Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Herman ven Schippers

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Herman ven Schippers »

Phoenix schreef: 10 apr 2021 12:34
Oortjes schreef: 10 apr 2021 11:43
Phoenix schreef: 10 apr 2021 10:42 Een zender met slechte of sterk terug lopende luistercijfers moet zijn profiel en bijbehorende playlist aanscherpen en juist niet verbreden.
Dat is lang niet altijd het geval, vind ik echt heel kort door de bocht. Er zijn echt wel voorbeelden waarbij een te smalle playlist tot te weinig luisteraars heeft geleid. Dan is nog smaller maken van de playlist zeker niet de oplossing.
Volgens mij zeg ik nergens dat de playlist versmald moet worden. Ik zeg wel dat deze niet verbreed moet worden door zoals wordt geopperd top 40 muziek of urban aan toe te voegen. Ik spreek over het 'aanscherpen' van het profiel.
Die Urban periode icm met het vertrek van een Ekdom en Coen&Sander heeft 3FM wel redelijk genekt toch? In mijn beleving. En nu nog vind ik de zender soms doorslaan door bevindingen uit hun eigen bubbel te zien als de absolute waarheid, bron van ergernis.
RobinvanLangerak

Bericht door RobinvanLangerak »

Ik denk niet dat als ze zich nog meer op alternatieve muziek gaan richten de luistercijfers omhoog zullen gaan.
Het is ook net wat het doel van de zender is, als je volledige focus op de alternatieve muziek wil leggen moet je niet raar opkijken als het marktaandeel op 1,5% komt te staan. Als dat is wat ze willen is dat ook prima.
Maar als ze er nog iets van willen maken en 3FM weer terug in de buurt van hun oude glorie willen krijgen zullen er dingen moeten veranderen.
En zoals ik het benoem klinkt het misschien voor vele nogal raar maar ik zal er een voorbeeld van geven. Als je bijvoorbeeld 10 nummers per uur ga draaien:
1) Snelle en Maan - Blijven Slapen ( TOP 40)
2) Mumford & sons - I will wait (Alternatieve)
3) Oasis - Wonderwall(Classic)
4) Muse - Supermassive black hole (Alternatieve)
5) Nirvana - Smells like teen spirit (Rock)
6) Robin Shulz en kiddo - All we got (TOP 40)
7) Avicii - Wake me up (Classic)
8) Racoon - Echte vent (Nederlandstalig)
9) Nathan Evans - Wellerman ( TOP 40)
10) Bruce Springsteen - Born in the usa (Classic)

Als je dit als voorbeeld neem van een willekeurig uur, denk ik dat er veel luisteraars tevreden zijn met je muziekformat. En dat er eerder nieuwe luisteraars bijkomen, dan dat er huidige luisteraars gillend weggaan.
Vooral als je de classics goed verdeel, dus classics uit de 80's 90's 00's of 10's. En niet in 1 uur alleen maar 80's classics.
Het is net als koken zolang je alle kruiden er met kleine beetjes doorheen doe wordt de smaak er steeds beter van, als je van 1 kruiden heel veel doe gaat het ten koste van de smaak.
SB92

Bericht door SB92 »

RobinvanLangerak schreef: 10 apr 2021 14:43 Ik denk niet dat als ze zich nog meer op alternatieve muziek gaan richten de luistercijfers omhoog zullen gaan.
Het is ook net wat het doel van de zender is, als je volledige focus op de alternatieve muziek wil leggen moet je niet raar opkijken als het marktaandeel op 1,5% komt te staan. Als dat is wat ze willen is dat ook prima.
Maar als ze er nog iets van willen maken en 3FM weer terug in de buurt van hun oude glorie willen krijgen zullen er dingen moeten veranderen.
En zoals ik het benoem klinkt het misschien voor vele nogal raar maar ik zal er een voorbeeld van geven. Als je bijvoorbeeld 10 nummers per uur ga draaien:

Als je dit als voorbeeld neem van een willekeurig uur, denk ik dat er veel luisteraars tevreden zijn met je muziekformat. En dat er eerder nieuwe luisteraars bijkomen, dan dat er huidige luisteraars gillend weggaan.
Vooral als je de classics goed verdeel, dus classics uit de 80's 90's 00's of 10's. En niet in 1 uur alleen maar 80's classics.
Het is net als koken zolang je alle kruiden er met kleine beetjes doorheen doe wordt de smaak er steeds beter van, als je van 1 kruiden heel veel doe gaat het ten koste van de smaak.
Dat nummer van Muse is bijna 17 jaar oud. Sowieso een beetje een bejaardenplaylist die je nu deelt. Een soort KINK/Veronica/538 mix.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

RobinvanLangerak schreef: 10 apr 2021 14:43 Ik denk niet dat als ze zich nog meer op alternatieve muziek gaan richten de luistercijfers omhoog zullen gaan.

Om dit te staven moet er dus marktonderzoek worden uitgevoerd, anders blijf je in de probeerbubble zitten. Bedrijfsvoering begint bij het opzetten van een mogelijk succesvol product, niet met ‘laten we dit eens proberen’.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 10 apr 2021 12:34
Phoenix schreef: 10 apr 2021 10:42 Een zender met slechte of sterk terug lopende luistercijfers moet zijn profiel en bijbehorende playlist aanscherpen en juist niet verbreden.
Volgens mij zeg ik nergens dat de playlist versmald moet worden. Ik zeg wel dat deze niet verbreed moet worden door zoals wordt geopperd top 40 muziek of urban aan toe te voegen. Ik spreek over het 'aanscherpen' van het profiel.
Dat had ik anders begrepen. Wat bedoel je dan met aanscherpen van de playlist?

We zijn het eens dat verbreden met andere muziekstromingen het profiel geen goed zal doen.
Rock 'n roll is better than music!
RobinvanLangerak

Henkjan2016 schreef: 10 apr 2021 15:18

Om dit te staven moet er dus marktonderzoek worden uitgevoerd, anders blijf je in de probeerbubble zitten. Bedrijfsvoering begint bij het opzetten van een mogelijk succesvol product, niet met ‘laten we dit eens proberen’.
Dit moet met social media niet zo moeilijk zijn. Je kan op een hele simpele manier op social media en andere platformen een marktonderzoek uitvoeren. Als je een soort enquête maak waarin mensen hun 20 favoriete nummers kunnen zetten ben je al een heel eind. Of je benader spotify en apple music hiervoor. Hun hebben namelijk al de gegevens van wat het best beluisterd is onder de leeftijdsgroepen.
Zo kun je in 1 keer kijken wat het de best beluisterde nummers zijn in de doelgroep 13-45 jaar.
Maar aangezien de Nederlandse top 40 hier ook zijn gegevens uithaalt denk ik dat ik het wel een beetje kan voorspellen.
Henkjan2016

Je vergeet dat de spotify-gegevens de informatie weergeeft van de mensen die spotify luisteren. Die luisteren geen radio, dus dat is niet je doelgroep.

Je hebt eerst een onderzoek nodig naar wat gemist wordt, daarna het bepalen van je doelgroep, daarna heb je een model dat succesvol kan worden.

De basis ligt nu niet goed (doelgroep) waardoor elke actie die wordt uitgevoerd om te bouwen op deze basis (playlist) geen succes zal hebben.

Probleem momenteel: 3fm wordt niet gemist.

Dan moet je op zoek naar iets dat wel wordt gemist.
RobinvanLangerak

Henkjan2016 schreef: 10 apr 2021 15:58 Je vergeet dat de spotify-gegevens de informatie weergeeft van de mensen die spotify luisteren. Die luisteren geen radio, dus dat is niet je doelgroep.

Je hebt eerst een onderzoek nodig naar wat gemist wordt, daarna het bepalen van je doelgroep, daarna heb je een model dat succesvol kan worden.

De basis ligt nu niet goed (doelgroep) waardoor elke actie die wordt uitgevoerd om te bouwen op deze basis (playlist) geen succes zal hebben.

Dan zal je een enquête moeten plaatsen op meerdere platformen. De enquête op de social media van 3FM en NPO, en verder op bijvoorbeeld nu.nl, radiofreak.nl, spreekbuis.nl of een andere goed bezochten website. Als je mensen daar hun leeftijd en wat voor muziek ze missen op de radio vraag. Dan heb je het antwoord op je vragen.
Wat ik zelf mis op radio gebied is juist een zender met veel variatie, ikzelf kan me namelijk best ergen als ik sommige nummer 4x per dag hoor. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
density1

Bericht door density1 »

Ik las Snelle en Maan, Avicii en Racoon, toen was je me al kwijt. Dit verschilt niet veel met de playlist van Radio 2.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

SB92 schreef: 10 apr 2021 15:07 Dat nummer van Muse is bijna 17 jaar oud. Sowieso een beetje een bejaardenplaylist die je nu deelt. Een soort KINK/Veronica/538 mix.
Met het lijstje dat Robin deelt is op zich niks mis, maar het zal een oudere doelgroep bedienen. Juist voor die doelgroep zijn er al genoeg alternatieven. Als 3FM die kant opgaat dan ontgaat het mij de toegevoegde waarde van 3FM volledig.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Oortjes schreef: 10 apr 2021 11:43
Dat is lang niet altijd het geval, vind ik echt heel kort door de bocht. Er zijn echt wel voorbeelden waarbij een te smalle playlist tot te weinig luisteraars heeft geleid. Dan is nog smaller maken van de playlist zeker niet de oplossing.
Laat ik voorop stellen dat ik persoonlijk de huidige playlist van 3FM wel kan waarderen. Sinds een jaar is deze prima te pruimen. De discussie ging hierover de huidige positie en margere luistercijfers van 3FM, meen ik. Als het doel is om deze te doen stijgen zul je een duidelijk zenderprofiel moeten neerzetten. Midden jaren '90 was deze met Active Radio en vanaf midden jaren '00 met Serious Radio uitermate sterk. De zender had toen een sterke eigen identiteit. Waar de zender nu voor staat? Ik heb werkelijk geen idee. Ik heb wel het idee dat de zender bepaalde kernwaarden heeft, maar dat die erg beperkt en eenzijdig zijn. De zender lijkt ook niet open te staan voor een ander geluid. Terwijl je bij de verkiezingen duidelijk zag dat een grote groep jongvolwassenen een (protest-)stem uitbrachten op FvD vanwege het coronabeleid van het huidige kabinet. Los van wat je daarvan vind, hoor je dit soort geluiden niet terug bij 3FM. Dit zijn óók thema's die spelen onder jongeren/jongvolwassenen.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

density1 schreef: 10 apr 2021 16:10 Ik las Snelle en Maan, Avicii en Racoon, toen was je me al kwijt. Dit verschilt niet veel met de playlist van Radio 2.
Makkelijk scoren dit. Er zal altijd een overlap zijn met andere stations, zelfs KINK heeft overlap. Maar wat voor de ene zender 'out of the box' is, is voor de andere zender een mainstream hitje. Je kunt ook negatief doen óm negatief te doen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 10 apr 2021 16:25 Los van wat je daarvan vind, hoor je dit soort geluiden niet terug bij 3FM. Dit zijn óók thema's die spelen onder jongeren/jongvolwassenen.
Op het thema Corona vind ik alle media te gemakzuchtig. Geen enkel medium heeft uitgezocht wat een avondklok nu echt opevert, of wat een gedragsmaatregel als mondkapjesplicht doet met basishygiene, wat bet doel is. Het blijft allemaal hangen in dagkoersen, politiek geleuter, verhalen over zielige mensen en verhalen uit de zorg. Wat doen we in Europa anders dan andere werelddelen? Wat is het echte effect van maatregelen? Wie redeneert vanuit welk belang? Wat is er waar van de uitingen van de FvD, en wat is waar van de consensus in het brede politieke midden? Echt iedere vorm van goede journalistiek ontbreekt. Daar is 3FM zeker niet uniek in.
Rock 'n roll is better than music!
jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 10 apr 2021 10:42
RobinvanLangerak schreef: 10 apr 2021 06:27 dan heb je in mijn ogen 2 optie
Of het huidige beleid. Of inzetten op de jeugd en top 40 muziek gaan draaien. Maar ik zou verwachten dat een brede mix wat beter zou zijn, iedereen heeft namelijk een ander favoriet genre muziek. Maar weinig mensen hebben een genre waar ze de radio voor uitzetten.
Dus als je voor meer mensen hun favoriete genre kan bedienen trekt dat automatisch meer luisteraars.
Een zender met slechte of sterk terug lopende luistercijfers moet zijn profiel en bijbehorende playlist aanscherpen en juist niet verbreden.
Dit laatste waag ik toch te betwijfelen. Ik zou om nieuwe luisteraars aan te trekken juist de playlist verbreden. Anders jaag je van de kleine luistergroep die je al hebt door te gaan versmallen er nog meer weg.

In het verleden is het hier bij Veronica, YorinFM en 3FM juist misgegaan. Ik hoor graag voorbeelden van stations in Nederland waarbij het versmallen van de playlist succes heeft gehad en hogere luistercijfers heeft opgeleverd. Persoonlijk kan ik zeggen dat ik hierdoor op Yorin en Veronica in het verleden ben afgeknapt. In het begin vond ik het best leuke zenders maar later steeds minder en minder.
Henkjan2016

RobinvanLangerak schreef: 10 apr 2021 16:05
Henkjan2016 schreef: 10 apr 2021 15:58 Je vergeet dat de spotify-gegevens de informatie weergeeft van de mensen die spotify luisteren. Die luisteren geen radio, dus dat is niet je doelgroep.

Dan zal je een enquête moeten plaatsen op meerdere platformen. De enquête op de social media van 3FM en NPO, en verder op bijvoorbeeld nu.nl, radiofreak.nl, spreekbuis.nl of een andere goed bezochten website. Als je mensen daar hun leeftijd en wat voor muziek ze missen op de radio vraag. Dan heb je het antwoord op je vragen.
Wat ik zelf mis op radio gebied is juist een zender met veel variatie, ikzelf kan me namelijk best ergen als ik sommige nummer 4x per dag hoor. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
Dus als ik het goed interpreteer bedoelen wij hetzelfde. Een marktonderzoek uitvoeren en naar aanleiding van dat marktonderzoek conclusies trekken en van daaruit handelen.
Plaats reactie