Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
jessica

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door jessica » 16 jul 2019 15:36

Wat ik raar vind is dat 3FM geen classics meer draait. Platen van voor 2000 draaien ze maar zelden. Terwijl je toch veel liedjes van nu kunt duiden door naar het verleden te kijken. Er is een hele revival van 80's muziek bezig met bandjes van nu. Dan is het handig door af en toe naar het verleden te refereren waar deze bands door beïnvloed zijn.

Dat doet 3FM nagenoeg nooit. Kink trouwens ook niet. Dit zou wat mij betreft toevoeging zijn aan hun publieke status. Hitjes draaien kan op andere zenders ook wel. Geef wat achtergrond info.

density1

Bericht door density1 » 16 jul 2019 17:43

Dacht dat The Smiths o.a. op 3FM wel voorbij kwam zo af en toe. Op KINK komt dit wel vaker voorbij zo nu en dan maar die hebben hun eigen KINK DNA hier ook voor.

jessica

Bericht door jessica » 16 jul 2019 17:51

density1 schreef:
16 jul 2019 17:43
Dacht dat The Smiths o.a. op 3FM wel voorbij kwam zo af en toe. Op KINK komt dit wel vaker voorbij zo nu en dan maar die hebben hun eigen KINK DNA hier ook voor.
Dat is misschien een van de weinige en een uitzondering. Maar de verbanden en invloeden van vroeger naar nu worden nooit gelegd.

castmember

Bericht door castmember » 16 jul 2019 17:55

Heeft kink een playlist die ze publiceren van wat er op Kink FM te horen is dan?

Ergens is het wel slecht als je voor nieuwe muziek naar Kink FM moet luisteren en voor de classics naar Kink DNA. Zo lastig moet het voor de samenstellers toch niet zijn om een fijne balans te vinden tussen het oude en het nieuwe?
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

density1

Bericht door density1 » 16 jul 2019 17:58

Ja kink.nl staat een playlist, ook die van DNA.

density1

Bericht door density1 » 16 jul 2019 18:03

jessica schreef:
16 jul 2019 17:51
density1 schreef:
16 jul 2019 17:43
Dat is misschien een van de weinige en een uitzondering. Maar de verbanden en invloeden van vroeger naar nu worden nooit gelegd.
Ben het daar wel mee eens. Heel veel alternative bandjes van nu hebben helemaal de sound van 80's, neem nu White Lies en War on Drugs dat is helemaal Echo and the Bunnyman of noem een andere 80's band.

Luc van Ostade

Bericht door Luc van Ostade » 16 jul 2019 18:15

Eens met Jules.
Alleen alternatief is echte muziek.

Pot

Bericht door Pot » 16 jul 2019 22:58

Sharid Alles heeft voor meer 'rust' gezorgd binnen 3FM, wat zeker een zetje gegeven. Maar als zij niet duidelijker een kant wil kiezen loop je eigenlijk gewoon weer vast.

Opties:
- Een volledige festivalzender worden (ookal is er ooit een onderzoekje geweest waarin ca 80 zei dat ze 3FM niet door hoeft als festivalzender) en waarschijnlijk minder stijgen omdat er niet héél veel vraag naar is.
- Een jongerenzender: zijn ze nu ookal, maar de gemiddelde luisteraar is vgm hoger dan de doelgroep. Volledig op de jongere doelgroep focussen en de muziek die ze leuk vinden draaien.
- Beide bovenstaande opties laten varen; op de jongste doelgroep focussen binnen NPO (na FunX), maar niet te eeg op focussen. Festivals beperken tot festivals en niet het hele gedoetje er omheen. En daarbij meer een eigen roets creeëren (zoals eerder). Duidelijker de muziekkeuze kiezen en de beste DJ's naar voren schuiven. Rob de ochtend of middagshow te laten doen -> daarmee kan hij zich onderscheiden en Herman doorschuiven naar bijv. 13-16, de grote fusieomroepen zijn onnodig.
- Het zo laten als het nu is, tijd geven en maar hopen dat het wat wordt.
- Of iets anders: post maar (:

Sharid (en natuurlijk het team er omheen) heeft volgens het team van 3FM weer betere sfeer gebracht. Als ze als 'coach' doorgaat en iemand anders, die hardere keuzes durft te maken, zendermanager maken. Dit is niet bedoeld als uithaal naar Sharid Alles, maar 3FM moet nu ook door.
Oortjes open!

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 17 jul 2019 07:47

jessica schreef:
16 jul 2019 15:36
Wat ik raar vind is dat 3FM geen classics meer draait. Platen van voor 2000 draaien ze maar zelden. Terwijl je toch veel liedjes van nu kunt duiden door naar het verleden te kijken. Er is een hele revival van 80's muziek bezig met bandjes van nu. Dan is het handig door af en toe naar het verleden te refereren waar deze bands door beïnvloed zijn.

Dat doet 3FM nagenoeg nooit. Kink trouwens ook niet. Dit zou wat mij betreft toevoeging zijn aan hun publieke status. Hitjes draaien kan op andere zenders ook wel. Geef wat achtergrond info.
Het statement dat 3FM geen classics meer draait gaat volgens mij niet op. 3FM draait genoeg classics, maar inderdaad platen die na 2000 zijn gemaakt. Vind ik ook logischer met een wat jongere doelgroep. En ik hoor ook echt wel nummers uit je 90s of 80s voorbij komen (als het bij een recente plaat past), maar wel veel minder inderdaad.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 17 jul 2019 11:07

Reclameblokken (voor en na het nieuws) van 2 minuten. Da's niet veel :wink:
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Smid70

Bericht door Smid70 » 17 jul 2019 18:40

Luc van Ostade schreef:
15 jul 2019 22:15
Nick en Simon passen niet zo in het format en Ed Sheeran wel, maar dat hoor je wellicht niet.

Als je terechte kritiek hebt, is het prima. Maar hiermee sla je de plank mis vriend. Sorry.
Jij zegt zelf dat 3fm in het verleden Ed Sheeran ook draaide, nou makker dat deden ze met Nick en Simon ook, of mogen jongeren Nick en Simon niet horen?

Voor de rest mag het wat minder aanmatigend.

Smid70

Bericht door Smid70 » 17 jul 2019 18:50

Pot schreef:
16 jul 2019 22:58
Sharid Alles heeft voor meer 'rust' gezorgd binnen 3FM, wat zeker een zetje gegeven. Maar als zij niet duidelijker een kant wil kiezen loop je eigenlijk gewoon weer vast.

Opties:
- Een volledige festivalzender worden (ookal is er ooit een onderzoekje geweest waarin ca 80 zei dat ze 3FM niet door hoeft als festivalzender) en waarschijnlijk minder stijgen omdat er niet héél veel vraag naar is.
- Een jongerenzender: zijn ze nu ookal, maar de gemiddelde luisteraar is vgm hoger dan de doelgroep. Volledig op de jongere doelgroep focussen en de muziek die ze leuk vinden draaien.
- Beide bovenstaande opties laten varen; op de jongste doelgroep focussen binnen NPO (na FunX), maar niet te eeg op focussen. Festivals beperken tot festivals en niet het hele gedoetje er omheen. En daarbij meer een eigen roets creeëren (zoals eerder). Duidelijker de muziekkeuze kiezen en de beste DJ's naar voren schuiven. Rob de ochtend of middagshow te laten doen -> daarmee kan hij zich onderscheiden en Herman doorschuiven naar bijv. 13-16, de grote fusieomroepen zijn onnodig.

Sharid (en natuurlijk het team er omheen) heeft volgens het team van 3FM weer betere sfeer gebracht. Als ze als 'coach' doorgaat en iemand anders, die hardere keuzes durft te maken, zendermanager maken. Dit is niet bedoeld als uithaal naar Sharid Alles, maar 3FM moet nu ook door.
Nou zegt over het onderwerp jongeren het volgende:

Wil 3FM nog een jongerenzender zijn?
‘Dat weet ik niet zo goed. Vroeger was de doelgroep van 3FM 15 tot 25 met een uitloop naar 35. FunX spreekt de onderkant van die doelgroep nog heel erg aan, ik denk dat we ons echt moeten richten op twintigers en dertigers. Als zij zich nog jongeren voelen: prima. Als je vroeger 40 werd, was je echt van middelbare leeftijd. Ik ben getrouwd met iemand die bijna 45 wordt, maar ik heb niet het idee dat hij van middelbare leeftijd is. Hij gaat nog steeds naar hiphopconcerten, dat is helemaal niet gek.’

Ef Em

Bericht door Ef Em » 17 jul 2019 20:03

JulesKluivert schreef:
17 jul 2019 11:07
Reclameblokken (voor en na het nieuws) van 2 minuten. Da's niet veel :wink:
De reclameblokken bij de buren van Radio 2 waren ook maar zo'n 2-3 minuten vandaag. Dat krijg je in vakantietijd als het halve land in een ander land zit. :))

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 17 jul 2019 21:18

Smid70 schreef:
17 jul 2019 18:50
Pot schreef:
16 jul 2019 22:58

Opties:

Nou zegt over het onderwerp jongeren het volgende:

Wil 3FM nog een jongerenzender zijn?
‘Dat weet ik niet zo goed. Vroeger was de doelgroep van 3FM 15 tot 25 met een uitloop naar 35. FunX spreekt de onderkant van die doelgroep nog heel erg aan, ik denk dat we ons echt moeten richten op twintigers en dertigers. Als zij zich nog jongeren voelen: prima. Als je vroeger 40 werd, was je echt van middelbare leeftijd. Ik ben getrouwd met iemand die bijna 45 wordt, maar ik heb niet het idee dat hij van middelbare leeftijd is. Hij gaat nog steeds naar hiphopconcerten, dat is helemaal niet gek.’
Ik zag laatst ook foto van een college tijdens de Summer School van NPO Campus, die werd gegeven door Mark Versteden (producer van Rob Janssen). Op die slide stond: we maken 3FM voor jongeren met een grenzeloze liefde voor popmuziek. We richten ons op de 25-jarige (doelgroep is 15-35 jaar) maar als je je jong voelt ben je voor 3FM nooit te oud.

Ik denk dat de playlist zo ook wel in elkaar steekt. Nieuwe muziek ontdekken, classics niet ouder dan 2000, toegankelijke muziek maar ook zeker een accent op de alternatieve acts.

Pizzakoerier

Bericht door Pizzakoerier » 18 jul 2019 00:07

"De afgelopen jaren draaide 3FM veel hitmuziek en urban. Mijn mening is: als er concurrenten zijn die dat een stuk beter kunnen dan jij, dan moet je je daar niet aan wagen. Op alternatief gebied zijn we de enigen met een etherfrequentie, we moeten in die zin back to the roots."
Laten we dan ook even consequent zijn. Er is een concurrent die alternatief een stuk beter kan dan 3FM (=KINK). De enige met een etherfrequentie? Op FM ja, met belastinggeld.

Ik vind dat 3FM zich, volgens de logica van Sharid Alles, niet moet wagen aan alternatief, dat kun je gerust overlaten aan KINK.

Radio 5 op FM lijkt me een stuk wenselijker.

Plaats reactie