Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Oortjes

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Oortjes »

SB92 schreef: 12 jan 2021 14:15 Met de komst van KINK vind ik het ontdekken van nieuwe (alternatieve pop) muziek ook niet zo'n hele relevante taak meer voor de NPO. Dan kun je 3FM afschaffen.
Dat vind ik rare logica. Een taak is publiek of niet. Of een commerciële partij dat wel of niet doet, lijkt me daarin niet relevant.

We schaffen Radio 1 toch ook niet af omdat BNR er is? En Studio Sport op televisie omdat Ziggo Sport bestaat?
Rock 'n roll is better than music!
SB92

Bericht door SB92 »

Oortjes schreef: 12 jan 2021 18:19
SB92 schreef: 12 jan 2021 14:15 Met de komst van KINK vind ik het ontdekken van nieuwe (alternatieve pop) muziek ook niet zo'n hele relevante taak meer voor de NPO. Dan kun je 3FM afschaffen.
Dat vind ik rare logica. Een taak is publiek of niet. Of een commerciële partij dat wel of niet doet, lijkt me daarin niet relevant.

We schaffen Radio 1 toch ook niet af omdat BNR er is? En Studio Sport op televisie omdat Ziggo Sport bestaat?
Nieuws vind ik altijd een taak van de NPO. Het aanbieden van bepaalde deelgenres en platformen voor ontwikkeling vind ik alleen een taak van de NPO als er A) een redelijk, maar niet per definitie commercieel interessant aandeel van de bevolking het interesseert en B) het nog niet door een marktpartij succesvol wordt ingezet. Dan vind ik het marktverstorend werken.
JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert »

SB92 schreef: 12 jan 2021 19:26
Oortjes schreef: 12 jan 2021 18:19

Nieuws vind ik altijd een taak van de NPO. Het aanbieden van bepaalde deelgenres en platformen voor ontwikkeling vind ik alleen een taak van de NPO als er A) een redelijk, maar niet per definitie commercieel interessant aandeel van de bevolking het interesseert en B) het nog niet door een marktpartij succesvol wordt ingezet. Dan vind ik het marktverstorend werken.
KINK heeft een redelijk marktaandeel, maar heeft toch nog lang niet het bereik dat 3FM altijd nog heeft? In hoeverre kun je dan zeggen dat KINK het ontdekken van nieuwe (alternatieve) popmuziek goed doet?
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

En Kink lijkt natuurlijk net zo veel op 3FM als Radio 10 op Radio 2 en Radio 5.

Dus dan een PO met Radio 1, Radio 4 en FunX dan maar...
BoogieKnight

Bericht door BoogieKnight »

Inderdaad een raar idee dat de PO niks zou mogen doen waar al ander aanbod in is.
Krijgen ze het wel heel moeilijk, elke keer als ze een goed werkende poulaire formule hebben wordt die gekaapt door een commerciële partij en kunnen ze opnieuw beginnen. Blijft alleen de EO in het bestel met Relipop.

Dat het overigens deels al zo werkt (en ook niet werkt) blijkt natuurlijk door Jinek en bijvoorbeeld Coen en Sander (werkt niet op 538 voor mij, en de opvolgers op 3fm hebben dan weer een struggle om iets nieuws te vinden)
Oortjes

Bericht door Oortjes »

BoogieKnight schreef: 13 jan 2021 16:56 Inderdaad een raar idee dat de PO niks zou mogen doen waar al ander aanbod in is.
Krijgen ze het wel heel moeilijk, elke keer als ze een goed werkende populaire formule hebben wordt die gekaapt door een commerciële partij en kunnen ze opnieuw beginnen.
Exact dat. Toch begrijp ik wel het punt van SB92 mbt marktverstoring. Juist daarom moet het klip en klaar zijn wat de publieke omroep wel en niet doet.

Reclamevrij zou ook aardig helpen om marktverstoring te voorkomen.
Rock 'n roll is better than music!
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

SB92 schreef: 12 jan 2021 14:15
Henkjan2016 schreef: 12 jan 2021 13:59 Nergens, dus in mijn ogen volkomen overbodig. De luisteraars worden momenteel bediend.
Ja, kan prima een conclusie zijn. Sowieso denk ik dat het voor de toekomst van de NPO beter is om FunX als hét jongerenplatform neer te zetten en dus ook een FM frequentie te geven. Met de komst van KINK vind ik het ontdekken van nieuwe (alternatieve pop) muziek ook niet zo'n hele relevante taak meer voor de NPO. Dan kun je 3FM afschaffen.
En als KINK dan het financieel niet redt en omvalt, wat dan? Moet 3FM dan in allerijl weer opgetuigd worden? Of zou de NPO dan KINK moeten redden?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

waterveenmos schreef: 14 jan 2021 10:30
SB92 schreef: 12 jan 2021 14:15
Henkjan2016 schreef: 12 jan 2021 13:59 Nergens, dus in mijn ogen volkomen overbodig. De luisteraars worden momenteel bediend.
Ja, kan prima een conclusie zijn. Sowieso denk ik dat het voor de toekomst van de NPO beter is om FunX als hét jongerenplatform neer te zetten en dus ook een FM frequentie te geven. Met de komst van KINK vind ik het ontdekken van nieuwe (alternatieve pop) muziek ook niet zo'n hele relevante taak meer voor de NPO. Dan kun je 3FM afschaffen.
En als KINK dan het financieel niet redt en omvalt, wat dan? Moet 3FM dan in allerijl weer opgetuigd worden? Of zou de NPO dan KINK moeten redden?
Dit vind ik wel erg uit zijn verband getrokken. De luisteraars voor 3fm zitten momenteel elders en dan is 3fm volkomen overbodig, welk format zij ook aannemen op dit moment. Ze moeten dus op zoek naar een format dat niet beluisterd wordt, maar wel gewenst is. Dan is er hoop.

Laat de NPO eens creatief zijn en hun subsidiegeld waarmaken, want ze hebben al bewezen dat dat niet hun sterkste kant is. De enige optie momenteel om heel veel luisteraars te krijgen is Radio 2 weer overhevelen naar 3fm. Echter, dan zit je met radio 2 met dit probleem. Het ligt niet aan 3fm, maar aan waar de luisteraars zitten. Die zitten op Radio 2. Dit hebben zij in 2015 zelf gecreëerd.

Kortom: Kom uit dit stramien, ga nu eindelijk als NPO geheel Nederland bedienen en grijp rigoureus in. Nu levert het niets op en met dit geld kun je een mooie verticale programmering maken, waarin elke doelgroep te bedienen valt.

Iedereen tevreden en dan zijn ze hun publieke taak ook weer waard.

Kunnen meteen SMK en Weekendborrel naar dit kanaal, kan Bert K weer 5 dagen uitzenden, en dan is ook de horizontale NPO-luisteraar tevreden.
Lotte van der Neven

Bericht door Lotte van der Neven »

Fascinerend hoe KINK op dit forum altijd de hemel ingeprezen wordt. Die zender heeft een marginaal marktaandeel en is leuk voor de liefhebber, maar gaat nooit een groot marktaandeel halen. Prima, is het ook niet voor bedoeld, maar hoe erg wordt die zender hier overschat? En dan moet de NPO zich aan gaan passen aan dat kleine zendertje? Kom op jongens, even realistisch.
Henkjan2016

Lotte van der Neven schreef: 14 jan 2021 12:28 Fascinerend hoe KINK op dit forum altijd de hemel ingeprezen wordt. Die zender heeft een marginaal marktaandeel en is leuk voor de liefhebber, maar gaat nooit een groot marktaandeel halen. Prima, is het ook niet voor bedoeld, maar hoe erg wordt die zender hier overschat? En dan moet de NPO zich aan gaan passen aan dat kleine zendertje? Kom op jongens, even realistisch.
Goed samengevat. Ik had er meer woorden voor nodig. :)
Tim Lijzenga

Bericht door Tim Lijzenga »

Wijnand is morgen weer bij Partij voor de Vrijdag. Ben benieuwd hoe het nu zo na Serious Request zal klinken.
deradioluisteraar

Bericht door deradioluisteraar »

Een boeiende insteek over de rol van de Radio-DJ aan de hand van het ‘geval’ 3FM:
Rámon Verkoeijen is terug. Wie? Enkele weken geleden berichtten werkelijk alle media dat Rámon Verkoeijen terug is op 3FM. Van Nu.nl tot RTL Boulevard, van het AD tot De Limburger. Wat heb ik gemist? Ik vroeg wat om me heen. Wie is Rámon Verkoeijen?
https://www.adformatie.nl/media/de-radio-dj-morsdood
Henkjan2016

Mooi verhaal, maar ze vergeten dat de geschiedenis is gemaakt op basis van 1 programma in de week op dagen die een verademing waren t.o.v de rest van de week.
JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert »

deradioluisteraar schreef: 15 jan 2021 10:20 Een boeiende insteek over de rol van de Radio-DJ aan de hand van het ‘geval’ 3FM:
Rámon Verkoeijen is terug. Wie? Enkele weken geleden berichtten werkelijk alle media dat Rámon Verkoeijen terug is op 3FM. Van Nu.nl tot RTL Boulevard, van het AD tot De Limburger. Wat heb ik gemist? Ik vroeg wat om me heen. Wie is Rámon Verkoeijen?
https://www.adformatie.nl/media/de-radio-dj-morsdood
Wat een onzin zeg. Qmusic is populair, maar Marieke Elzinga en Bram Krikke zijn toch geen goede radiomakers? Zeker voor een dj bij een muziekzender vind ik het fijn als een dj mij dingen kan vertellen over een nummer, een artiest of mij nieuwe muziek kan laten horen. Elzinga en Krikke kunnen leuk praten en grappig zijn, maar ik zou om die reden nooit naar ze luisteren..
Pot

Bericht door Pot »

Nu wordt er weer zeikerig gedaan over de megahit van Harry Styles, maar deze week is er weer een B-artiest die hem krijgt: Froukje - Onbezonnen.

Maak dit soort artiesten 3FM Talent en geef de gevestigde namen (met eventuele hitpotentie) of een overduidelijk goed mummer van een talent nou de Megahit.
Op een handje vol mensen na, wordt hier natuurlijk niemand echt vrolijk van.
Oren open!
Plaats reactie