Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Smid70

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Smid70 »

Ingebruik schreef: 27 sep 2020 17:41
density1 schreef: 27 sep 2020 17:38 Dan moet het wel positief ZIJN.
Nee, je moet positieve zaken alleen WILLEN zien/horen. Niet alleen over 3FM, maar in z'n algemeenheid. Maar sommige mensen is het helaas niet gegeven dit te kunnen.
Ik geloof best dat men zijn/haar best doet maar je kunt bij sommige programma’s niet blijven wachten tot het misschien ooit eens beter gaat. Niet bij een publieke zender waar jaarlijks 12 miljoen naar toe gaat. Dan is het toch niet zo gek dat men daar kritisch over is. Het vertaald zich vooralsnog niet in betere luistercijfers.
Pot

Bericht door Pot »

JulesKluivert schreef: 27 sep 2020 21:31 Wat ik wel interessant vind, is dat de nieuwe 'merkstrategie' en programmering die 3FM heeft ingezet sinds het voorjaar nog niet werkt. Misschien dat je daar over een halfjaar nog wat meer over kan/mag zeggen. (Maar ze hebben daar vast lang over nagedacht, en misschien dat die strategie ook wel lastig te realiseren is, dat is hier ook wel aangegeven).
Een halfjaar is wel wat snel. Bedenk dat je in het begin bij een verandering (zeker van een middagshow) en de aangepaste muziekmix vaak luisteraars zult verliezen, in de hoop dat er een nieuwe aanwas aan luisteraars komt.
JulesKluivert schreef: 27 sep 2020 21:31 Maar stel 3FM zou zich echt willen herpositioneren (andere doelgroep, minder 'linkse' onderwerpen, nog meer music-driven) dan moet de NPO daar iets van vinden, denk ik?
Vergeet niet dat de NPO samen met 3FM tot plannen komt. Als 3FM het volledig zelf mocht bepalen waren ze zich 'natuurlijk' duidelijker gaan positioneren naar Radio 2 en zou Radio 5 zich nog meer verjongen (alhoewel Peter de Vries van 2 en 5 zendermanager is). 3FM steeg (en stijgt) niet, dus beide partijen vonden dat er verandering moest plaatsvinden, wat is gedaan.

De omroepen hebben (mede)zeggenschap over wat er in de uitzendingen gebeurd. Dat zijn dus metname BNNVARA en VPRO, omdat zij op de belangrijkste posities zitten. Zij zorgen voor het linksere karakter die de zender nu heeft. Terwijl je bij het neutrale AVROTROS-programma van Jorien er niks van merkt.
Oren open!
JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert »

Smid70 schreef: 27 sep 2020 21:45
JulesKluivert schreef: 27 sep 2020 17:35
Pot schreef: 27 sep 2020 16:18

Het onderzoek die ze gedaan hebben is, uit m'n hoofd, onder huidige 3FM luisteraars, ex-3FM luisteraars en ik dacht ook mensen die nooit luisterden naar de zender. Daaruit kwam de conclusie dat alle groepen wel (redelijk) positief waren.
Inderdaad... ze kregen een muziekmix te horen en ook een programmering te zien zonder dat ze wisten dat het om 3FM ging. Dus dat heeft niet zoveel met wc eend te maken :wink:
Ik vroeg al eens eerder waar ik dat kan nalezen. Ook toen geen antwoord dan “heb ergen gehoord dat”
Heeft iemand dat onderzoek? Ik zou dan wel eens willen vergelijken of die programmering en muziekmix overeenkomen. Anders is het nog steeds een canard
Ik heb het uit dit artikel... https://www.adformatie.nl/media/zenderm ... ver-dan-de
en ze noemt het ook nog een keer in deze video: https://www.adformatie.nl/media/zenderm ... ver-dan-de

Overigens gaat het om een onafhankelijk of intern onderzoek, dus die resultaten of meetmethode zijn nergens te vinden..
JulesKluivert

Pot schreef: 27 sep 2020 22:09
JulesKluivert schreef: 27 sep 2020 21:31 Maar stel 3FM zou zich echt willen herpositioneren (andere doelgroep, minder 'linkse' onderwerpen, nog meer music-driven) dan moet de NPO daar iets van vinden, denk ik?
Vergeet niet dat de NPO samen met 3FM tot plannen komt. Als 3FM het volledig zelf mocht bepalen waren ze zich 'natuurlijk' duidelijker gaan positioneren naar Radio 2 en zou Radio 5 zich nog meer verjongen (alhoewel Peter de Vries van 2 en 5 zendermanager is). 3FM steeg (en stijgt) niet, dus beide partijen vonden dat er verandering moest plaatsvinden, wat is gedaan.

De omroepen hebben (mede)zeggenschap over wat er in de uitzendingen gebeurd. Dat zijn dus metname BNNVARA en VPRO, omdat zij op de belangrijkste posities zitten. Zij zorgen voor het linksere karakter die de zender nu heeft. Terwijl je bij het neutrale AVROTROS-programma van Jorien er niks van merkt.
Precies, die verandering van 3FM is er gekomen met een nieuwe merkstrategie als resultaat, als gevolg van de eerdere nieuwe (muzikale) koers. 3FM profileert zich nu duidelijker als een jongerenzender van de NPO die qua muziekmix mikt op popmuziek met een alternatief accent. Mijn punt is dat de nieuwe profilering tot stand is gekomen binnen de huidige kerntaak van 3FM (namelijk jongeren, nieuwe muziek, festivals, alternatief maar niet te) en dat er dus niet objectief is gekeken: wat voor een toekomst heeft een jongerenzender, wat mist de NPO binnen haar zenderpakket en op welke manier kun je - als je echt een jongerenzender wil - deze laten groeien en meer jongeren aanspreken dan nu?
Smid70

Bericht door Smid70 »

JulesKluivert schreef: 27 sep 2020 22:25
JulesKluivert schreef: 27 sep 2020 17:35

Inderdaad... ze kregen een muziekmix te horen en ook een programmering te zien zonder dat ze wisten dat het om 3FM ging. Dus dat heeft niet zoveel met wc eend te maken :wink:
Ik vroeg al eens eerder waar ik dat kan nalezen. Ook toen geen antwoord dan “heb ergen gehoord dat”
Heeft iemand dat onderzoek? Ik zou dan wel eens willen vergelijken of die programmering en muziekmix overeenkomen. Anders is het nog steeds een canard
Ik heb het uit dit artikel... https://www.adformatie.nl/media/zenderm ... ver-dan-de
en ze noemt het ook nog een keer in deze video: https://www.adformatie.nl/media/zenderm ... ver-dan-de

Overigens gaat het om een onafhankelijk of intern onderzoek, dus die resultaten of meetmethode zijn nergens te vinden..
😊 dank je voor de links. Helaas geen abo dus kan ik het niet lezen.
jessica

Bericht door jessica »

DeZwijger schreef: 27 sep 2020 00:42 Voor iedereen die van binnenuit 3FM wil verbeteren, er is een vacature voor Angelique Houtveen haar programma. 6 uur radio in de week, met een contract van 24 uur. 18 uur aan voorbereiding voor een music driven show. Slapend rijk worden.
Gaat Angelique Houtveen dan stoppen met haar programma? Daar is nog niets van bekend gemaakt. Het is inderdaad een riant contract voor 6 uur radio per week. Bij de commerciële radio wordt iemand gewoon per uur ingehuurd. Volgens mij krijg je daar maximaal het aantal uitzenduren als voorbereiding uitbetaald. In dit geval dus 12 uur. Die werken de helft goedkoper dus.
RadioFreak schreef: Als Sharid gevraagd wordt hoe het nu met 3FM gaat, antwoordt ze: “Wel goed eigenlijk. We zijn ontzettend hard aan het werk en we zijn heel leuke dingen aan het doen.
Nou nou!
We werken ontzettend hard en we zijn hele leuke dingen aan doen.
Echt een plan met beleid om een zender weer naar de top te brengen.
Als je het echt niet meer weet dan verkoop je dit soort praatjes.
JulesKluivert

jessica schreef: 27 sep 2020 23:30
DeZwijger schreef: 27 sep 2020 00:42 Voor iedereen die van binnenuit 3FM wil verbeteren, er is een vacature voor Angelique Houtveen haar programma. 6 uur radio in de week, met een contract van 24 uur. 18 uur aan voorbereiding voor een music driven show. Slapend rijk worden.
Gaat Angelique Houtveen dan stoppen met haar programma?
Nee, producersfunctie :wink:
JulesKluivert

Smid70 schreef: 27 sep 2020 23:00

Ik heb het pdfje, je kunt 'm hier downloaden: https://docdro.id/D3bqNPT
Smid70

Bericht door Smid70 »

JulesKluivert schreef: 28 sep 2020 07:52
Smid70 schreef: 27 sep 2020 23:00

Ik heb het pdfje, je kunt 'm hier downloaden: https://docdro.id/D3bqNPT
Top.

Maar toch niet echt geloofwaardig deze quote:
"Het bewijs van die verkeerde perceptie kreeg Alles bij onderzoek naar de herprofilering, die met focusgroepen werd gedaan. ‘We lieten de focusgroepen luisteren naar de nieuwe programmering en de muziekmix die daarbij hoort, zonder weg te geven dat het om 3FM ging. Het was een groep die wel radio luistert, maar nooit 3FM. Eigenlijk hadden ze niets met de zender. Toen ze het hoorden, zeiden ze: “Wow, dit klinkt als een perfecte radiodag”. Daarna maakten we bekend dat het 3FM was en waren ze verrast."

Vooral de "Wow, dit klinkt als een perfecte radiodag" moest ik erg om lachen.

Maar wat hier eigenlijk vooral uit blijkt is dat de dj's het dus verbruien. Want de "focusgroep" had natuurlijk direct door gehad dat het om 3FM zou gaan als het gepresenteerde programmering zou betreffen.
Ik ga er dus van uit dat men een schriftelijk onderzoek heeft gedaan en dat is natuurlijk niet echt waterdicht als het gaat om een product waar je naar moet luisteren.

OMG
"En vergeet niet: 3FM is altijd een kweekvijver voor talent geweest en de grote dj’s van nu komen allemaal bij ons vandaan."
Dat klopt dus alvast niet want dat was vroeger en toen was 3fm een prima zender.

Nou ja, zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Het is in ieder geval duidelijk dat dit verhaal voor adverteerders was bedoeld want heel zinnig komt het niet over.
Het is vooral een "Wij zijn echt heel goed bezig en we hebben het zo gezellig" verhaal.

Ik zou wel eens een echt kritisch interview met haar willen lezen.
JulesKluivert

Smid70 schreef: 28 sep 2020 09:45 Maar wat hier eigenlijk vooral uit blijkt is dat de dj's het dus verbruien. Want de "focusgroep" had natuurlijk direct door gehad dat het om 3FM zou gaan als het gepresenteerde programmering zou betreffen.
Ik ga er dus van uit dat men een schriftelijk onderzoek heeft gedaan en dat is natuurlijk niet echt waterdicht als het gaat om een product waar je naar moet luisteren.
Ik denk dat je conclusie, plus het feit dat het imago van 3FM gewoon bedroevend is, terecht is. Ik vermoed dat die focusgroep een voorbeeld heeft gehoord/gezien van een playlist en dat ze die wel relaxed vonden. En qua programmering kun je natuurlijk niet heel erg de diepte in als je het algemeen moet houden: een dagprogrammering met een ochtendshow, lunchshow en middagshow met daar tussen in de office hours die meer music-driven zijn... tsja, ik denk dat iedereen dat prima vind. Het gaat er inderdaad om: wie presenteren die programma's en welke items/actualiteiten behandelen ze?

Het zou interessant zijn om eens een populariteitsonderzoek te doen naar radiozenders en hun DJs en dan zie je gelijk hoe jouw jocks scoren in vergelijking met andere zenders. Worden de DJs van 3FM inderdaad minder gewaardeerd?
Tone

Bericht door Tone »

Een focusgroep wordt niet schriftelijk gedaan.

3FM heeft vooral een heel groot imago probleem. Dat komt door de vele negativiteit in de media, slechte cijfers en alle veranderingen waar de oude 3FM garde niet zo mee eens is. Je moet van hele goede huize komen om dat imago te herstellen. Men moet eerst de moeite nemen om te luisteren en daarna ook nog eens openstaan om de persoonlijke mening aan te passen.

Met een slecht imago kan een hele goede zender nog steeds heel slecht beoordeeld worden door het gevoel dat men erbij heeft. Dat verklaart ook het verschil tussen de praktijk en de focusgroep.
Tone

Bericht door Tone »

JulesKluivert schreef: 27 sep 2020 11:36
Pot schreef: 27 sep 2020 10:55
density1 schreef: 27 sep 2020 10:35

Als je dat goed vermarkt en duidelijk laat blijken wat je profiel is, dat je de zender voor de echte muziekliefhebber bent dan stemt het juiste publiek wel weer af of gaat het misschien wellicht weer eens proberen met 3FM omdat ze jaren geleden zijn afgehaakt.
Maar heb je hier cijfers voor die laten zien dat dit wel kan werken?
Volgens mij is er tijdens kantooruren vooral behoefte aan muziek met een beetje achtergrondkennis van muziek, een kort item en elk uur het nieuws.
In de ochtend (en middag) wil je juist weten wat er in de wereld gebeurd, waar 3FM op de nieuwsbulletins na, weinig aandacht aan besteed naar mijn mening. Daarnaast amusument en opvulling met muziek. Ik vraag me echt af of luisteraars op een puur muziek gericht programma zitten te wachten. Zeker in de ochtend.
Sander en Frank en Eva behandelen genoeg actualiteiten hoor, maar helaas mist het relevantie. Sander met het laatste nieuws over de walvis; de ontbijt-test van Thijs Boontjes op donderdagochtend; Frank en Eva die het hebben over een grafkist van champignonnen of een nieuw Deens tv-programma voor kinderen met naakte mensen... het zijn denk ik vooral items die ze zelf interessant vinden maar die niet aansluiten bij de luisteraar.
Zo ervaar ik dat ook met dit soort items in de ochtend en middag show.
Smid70

Bericht door Smid70 »

Tone schreef: 28 sep 2020 12:55 Een focusgroep wordt niet schriftelijk gedaan.

3FM heeft vooral een heel groot imago probleem. Dat komt door de vele negativiteit in de media, slechte cijfers en alle veranderingen waar de oude 3FM garde niet zo mee eens is. Je moet van hele goede huize komen om dat imago te herstellen. Men moet eerst de moeite nemen om te luisteren en daarna ook nog eens openstaan om de persoonlijke mening aan te passen.

Met een slecht imago kan een hele goede zender nog steeds heel slecht beoordeeld worden door het gevoel dat men erbij heeft. Dat verklaart ook het verschil tussen de praktijk en de focusgroep.
Dit is natuurlijk kolder. Dat negatieve imago hebben ze aan zichzelf te danken.
Daarbij stoort het mij dat je dezelfde logica van Alles gebruikt: man zal wel niet geluisterd hebben.
Wat een nonsens, ik geloof dat iedereen hier wel eens luistert.
En dat verklaard absoluut niet het verschil tussen praktijk en focusgroep. De DJ’s zijn de zwakke schakel, dat is de enige logische conclusie die je uit het “onderzoekje” kunt halen.
JulesKluivert

Smid70 schreef: 28 sep 2020 18:07
Tone schreef: 28 sep 2020 12:55 Een focusgroep wordt niet schriftelijk gedaan.

Dit is natuurlijk kolder. Dat negatieve imago hebben ze aan zichzelf te danken.
Daarbij stoort het mij dat je dezelfde logica van Alles gebruikt: man zal wel niet geluisterd hebben.
Wat een nonsens, ik geloof dat iedereen hier wel eens luistert.
En dat verklaard absoluut niet het verschil tussen praktijk en focusgroep. De DJ’s zijn de zwakke schakel, dat is de enige logische conclusie die je uit het “onderzoekje” kunt halen.
We hebben het onderzoeksverslag niet gelezen, dus we kunnen alleen maar vermoeden wat alle conclusies zijn :wink: tuurlijk luistert op dit forum wel eens 3FM puur uit interesse om te kijken hoe het nu klinkt. Maar ik denk eerlijk gezegd dat de meerderheid van de radioluisteraars dat gewoon niet doen. Die zitten bij Radio 2 of Qmusic of elders en die vinden het prima. En onbekend maakt onbemind, dus Sagid, Sophie, Rob en Jorien kunnen nóg zo'n goed programma maken; als mensen geen overall goed gevoel hebben bij de zender dan gaan ze toch niet luisteren.

Je zei het zelf: een dagprogrammering met Mark, Jorien, Sander, Herman, Wijnand en Sagid zou je zó aanzetten; maar omdat er jocks/programma's tussen zitten die je niet goed vindt stem je toch niet op 3FM af.
alex..

Bericht door alex.. »

JulesKluivert schreef: 28 sep 2020 20:27 We hebben het onderzoeksverslag niet gelezen, dus we kunnen alleen maar vermoeden wat alle conclusies zijn :wink: tuurlijk luistert op dit forum wel eens 3FM puur uit interesse om te kijken hoe het nu klinkt. Maar ik denk eerlijk gezegd dat de meerderheid van de radioluisteraars dat gewoon niet doen. Die zitten bij Radio 2 of Qmusic of elders en die vinden het prima. En onbekend maakt onbemind, dus Sagid, Sophie, Rob en Jorien kunnen nóg zo'n goed programma maken; als mensen geen overall goed gevoel hebben bij de zender dan gaan ze toch niet luisteren.
Dit is in mijn ogen het probleem.

3FM is geen radio vraagstuk meer van 'zitten de poppetjes op de juiste plek' of 'is de playlist wel helemaal in orde'. Dat zijn zaken die zeker van belang zijn om luisteraars te houden, maar daarmee win je (bijna) geen luisteraars. 3FM moet juist luisteraars winnen en dat maakt dat 3FM een strategisch probleem heeft.

Ik heb al eerder het betoog gehouden dat een zender een handvat nodig heeft, iets wat nieuwe luisteraars als herkenningspunt gebruiken, om zo langzaam steeds meer naar een zender toe te groeien.
Mattie&Marieke op QMusic, VI Radio op Veronica, Stenders + De Wild op Radio2, Somertijd + Ekdom op Radio10, Veenstra op Kink.
Dit is een feit in ieder vak. Je hoeft maar één keer in de verleiding te komen om iets nieuws te proberen en als het je bevalt, zal je terug komen. Echter kunnen we inmiddels wel concluderen dat 3FM nog steeds een handvat mist, wat in mijn ogen volledig valt toe te schrijven op het management.

Zoals Frank&Eva in de ochtend zaten, was hoopgevend. Fris, toegankelijk, niet te flauw. Als zenderbaas had je moeten lobbyen binnen de gehele NPO, die 2 in ieder programma krijgen en een zelfde weg als Giel laten afleggen (die bij DWDD een flinke boost kreeg). Tegelijk moest de manager waken op dat het programma niet teveel een "persoonlijk feestje" werd (dat als je eens overschakelt omdat je Frank&Eva ergens hebt gezien, er altijd wel een aantal herkenningspunten zijn en niet verdrinkt in een VPRO onderonsje of inside jokes).
Conclusie: er zijn 0 handvaten gecreëerd en er wordt duidelijk maar één type mening getolereerd in die show...

De 3FM campagne was nietszeggend.
Er is geen focus gekomen op personallities, terwijl dat duidelijk wel het doel was door de lunch en middag te veranderen.
Het hele 'Laat je horen!' heeft 3FM zelf niet gedaan.
Dan kan Roosmarijn Reijmer een fantastische playlist neerzetten, je kan nog 100x de DJ's op een andere plaats zetten, het zal geen verschil maken als je strategisch tekort komt. Sharid Alles zal enorm goed met mensen om kunnen gaan, een sterk analytisch vermogen komt niet naar voren (kijkend naar haar 3FM resultaten).

Persoonlijk luister ik graag naar 3FM, er zijn een paar momenten op de dag dat de zender klopt, een paar waar ik mijn vraagtekens bij heb. Maar dat is puur een mening, die bijgestaan kan worden met argumenten.
Kijkend naar de feiten en wat 3FM afgelopen half jaar heeft gedaan lijkt me één ding unaniem; er is geen plan.
Zolang Sharid Alles daar zit zonder strategische rechterhand, zal 3FM blijven aanmodderen in de hoek waar ze nu zitten, tot het geld op is althans.
Plaats reactie