Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
RadioLove95

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door RadioLove95 »

jessica schreef: 29 sep 2020 21:02 Een radiostation moet primair met muziek, muziek en muziek bezig zijn. En dat is 3FM niet. Zie daar luistercijfers die zeer snel zijn gedaald de afgelopen jaren.
Zeker bij een zender als 3fm dat juist vernieuwende en onbekende muziek draait mag je meer focus op muziek verwachten dan focus op politieke discussies. Vind het persoonlijk ook nogal gekleurd.

De timing met gisteren een persconferentie over Covid dat veel mensen raakt en dan een onderwerp over rascisme posten op social media. Alsof ze de band met de echte maatschappij kwijt zijn geraakt. Enkel en alleen een eigen politieke agenda. Zonde van een zender waar ooit ook nog wel eens gelachen werd.
Pot

Bericht door Pot »

jessica schreef: 29 sep 2020 21:02 Een radiostation moet primair met muziek, muziek en muziek bezig zijn. En dat is 3FM niet.
3FM is, net als alle muziekzenders, ook primair met muziek bezig, op de radio althans. En ja: de ochtend- en middagshow hebben ook andere inhoud (wat je er ook van vindt) dan alleen muziek. Maar als jij dit anders ziet?
Oren open!
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Er zijn ook radiostations die zich niet primair op muziek richten.

Bij 3FM staat maatschappelijke relevantie volgens mij in de missie. Dat is meer dan muziek. Niksmis mee, maar maatschappelijke relevantie lijkt mij wel wat meer dan racisme.
Rock 'n roll is better than music!
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Oortjes schreef: 29 sep 2020 21:47 Er zijn ook radiostations die zich niet primair op muziek richten.

Bij 3FM staat maatschappelijke relevantie volgens mij in de missie. Dat is meer dan muziek. Niksmis mee, maar maatschappelijke relevantie lijkt mij wel wat meer dan racisme.
En twee kanten van de discussie. Het probleem is niet dat men aandacht besteedt aan racisme. 3FM besteedt echter louter aandacht aan racisme, besteedt men bij toeval aandacht aan een ander onderwerp dan is het ook weer direct ultralinks. Dat is mijn issue.

Daarnaast denk ik dat 3FM genoeg issues heeft op dit moment, dan ga je toch ook niet die laatste paar luisteraars nog eens wegjagen?
3FMeme

Bericht door 3FMeme »

3FMeme - Laat je memen!

https://www.instagram.com/3fmeme/

Wegens groot succes nu ook op het Radioforum! -+dance
Pot

Bericht door Pot »

DavyGer schreef: 29 sep 2020 22:11
Oortjes schreef: 29 sep 2020 21:47 Er zijn ook radiostations die zich niet primair op muziek richten.

En twee kanten van de discussie. Het probleem is niet dat men aandacht besteedt aan racisme. 3FM besteedt echter louter aandacht aan racisme, besteedt men bij toeval aandacht aan een ander onderwerp dan is het ook weer direct ultralinks. Dat is mijn issue.
Om het ultralinks te noemen gaat wat ver. Dan komt het over als radicaal links, dat is het niet. Het is inderdaad wel links.

Maar ben het wel met je eens. Eigenlijk zou je als zender neutraal moeten staan, maar 3FM heeft ook omroepbelangen van o.a. de VPRO en BNNVARA. Hetzelfde zou ook gelden voor Powned. Daarnaast bekijkt de huidige zendermanager ook veel vanaf een links oogpunt (o.a. meer mensen met kleur binnen NPO (3FM)). Natuurlijk speelt er meer dan racisme.

Overigens: als ik de 3FM-app open, zie ik metname bij 'nieuws' over optredens staan in de 3FM Live Box, de 3FM Awards en Diederik Jekel over corona. Een stuk verder na beneden zie ik een item over vrouwelijkheid in de theaterwereld. Maar dit zie ik op het eerste oog.
Daarnaast denk ik dat 3FM genoeg issues heeft op dit moment, dan ga je toch ook niet die laatste paar luisteraars nog eens wegjagen?
Je kunt het ook anders zien; luisteraars kunnen ook aangetrokken worden. Of dat zo is? Geen idee. Maar als jij ons aan kan tonen dat hierdoor 777.000 luisteraars weggaan: deel het met ons, zou ik zeggen!
Oren open!
jessica

Bericht door jessica »

Pot schreef: 29 sep 2020 22:56 Je kunt het ook anders zien; luisteraars kunnen ook aangetrokken worden. Of dat zo is? Geen idee. Maar als jij ons aan kan tonen dat hierdoor 777.000 luisteraars weggaan: deel het met ons, zou ik zeggen!
Meer dan het driedubbele van die 777.000 (tijdje geleden was dit nog constant boven het miljoen) is de afgelopen 5 jaar al vertrokken bij 3FM waaronder ikzelf. Die laatste 777.000 krijgen ze op deze manier binnen 2 jaar ook nog wel weg.
Pot

Bericht door Pot »

jessica schreef: 29 sep 2020 23:06
Pot schreef: 29 sep 2020 22:56 Je kunt het ook anders zien; luisteraars kunnen ook aangetrokken worden. Of dat zo is? Geen idee. Maar als jij ons aan kan tonen dat hierdoor 777.000 luisteraars weggaan: deel het met ons, zou ik zeggen!
Meer dan het driedubbele van die 777.000 (tijdje geleden was dit nog constant boven het miljoen) is de afgelopen 5 jaar al vertrokken bij 3FM waaronder ikzelf. Die laatste 777.000 krijgen ze op deze manier binnen 2 jaar ook nog wel weg.
Ze hebben zowat twee jaar al geen miljoen luisteraars meer. Maar er wordt gedaan alsof het door de maatschappelijke thema's komt of het linkse geluid van de zender, terwijl daar niks geen bewijs voor is (tenminste, wat ik niet weet).

Eigenlijk besteden ze sinds Kaj van der Ree van de zender af is, pas echt aandacht aan dit soort thema's.
Maar de daling in de cijfers daalden hiervoor ook al. Al jaren. Dus het zou zomaar kunnen liggen aan de té alternatieve muziekmix (wat mij niet zal verbazen), of juist te weinig. Of op dit moment de overvolle muziekshow van Jorien of de 1000 seconden bij Mark. De (nieuws)onderwerpen in de ochtend- en middagshow over iets in Denemarken (wat Jules zei). Het kan aan zat andere dingen liggen dan racisme en andere linkse opvattingen. Nu zeker.
Sterker nog: de laatste twee maanden is het aantal luisteraars wel gestegen. Minimaal, maar alsnog. Misschien komt het wel door de aandacht voor racisme op 3FM? Weten wij veel :wink:

En dat wil niet zeggen dat ik het niet eens ben dat op 3FM veelal een eenzijdig geluid komt rond deze onderwerpen, en dat het twee maanden geleden in het nieuws nog regelmatig ging over BLM en nu maar weinig meer, maar DavyGer suggereert dat door de racismekwestie op de zender en online, luisteraars opeens afhaken.

En zolang 3FM een publieke jongerenzender is, vind ik het logisch dat ze maatschappelijke thema's behandelen. Ik heb het 538 of Slam! nog niet horen doen...
Oren open!
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Pot schreef: 29 sep 2020 23:29
Ze hebben zowat twee jaar al geen miljoen luisteraars meer. Maar er wordt gedaan alsof het door de maatschappelijke thema's komt of het linkse geluid van de zender, terwijl daar niks geen bewijs voor is (tenminste, wat ik niet weet).

Eigenlijk besteden ze sinds Kaj van der Ree van de zender af is, pas echt aandacht aan dit soort thema's.
Maar de daling in de cijfers daalden hiervoor ook al. Al jaren. Dus het zou zomaar kunnen liggen aan de té alternatieve muziekmix (wat mij niet zal verbazen), of juist te weinig. Of op dit moment de overvolle muziekshow van Jorien of de 1000 seconden bij Mark. De (nieuws)onderwerpen in de ochtend- en middagshow over iets in Denemarken (wat Jules zei). Het kan aan zat andere dingen liggen dan racisme en andere linkse opvattingen. Nu zeker.
Sterker nog: de laatste twee maanden is het aantal luisteraars wel gestegen. Minimaal, maar alsnog. Misschien komt het wel door de aandacht voor racisme op 3FM? Weten wij veel :wink:

En dat wil niet zeggen dat ik het niet eens ben dat op 3FM veelal een eenzijdig geluid komt rond deze onderwerpen, en dat het twee maanden geleden in het nieuws nog regelmatig ging over BLM en nu maar weinig meer, maar DavyGer suggereert dat door de racismekwestie op de zender en online, luisteraars opeens afhaken.

En zolang 3FM een publieke jongerenzender is, vind ik het logisch dat ze maatschappelijke thema's behandelen. Ik heb het 538 of Slam! nog niet horen doen...
Waar lees je dat dan? Ik zie enkel: op deze manier jaag je de luisteraars die de afgelopen 5 jaar nog zijn blijven hangen ook weg.
RadioLove95

Bericht door RadioLove95 »

Pot schreef: 29 sep 2020 23:29

Ze hadden minder dan 2 jaar terug nog een bereik van meer dan een miljoen.
Vorig jaar zaten ze nog rond de 900.000. Dus er heeft wel degelijk een achteruitgang plaatsgevonden. De luisteraar luistert kort naar 3fm. Dus denk vooral dat de muziek of onderwerpen niet bevallen. Een van de twee.
JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert »

Aanstaande vrijdag begint de 333 van 3FM: Hollandse Glorie, met allemaal muziek van Nederlandse artiesten
Phoenix

Bericht door Phoenix »

DavyGer schreef: 29 sep 2020 22:11

Mijn issue is dat 3FM zenderbreed een focus heeft op deze thema's. Dit is beleid geworden sinds de komst van Sharid Alles. Voorheen was het zo dat omroepen programma-inhoudelijk verantwoordelijk waren. Nu wordt er vanaf bovenaf een bepaald profiel op deze zender gelegd, waarbij thema's als BLM, racisme, diversiteit en inclusiviteit prominent naar voren komen. Echter dit zijn thema's die maar bij een klein deel van de bevolking een hot topic zijn. Vroeger had 3FM een sterke achterban in de provincie en juist daar spelen deze thema's veel minder. De daling van luistercijfers is al langer ingezet, maar wanneer je je als zender op deze manier blijft profileren ga je daarmee het tij niet keren.
12-04-2020 : "De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel."
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Ach, het is simpel. 3FM is politiek-inhoudelijk een soort Bij1. Zij halen een zetel in Amsterdam. Deel het aantal inwoners die 18+ zijn van Amsterdam door het aantal zetels van Amsterdam en je weet hoeveel mensen er in de toekomst nog naar 3FM gaan luisteren.
SB92

Bericht door SB92 »

Ik heb het gevoel dat er enige overdrijving plaatsvindt in dit topic.
Lotte van der Neven

Bericht door Lotte van der Neven »

Ik vond de analyse van Alex de sterkste die ik in jaren gelezen heb, daar kan Patrick Kicken nog een puntje aan zuigen. En en ik ben het eens met SB92: er wordt hier sterk overdreven. Allemaal boze witte mannen hier. :lol:
Plaats reactie