Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Patrick1989

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Patrick1989 »

DavyGer schreef: 15 sep 2020 22:33 Ik kan mij goed voorstellen dat je inderdaad door de dag heen verschillende doelgroepen probeert te bedienen. 's avonds zul je als 3FM een veel jonger publiek kunnen aanspreken dan overdag (radio bij huiswerk b.v) en daar kun je je muziek op aanpassen. Dus zo gek vind ik dat niet.

Maar dat je de knip dan al in de middag legt, die vind ik wel raar.
Dat is ook meer wat me verbaasde, dat je dat zo vroeg op de dag al doet wanneer die oudere doelgroep nog aan het werk is en radio luistert. Dat ze dat in de (vroege) avond doen snap ik, dat doen ze op bijna alle stations volgens mij wel..

Ik ben zelf 31 en luister de hele dag 3fm in de werkplaats. Vind zelf de playlist steeds fijner worden en vind het ook juist wel lekker om wat variatie in muziek te horen gedurende de dag, ‘s morgens bij Jorien lekkere ‘classics’ van een aantal jaar geleden van bands die ik zelf heb gezien op festivals of concerten en ‘s middags meer nieuwe muziek van jonge artiesten. Breekt ook een beetje de dag.

Heb er zelf dus geen problemen mee maar had niet meteen verwacht dat dat een bewuste keuze is om echt een andere doelgroep aan te spreken meteen in de middag al.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

DavyGer schreef: 15 sep 2020 22:33 Ik kan mij goed voorstellen dat je inderdaad door de dag heen verschillende doelgroepen probeert te bedienen. 's avonds zul je als 3FM een veel jonger publiek kunnen aanspreken dan overdag (radio bij huiswerk b.v) en daar kun je je muziek op aanpassen. Dus zo gek vind ik dat niet.

Ik ken de luistercijfers van 3FM 's avonds niet. Er was eerder dit jaar een dergelijk overzicht gedeeld over de dagverdeling van een aantal stations, maar daar stond 3FM niet tussen. Zonder kennis van zaken ;-) geloof ik niet dat 3FM 's avonds nog massa's huiswerk makende jongeren aan zich bindt. Ik heb hier jongeren in die leeftijd, maar die luisteren echt geen 3FM. Ik denk zelfs dat ze 3FM niet kennen, terwijl ze 538 en Q wel kennen (ook niet luisteren overigens). Een paar maal heb ik dat item "1000 seconden" gehoord en ik denk niet dat je daarmee aansluiting houdt of krijgt met schoolgaande jongeren. De tijd dat je als jongere naar 3FM luisterde om programma's als Dubbellisjes ligt al weer een paar decennia achter ons. Die aansluiting met de jeugd is de zender allang kwijt.
12-04-2020 : "De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel."
RadioLove95

Bericht door RadioLove95 »

Phoenix schreef: 16 sep 2020 10:00

Ik ken de luistercijfers van 3FM 's avonds niet. Er was eerder dit jaar een dergelijk overzicht gedeeld over de dagverdeling van een aantal stations, maar daar stond 3FM niet tussen. Zonder kennis van zaken ;-) geloof ik niet dat 3FM 's avonds nog massa's huiswerk makende jongeren aan zich bindt. Ik heb hier jongeren in die leeftijd, maar die luisteren echt geen 3FM. Ik denk zelfs dat ze 3FM niet kennen, terwijl ze 538 en Q wel kennen (ook niet luisteren overigens). Een paar maal heb ik dat item "1000 seconden" gehoord en ik denk niet dat je daarmee aansluiting houdt of krijgt met schoolgaande jongeren. De tijd dat je als jongere naar 3FM luisterde om programma's als Dubbellisjes ligt al weer een paar decennia achter ons. Die aansluiting met de jeugd is de zender allang kwijt.
Af en toe is het zover en dan ben ik het volkomen met jou eens. Dat moment is nu :)

Het is echt raar dat je je als zender probeert te richten op studenten anno 2020. Met een item van 1000 seconden hoorde ik van de week ook. Duurde heel lang en ging het over kunst. Sfeer is nog wel geinig maar over kunst praten op de radio en dan jongeren proberen te bereiken. Uiterst opvallend.
petoi

Bericht door petoi »

Radio lijkt dan eindelijk te gaan merken dat internet en smartphones toch een groot deel van wat er op de radio gebeurd beter aan het doen is.
En dan met name het feit dat je nu alles wanneer jij wilt en wat jij wilt ter beschikking hebt.
Radio heeft dan toch een nadeel dat je niet toegespitst op 1 persoon een programma kan maken en interessante dingen direct aan de luisteraar kan doorgeven omdat een programma bv een format heeft.

Dit in tegenstelling tot 10 jaar terug waar alle algoritmes nog niet goed genoeg waren en een redactie-lid of DJ nog wel de doorslag gaf of iets kon werken, terwijl internet radio nog toegankelijker maakte en zelfs een extra dimensie gaf met een webcam en meer interactie via social media (& een decennium daarvoor via SMS).

Wat dat betreft kan 3FM het eerst domino-steentje zijn.
JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert »

Phoenix schreef: 16 sep 2020 10:00 Zonder kennis van zaken ;-) geloof ik niet dat 3FM 's avonds nog massa's huiswerk makende jongeren aan zich bindt.

(...)

De tijd dat je als jongere naar 3FM luisterde om programma's als Dubbellisjes ligt al weer een paar decennia achter ons. Die aansluiting met de jeugd is de zender allang kwijt.
Ho ho, hier jarenlang 's avonds huiswerk gemaakt met MetMichiel aan hoor :))
jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 16 sep 2020 10:00 Ik ken de luistercijfers van 3FM 's avonds niet. Er was eerder dit jaar een dergelijk overzicht gedeeld over de dagverdeling van een aantal stations, maar daar stond 3FM niet tussen. Zonder kennis van zaken ;-) geloof ik niet dat 3FM 's avonds nog massa's huiswerk makende jongeren aan zich bindt. Ik heb hier jongeren in die leeftijd, maar die luisteren echt geen 3FM. Ik denk zelfs dat ze 3FM niet kennen, terwijl ze 538 en Q wel kennen (ook niet luisteren overigens). Een paar maal heb ik dat item "1000 seconden" gehoord en ik denk niet dat je daarmee aansluiting houdt of krijgt met schoolgaande jongeren. De tijd dat je als jongere naar 3FM luisterde om programma's als Dubbellisjes ligt al weer een paar decennia achter ons. Die aansluiting met de jeugd is de zender allang kwijt.
Het is slecht voor de discussie hier maar hier ben ik het volledig met Phoenix eens. Kansloze zaak voor 3FM om zich in de avond alleen op scholieren te richten. Richt je over de hele dag op dezelfde groep. Laat ik het 15 tot 40 jarigen noemen die van iets alternatievere muziek houden dan alleen de hitparades en die ook iets meer geven om de historie van muziek. Richt je niet alleen op studenten. Dat is gedoemd te mislukken. Categorie kleine zender richt zich op nog kleinere groep luisteraars.
Patrick1989

Bericht door Patrick1989 »

jessica schreef: 16 sep 2020 18:31
Phoenix schreef: 16 sep 2020 10:00 Ik ken de luistercijfers van 3FM 's avonds niet. Er was eerder dit jaar een dergelijk overzicht gedeeld over de dagverdeling van een aantal stations, maar daar stond 3FM niet tussen. Zonder kennis van zaken ;-) geloof ik niet dat 3FM 's avonds nog massa's huiswerk makende jongeren aan zich bindt. Ik heb hier jongeren in die leeftijd, maar die luisteren echt geen 3FM. Ik denk zelfs dat ze 3FM niet kennen, terwijl ze 538 en Q wel kennen (ook niet luisteren overigens). Een paar maal heb ik dat item "1000 seconden" gehoord en ik denk niet dat je daarmee aansluiting houdt of krijgt met schoolgaande jongeren. De tijd dat je als jongere naar 3FM luisterde om programma's als Dubbellisjes ligt al weer een paar decennia achter ons. Die aansluiting met de jeugd is de zender allang kwijt.
Het is slecht voor de discussie hier maar hier ben ik het volledig met Phoenix eens. Kansloze zaak voor 3FM om zich in de avond alleen op scholieren te richten. Richt je over de hele dag op dezelfde groep. Laat ik het 15 tot 40 jarigen noemen die van iets alternatievere muziek houden dan alleen de hitparades en die ook iets meer geven om de historie van muziek. Richt je niet alleen op studenten. Dat is gedoemd te mislukken. Categorie kleine zender richt zich op nog kleinere groep luisteraars.
Precies, volgens mij gewoon een kansloze missie om studenten of nog jongere scholieren proberen te bereiken, die helemaal niet meer met radio opgroeien maar met Spotify en Youtube of social media. Maar het meest opvallende is nog dat ze dat dus in de middag al proberen.

Als je dan toch nog een kleine groep dertigers weet te bereiken die graag luisteren naar de wat alternatievere muziek die ze ‘s morgens draaien, probeer die dan juist vast te houden. Deze luisteraar vroeg toen ook aan Timur of hij dan al een oude lul aan het worden was, wat Timur overigens ontkende, maar kwam er toch een beetje op neer dat hij ‘s middags niet meer de doelgroep is die ze proberen te bereiken, vond ik toch wat vreemd..
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Ach, het is ook mijn beeld dat radio 2 in de middag een veel jonger publiek trekt. Veel meer nieuwe muziek en bij De Wild gewoon platte hits. Misschien is dat het probleem wel bij 3FM. Bovenkant van de doelgroep vindt 's ochtends prima te versmaden en kiest voor radio 2 in de middag. Onderkant van de doelgroep vindt 's ochtends niet te versmaden en kan in de middag ook nog eens voor radio 2 kiezen.
Pot

Bericht door Pot »

DavyGer schreef: 16 sep 2020 21:15 Ach, het is ook mijn beeld dat radio 2 in de middag een veel jonger publiek trekt. Veel meer nieuwe muziek en bij De Wild gewoon platte hits. Misschien is dat het probleem wel bij 3FM. Bovenkant van de doelgroep vindt 's ochtends prima te versmaden en kiest voor radio 2 in de middag. Onderkant van de doelgroep vindt 's ochtends niet te versmaden en kan in de middag ook nog eens voor radio 2 kiezen.
Dan zie je het niet goed, vrees ik. In de middag (van 12 tot 18) wordt op 3FM meer muziek gedraaid. Bij Ruud inderdaad veel hits. Maar het is wel vreemd dat er een duidelijkere wijziging is na 12 uur. 's Avonds zou ik het nog kunnen begrijpen.

Uit de eerder gedeelde cijfers bleek toch dat het na de ochtendshow minder werd en in de loop van de middag weer iets beter?
Oren open!
JulesKluivert

Is er nou echt zo'n groot verschil zoals hier gesteld wordt? Even een steekproef uit de playlist van gisteren; het laatste uur van Jorien (11-12u) en het eerste uur van Timur (12-13u)

11-12u
No Doubt – It’s My Life
The Weeknd – Save Your Tears
Ronde – Get To You
Cypress Hill - Insane In The Brain
RHCP - Otherside
DI-RECT - Times Are Changing
HAIM - Don’t Wanna
Drake/Rihanna - Too Good
Biffy Clyro - Space
Dua Lipa - Hallucinate
Mily Chance - Stolen Dance
Twenty One Pilots - Stressed Out

12-13u
James Bay - Chew On My Heart
Beyonce – Hold Up
Nothing But Thieves - Impossible
Lost Frequencies - Love To Go
Kooks – Always Where I Need To Be
Working Men’s Club - Valleys
Celeste – Stop This Flame
Thicke - When I Get You Alone
Taylor Swift - Cardigan
The 1975 - It’s Not Living
Stromae - Alors On Danse
Bastille – What You Gonna Do?
A$AP Rocky - Sundress

Ik zie hier niet echt veel verschil in hits/popclassics (als in: tweede uur heel andere playlist)
jessica

Bericht door jessica »

Misschien is het beter de uren tussen 10-11 uur en 17-18 uur te vergelijken?
JulesKluivert

jessica schreef: 17 sep 2020 13:09 Misschien is het beter de uren tussen 10-11 uur en 17-18 uur te vergelijken?
Afbeelding

Afbeelding

U vraagt, wij draaien...

Boven is 17-18, onder is 10-11u
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Tja. Wat zegt dit nu? Ik herken hierin niet zo direct wat Timur zegt.
12-04-2020 : "De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel."
density1

Bericht door density1 »

Een klokformat (aan passen aan de tijd en mood van de dag en het type luisteraar wat je denkt te hebben op bepaalde tijden), wat 3FM nu pleegt te hanteren, wordt al jaren gedaan door 538. Dat is achterhaald en ga je het vandaag de dag niet meer mee redden. 'De luisteraar' wil herkenbaarheid over de gehele dag, wanneer het inschakelt. Het beste is gewoon een station te hebben wat 24/7 hetzelfde klinkt en je als luisteraar weet wat je te wachten staat. Dat lijkt misschien heel saai voor de gemiddelde radiofreak, maar het is maar hoe je dat invult en daar mee om gaat. Als je veel varieert en de muziek lekker veel door selecteert dan hoeft het nooit saai te zijn en heb je een radiostation dat gewoon 24/7 eenduidig klinkt.
Janno

Bericht door Janno »

Dat is inderdaad bijzonder saai. Dan krijg je dus allemaal Sky (saai) radiozenders. Ik denk dat een zender als radio 2 juist zo populair is omdat het niet de hele dag hetzelfde is, maar toch herkenbaar.
Plaats reactie