Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Radiofan500

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Radiofan500 »

JulesKluivert schreef: 28 jan 2021 09:55
Radiofan500 schreef: 27 jan 2021 18:33 Sinds wanneer zouden Radio 2 en Qmusic de jeugd moeten bereiken?
Wie zegt dat?
Jij.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

JulesKluivert schreef: 27 jan 2021 18:32 On-topic: de redenering van Kicken klopt toch ook gewoon niet. 3FM haalt een laag marktaandeel en bereikt weinig jongeren. Jongeren voelen zich niet gehoord en kampen met mentale problemen door de coronacrisis. Dan zijn het toch juist de zenders waar wél heel veel jongeren naar luisteren (Radio 2, Qmusic, SLAM) die gefaald hebben? Zij bereiken immers de jeugd en zijn er niet in geslaagd om hun ruimte te bieden aan hun verhalen.
Volgens mij is het niet de taak van 3FM, Radio 2, Q Music, of welke muziekzender ook, om rellende jongeren te voorkomen of mentale problemen bij jongeren te signaleren. Wel moet 3FM aansluiting houden met de jongerendoelgroep. Dat 3FM hierin tekort schiet kan een terechte constatering zijn, maar dat is geen reden om 3FM medeverantwoordelijk te maken voor de avondklokrellen.

Persoonlijk vind ik dat een grote verantwoordelijkheid bij de politiek en het kabinet in het bijzonder ligt. Al een jaar lang worden beperkende maatregelen opgelegd zonder het bieden van enig perspectief. Veel groepen voelen zich keer op keer gestraft. Winkeliers en horeca die zich keurig aan het beleid houden, investeringen doen om te kunnen voldoen aan de 1,5 meter maatregelen, maar toch de deksel op de neus krijgen als Rutte en De Jonge weer aankondigen dat deze ondernemers "op slot" moeten. De jongeren voelen dit ook. Een Grapperhaus die jongeren uitnodigt tot het meedenken hoe zij verantwoord kunnen chillen en daarmee corona kunnen killen, maar ondertussen wel de halve familie op zijn trouwerij staat te knuffelen. Laat ik voorop stellen dat ik de rellen op geen enkele manier goedpraat, maar door het steeds verder beperken van vrijheiden en mogelijkheden zonder het bieden van enig perspectief in combinatie van het voeren van falend coronabeleid (testcapaciteit, bron- en contactonderzoek, corona-app, vaccinatiebeleid) doet het geduld van de bevolking opraken. De rellen zijn een totaal verkeerde uitting hiervan, maar het heeft wel een oorsprong. De politiek weet dit nu kundig van zich af te houden door het gesprek te laten gaan over de relschoppers. Maar het moet ook gaan over het beleid en het bieden van perspectief. Daarin zou 3FM en andere media wel een rol kunnen hebben.

Mijn inziens zijn de jongeren (tot ong. 30 jaar) en de (eenzame) ouderen de zwaarst getroffen groepen door de coronacrisis (met name op sociaal en mentaal vlak). Tot ongeveer je 30ste levensjaar zijn er bepalende gebeurtenissen die slechts eenmalig meemaakt maar wel een belangrijke rol spelen in de vorming van je als persoon (schooltijd, verkering, examen, studietijd, verloving, trouwen, eerste kind, e.d.). Deze groep die (sociaal en mentaal) het zwaarst wordt getroffen ondervind qua gezondheid het minst last van het eventuele virus. Dit blijft heel erg onderbelicht in de media en dus ook 3FM. Als daar meer aandacht voor is (met name vanuit politiek) dan had het mogelijk ook niet zover hoeven escaleren.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

BoogieKnight schreef: 28 jan 2021 10:15
marce1 schreef: 28 jan 2021 09:13 Op 21 augustus was de Jorien Karaokemachien ook al een keer te horen. De playlist daarvan is te vinden op: https://www.npo3fm.nl/muziek/gedraaid/2 ... 1?start=14
Oh wauw! Ook echt met tekst op de webcam! Top concept!
Niks geen fout uur, als ik de playlist zo zie.
Beetje festival-meezingers. Mooi concept. En ja, er zal ook vast wat overlappende foute uur dingen voorbij komen. DJ Paul Elstak kan óók gewoon op 3FM, of 'Oerend Hard' van Normaal.
JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert »

Radiofan500 schreef: 28 jan 2021 10:46
JulesKluivert schreef: 28 jan 2021 09:55
Radiofan500 schreef: 27 jan 2021 18:33 Sinds wanneer zouden Radio 2 en Qmusic de jeugd moeten bereiken?
Wie zegt dat?
Jij.
Nee?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 28 jan 2021 11:09 Als daar meer aandacht voor is (met name vanuit politiek) dan had het mogelijk ook niet zover hoeven escaleren.
We zeggen het in andere woorden,, maar zijn het volledig eens.
Rock 'n roll is better than music!
JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert »

Phoenix schreef: 28 jan 2021 11:09
JulesKluivert schreef: 27 jan 2021 18:32 On-topic: de redenering van Kicken klopt toch ook gewoon niet. 3FM haalt een laag marktaandeel en bereikt weinig jongeren. Jongeren voelen zich niet gehoord en kampen met mentale problemen door de coronacrisis. Dan zijn het toch juist de zenders waar wél heel veel jongeren naar luisteren (Radio 2, Qmusic, SLAM) die gefaald hebben? Zij bereiken immers de jeugd en zijn er niet in geslaagd om hun ruimte te bieden aan hun verhalen.
Volgens mij is het niet de taak van 3FM, Radio 2, Q Music, of welke muziekzender ook, om rellende jongeren te voorkomen of mentale problemen bij jongeren te signaleren. Wel moet 3FM aansluiting houden met de jongerendoelgroep. Dat 3FM hierin tekort schiet kan een terechte constatering zijn, maar dat is geen reden om 3FM medeverantwoordelijk te maken voor de avondklokrellen.

Persoonlijk vind ik dat een grote verantwoordelijkheid bij de politiek en het kabinet in het bijzonder ligt. Al een jaar lang worden beperkende maatregelen opgelegd zonder het bieden van enig perspectief. Veel groepen voelen zich keer op keer gestraft. Winkeliers en horeca die zich keurig aan het beleid houden, investeringen doen om te kunnen voldoen aan de 1,5 meter maatregelen, maar toch de deksel op de neus krijgen als Rutte en De Jonge weer aankondigen dat deze ondernemers "op slot" moeten. De jongeren voelen dit ook. Een Grapperhaus die jongeren uitnodigt tot het meedenken hoe zij verantwoord kunnen chillen en daarmee corona kunnen killen, maar ondertussen wel de halve familie op zijn trouwerij staat te knuffelen. Laat ik voorop stellen dat ik de rellen op geen enkele manier goedpraat, maar door het steeds verder beperken van vrijheiden en mogelijkheden zonder het bieden van enig perspectief in combinatie van het voeren van falend coronabeleid (testcapaciteit, bron- en contactonderzoek, corona-app, vaccinatiebeleid) doet het geduld van de bevolking opraken. De rellen zijn een totaal verkeerde uitting hiervan, maar het heeft wel een oorsprong. De politiek weet dit nu kundig van zich af te houden door het gesprek te laten gaan over de relschoppers. Maar het moet ook gaan over het beleid en het bieden van perspectief. Daarin zou 3FM en andere media wel een rol kunnen hebben.

Mijn inziens zijn de jongeren (tot ong. 30 jaar) en de (eenzame) ouderen de zwaarst getroffen groepen door de coronacrisis (met name op sociaal en mentaal vlak). Tot ongeveer je 30ste levensjaar zijn er bepalende gebeurtenissen die slechts eenmalig meemaakt maar wel een belangrijke rol spelen in de vorming van je als persoon (schooltijd, verkering, examen, studietijd, verloving, trouwen, eerste kind, e.d.). Deze groep die (sociaal en mentaal) het zwaarst wordt getroffen ondervind qua gezondheid het minst last van het eventuele virus. Dit blijft heel erg onderbelicht in de media en dus ook 3FM. Als daar meer aandacht voor is (met name vanuit politiek) dan had het mogelijk ook niet zover hoeven escaleren.
Even ingaan op jouw punt dat 3FM (mogelijk) niet voldoende aansluiting met de jongerendoelgroep meer heeft en dat 3FM meer ruimte moet bieden aan de verhalen van jongeren m.b.t. de mentale problemen/eenzaamheid door de coronacrisis.

Dat 3FM niet voldoende aansluiting bij de jongeren heeft is een feit. Een zender voor één doelgroep is natuurlijk een utopie. 3FM heeft gekozen voor een muziekformat van popmuziek met een alternatief accent. Dan is het logisch dat de jongeren die al radio luisteren maar zich niet thuisvoelen in die playlist niet snel op 3FM zullen afstemmen. Sharid Alles heeft al eerder gezegd dat ze focussen op de 'twintiger'. Daarbij komt dat 3FM nog altijd een flink imagoprobleem heeft en geen DJ's heeft met een enorm bereik dan wel baanbrekende radioprogramma's maken. Tel daar nog eens bij op dat de jongeren tegenwoordig veel meer op Spotify en YouTube zitten, dan heb je wel een verklaring waarom 3FM zo weinig jongeren bereikt.

Moet 3FM meer ruimte bieden aan de verhalen van jongeren in de coronacrisis? Ik denk dat de echte persoonlijke verhalen van de studenten of scholieren wel missen. Ik denk dat het probleem vooral is dat er bij 3FM meer zenden is dan dat jongeren echt hun verhaal kunnen doen. Frank heeft een YouTube-serie waarin hij met prominenten een wandeling maakt en naar hun inzichten luistert. Erik Scherder deelt goede tips, maar dat is dus geen vorm waarin jongeren gehoord worden. Jorien en Sophie draaien speciale verzoekjes om de thuiswerkers een hart onder de riem te steken. Jorien komt nu met haar karaoke-machine initiatief. Frank en Eva hadden vandaag in hun show een item voor jongeren die er mentaal doorheen zitten. Maar de momenten dat jongeren echt uitgebreider hun verhaal kunnen doen die zijn er minder. Je zou zeggen: iets minder experts/prominenten aan het woord, en iets meer de doelgroep. Want de keren dat de doelgroep om input wordt gevraagd is het vooral voor een verzoekje of een spelletje.
BoogieKnight

Bericht door BoogieKnight »

Misschien een open deur, ik volg het forum niet vanaf het begin, maar wat zeggen de luistercijfers precies, groot component is wie er bereid is om het in te vullen.
Ik heb ooit deelgenomen aan de het nationaal luister onderzoek en herinner me dat het heeeeeel veel werk was voor een boekenbon o.i.d., zeker als je versnipperd radio luistert naar verschillende zenders.
Na een tijdje vulde ik niet alles meer in, alleen de grote lijnen, en na een paar maanden ben ik er helemaal mee gestopt :roll:
Ik zie dat eerlijk gezegd bijna geen jongeren en jong volwassenen van 10-25 doen, zeker omdat hun mediagebruik (online, streaming, on demand etc. etc.) tegenwoordig zo versnipperd is.
Wat blijft dan over? De jongere die structureel naar 1 zender luistert (Q-music anyone) misschien ook de zender waar zijn/haar ouders naar luisteren (Radio2 anyone?) Dit verklaart gelijk ook het cijfersucces van Radio 5, die gepensioneerde doelgroep heeft alle tijd om uitgebreid Luisteronderzoeken in te vullen.
Dus misschien valt het wel best mee hoe slecht het gaat met 3fm... :wink:
petoi

Bericht door petoi »

JulesKluivert schreef: 28 jan 2021 19:10 Ik denk dat het probleem vooral is dat er bij 3FM meer zenden is dan dat jongeren echt hun verhaal kunnen doen.
Ik hoor Sander net weer zijn mening ventileren over van alles en iedereen en ik ben het er zo erg mee eens.
Vooral de ochtend en middag show is de imput van de luisteraar beperkt tot een spel en als de actualiteit wordt besproken gaan de DJ's hun visie vertellen en waar bij Eva en Frank het nog wel meevalt is vooral bij Sander geen ruimte voor discussie mogelijk.

BoogieKnight schreef: 29 jan 2021 07:02 Misschien een open deur, ik volg het forum niet vanaf het begin, maar wat zeggen de luistercijfers precies, groot component is wie er bereid is om het in te vullen.
Ik heb ooit deelgenomen aan de het nationaal luister onderzoek en herinner me dat het heeeeeel veel werk was voor een boekenbon o.i.d., zeker als je versnipperd radio luistert naar verschillende zenders.
Na een tijdje vulde ik niet alles meer in, alleen de grote lijnen, en na een paar maanden ben ik er helemaal mee gestopt :roll:
Ik zie dat eerlijk gezegd bijna geen jongeren en jong volwassenen van 10-25 doen, zeker omdat hun mediagebruik (online, streaming, on demand etc. etc.) tegenwoordig zo versnipperd is.
Wat blijft dan over? De jongere die structureel naar 1 zender luistert (Q-music anyone) misschien ook de zender waar zijn/haar ouders naar luisteren (Radio2 anyone?) Dit verklaart gelijk ook het cijfersucces van Radio 5, die gepensioneerde doelgroep heeft alle tijd om uitgebreid Luisteronderzoeken in te vullen.
Het handmatig invullen van het luisteronderzoek is sowieso achterhaald. Met DAB+ en streaming moeten die cijfers op grote schaal en automatisch worden verzameld (idem voor kijkcijfers wat nog met kastjes gebeurd). Moet je alleen de FM cijfers nog "handmatig" verzamelen.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

petoi schreef: 29 jan 2021 08:54
JulesKluivert schreef: 28 jan 2021 19:10 Ik denk dat het probleem vooral is dat er bij 3FM meer zenden is dan dat jongeren echt hun verhaal kunnen doen.
Ik hoor Sander net weer zijn mening ventileren over van alles en iedereen en ik ben het er zo erg mee eens.
Vooral de ochtend en middag show is de imput van de luisteraar beperkt tot een spel en als de actualiteit wordt besproken gaan de DJ's hun visie vertellen en waar bij Eva en Frank het nog wel meevalt is vooral bij Sander geen ruimte voor discussie mogelijk.
Weten jullie bij wie ook geen discussie mogelijk was??????

Olivier Bakker
RadioPoesPas

Bericht door RadioPoesPas »

BoogieKnight schreef: 29 jan 2021 07:02 Misschien een open deur, ik volg het forum niet vanaf het begin, maar wat zeggen de luistercijfers precies, groot component is wie er bereid is om het in te vullen.
Denk het niet. Waarom is het dan zo veranderlijk? Zakt 538 en stijgt Q onder jongeren? Omdat jongeren steeds zo lui zijn om iets anders te bedenken? Wanneer het slecht gaat is het de schuld geven van luisteronderzoek beetje cheap.
marce1

Bericht door marce1 »

petoi schreef: 29 jan 2021 08:54 Met DAB+ en streaming moeten die cijfers op grote schaal en automatisch worden verzameld
DAB+ is eenrichtingsverkeer, net zoals FM. Dat gaat er dus niet voor zorgen dat luistercijfers automatisch verzameld worden.
RadioPoesPas

DavyGer schreef: 29 jan 2021 08:59

Olivier Bakker
We kunnen de conclusie trekken dat 3fm er alleen is voor hele linkse jongeren die van alternatieve muziek houden en die in de randstad wonen en niet open staan voor andere geluiden. Raar zeg die 2,0%. Wat gek dat er niemand terug komt 🤣🤣🤣 Zometeen gaan ze er nog een categorie aan toevoegen. Dat iedereen die met rechts schrijft niet meer op de radio mag komen.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

RadioPoesPas schreef: 29 jan 2021 09:21

Olivier Bakker
We kunnen de conclusie trekken dat 3fm er alleen is voor hele linkse jongeren die van alternatieve muziek houden en die in de randstad wonen en niet open staan voor andere geluiden. Raar zeg die 2,0%. Wat gek dat er niemand terug komt 🤣🤣🤣 Zometeen gaan ze er nog een categorie aan toevoegen. Dat iedereen die met rechts schrijft niet meer op de radio mag komen.
Die conclusie trek JIJ. Niet een door jou verzonnen "WE". Even opletten hoe je stemming probeert te maken hier...
Offtopic is het nieuwe ontopic.
RadioPoesPas

rutgrrr schreef: 29 jan 2021 11:38
RadioPoesPas schreef: 29 jan 2021 09:21

Olivier Bakker
Die conclusie trek JIJ. Niet een door jou verzonnen "WE". Even opletten hoe je stemming probeert te maken hier...
Meerdere mensen trekken die conclusie hier. Vind jij dat de jocks veel onderwerpen van een rechtse kant belichten? Is 3fm een zender die rechts is en waar je vooral de provinciale jongeren hoort?
BoogieKnight

Bericht door BoogieKnight »

marce1 schreef: 29 jan 2021 09:06
petoi schreef: 29 jan 2021 08:54 Met DAB+ en streaming moeten die cijfers op grote schaal en automatisch worden verzameld
DAB+ is eenrichtingsverkeer, net zoals FM. Dat gaat er dus niet voor zorgen dat luistercijfers automatisch verzameld worden.

Inderdaad, en eerlijk gezegd denk ik dat het qua privacy wetgeving ook niet toegestaan is (als het uberhaupt technisch mogelijk is) om online streams te registreren. Dus handwerk, maar blijkbaar weet niemand van ons hoe het precies zit.

Wat betreft de move van 538 naar Q en Radio 2 daar kunnen ook prima de ouders achterzitten, wij luisterden ‘s ochtends altijd als gezin samen naar een gezellige ontbijtshow. Met het stoppen van Evers kan dat best JWSO of M&M zijn geworden.
Daarnaast is de vroegere 3FM generatie die meeverhuisd is met Coen en Sander door de afwezigheid van Coen misschien op drift geraakt.
Plaats reactie