Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
density1

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door density1 »

Ben er zoals andere ook al aangaven niet echt kapot van. Waarom weer een ander audio logo, lijkt me dat prioriteiten nu bij andere zaken liggen dan het hebben van een nieuw jinglepakket. Ik vind ook allemaal erg meer van hetzelfde, te hitradio-achtig en niet echt passen bij de alternatievere richting die het station heeft ingeslagen. Het klinkt te commercieel en te gladjes allemaal m.i.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

Pot schreef:
19 feb 2020 11:47
Phoenix schreef:
19 feb 2020 11:36
density1 schreef:
19 feb 2020 10:56
Terug naar de basis, Rob Jansen naar de ochtend. Alles is al geprobeerd en genadeloos mislukt dus ik denk niet dat dit iets zal uitmaken en blijft het rommelen in de marges. Dan is het gewoon niet anders en geef het 3FM kavel aan Radio 5 en maak van 3FM een digitale zender/platform met podcasts gericht op jongeren en geef deze de vrije hand, net zoiets als KX Radio maar dan free format.
De FM frequentie simpelweg verkopen aan een commerciële partij.
En aan welke commerciële partij? Ik kan me niet voorstellen dat NPO deze kavel weg zal doen. Eerder laten bij 3FM of Radio 5 dan het aan een commerciële partij te verkopen.
Hilversum 3 is destijds gelanceerd als publiek alternatief op de illegale zeezenders. Commerciële radio was toen nog niet mogelijk. Inmiddels wel en zijn er voldoende, betere alternatieven. "3" heeft jarenlang een functie gehad, maar is nu overbodig. Opheffen dus en de vrijgekomen FM frequentie verkopen aan een commerciële partij. Als Talpa er Radio 10 op zet is het in een klap de grootste zender van Nederland.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Phoenix schreef:
19 feb 2020 16:48
Pot schreef:
Phoenix schreef:

En aan welke commerciële partij? Ik kan me niet voorstellen dat NPO deze kavel weg zal doen. Eerder laten bij 3FM of Radio 5 dan het aan een commerciële partij te verkopen.
Hilversum 3 is destijds gelanceerd als publiek alternatief op de illegale zeezenders. Commerciële radio was toen nog niet mogelijk. Inmiddels wel en zijn er voldoende, betere alternatieven. "3" heeft jarenlang een functie gehad, maar is nu overbodig. Opheffen dus en de vrijgekomen FM frequentie verkopen aan een commerciële partij. Als Talpa er Radio 10 op zet is het in een klap de grootste zender van Nederland.
De veiling is in 2022. Lijkt me een goed plan om 3FM per dan van FM te halen. En de overige NPO zenders ook. Laat de staatsomroep maar het goede voorbeeld geven op DAB+.

Alle FM ruimte kan beter gebruikt worden voor (lokale) commerciële radio.

Pizzakoerier

Bericht door Pizzakoerier »

Phoenix schreef:
Pot schreef:
Phoenix schreef:

Ik zou een frequentiewissel met Radio 5 inmiddels logisch vinden. Ik denk dat Radio 5 echt meerwaarde heeft, en dat 3FM dat intussen niet echt meer heeft. Er zijn voldoende hitzenders, en voor alternatieve muziek is KINK weer terug -+dance

SB92

Bericht door SB92 »

Pizzakoerier schreef:
19 feb 2020 17:01
Phoenix schreef:
Pot schreef:

Ik zou een frequentiewissel met Radio 5 inmiddels logisch vinden. Ik denk dat Radio 5 echt meerwaarde heeft, en dat 3FM dat intussen niet echt meer heeft. Er zijn voldoende hitzenders, en voor alternatieve muziek is KINK weer terug -+dance
Lijkt mij dan logischer om KINK de frequentie van 3FM te geven. Ik vind het wel een taak van de publieke omroep om nieuwe Nederlandse artiesten, Nederlandse festivals en de Nederlandse cultuursector goed voor het daglicht te brengen. Jonge (toch de op twee na jongste radiozender qua luistercijfers in Nederland, dus dat is de NPO aardig gelukt) doelgroep waar de NPO natuurlijk veel baat bij heeft. Zeker nu de televisiezender NPO3 ook aan een zijden draadje hangt.

De NPO heeft succesvol op YouTube en socials in weten te zetten met programma's als #BOOS en Brugklas. De NOS timmert goed aan de weg met Baardmans met NOS Stories, NOSop3, etc. En ook het jeugdjournaal, Kinderen voor Kinderen en andere NPO producten doen het meer dan prima op het internet. Je zou zeggen dat daar voor het merk 3FM ook meer kansen liggen dan dat nu gepakt worden. 3FM kan nog altijd een taak hebben in het mainstream maken van het alternatieve. Kensington weet er alles van.

Pot

Bericht door Pot »

SB92 schreef:
19 feb 2020 20:33
Lijkt mij dan logischer om KINK de frequentie van 3FM te geven.
Te geven aan Kink? Met alle respect maar 3FM heeft een van de beste (zoniet de beste) kavel van Nederland. Wat een flink bedrag waard is. Ik neem aan dat Kink daar niet het geld voor heeft liggen. Als de NPO, 3FM van zijn FM-frequentie zal halen.
Ik vind het wel een taak van de publieke omroep om nieuwe Nederlandse artiesten, Nederlandse festivals en de Nederlandse cultuursector goed voor het daglicht te brengen. Jonge (toch de op twee na jongste radiozender qua luistercijfers in Nederland, dus dat is de NPO aardig gelukt) doelgroep waar de NPO natuurlijk veel baat bij heeft.
En dat doen ze.
Maat toch zijn ze gefaald in de leeftijd. Hoewel ze het op één na jongste publiek hebben, ligt de gemiddelde leeftijd van 37/38 toch behoorlijk hoog voor een zender die zich wil profileren als jongerenzender voor de leeftijd 15-35 jaar.
De NPO heeft succesvol op YouTube en socials in weten te zetten met programma's als #BOOS en Brugklas. De NOS timmert goed aan de weg met Baardmans met NOS Stories, NOSop3, etc. En ook het jeugdjournaal, Kinderen voor Kinderen en andere NPO producten doen het meer dan prima op het internet. Je zou zeggen dat daar voor het merk 3FM ook meer kansen liggen dan dat nu gepakt worden. 3FM kan nog altijd een taak hebben in het mainstream maken van het alternatieve. Kensington weet er alles van.
En met dat laatste zijn ze wel bezig, maar lukt veelal niet. Mede door het lagere bereik van de zender. Op sociale kanalen is er veel wisseling in content. Youtube is natuurlijk anders dan Instagram, maar meer eenheid zal wel mogen.
Op instagram showen ze zich meer als alternatief station, supporten ze hun talenten en laten ze wel wat leuke of opvallende momenten uit de uitzendingen zien. Terwijl Youtube meer series heeft en minder inhoudelijk muziek en samenvatting van artiesten die in o.a. de ochtendshow live gespeeld hebben. Wat meer afwisseling zou wel kunnen.
Oren open!

waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

SB92 schreef:
Lijkt mij dan logischer om KINK de frequentie van 3FM te geven. Ik vind het wel een taak van de publieke omroep om nieuwe Nederlandse artiesten, Nederlandse festivals en de Nederlandse cultuursector goed voor het daglicht te brengen. Jonge (toch de op twee na jongste radiozender qua luistercijfers in Nederland, dus dat is de NPO aardig gelukt) doelgroep waar de NPO natuurlijk veel baat bij heeft.
Hoe sympathiek dat ook klinkt, KINK is toch echt een commercieel product. De financiële backing door MOJO is een belangrijke inkomstenbron voor de zender, maar dat betekent ook dat ze in veel opzichten nogal MOJO-minded zijn v.w.b. de muzikale keuze. Oké, zeker brengen ze ook nieuw Nederlands werk voor het voetlicht, maar of ze daarin risicovol kunnen opereren betwijfel ik. En natuurlijk: als je KINK de frequenties geeft zal KINK een publieke zender moeten worden, dus niet meer afhankelijk van commerciële centen, maar ik betwijfel echt of Hoogesteijn etc. daar zin in hebben.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Phoenix

Bericht door Phoenix »

SB92 schreef:
Ik vind het wel een taak van de publieke omroep om nieuwe Nederlandse artiesten, Nederlandse festivals en de Nederlandse cultuursector goed voor het daglicht te brengen.
Inderdaad, "jij vind ...", maar het goed voor het daglicht brengen van NL artiesten en festivals is geen taak van de PO.
28-01-08 / 22-04-10

waterveenmos

Phoenix schreef:
20 feb 2020 10:47
SB92 schreef:
Ik vind het wel een taak van de publieke omroep om nieuwe Nederlandse artiesten, Nederlandse festivals en de Nederlandse cultuursector goed voor het daglicht te brengen.
Inderdaad, "jij vind ...", maar het goed voor het daglicht brengen van NL artiesten en festivals is geen taak van de PO.
Waarom niet? Er is toch echt publiek geld bij gemoeid, daar hoort toch volgens mij een taakstelling bij om de Nederlandse cultuursector aandacht te geven.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

waterveenmos schreef:
20 feb 2020 11:46
Phoenix schreef:
SB92 schreef:
Waarom niet? Er is toch echt publiek geld bij gemoeid, daar hoort toch volgens mij een taakstelling bij om de Nederlandse cultuursector aandacht te geven.
En vanaf zaterdag gaat 3FM vier dagen lang non-stop Carnavalsmuziek uitzenden, want Carnaval is onderdeel van de Nederlandse cultuur en dus een taak van PO om daar aandacht aan te besteden. Toch?
28-01-08 / 22-04-10

waterveenmos

Phoenix schreef:
20 feb 2020 11:48
waterveenmos schreef:
Phoenix schreef:

En vanaf zaterdag gaat 3FM vier dagen lang non-stop Carnavalsmuziek uitzenden, want Carnaval is onderdeel van de Nederlandse cultuur en dus een taak van PO om daar aandacht aan te besteden. Toch?
Carnaval is een feest wat vooral in specifieke regio's plaatsvindt, en krijgt als zodanig aandacht van de publieke regionale omroepen.
Maar beantwoord de vraag nu gewoon eens, in plaats van e.e.a. trachten te ridiculiseren.
Phoenix schreef:
Jeej, nog meer eenheidsworst in de ether....

Phoenix

Bericht door Phoenix »

waterveenmos schreef:
20 feb 2020 11:51
Carnaval is een feest wat vooral in specifieke regio's plaatsvindt, en krijgt als zodanig aandacht van de publieke regionale omroepen.
Maar beantwoord de vraag nu gewoon eens, in plaats van e.e.a. trachten te ridiculiseren.
Welke vraag? Het is in ieder geval geen taak van de PO om aandacht te besteden aan festivals en het goed voor het daglicht brengen van Nederlandse artiesten. En ik ridiculiseer het niet, maar ik wil dan wel ter discussie stellen waar de grens dan ligt. Bijvoorbeeld Gerard Joling is evengoed een Nederlandse artiest, maar die hoor ik niet op 3FM of één van de andere zenders. Dus waar leg je de grens welke cultuur wel op de landelijk zender moet vanuit "jouw" taakstelling en welke niet.
28-01-08 / 22-04-10

WinnaarRadioring2023

Phoenix schreef:
waterveenmos schreef:
Phoenix schreef:

Carnaval is een onderdeel van de Brabants- en Limburgse cultuur. En van enkele individuele dorpen. 3FM hoeft dus geen aandacht te besteden aan carnaval (sowieso niet trouwens, ook nu niet).

Phoenix

Bericht door Phoenix »

WinnaarRadioring2023 schreef:
20 feb 2020 14:47
Phoenix schreef:
waterveenmos schreef:

Carnaval is een onderdeel van de Brabants- en Limburgse cultuur. En van enkele individuele dorpen. 3FM hoeft dus geen aandacht te besteden aan carnaval (sowieso niet trouwens, ook nu niet).
Inderdaad. Dat hoeft 3FM niet te doen. Het is net zo min de taak van 3FM om aandacht te schenken aan nieuwe Nederlandse artiesten en festivals. Het “aandacht schenken aan nieuwe Nederlandse artiesten en festivals” klinkt zelfs bijna commercieel. Waarom is dit per definitie een publieke taak, zoals hier wordt beweerd?
28-01-08 / 22-04-10

WinnaarRadioring2023

Phoenix schreef:
20 feb 2020 16:33
WinnaarRadioring2023 schreef:
20 feb 2020 14:47
Phoenix schreef:

Inderdaad. Dat hoeft 3FM niet te doen. Het is net zo min de taak van 3FM om aandacht te schenken aan nieuwe Nederlandse artiesten en festivals. Het “aandacht schenken aan nieuwe Nederlandse artiesten en festivals” klinkt zelfs bijna commercieel. Waarom is dit per definitie een publieke taak, zoals hier wordt beweerd?
Aan festivals hoeft 3FM van mij ook geen aandacht te besteden. Dat kunnen commerciële partijen prima af.

Volgens mij is de publieke omroep er om het de Nederlander te (be)dienen. De omroep is er voor en door Nederlanders. Dan kan je een 3FM megahit toewijzen aan Bill Americana, een Amerikaanse relevatie die al 12 weken op nummer 1 in de American Top 40 staat. Maar je kan de 3FM megahit ook toewijzen aan Jan de Vries uit Pijnacker die net zijn nieuwe popplaat heeft uitgebracht. In dat geval denk ik dat 3FM toch die plaat van Jan de Vries uit Pijnacker moet verkiezen boven de Amerikaanse hit.

Plaats reactie