Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
RadioLove95

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door RadioLove95 »

density1 schreef:
18 feb 2020 13:15
Mensen als Giel Beelen, Gerard Ekdom maar ook Rob Stenders waren goud voor 3FM. Die terug halen zal onmogelijk gaan maar het is misschien wel een idee om gevestigde namen te betrekken bij de zender en niet alleen te varen op jong talent zoals nu gebeurd. In een voetbalelftal zijn er ook 1 of 2 oudere spelers die de jongeren spelers onder hun vleugels nemen, ik zou me bij 3FM ook zoiets kunnen voorstellen.
Gerucht ging dat Stenders zich al met de muziek bemoeid tegenwoordig dus dat mag nog wel wat meer naar voren komen.
Die komen alleen nooit meer terug vrees ik. Timur was laatst weer ff op 3 te horen in januari. Weet niet of dat 3fm gaat redden?

density1

Bericht door density1 »

Pot schreef:
18 feb 2020 13:54
density1 schreef:
18 feb 2020 12:46
Wat mij betreft mag 3FM die alternatieve muziekzender blijven maar dan met meer aansprekende namen. Echt 'geloofwaardige' DJ's die muziek kunnen 'verkopen' van die jonge gastjes neem je toch niets aan als luisteraar, de jongeren ook niet dat blijkt nu wel
Wat mij betreft mag 3FM juist wel wat minder alternatief, als het wil stijgen. Ik vraag me af of ze er meer luisteraars mee krijgen. Wat mij betreft terugbrengen naar ca twee nummers per uur.
Een beetje aansprekende namen zijn dat in mijn ogen Stenders en Giel. Bart Arens kan mij net zoveel over muziek vertellen als Jorien. Als ze iets willen vertellen moet je de status van Stenders hebben of een steengoed verhaal. In mijn ogen hebben weinig zenders en programma's dat. Bovendien wordt er bij te veel zenders, ook 3FM, de muziek te heilig gemaakt. Ik vraag me af of de gemiddelde luisteraar wel zit te wachten op een verhaal over de muziek. Gewoon draaien, afkondigen en (hooguit) een zinnetje uitspreken, maar niet al die verhalen over wat een dj er van vindt. Er wordt gedaan alsof het hogere wiskunde is.
RadioLove95 schreef:
18 feb 2020 14:33
density1 schreef:
Mensen als Giel Beelen, Gerard Ekdom maar ook Rob Stenders waren goud voor 3FM. Die terug halen zal onmogelijk gaan maar het is misschien wel een idee om gevestigde namen te betrekken bij de zender en niet alleen te varen op jong talent zoals nu gebeurd. In een voetbalelftal zijn er ook 1 of 2 oudere spelers die de jongeren spelers onder hun vleugels nemen, ik zou me bij 3FM ook zoiets kunnen voorstellen.
Gerucht ging dat Stenders zich al met de muziek bemoeid tegenwoordig dus dat mag nog wel wat meer naar voren komen.
Die komen alleen nooit meer terug vrees ik. Timur was laatst weer ff op 3 te horen in januari. Weet niet of dat 3fm gaat redden?
Weer terug zoals het was kan natuurlijk nooit meer, daar zijn de tijden voor veranderd. Die alternatieve koers is eigenlijk de enige koers die ze nog konden varen en nog niet geprobeerd is. Ik denk dat het nog wel alternatiever mag zelfs, in nuances. Maar daarbij moet je ook wel de juiste DJ's hebben die dit omarmen en het ook uitdragen. Kink is er al en hun zijn in dat gat gesprongen, maar eigenlijk is het de taak van 3FM om dit te doen.
RadioLove95 schreef:
18 feb 2020 14:33
density1 schreef:
Nee, die is dan net iets te onbekend om de kar te trekken vind ik.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Pot schreef:
18 feb 2020 13:54
density1 schreef:
18 feb 2020 12:46
Wat mij betreft mag 3FM die alternatieve muziekzender blijven maar dan met meer aansprekende namen. Echt 'geloofwaardige' DJ's die muziek kunnen 'verkopen' van die jonge gastjes neem je toch niets aan als luisteraar, de jongeren ook niet dat blijkt nu wel
Wat mij betreft mag 3FM juist wel wat minder alternatief, als het wil stijgen. Ik vraag me af of ze er meer luisteraars mee krijgen. Wat mij betreft terugbrengen naar ca twee nummers per uur.
Een beetje aansprekende namen zijn dat in mijn ogen Stenders en Giel. Bart Arens kan mij net zoveel over muziek vertellen als Jorien. Als ze iets willen vertellen moet je de status van Stenders hebben of een steengoed verhaal. In mijn ogen hebben weinig zenders en programma's dat. Bovendien wordt er bij te veel zenders, ook 3FM, de muziek te heilig gemaakt. Ik vraag me af of de gemiddelde luisteraar wel zit te wachten op een verhaal over de muziek. Gewoon draaien, afkondigen en (hooguit) een zinnetje uitspreken, maar niet al die verhalen over wat een dj er van vindt. Er wordt gedaan alsof het hogere wiskunde is.
Precies dit. Niets te zeggen hebben, maar wel doen alsof het een heel interessant verhaal is. Nog los van dat gezeur over muziek. 3FM heeft een waanzinnig talent in huis. Weggestopt in het weekeinde. Rob Jansen. Geef die man de middagspits.

Als laatste, pak al die jocks hun smartphone af als ze de studio in gaan. Laat ze hun tijd een aandacht maar besteden aan een goed radioprogramma.

RadioLove95

Bericht door RadioLove95 »

De baas van 3fm stopt wanneer de zender niet boven 2,5 procent staat voor juni. Schijnt ze in een interview gezegd te hebben. Lijkt me nog geen gewonnen race.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

density1 schreef:
18 feb 2020 16:15
Weer terug zoals het was kan natuurlijk nooit meer, daar zijn de tijden voor veranderd. Die alternatieve koers is eigenlijk de enige koers die ze nog konden varen en nog niet geprobeerd is. Ik denk dat het nog wel alternatiever mag zelfs, in nuances. Maar daarbij moet je ook wel de juiste DJ's hebben die dit omarmen en het ook uitdragen. Kink is er al en hun zijn in dat gat gesprongen, maar eigenlijk is het de taak van 3FM om dit te doen.
Waarom zou het de taak van 3FM zijn om alternatieve muziek te draaien?

Pot

Bericht door Pot »

density1 schreef:
Weer terug zoals het was kan natuurlijk nooit meer, daar zijn de tijden voor veranderd.
Nee tuurlijk. De jocks zijn 'te oud' en de meesten passen beter op Radio 2 vandaag de dag. Maar qua basis (muziek/inhoudelijk) met andere jocks zou het toch moeten kunnen? Ze hebben niet voor niets jaren rond 10% gezeten, dat komt niet alleen door de jocks.
Die alternatieve koers is eigenlijk de enige koers die ze nog konden varen en nog niet geprobeerd is. Ik denk dat het nog wel alternatiever mag zelfs, in nuances. Maar daarbij moet je ook wel de juiste DJ's hebben die dit omarmen en het ook uitdragen.
Maar wie wil je er mee aanspreken? Echte liefhebbers van alternatieve muziek luisteren wel Kink. Niet 3FM. En zullen ze wel 3FM luisteren als 3FM een Kink kopie gaat wordt. Ik vraag me af of er veel te winnen valt. Ik denk juist dat er meer te verliezen is. In de laatste 1,5 jaar, sinds de alternatieve koerswijziging sept 2018, zijn er niet meer mensen bijgekomen. Juist mensen weggegaan (ook daarvoor natuurlijk). Dus om nog alternatiever te gaan? Ik zou juist wat beperken. Het werkt niet, helaas.

Als je weet dat je met het muziekbeleid van tot 2014 jarenlang succes hebt gehad en sindsdien bijna alles is misgegaan, lijkt het me logisch dat dat de basis is. Alleen is Radio 2 qua muziek ook een beetje een kopie geworden. Daarom zei ik al: zorg dat Radio 2 een wat oudere groep aanspreekt en 3FM de wat jongere groep aanspreekt. Het zijn toch twee zenders blijven waar overlap in zit.
Kink is er al en hun zijn in dat gat gesprongen, maar eigenlijk is het de taak van 3FM om dit te doen.
Je maakt er weer zelf van dat het 3FM's taak is. Als Kink er al is, waarom zou 3FM er dan een kopie van moeten worden?
Oren open!

Pot

Bericht door Pot »

RadioLove95 schreef:
18 feb 2020 17:19
De baas van 3fm stopt wanneer de zender niet boven 2,5 procent staat voor juni. Schijnt ze in een interview gezegd te hebben. Lijkt me nog geen gewonnen race.
Klopt, Sharid Alles heeft eerst een paar dingen rechtgezet in het begin. Eigenlijk heeft ze nog sindsdien niet veel gedaan (tenminste merkbaar). Misschien is het beter om een ervaren iemand er straks neer te zetten. Ze zal het goed doen bij de groep en heeft een 'positieve' sfeer gebracht, wat ook wel nodig was. Maar is tegelijk niet kritisch genoeg geweest en heeft ook (op Serious Request na) geen harde keuzes durven te maken.
Ik verwacht niet dat ze in juni rond 3% zullen zitten helaas.
Dan toch ff speculeren: opvolger? Ik hoop Rob Stenders. Hij wou toch zendermanager willen worden (bij Veronica twee jaar geleden?), 3FM is echt een mooie uitdaging en passend bij hem, net als Veronica. Alleen dan geen Bonanza meer...

Edit: @RadioLove95 dit artikel werd in mei 2019 geschreven, dus twee jaar betekent 2021 :wink:
Laatst gewijzigd door Pot op 18 feb 2020 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Oren open!

density1

Bericht door density1 »

Pot schreef:
18 feb 2020 17:44
density1 schreef:
Weer terug zoals het was kan natuurlijk nooit meer, daar zijn de tijden voor veranderd.
Nee tuurlijk. De jocks zijn 'te oud' en de meesten passen beter op Radio 2 vandaag de dag. Maar qua basis (muziek/inhoudelijk) met andere jocks zou het toch moeten kunnen? Ze hebben niet voor niets jaren rond 10% gezeten, dat komt niet alleen door de jocks.
Die alternatieve koers is eigenlijk de enige koers die ze nog konden varen en nog niet geprobeerd is. Ik denk dat het nog wel alternatiever mag zelfs, in nuances. Maar daarbij moet je ook wel de juiste DJ's hebben die dit omarmen en het ook uitdragen.
Maar wie wil je er mee aanspreken? Echte liefhebbers van alternatieve muziek luisteren wel Kink. Niet 3FM. En zullen ze wel 3FM luisteren als 3FM een Kink kopie gaat wordt. Ik vraag me af of er veel te winnen valt. Ik denk juist dat er meer te verliezen is. In de laatste 1,5 jaar, sinds de alternatieve koerswijziging sept 2018, zijn er niet meer mensen bijgekomen. Juist mensen weggegaan (ook daarvoor natuurlijk). Dus om nog alternatiever te gaan? Ik zou juist wat beperken. Het werkt niet, helaas.

Als je weet dat je met het muziekbeleid van tot 2014 jarenlang succes hebt gehad en sindsdien bijna alles is misgegaan, lijkt het me logisch dat dat de basis is. Alleen is Radio 2 qua muziek ook een beetje een kopie geworden. Daarom zei ik al: zorg dat Radio 2 een wat oudere groep aanspreekt en 3FM de wat jongere groep aanspreekt. Het zijn toch twee zenders blijven waar overlap in zit.
Kink is er al en hun zijn in dat gat gesprongen, maar eigenlijk is het de taak van 3FM om dit te doen.
Je maakt er weer zelf van dat het 3FM's taak is. Als Kink er al is, waarom zou 3FM er dan een kopie van moeten worden?
Dat het niet werkt is omdat ze nog steeds op 2 gedachten blijven hinken, tot op de dag van vandaag en dat zijn die compensatie platen telkens, om de goegemeente tevreden te houden door ook eens een Shawn Mendez riedeltje te draaien, zo af en toe nog te lonken met Nederrap/hiphop om maar een voorbeeld te geven. Daar jaag je ook weer die groep luisteraars die wel van alternatieve muziek houden weer mee weg. Het is het een of het ander, niet alle twee. Dat is nu wel duidelijk. En een taak voor 3FM is het zeker en Kink is in dat gat gesprongen omdat 3FM het na liet en maar op 2 gedachtes blijft hinken. Zo simpel is het.

Pot

Bericht door Pot »

density1 schreef:
18 feb 2020 17:57
Dat het niet werkt is omdat ze nog steeds op 2 gedachten blijven hinken, tot op de dag van vandaag en dat zijn die compensatie platen telkens, om de goegemeente tevreden te houden door ook eens een Shawn Mendez riedeltje te draaien, zo af en toe nog te lonken met Nederrap/hiphop om maar een voorbeeld te geven. Daar jaag je ook weer die groep luisteraars die wel van alternatieve muziek houden weer mee weg. Het is het een of het ander, niet alle twee. Dat is nu wel duidelijk. En een taak voor 3FM is het zeker en Kink is in dat gat gesprongen omdat 3FM het na liet en maar op 2 gedachtes blijft hinken. Zo simpel is het.
Je hebt ook wel een punt, maar je wil als zender stijgen en met alleen maar onbekend product gaat dat niet lukken. Ze hebben nu nog ca 850.000 luisteraars, ga je volledig alternatief vraag ik me af hoeveel er over blijft.
Bovendien is het geen taak maar een keuze dat ze alternatief draaien.
Oren open!

density1

Bericht door density1 »

Al zou 3FM iets commerciëlere bekendere alternatieve muziek zou gaan draaien, zoiets wat Radio X doet in de UK dan zou het kunnen aan slaan. En minder voor nieuwe, relatief onbekende muziek gaan. Hierin kun je ook het verschil laten horen hoe Kink nu klinkt, want die zetten toch veel meer in op nieuwe muziek afgewisseld met de classics, maar de nadruk ligt daar toch op nieuwe muziek. Hierin zou 3FM zich kunnen onderscheiden, maar dan moet het wel af stappen van compensatieplaten.

DavyGer

Bericht door DavyGer »

Ach het is vrij simpel, wil ik nieuwe muziek horen dan luister ik radio 2. Op 3FM wordt nieuwe muziek aangekondigd die men net ontdekt heeft, terwijl ik het bij wijze van spreken al 2 maanden bij Rob Stenders hoor. Dat is vooral een probleem van 3FM.

Feivel

Bericht door Feivel »

3FM heeft niet de taak om een alternatieve muziekzender te zijn. 3FM heeft de taak een aansprekende jongerenzender te zijn, die maatschappelijke betrokkenheid toont. En welke muziek gedraaid moet worden, staat niet vast. Dat even ter herinnering.

Eigenlijk zou men zichzelf nog eens moeten afvragen: “Wie moet er luisteren?”, en daar de onderwerpen op afstemmen. Ik geloof echt niet dat jongeren alleen maar urban draaien. Ik denk dat 3FM eens goed zou moeten kijken naar bijvoorbeeld BigFM in Duitsland. Dat is een private zender die dagelijks veel jongeren bereikt, mèt maatschappelijke relevantie (bijvoorbeeld door ‘newsvoting’ - luisteraars die aan de telefoon meediscussieren over het nieuws). Die zender heeft deals met de grote festivals die jongeren leuk vinden. Van Tomorrowland tot Rock am Ring. Ze zijn daar dan ook volop aanwezig.

De gemiddelde luisteraar van 3FM is 38 en dat is gewoon veel te oud. Dat heeft ook te maken met slechte targeting. Muziek is belangrijk voor een radiozender, maar aansprekende content en presentatoren óók. En dat laatste lijkt 3FM uit het oog te zijn verloren.

En als de eindconclusie is dat jongeren ‘gewoon’ geen radio meer luisteren, moet de conclusie zijn dat een jongerenzender geen nut heeft. Misschien podcasts wel?

Pot

Bericht door Pot »

WinnaarRadioring2023 schreef:
18 feb 2020 17:03
3FM heeft een waanzinnig talent in huis. Weggestopt in het weekeinde. Rob Jansen. Geef die man de middagspits.
Inderdaad. Erg creatieve jock, een positieve shockjock.
Voor hem zet ik mijn radio aan, als een van de weinigen bij 3FM. Hij is warm, gezellig maar kan ook serieus zijn. Hij heeft eigenlijk alles al wel, met potentie. Op dit moment, naar mijn mening, het grootste talent op de Nederlandse radio. Ik snapte ook niet, zeker na de aankondiging van het stoppen van Evers en het vertrek van Domien, dat hij niet in de ochtend geplaatst werd. Als ze 538 luisteraars wouden hebben, leek hij mij de beste optie.
Het enige nadeel is het erg Brabantse en carnavalsgedoe.
Oren open!

Pot

Bericht door Pot »

DavyGer schreef:
18 feb 2020 18:25
Ach het is vrij simpel, wil ik nieuwe muziek horen dan luister ik radio 2. Op 3FM wordt nieuwe muziek aangekondigd die men net ontdekt heeft, terwijl ik het bij wijze van spreken al 2 maanden bij Rob Stenders hoor. Dat is vooral een probleem van 3FM.
Niet mee eens, wat bij Stenders (en Radio 2) aan nieuwe muziek gedraaid wordt, is vaak al bij 3FM gedraaid. Het komt inderdaad ook genoeg voor dat Stenders iets ondekt heeft en het een week later op 3FM gedraaid wordt. Maar het klopt niet dat Stenders alleen maar muziek draait die hij zelf heeft ondekt.
Maar ik ben er mee eens dat 3FM er qua nieuwe muziek van opkomende artiesten niet altijd even scherpt opzit.
Oren open!

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

DavyGer schreef:
18 feb 2020 18:25
Nieuwe muziek op radio 2? De nieuwe liedjes van ilse, blof, susan etc. Zie ook de topsong. De eigen vijver. Inderdaad alleen bij Stenders hoor je andere nieuwe muziek. Voor de rest heeft men de volledige playlist van 3fm van 10 jaar geleden.

Plaats reactie