Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
density1

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door density1 »

Hoe meer Top 50 muziek ze gaan draaien des te commerciëler wordt het natuurlijk en per extra nummers het bestaansrecht van 3FM als publieke zender die wij betalen om zeep geholpen, met ook nog eens extra geld wat ze onlangs is toegestopt. Nee, ik denk dat er maar 1 weg is, volledig online/DAB misschien er nog bij maar dan van FM af en een andere naam en je dan volledig richten op jongeren, maar dan echt want je zit dan op een platform waar de jongeren zit; online. Of je wordt nog meer niche en wordt een Nederlandse variant op het Britse 6 Music van de BBC, maar dan echt kwaliteitsmuziek alternatief/pop/rock indie, jazz en world muziek met dito presentatoren die dit weten te dragen en echte muziekliefhebbers zijn met ook aandacht voor themaprogramma's en specials.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

RobinvanLangerak schreef: 06 mar 2021 23:54
Henkjan2016 schreef: 06 mar 2021 23:40
SB92 schreef: 06 mar 2021 23:32 Naar mijn mening draait 3FM nu al aardig meer classics dan 2 jaar geleden. Er mag nog wel wat meer variatie in zitten, maar ze worden wel gedraaid.
Ik vraag mij dan alleen wel af waarom Lily allen, Robyn en Chumbawamba zo vaak gedraaid moeten worden.
Het is inderdaad al wel een stuk beter. Maar toch zullen ze meer top 50 nummers moeten gaan draaien om de luistercijfers omhoog te krijgen. Verder zou het een goede zaak zijn als ze bijvoorbeeld tussen 6.00 en 18.00 en andersom ieder nummer maar 1 keer zouden draaien. Er is zoveel mooie muziek, waarom dan 1 nummer een paar keer per dag draaien?
Dit is toch geen reactie op mijn vraag, maar meer het nogmaals delen van je mening.
JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert »

SB92 schreef: 06 mar 2021 23:32 Naar mijn mening draait 3FM nu al aardig meer classics dan 2 jaar geleden. Er mag nog wel wat meer variatie in zitten, maar ze worden wel gedraaid.
Ik vraag mij dan alleen wel af waarom Lily allen, Robyn en Chumbawamba zo vaak gedraaid moeten worden.
Dit werd toch pijnlijk duidelijk tijdens de Zeroes Request-week. Toen hoorde je opeens weer allemaal geweldige classics die je nooit meer op 3FM hoort.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Ik moet ook zeggen, ik luisterde afgelopen vrijdag voor het eerst weer 's 3FM naar de Partij voor de Vrijdag. Het programma was best leuk, maar de muziek kon mij ook echt niet bekoren.
Henkjan2016

JulesKluivert schreef: 07 mar 2021 09:20
Dit werd toch pijnlijk duidelijk tijdens de Zeroes Request-week. Toen hoorde je opeens weer allemaal geweldige classics die je nooit meer op 3FM hoort.
Klopt, dat is inderdaad ieder jaar zo. Daar vallen veel meer nummers uit te halen die door de luisteraars gewaardeerd worden.

De huidige classicslijst is wel zo krap en is zo uitgekauwd, dat ook dit voor de luisteraar echt geen uitdaging meer biedt. Ik heb het idee dat er iemand achter de schermen gedacht heeft: 3fm 2010-2015 had deze lijst met classics. Weet je wat, we pompen de lijst er weer in.
RobinvanLangerak

Bericht door RobinvanLangerak »

Henkjan2016 schreef: 07 mar 2021 10:10

Klopt, dat is inderdaad ieder jaar zo. Daar vallen veel meer nummers uit te halen die door de luisteraars gewaardeerd worden.

De huidige classicslijst is wel zo krap en is zo uitgekauwd, dat ook dit voor de luisteraar echt geen uitdaging meer biedt. Ik heb het idee dat er iemand achter de schermen gedacht heeft: 3fm 2010-2015 had deze lijst met classics. Weet je wat, we pompen de lijst er weer in.
Klopt helemaal. Deze lijst verdient een update, dit is misschien wel leuk om de luisteraars hierbij te betrekken. Dat iedereen bijvoorbeeld kan stemmen op zijn/haar favoriete classics.
Ook zodat muziek uit de 00's en 10's ook classics kunnen worden, dit is natuurlijk voor iedere luisteraar weer anders.
Henkjan2016

RobinvanLangerak schreef: 07 mar 2021 13:04

Klopt helemaal. Deze lijst verdient een update, dit is misschien wel leuk om de luisteraars hierbij te betrekken. Dat iedereen bijvoorbeeld kan stemmen op zijn/haar favoriete classics.
Ook zodat muziek uit de 00's en 10's ook classics kunnen worden, dit is natuurlijk voor iedere luisteraar weer anders.
Dat is nu juist mijn punt. Creativiteit blinken ze niet in uit en luisteraars hebben ze niet.
RobinvanLangerak

Henkjan2016 schreef: 07 mar 2021 13:30

Dat is nu juist mijn punt. Creativiteit blinken ze niet in uit en luisteraars hebben ze niet.
Misschien is het dan een idee dat een grote radio dj de lijst kan gaan updaten. Het binnenhalen van een grote naam die als dj en zenderbaas aan het werk kan. Denk bijvoorbeeld aan Giel Beelen, Gerrard Ekdom, Ruud de Wild of Jeroen van Inkel.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

De beste medewerker is meestal niet de beste leidinggevende. Dat zal bij dj's niet heel anders zijn. Ik denk dus niet dat dit idee gaat helpen.
Rock 'n roll is better than music!
RobinvanLangerak

Oortjes schreef: 07 mar 2021 13:41 De beste medewerker is meestal niet de beste leidinggevende. Dat zal bij dj's niet heel anders zijn. Ik denk dus niet dat dit idee gaat helpen.
Misschien moeten de 2 taken dan gescheiden worden. De leidinggevende om leiding te geven, en de dj die de muziekmix gaat samenstellen. Dan kan je de DJ een programma geven en een belangrijke taak waardoor het voor hen ook interessant word. En de leidinggevende zich kan focussen op het aansturen van het team
Pot

Bericht door Pot »

Oortjes schreef: 07 mar 2021 13:41 De beste medewerker is meestal niet de beste leidinggevende. Dat zal bij dj's niet heel anders zijn. Ik denk dus niet dat dit idee gaat helpen.
Inderdaad. Leuk zo'n grote naam, maar je kunt beter iemand hebben die z'n sporen verdiend heeft en goed bij een zender zouden passen. Zoals Dave Minneboo of Florent Luyckx.

Een DJ zou je er best kunnen neerzetten, maar heeft hij/zij ook een idee hoe vaak een nummer gedraaid moet worden en weet 'ie ook wat van nieuwe artiesten/bands, die 3FM toch wil promoten?
Oren open!
Henkjan2016

RobinvanLangerak schreef: 07 mar 2021 13:38
Henkjan2016 schreef: 07 mar 2021 13:30

Misschien is het dan een idee dat een grote radio dj de lijst kan gaan updaten. Het binnenhalen van een grote naam die als dj en zenderbaas aan het werk kan. Denk bijvoorbeeld aan Giel Beelen, Gerrard Ekdom, Ruud de Wild of Jeroen van Inkel.
Zoals ik eerder aangaf: lees eens 5 jaar 3fm-discussie terug. Daar vind je al je antwoorden.

Roosmarijn zit er al voor de muzieksamenstelling.
SB92

Bericht door SB92 »

Blijf erbij dat het muziekbeleid niet het grote probleem van deze zender is. Er ontbreekt alleen elke urgentie om je zender op 3FM te zetten. Er wordt geen (of amper) reclame gemaakt voor 3FM, de DJ's zijn allemaal onbekend en festivals bereiken tegenwoordig zelf hun doelgroep dankzij Spotify playlists, Instagram en dergelijke.

Daarnaast is de jongere aanwas van je doelgroep grotendeels A) niet geïnteresseerd in de alternatieve muziek van 3FM, B) als ze dat wel zijn doen ze dat wel via kanalen die ze zelf kunnen vinden.

Radio consumeren wordt steeds meer een vorm van gemak in plaats van iets dat je graag wil horen. 50% van mijn autoritten heb ik geen radio aan maar Spotify en ik ben 28.

Stel je bent 20 en je luistert graag naar een popzender met een alternatief randje. Er wordt geen reclame gemaakt voor 3FM en door naar Radio 2 of 538 te luisteren met daarnaast je eigen Spotify-lijsten kom je ook aan je trekken wat betreft het muziekaanbod van 3FM. Er staan fantastische indie playlists op YouTube en de Discovery Weekly van Spotify is een hele fijne manier om binnen je eigen kokers muziek te ontdekken.

Ondertussen luistert een groot deel van de jongeren naar urban muziek (niet alleen in de randstad!!!) waar 3FM echt niet het geschikte merk voor is.

De muziekmix is alleen een probleem als je je doelgroep gaat wijzigen. De muziekmix sluit nu aan op de doelgroep die je wil bereiken, maar die bereik je niet omdat hij niet bestaat en/of geen interesse heeft in de radio.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Spijker op z'n kop, SB92.

Met een alternatieve muziekmix en een links, progressief geluid, waarbij de zenderbrede mening bij thema's als diversiteit en inclusiviteit tot de norm wordt verheven, richt de zender zich op een zeer beperkte doelgroep.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
SB92

Bericht door SB92 »

Phoenix schreef: 07 mar 2021 15:16 Spijker op z'n kop, SB92.

Met een alternatieve muziekmix en een links, progressief geluid, waarbij de zenderbrede mening bij thema's als diversiteit en inclusiviteit tot de norm wordt verheven, richt de zender zich op een zeer beperkte doelgroep.
En dat kan prima het doel zijn. Maar dan ben ik benieuwd naar de interne doelen en in hoeverre die worden gehaald. Dat gaat uiteraard verder dan luistercijfers. De NPO hoeft geen financiële ROI te hebben, maar wel een maatschappelijke. En of die worden behaald vraag ik mij op dit moment af.
Plaats reactie