Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Theimon

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Theimon »

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik al weet wat de Megahit (en zomaar ook de Radio 2 Topsong) van volgende week gaat worden. Pearl Jam heeft vandaag een nieuwe single uitgebracht.....

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert »

Aanstaande vrijdag 24 januari een speciale uitzending op 3FM over online seksueel grensoverschrijdend gedrag, gepresenteerd door Eva Koreman: https://www.npo3fm.nl/nieuws/3fm/389335 ... end-gedrag
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

cassie127

Bericht door cassie127 »

Theimon schreef:
22 jan 2020 17:50
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik al weet wat de Megahit (en zomaar ook de Radio 2 Topsong) van volgende week gaat worden. Pearl Jam heeft vandaag een nieuwe single uitgebracht.....
Niet dus... Op 3fm is het deze week Eefje de Visser

martheijn

Bericht door martheijn »

3FM heeft er echt een handje van om weer de plank mis te slaan door die 'special uitzending over seksueel grensoverschrijdend gedrag'. Afstand van Kaj nemen was al voldoende. Behandel het gewoon als ieder ander onderwerp. Zoals de ochtendshow ook bedoelt was destijds met Domien, met muziek maar vooral heel veel actualiteiten en daar op inspringen en de luisteraar echt betrekken (ipv wat zijn jou grootste verkeerergernissen en wat zijn de leukste kantoorbriefjes) maar echte thema's over politiek, seksualiteit etc
Hier had uw advertentie kunnen staan

SB92

Bericht door SB92 »

Wel benieuwd naar die uitzending eerlijk gezegd. En vind het stoer van 3FM dat ze het aandurven, na zulk nieuws.

rvbracht

Bericht door rvbracht »

Lekker deugen, daar zijn ze goed in.

Moorkop

Bericht door Moorkop »

Ik vind het goed dat ze hier aandacht aan besteden. Bovendien speelt dit dagelijks en voor veel mensen die het meegemaakt hebben is dit een hel. Jammer dat sommige mensen hier op dit forum dit veroordelen. Goed dat dit maatschappelijk thema belicht wordt. Eva Koreman vind ik ook de juiste presentatrice voor dit programma.

SB92

Bericht door SB92 »

rvbracht schreef:
24 jan 2020 22:13
Oké, wat wil je hier nou mee zeggen dan. Hadden ze het niet moeten doen?

density1

Bericht door density1 »

Ik vind het nogal opvallend te noemen dat ze dit thema uitgerekend bespreken na het ontslag van Kaj. Had dit item ook besproken worden als hij daar nog gezeten had...? Ik denk dat het ik het antwoord al weet... :smile:

SB92

Bericht door SB92 »

density1 schreef:
24 jan 2020 22:36
Ik vind het nogal opvallend te noemen dat ze dit thema uitgerekend bespreken na het ontslag van Kaj. Had dit item ook besproken worden als hij daar nog gezeten had...? Ik denk dat het ik het antwoord al weet... :smile:
Nee, dit was de directe aanleiding. Al doet 3FM regelmatig themaweken of uitzendingen over een maatschappelijk thema. Dus dit had in de toekomst natuurlijk ook kunnen gebeuren. Uit het persbericht op 3FM.nl:
Naar aanleiding van de berichtgeving rondom Kaj van der Ree willen we bij NPO 3FM, net als alle andere betrokken partijen, nogmaals benadrukken dat we erg geschrokken zijn. Als publieke zender vinden we het belangrijk om een actueel thema als online seksueel grensoverschrijdend gedrag te bespreken met onze luisteraars.

Daarom hebben we samen met BNNVARA besloten om op vrijdagavond 24 januari, tijdens het voormalige tijdslot van Kaj van der Ree, een 3FM Special te maken rondom dit thema.

JulesKluivert

rvbracht schreef:
Gelukkig zijn er nog publieke zenders die dit soort onderwerpen oppakken. 538 had dit ook kunnen doen na het 'Maan-incident' met Frank Dane, maar daar doen ze alleen maar aan damage control en doen ze alsof er niks aan de hand is. Zwak en treurig
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

radiodaan

Bericht door radiodaan »

JulesKluivert schreef:
25 jan 2020 16:37
rvbracht schreef:
Gelukkig zijn er nog publieke zenders die dit soort onderwerpen oppakken. 538 had dit ook kunnen doen na het 'Maan-incident' met Frank Dane, maar daar doen ze alleen maar aan damage control en doen ze alsof er niks aan de hand is. Zwak en treurig
Dat 'Maan-incident' is vele malen groter gemaakt dan het was.... Maan en Frank hadden het allang bijgelegd, en toen gingen alle media er nog eens een keer overheen.

JulesKluivert

radiodaan schreef:
25 jan 2020 16:53
JulesKluivert schreef:
25 jan 2020 16:37
rvbracht schreef:
Dat 'Maan-incident' is vele malen groter gemaakt dan het was.... Maan en Frank hadden het allang bijgelegd, en toen gingen alle media er nog eens een keer overheen.
Daar gaat het toch ook niet om? Zoiets gebeurt op de landelijke radio. Daar mag je als media gewoon kritisch op zijn wat daar gebeurt

JulesKluivert

Om toch nog even te kijken naar afgelopen jaar: 3FM haalde in 2019 wisselende marktaandelen tussen de 2,2 en 2,8% (met sinds juni-juli een dalende trend naar de 2.3%). Het lijkt erop dat de bodem daarmee wel bereikt is maar dat 3FM er maar niet in slaagt om weer meer luisteraars aan te trekken: na een stijging begin 2019 van 2.4% naar 2.8% daalde het in april weer naar 2.4%.

Vraag: Wat moet 3FM doen om weer te groeien?

Een paar suggesties:
- Frank & Eva in de ochtend. Dat is een sterk duo en die hebben de potentie om een ochtendshow te maken die reuring veroorzaakt en qua marktaandeel kan groeien. Sander zou dan de avondshow kunnen gaan doen en Sagid gaat 3voor12 presenteren
- De kans dat ze de twee blokken van drie uur weer gaan aanpassen is niet groot, maar mijn voorkeur heeft het wel: 10-12 Jorien, 12-14 Rob en 14-16 Angelique/Wijnand. Daarmee creer je meer dynamiek in je dagprogramma met verschillende programma's (de shows van Jorien en Angelique lijken nu teveel op elkaar)
- Sinds begin dit jaar is de playlist aangepast, met meer alternatieve (pop)recurrents/classics en minder hits. Wat mij betreft een goede zet.
- Podcasts, YouTube: 3FM is (vergeleken met een jaar geleden) meer zichtbaar online, iets wat wel belangrijk is om jongeren jou te laten kennen. Naar mijn mening moeten ze nog meer content maken gericht op nieuwe muziek (iets wat ze in hun Music Starts Here Podcast goed doen). Uiteindelijk gaat dit je niet helpen om marktaandeel te veroveren maar het is wel belangrijk voor je uitstraling als zender/merk

Smid70

Bericht door Smid70 »

JulesKluivert schreef:
26 jan 2020 17:15
Om toch nog even te kijken naar afgelopen jaar: 3FM haalde in 2019 wisselende marktaandelen tussen de 2,2 en 2,8% (met sinds juni-juli een dalende trend naar de 2.3%). Het lijkt erop dat de bodem daarmee wel bereikt is maar dat 3FM er maar niet in slaagt om weer meer luisteraars aan te trekken: na een stijging begin 2019 van 2.4% naar 2.8% daalde het in april weer naar 2.4%.

Vraag: Wat moet 3FM doen om weer te groeien?

Een paar suggesties:
- Frank & Eva in de ochtend. Dat is een sterk duo en die hebben de potentie om een ochtendshow te maken die reuring veroorzaakt en qua marktaandeel kan groeien. Sander zou dan de avondshow kunnen gaan doen en Sagid gaat 3voor12 presenteren
- De kans dat ze de twee blokken van drie uur weer gaan aanpassen is niet groot, maar mijn voorkeur heeft het wel: 10-12 Jorien, 12-14 Rob en 14-16 Angelique/Wijnand. Daarmee creer je meer dynamiek in je dagprogramma met verschillende programma's (de shows van Jorien en Angelique lijken nu teveel op elkaar)
- Sinds begin dit jaar is de playlist aangepast, met meer alternatieve (pop)recurrents/classics en minder hits. Wat mij betreft een goede zet.
- Podcasts, YouTube: 3FM is (vergeleken met een jaar geleden) meer zichtbaar online, iets wat wel belangrijk is om jongeren jou te laten kennen. Naar mijn mening moeten ze nog meer content maken gericht op nieuwe muziek (iets wat ze in hun Music Starts Here Podcast goed doen). Uiteindelijk gaat dit je niet helpen om marktaandeel te veroveren maar het is wel belangrijk voor je uitstraling als zender/merk
Mooie analyse.
Afgezien met het online gebeuren kan ik me er wel in vinden.
Ze zijn al behoorlijk bezig online maar het heeft niets opgeleverd en heeft dus nul effect. En ik waag het te betwijfelen of het belangrijk is voor je uitstraling als zender/merk.
Als radiozender zijn de luistercijfers juist wel van belang anders heb je niets in de ether te zoeken.

Plaats reactie