Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
density1

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door density1 »

Grensfietser schreef:
02 apr 2020 18:55
Maak van 3FM gewoon FunX op de FM.
Nee.

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

density1 schreef:
02 apr 2020 21:06
Grensfietser schreef:
Nee.
Ze hebben er toch ooit al eens een FunX light van proberen te maken? Zelden een station zo hard zien dalen qua luistercijfers. In de Randstad werkt dat prima, maar de rest van Nederland loopt er - zo te zien, minder warm voor.

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

SB92 schreef:
02 apr 2020 20:14
Mark bevalt mij erg goed in de avond tot nu toe. Die wordt wat mij betreft echt onderschat.
Klopt, werd erg gedevalueerd door Ramon. Hij heeft de leerschool doorlopen bij Arjen Grolleman :-)

density1

Bericht door density1 »

Herman ven Schippers schreef:
02 apr 2020 21:17
density1 schreef:
Grensfietser schreef:
Nee.

Ze hebben er toch ooit al eens een FunX light van proberen te maken? Zelden een station zo hard zien dalen qua luistercijfers. In de Randstad werkt dat prima, maar de rest van Nederland loopt er - zo te zien, minder warm voor.
Dat is dus precies de reden dat ze dit niet moeten doen.

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

density1 schreef:
02 apr 2020 21:59
Herman ven Schippers schreef:
02 apr 2020 21:17
density1 schreef:

Nee.

Dat is dus precies de reden dat ze dit niet moeten doen.
Neuh, gaat ook niet gebeuren.

Pot

Bericht door Pot »

Henkjan2016 schreef:
02 apr 2020 21:57
SB92 schreef:
02 apr 2020 20:14
Mark bevalt mij erg goed in de avond tot nu toe. Die wordt wat mij betreft echt onderschat.
Klopt, werd erg gedevalueerd door Ramon. Hij heeft de leerschool doorlopen bij Arjen Grolleman :-)
Mark kan nu meer zijn ei kwijt. In de avond is het toch wat losser presenteren. Voorgangers Frank, Sander, Domien en Michiel hadden had ook vind ik. Mark heeft een behoorlijke muziekkennis die (nu hij alleen is) beter aan het licht komt. Ook kan hij als een van de beste verhalen vertellen op de Nederlandse radio, zonder dat het gaat vervelen. Prima. Het enige echte minpunt van zijn programma is 1000 seconden. Dat duurt gewoon te lang.

RadioLove95 schreef:
02 apr 2020 17:36
Hier ben ik het mee eens persoonlijk. Dat roepen van welkom bij de club vind ik niet leuk en Eva is een soort vrouwelijke lachzak. Lacht om alles. Bellen net als andere middagprogramma s ook bners. Heel origineel is het nog niet. Het is nog te vroeg voor conclusies. Persoonlijk heb ik nog mijn twijfels.
Ja, ik moet ook zeggen dat 'welkom bij de club' zo onnodig was.
Sommige items vielen me ook tegen (het loket) en Eva wou vandaag lingo-achtig spelletje met artiesten spelen, ofzo. Erg onduidelijk. Dit soort items zit wel verbetering in of mogen vervangen worden door betere.
Dat ze BN'ers bellen vind ik niet zo storend, ook dat beetje actualiteit erdoor is voor mij juist een reden om te blijven luisteren. Mark en Rámon hadden überhaupt weinig actualiteit en nauwelijks goede activiteiten in hun uitzending. Dat hebben Frank en Eva wel. Mede dankzij de grotere kring en de wat meer journalistieke vaardigheden van Frank. Persoonlijkheid mag nog wel wat meer komen, maar hard oordelen naar twee dagen is ook wel wat simpel. Ruimte voor verbetering is er zeker!
JulesKluivert schreef:
02 apr 2020 17:49
Pot schreef:
02 apr 2020 17:13
....maar alles aan doen om de cijfers te verhogen met muziek die juist voor de grote massa een reden is om niet te luisteren, is vrijwel onmogelijk.
Ja, 3FM zou zich inderdaad volledig moeten focussen op Top 40 en Nederlandstalige hiphop, dan gaan ze echt scoren! :lol:
Dat maak je er zelf van :wink:. Ze kunnen met deze playlist doorgaan, maar ik verwacht dan niet dat het hoger komt dan 3-3,5%.

Een beetje commercieel inzicht mag er bij 3FM wel wat meer zijn: hoe laten we luisteraars bij ons komen?

Ik probeer zo duidelijk mogelijk mijn visie voor een succesvol(ler) 3FM te laten zien:
Ze draaien hits, maar dan wel de commerciële hits of nummers die totaal niet bij het wat alternatievere format passen (Tones and I, Doja cat, Ariana Grande of Snelle). Er zijn ook genoeg (pop)hits die er prima bijpassen.
Voor mij persoonlijk mogen S10, Dio, Jeugd van Tegenwoordig, Froukje en Typhoon er ook wel uit, de helft kan ook wel op FunX gedraaid worden.
Ze draaien natuurlijk erg veel onbekende muziek in de middagshow (en in het algemeen). Zeker als je nieuwe luisteraars wil trekken moet je je onderscheiden met nieuwe muziek, waarvoor je wil staan als 3FM, maar tegelijk zul je iets bekends moeten draaien om ze te laten luisteren. En dat gebeurd te weinig, in mijn oren.

Het lijkt weer steeds wat meer op het 'oude' 3FM. Daar lag ook het succes van de zender. Radio 2 heeft het format (inclusief jocks) min of meer overgenomen. Je kunt niet alles terugdraaien, dat zal NPO/3FM niet doen. Radio 2 zou, wat mij betreft, wat ouder kunnen draaien, in de hoop het jongere deel van de luisteraars over te laten/terug te laten stappen naar 3FM, wat realistischer is.

Dan had ik het zo ongeveer ingedeeld tijdens de ochtend- en middagspits en het weekend:
-40% (bekende) classics
-30% (recente) hits
-30% alternatief/nieuwe platen
Tijdens de kantooruren wat meer bekende klassiekers (bijv. 50% classic, 25% hits, 25% alternatief), 's avonds en 's nachts wat nieuwer en alternatiever voor de wat jongere luisteraar (bijv. 20% classics, 40% hits, 40% alternatief) op 3voor12 na.
(ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen) 3voor12 duidelijk het platform voor nieuwe, alteratieve muziek maken. Kritisicher kijken welke nieuwe muziek ze van 3voor12 naar de rest van de dag willen brengen. Daarbij maak je van 3voor12 een wat grotere vijver voor de alternatieve muziek, die overdag wat minder ruimte zal krijgen.

Het pure alternatieve aan de commerciële collega's van KINK laten, de echte hits aan 538 en Qmusic laten en de klassiekers wat meer aan de publieke Radio 2 (en Veronica en Radio 10)

Dus een popzender met een alternatief randje.

Ik hoop dat Sharid Alles, Jurre Bosman, muzieksamensteller Olivier Bakker en alle anderen in belangrijke posities bij de NPO en 3FM mee hebben geschreven.

Ik hoop dat anderen hun visie willen delen over hoe 3FM weer succesvoller zou kunnen worden. Erg interessant namelijk.
Oren open!

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Daar kan ik me helemaal in vinden. Hits en classics kunnen er inderdaad voor de beluisterbaarheid prima bij.

En oog blijven houden voor persoonlijkheden als dj's...

SB92

Bericht door SB92 »

De timing van het eerder stoppen met de ochtendshow is niet zo gelukkig. Meeste mensen zullen toch wat minder vroeg uit bed gaan deze dagen. :P

Bagare

Bericht door Bagare »

Mijn visie voor een succesvollere NPO 3FM is dat 3FM ook de Top 2000 gaat uitzenden, en het format van NPO Radio 2 wijzigen
van popzender naar national music zender (NPO SterrenNL).

density1

Bericht door density1 »

@Pot: wat je beschrijft zo is het nu toch zo'n beetje.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

Bagare schreef:
03 apr 2020 10:44
Mijn visie voor een succesvollere NPO 3FM is dat 3FM ook de Top 2000 gaat uitzenden, en het format van NPO Radio 2 wijzigen
Daarmee wordt 3FM dus effectief gezien wat Radio 2 nu is, en kan je het idee van 'jongeren popmuziek-zender 3FM' bij het grof vuil zetten. Los van dat me dat onwenselijk lijkt, zou je dan net zo goed dus SterrenNL direct op de frequenties van 3FM kunnen zetten, dat scheelt schuifwerk.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

jessica

Bericht door jessica »

waterveenmos schreef:
03 apr 2020 13:12
Bagare schreef:
03 apr 2020 10:44
Daarmee wordt 3FM dus effectief gezien wat Radio 2 nu is, en kan je het idee van 'jongeren popmuziek-zender 3FM' bij het grof vuil zetten. Los van dat me dat onwenselijk lijkt, zou je dan net zo goed dus SterrenNL direct op de frequenties van 3FM kunnen zetten, dat scheelt schuifwerk.
Dit laatste lijkt me ook effectiever. Laat Radio2 een zender waar heel veel mensen met plezier naar luisteren gewoon in stand en ga aan 3FM sleutelen.

Pot

Bericht door Pot »

density1 schreef:
03 apr 2020 11:30
@Pot: wat je beschrijft zo is het nu toch zo'n beetje.
Klopt. Min of meer wel. Maar er mag wat mij betreft wat meer focus op bekendere muziek.
Oren open!

density1

Bericht door density1 »

Ik vind er genoeg bekendere muziek gedraaid wordt, meer zou je gaan verzanden in nog meer van hetzelfde en dat is het doel niet van de NPO.

rodie

Bericht door rodie »

Heb twee weken lang 3FM op het werk aangezet, en het format is best wel... weird. Al zeg ik het zelf.
Ik heb heel erg het gevoel dat ze niet weten welke kant men op wilt.
Willen ze nu echt die Studio Brussel zender zijn met allernieuwste en alternatieve muziek? Of willen ze de 'blanke' versie van FunX zijn?

Dit combineert niet, match niet, slaat niet aan.
Kies eerst een juiste weg, en timmer dan aan de weg.

Je kunt dan tientallen keren je programmering wijzigen, maar het ligt niet aan je presentatoren en deejays.
Die doen hun best, die zijn prima en zitten goed op hun plek.

Plaats reactie