet weet of de Shamballa controverse zijn imago teveel geschraad heeft). 3FM zou dan niet al teveel hoeven aan te passen aan de playlist, van meer (pop)rock classics met Giel en Jorien naar meer dance/pop en recente muziek in de namiddag, Ruud en het eerste uur van Rob en Wijnand naar meer alternatieve muziek in de avond. Ik zou de programmering niet weer volledig omgooien, maar vooral focussen op de pijnpunten na de zomer, want als je weer alle tijdsloten gaat omgooien zorgt dat voor weer enorm veel omschakeling/opstartproblemen voor de luisteraars en de dj's, net zoals aan het begin van dit jaar.

Sorry voor deze veel te lange "maidenspeech" :wink:, en de kans dat Menno of iemand in Hilversum zich ook maar iets van mijn persoonlijke mening aantrekt is natuurlijk 0,0, maar ik wilde toch even mijn mening hier droppen als tegenhanger van de veelvoorkomende reacties waarin gepleit wordt om 3FM meer helemaal af te schraffen nu het niet goed loopt, want als een Gen-Z'er die toch behoorlijk veel Spotify en podcasts luistert vind ik het toch heel belangrijk en interessant dat er een platform is waar prikkelende radio en nieuwe radio "linear" en in het moment wordt gemaakt en waar nieuwe muziek wordt ingelijst door achtergrondinformatie, persoonlijke verhalen en goede vormgeving, omdat ik daarmee nieuwe of onbekende muziek zoveel beter leer kennen en waarderen dan als ze enkel in een simpele playlist staan.

Hier nog hoe ik de nieuwe programmering zou indelen, ook al zal niemand het waarschijnlijk wat interesseren:

Ma-Do:
6:00-10:00: Giel Beelen (BNNVARA)
10:00-12:00: Jorien Renkema (AVROTROS)
12:00-14:00: Timur Perlin (BNNVARA)
14:00-16:00: Herman Hofman (AVROTROS)
16:00-18:00: Ruud de Wild (BNNVARA)
18:00-20:00: Rob Jansen en Wijnand Speelman (AVROTROS/KRO-NCRV)
20:00-22:00: Sander Hoogedoorn (BNNVARA)
22:00-00:00: 3voor12 Radio (VPRO)
00:00-02:00: Frank van der Lende (BNNVARA/terug naar POWNED?)
02:00-04:00: NPO Campus
04:00-06:00: Andres Odijk (KRO-NCRV)

Vr:
6:00-10:00: Giel Beelen (BNNVARA)
10:00-12:00: Jorien Renkema (AVROTROS)
12:00-14:00: Mark van der Molen (BNNVARA)
14:00-16:00: Mega Top 30 (Joost Schulte of Obi Raaijmakers) (AVROTROS/NTR)
16:00-18:00: Ruud de Wild (BNNVARA)
18:00-19:00: Weekend Request (Sander Hoogedoorn) (BNNVARA)
19:00-22:00: Partij voor de Vrijdag (AVROTROS)
22:00-00:00: De Boem Boem Disco Show (Rámon Verkoeijen) (BNNVARA)
00:00-02:00: Programmatitel Onbekend (Olivier Bakker & Jamie Reuter) (AVROTROS/POWNED)
02:00-06:00: Freaknacht (Wisselende poule van 2 dj's) (NTR)

Za-Zo:
06:00-09:00: Luc Sarneel (BNNVARA)
09:00-12:00: Sophie Hijlkema (AVROTROS)
12:00-14:00: Mark & Ramon (BNNVARA)
14:00-16:00: Olivier Bakker (AVROTROS)
16:00-19:00: Igmar Felicia (KRO-NCRV)
19:00-22:00: Vera Simons (NTR)
22:00-00:00: Za: Eva Cleven (VPRO), Zo: Stijn van Vliet (KRO-NCRV)
00:00-02:00: Jamie Reuter (POWNED)
02:00-04:00: NPO Campus
04:00-06:00: Thomas Hekker (POWNED)

Voor de Mega Top 30 de luisteraars veel meer de kans geven invloed te hebben op de lijst, door middel van stemmen (plusjes of minnetjes in de 3FM app?) of reacties op social media (vergelijkbaar met de Verrukkelijke 15 of De Afrekening van Studio Brussel). En de lijst een stuk strakker presenteren door een andere dj en met strakkere vormgeving.
Laatst gewijzigd door NieuweGebruiker op 20 mei 2022 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Mooi onderbouwd verhaal NieuweGebruiker. Ik heb het met veel plezier gelezen.
Rock 'n roll is better than music!
aapdedino

Bericht door aapdedino »

Ik geloof inderdaad nooit dat ze dat na een volledig nieuwe procedure binnen een week op een rijtje hebben. Zo werkt het niet. Heeft bij Radio 1 ook erg lang geduurd. Misschien dat ze komende week wel de tijdelijke zomerprogrammering gaan presenteren.

Sterke ankers toevoegen aan programmering ben ik het wel mee eens. Geen fan van Ruud de Wild, maar dat is smaak. Giel kan ik wel waarderen.

Ik geloof niet dat Herman blijft zitten. En ik denk ook dat het tijd is om afscheid te nemen van een aantal djs die te licht zijn. Dus er gaat zeker wel meer veranderen verwacht ik.
Plaats reactie