Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Pot

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Pot »

aapdedino schreef: 11 mei 2021 12:26 Van donderdag t/m zondag 3FM Liverequest weekend, met de weekendprogrammering. Extra veel live muziek dus, op verzoek.
Ben ik nooit zo fan van. Dan krijg je dus oude live-muziek met valse uithalen en andere onzuiverheden erbij. Niet voor radio bestemd. Niet een slimme zet.
Oren open!
Smid70

Bericht door Smid70 »

Pot schreef: 11 mei 2021 14:54
aapdedino schreef: 11 mei 2021 12:26 Van donderdag t/m zondag 3FM Liverequest weekend, met de weekendprogrammering. Extra veel live muziek dus, op verzoek.
Ben ik nooit zo fan van. Dan krijg je dus oude live-muziek met valse uithalen en andere onzuiverheden erbij. Niet voor radio bestemd. Niet een slimme zet.
Niet voor radio bestemd? Hoezo?
Valse uithalen, want geen auto-tune?
Merkwaardige reactie, maar wellicht kan je uitleggen wat je bedoelt.
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

Live betekent ook wel "levend", dus je krijgt met live-muziek heel wat meer leven in de brouwerij dan met studio-opnames. En "valse uithalen en andere onzuiverheden"... ze zullen toch zeker niet alleen maar Rondé uitzenden?
Live-muziek is jarenlang veel meer vertegenwoordigd geweest op de 3FM en diens voorgangers dan nu, maar ik heb niet het idee dan mensen daardoor wegzappen.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Pot

Bericht door Pot »

Smid70 schreef: 11 mei 2021 15:38
Niet voor radio bestemd? Hoezo?
Valse uithalen, want geen auto-tune?
Merkwaardige reactie, maar wellicht kan je uitleggen wat je bedoelt.
Een jaar of twee geleden deden ze dat dagelijks. Dan kwam er één of twee keer per dag een track voorbij die van een festival kwam. Vaak was het niet al te zuiver gezongen en was de radioversie (die niet live is) de betere. Daar zijn natuurlijk uitzonderingen op.
Op de radio verwacht men gewoon de offciële audio en niet de live-versies. Om dat vier dagen te doen vind ik helemaal gek, of ze moeten echt de parels gevonden hebben.
Oren open!
SB92

Bericht door SB92 »

Ik vind af en toe een livetrack wel grappig voor het sfeertje. Kyteman - Sorry op Lowlands is bv. een prachtige livetrack.

Maar dat wordt wat mij betreft afgewisseld met wat goedgeproduceerde studiomuziek.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Met 'live' zullen ze de opnames zoals bijvoorbeeld bij Giel in de ochtendshow e.d. ook wel meenemen toch? Dan heb je wel gewoon goede kwaliteit en een grotere database.
Pot

Bericht door Pot »

Herman ven Schippers schreef: 11 mei 2021 20:00 Met 'live' zullen ze de opnames zoals bijvoorbeeld bij Giel in de ochtendshow e.d. ook wel meenemen toch? Dan heb je wel gewoon goede kwaliteit en een grotere database.
Maar 4 dagen opvullen daarmee? Dat je er dan één per uur pakt kan prima, maar dan zul je dus 4 dagen lang, 24 uur per dag, +/- 13 nummers per uur draaien. Dan kom je op ca 1250 nummers. Dat wordt veel herhalen, als je de goede eruit vist.
Oren open!
Herman ven Schippers

Pot schreef: 11 mei 2021 21:52
Herman ven Schippers schreef: 11 mei 2021 20:00 Met 'live' zullen ze de opnames zoals bijvoorbeeld bij Giel in de ochtendshow e.d. ook wel meenemen toch? Dan heb je wel gewoon goede kwaliteit en een grotere database.
Maar 4 dagen opvullen daarmee? Dat je er dan één per uur pakt kan prima, maar dan zul je dus 4 dagen lang, 24 uur per dag, +/- 13 nummers per uur draaien. Dan kom je op ca 1250 nummers. Dat wordt veel herhalen, als je de goede eruit vist.
Ik heb ook geen idee hoe het zit met opnames die ze hebben gemaakt op een Lowlands of Pinkpop. Al is er tegenwoordig van elke zelfrespecterende artiest (zelfs Tino Martin) wel een live album, of op zijn minst een paar nummers, te vinden op Spotify.
Herman ven Schippers

Hoe werkt dat eigenlijk met rechten bij die covers die ze bij Giel speelden? Triggerfinger had een dikke hit te pakken, Bökkers staat met zo'n Giel cover zelfs in de Top 2000.

Deze covers werden al snel uitgeven als single. Maar, als ze dat nou niet hadden gedaan, hadden ze dan bijvoorbeeld geen cent gezien wanneer het gedraaid zou worden op 3FM?
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Herman ven Schippers schreef: 12 mei 2021 13:34 Hoe werkt dat eigenlijk met rechten bij die covers die ze bij Giel speelden? Triggerfinger had een dikke hit te pakken, Bökkers staat met zo'n Giel cover zelfs in de Top 2000.

Deze covers werden al snel uitgeven als single. Maar, als ze dat nou niet hadden gedaan, hadden ze dan bijvoorbeeld geen cent gezien wanneer het gedraaid zou worden op 3FM?
Kwesitie van de live versie even doorgeven aan Buma Stemra als artiest zijnde en hij telt gewoon mee.

Zelfs de jinglepaketten tellen daar voor mee, zo ook de achtergrondmuziekjes.
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

Pot schreef: 11 mei 2021 21:52
Volgens mij zegt 3FM nergens dat ze alleen maar live-muziek gaan uitzenden die dagen. Althans, ik kan dat nergens vinden; corrigeer me gerust als het wel zo is. Maar zelfs dan nog zou het volgens mij prima haalbaar zijn. De NPO heeft duizenden uren aan live-materiaal liggen van festivals, concerten en ook wat zelf in de radiostudio's is opgenomen. Ik neem aan dat 3FM daar gewoon bij kan. En ik denk toch echt dat je een verkeerd beeld hebt van de kwaliteit van live-muziek, en wat de luisteraar graag wil horen. Zeker op speciale dagen zoals dit (lange) weekend horen luisteraars graag iets anders dan anders.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Herman ven Schippers

Pascal. K schreef: 12 mei 2021 13:52
Herman ven Schippers schreef: 12 mei 2021 13:34 Hoe werkt dat eigenlijk met rechten bij die covers die ze bij Giel speelden? Triggerfinger had een dikke hit te pakken, Bökkers staat met zo'n Giel cover zelfs in de Top 2000.

Kwesitie van de live versie even doorgeven aan Buma Stemra als artiest zijnde en hij telt gewoon mee.

Zelfs de jinglepaketten tellen daar voor mee, zo ook de achtergrondmuziekjes.
Achteraf best logisch, thanks!
castmember

Bericht door castmember »

Dat vertelde Gerard Ekdom inderdaad laatst, dat David Schnitter intussen lekker uit eten kon van de Buma rechten die hij kreeg doordat er iedere eerste vrijdag van de week in EkstraWeekend over dat nummer heen werd ge-kazoo-t. En dat David hem daar nog (min of meer) persoonlijk voor bedankt had.

Die rechten gaan dus wel echt een stuk dieper dan je in eerste instantie denkt.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

castmember schreef: 12 mei 2021 14:26 Dat vertelde Gerard Ekdom inderdaad laatst, dat David Schnitter intussen lekker uit eten kon van de Buma rechten die hij kreeg doordat er iedere eerste vrijdag van de week in EkstraWeekend over dat nummer heen werd ge-kazoo-t. En dat David hem daar nog (min of meer) persoonlijk voor bedankt had.

Die rechten gaan dus wel echt een stuk dieper dan je in eerste instantie denkt.
Complete jinglepaketten worden op die manier voor weinig aangeboden aan de stations, mits de producent de titels mag opgeven aan de buma.. Reken maar uit hoe vaak een nieuws, verkeer en weer bedje voorbij komt...
SB92

Bericht door SB92 »

Ik blijf erbij dat de Mega Top 30 niet op 3FM past. De zender gaat opeens van een alternatieve popzender naar een soort Q-Music kloon gedurende 2 uren zendtijd midden op de dag.

Niets ten nadele van Olivier overigens. Ik weet dat er leden op dit forum zijn die geen fan van hem zijn, maar ik vind zijn programma op vrijdagnacht prima freakradio. En ook op zondag luistert het prima weg. Heeft ook een goede muzieksmaak.
Plaats reactie