Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
RobinvanLangerak

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door RobinvanLangerak »

Phoenix schreef: 10 apr 2021 16:13
SB92 schreef: 10 apr 2021 15:07 Dat nummer van Muse is bijna 17 jaar oud. Sowieso een beetje een bejaardenplaylist die je nu deelt. Een soort KINK/Veronica/538 mix.
Met het lijstje dat Robin deelt is op zich niks mis, maar het zal een oudere doelgroep bedienen. Juist voor die doelgroep zijn er al genoeg alternatieven. Als 3FM die kant opgaat dan ontgaat het mij de toegevoegde waarde van 3FM volledig.
Daar zit denk ik juist het punt. Het is niet alleen voor een oudere doelgroep. Ook heel veel jongere vinden deze muziek gewoon goed om te horen. Een groot deel van de jongere heeft een best brede muzieksmaak
Dit zie je ook best wel terug in de top 40 die gaat van Nederlandstalig tot dance tot pop tot rap.
Dus als je een muziekmix maak met al deze genres erin heb je een grote kans van slagen.
Dit in combinatie met dj’s die de jongere aanspreekt. Zoals bijvoorbeeld Daniel Lippens die zowel op youtube als op twitch een best hechte fanbase heeft. Of Tom en Bram die onwijs groot zijn op social media.
Hierin zou je ook nieuwe combinaties kunnen maken met een jonge dj die je aanvul met een bekende influencer die de jongere aanspreekt en aantrekt.
Of geef Ferry Doedens of Dennis Schouten of Tim Hofman een plek naast een dj
Zulke namen trekken de jongere en jong volwassenen.
density1

Bericht door density1 »

Ik weet het niet, ben erg sceptisch. Weet niet of het aantrekken van deze mensen het luistercijfer zo laat stijgen dat dit echt zichtbaar gaat zijn en echt relevant kan zijn en met de daarbij passende muziekmix. Er is al zoveel geprobeerd immers.
RobinvanLangerak

Bericht door RobinvanLangerak »

Ik denk wel dat je daarmee het verschil ga maken.
Deze mensen weten de jongere te bereiken en bij hun 3FM te promoten. Zoals bij Daniel Lippens zie je dat veel mensen die hem op twitch volgen ook vaak in de youtube chat van het avondcircus zitten. Die zal dus gelijk luisteraars meetrekken naar 3FM
Ook Dennis Schouten is onder de jeugd best bekend en de jongere zullen uit nieuwsgierigheid naar 3FM luisteren om te horen hoe hij het doet.
Ik denk dat dit wel 1% zou schelen (mijn verwachting)
De rest zal moeten komen van het muziekformat.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 10 apr 2021 17:11
Phoenix schreef: 10 apr 2021 10:42
RobinvanLangerak schreef: 10 apr 2021 06:27 dan heb je in mijn ogen 2 optie
Of het huidige beleid. Of inzetten op de jeugd en top 40 muziek gaan draaien. Maar ik zou verwachten dat een brede mix wat beter zou zijn, iedereen heeft namelijk een ander favoriet genre muziek. Maar weinig mensen hebben een genre waar ze de radio voor uitzetten.
Dus als je voor meer mensen hun favoriete genre kan bedienen trekt dat automatisch meer luisteraars.
Een zender met slechte of sterk terug lopende luistercijfers moet zijn profiel en bijbehorende playlist aanscherpen en juist niet verbreden.
Dit laatste waag ik toch te betwijfelen. Ik zou om nieuwe luisteraars aan te trekken juist de playlist verbreden. Anders jaag je van de kleine luistergroep die je al hebt door te gaan versmallen er nog meer weg.

In het verleden is het hier bij Veronica, YorinFM en 3FM juist misgegaan. Ik hoor graag voorbeelden van stations in Nederland waarbij het versmallen van de playlist succes heeft gehad en hogere luistercijfers heeft opgeleverd. Persoonlijk kan ik zeggen dat ik hierdoor op Yorin en Veronica in het verleden ben afgeknapt. In het begin vond ik het best leuke zenders maar later steeds minder en minder.
Nogmaals. Ik spreek nergens over het versmallen van de playlist. Nergens! Dat denkproces speelt zich toch echt in je eigen hoofd af. 🤣
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 10 apr 2021 17:51
Nogmaals. Ik spreek nergens over het versmallen van de playlist. Nergens! Dat denkproces speelt zich toch echt in je eigen hoofd af.
Misschien moet je dan even uitleggen wat je wel bedoelt, want zo ongeveer het hele forum leest dat je de playlist wil versmallen.
Rock 'n roll is better than music!
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Wellicht omdat er vanuit een grotere post een stukje gequote wordt? Dat is actie die verkeerd uit kan pakken. De volgende reageert weer op het deel uit het groter geheel dat er is gepost en vervolgens is het oorspronkelijke issue niet meer aan de orde en is er een geheel nieuwe discussie gaande.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Henkjan2016 schreef: 10 apr 2021 18:09 Wellicht omdat er vanuit een grotere post een stukje gequote wordt?
Nee, kijk maar even terug.
Henkjan2016

Volgens mij doel je hier op:
dan heb je in mijn ogen 2 optie
Of het huidige beleid. Of inzetten op de jeugd en top 40 muziek gaan draaien. Maar ik zou verwachten dat een brede mix wat beter zou zijn, iedereen heeft namelijk een ander favoriet genre muziek. Maar weinig mensen hebben een genre waar ze de radio voor uitzetten.
Dus als je voor meer mensen hun favoriete genre kan bedienen trekt dat automatisch meer luisteraars.
Een zender met slechte of sterk terug lopende luistercijfers moet zijn profiel en bijbehorende playlist aanscherpen en juist niet verbreden.

Maar ik blijf bij mijn vaker geuitte standpunt dat je met een op jongeren gerichte alternatieve muziekzender met een links signatuur niet kunt verwachten dat het een grote zender gaat worden.
Ik lees hier in: spitsen op een specifieke playlist en die optimaliseren, maar ik lees hier geen versmalling in.
De context van verbreden is hier naar mijn mening (zo las ik het) niet quantiteit maar variatie.

Naar mijn idee komt het zeker wel omdat een selectief deel gequote is en daardoor de context van de post (waarop gereageerd wordt) uit het zicht raakt.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

De volledige post
Phoenix schreef: 10 apr 2021 10:42 Een zender met slechte of sterk terug lopende luistercijfers moet zijn profiel en bijbehorende playlist aanscherpen en juist niet verbreden.

Maar ik blijf bij mijn vaker geuitte standpunt dat je met een op jongeren gerichte alternatieve muziekzender met een links signatuur niet kunt verwachten dat het een grote zender gaat worden.
Maar misschien kan Phoenix alsnog duidelijk maken wat aanscherpen van de playlist betekent?
Henkjan2016

Oortjes schreef: 10 apr 2021 18:52 De volledige post
Phoenix schreef: 10 apr 2021 10:42 Een zender met slechte of sterk terug lopende luistercijfers moet zijn profiel en bijbehorende playlist aanscherpen en juist niet verbreden.

Maar misschien kan Phoenix alsnog duidelijk maken wat aanscherpen van de playlist betekent?
Die quote heb ik er toch ook bijgezet?

Voor mij is de post in ieder geval helder.
Pot

Bericht door Pot »

JulesKluivert schreef: 08 apr 2021 17:52
petoi schreef: 08 apr 2021 17:15
JulesKluivert schreef: 08 apr 2021 17:00 Waar is Frank, die is al een paar dagen afwezig?
Familieomstandigheden hoorde ik gisteren. Als ik het goed had meegekregen moest hij een familielid verzorgen.
Aha oké, hij is ook helemaal niet actief op Instagram, niks voor hem. Bedankt petoi!
Zijn vader is overleden, las ik net.
Oren open!
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Oortjes schreef: 10 apr 2021 17:56
Nogmaals. Ik spreek nergens over het versmallen van de playlist. Nergens! Dat denkproces speelt zich toch echt in je eigen hoofd af.
Misschien moet je dan even uitleggen wat je wel bedoelt, want zo ongeveer het hele forum leest dat je de playlist wil versmallen.
Het is altijd moeilijk om in iemand's hoofd te kijken, maar ik denk dat ik wel weet wat Phoenix bedoeld.

Als je een playlist heb met 500 tracks en je gaat die aanscherpen, dan behoud je 500 tracks, maar zorg je het een beter geheel wordt.

Als je de playlist gaat verbreden, dan ga je naar 600 tracks.

Als je de playlist gaat versmallen, dan houd je 400 tracks over.
Zender

Bericht door Zender »

Lotte van der Neven schreef: 07 apr 2021 20:31 Wat ik interessant vind:

Nu het duidelijk is dat Sharrid Alles het niet meer gaat redden als programmaleider bij 3FM (dan moet er wel echt een wereldwonder gebeuren): wie moet volgens jou dan 3FM nog op de rit krijgen?
Dat moet een zwaargewicht zijn, 3FM kan zich niet nog een falende baas veroorloven. Ik denk dat je dan moet gaan denken aan mensen als Rob Stenders (helaas net te laat) of bijvoorbeeld Jeroen van Inkel. Heeft in het verleden ook ervaring als baas opgedaan in een succesvolle periode van Radio Veronica (1993-1995) en heeft zowel commerciële ervaring als publieke. En hij weet werkelijk alles van radio.

Een andere optie zou Niels Hoogland zijn. Die heeft na een aantal jaren FunX natuurlijk ook realistisch zicht gekregen op werken binnen de publieke omroep.

Of ze zouden eens iemand als Rick van Velthuijsen een kans moeten geven op zo'n plek. Iemand met een echt radiohart, maar die ook weet hoe het bij de publieken werkt. Mensen zouden bij 3FM wel terecht tegen hem opkijken denk ik.

Wie zou volgens jullie een goede zijn?
Giel Beelen, Fred Siebelink, Eric Corton, Jan Paparazzi, Patrick Kicken of Peter de Vries.
jessica

Bericht door jessica »

jessica schreef: 10 apr 2021 17:11
Phoenix schreef: 10 apr 2021 10:42
Dit laatste waag ik toch te betwijfelen. Ik zou om nieuwe luisteraars aan te trekken juist de playlist verbreden. Anders jaag je van de kleine luistergroep die je al hebt door te gaan versmallen er nog meer weg.

In het verleden is het hier bij Veronica, YorinFM en 3FM juist misgegaan. Ik hoor graag voorbeelden van stations in Nederland waarbij het versmallen van de playlist succes heeft gehad en hogere luistercijfers heeft opgeleverd. Persoonlijk kan ik zeggen dat ik hierdoor op Yorin en Veronica in het verleden ben afgeknapt. In het begin vond ik het best leuke zenders maar later steeds minder en minder.
Nogmaals. Ik spreek nergens over het versmallen van de playlist. Nergens! Dat denkproces speelt zich toch echt in je eigen hoofd af. 🤣
Niet verbreden lees ik als versmallen, maar kan inderdaad ook gelijk houden betekenen Nederlandskundig. Maar ja dat schiet natuurlijk ook niet op alles hetzelfde houden.
Maar de combinatie aanscherpen en juist niet verbreden lees ik dus wel als versmallen. Kan het niet anders zien.
Maar verduidelijk wat je hiermee bedoeld.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 10 apr 2021 18:52 De volledige post

Mijn post was een reactie om die opties die Robin voorstelde. Eén optie was het uitbreiden van de playlist met Top 40, nederlandstalig, classics en urban. Dat lijkt mij allerminst de juiste weg om de luistercijfers te doen stijgen. Je brengt dan muziek die elders ook te horen is en waar andere zenders al succesvol en onderscheidend in zijn. 3FM vind ik niet onderscheidend genoeg en daarom zeg ik dat 3FM haar profiel moet aanscherpen. Dit heb ik in mijn vorige post nog eens proberen uitleggen. Ik heb in de eerdere post naast profiel ook playlist genoemd in combinatie met aanscherpen. Dit heeft tot verwarring gezorgd, omdat de reacties enkel op de playlist gericht waren. Al een jaar geef ik aan dat de muziekmix op dit moment prima is en verbeterd ten opzichte van vorige jaren. De aanscherping heeft in mijn ogen al grotendeels plaats gevonden. De muziekmix is op dit moment weer onderscheidend genoeg van bijvoorbeeld 538 en Q Music.

In zijn algemeenheid ben ik van mening dat een zender die groei wil realiseren een duidelijk afgekaderde muziekmix moet hebben.
Dit schept duidelijkheid naar de (potentiële) luisteraar. Met de ene keer urban en de andere keer een Nederlandse classic creëer je geen duidelijkheid. Met die koers gaat 3FM geen luisteraars winnen.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Plaats reactie