Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Phoenix

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Phoenix » 03 jun 2019 19:07

DJ Jord schreef:
03 jun 2019 09:45
Ik zou niet weten waarom we 3fm van de FM moeten halen , 3fm probeert de luistercijfers te verbeteren en dat gaat met moeite , en überhoud wie luistert er nog Radio 5 , kan je net zo goed Radio 4 van de FM halen en daar Radio 5 op zetten
Volgens mij verbeteren de luistercijfers niet. Deze laat juist een dalende lijn zien. Al vijf jaar op rij. Iedere keer als je denkt dat de absolute ondergrens bereikt is volgt er toch weer een nieuw laagterecord.

Een wissel met Radio 5 is volstrekt logisch, omdat Radio 5 juist al tijden lang een opwaartse lijn laat zijn en waarbij de doelgroep juist traditioneel via FM luistert. De doelgroep van 3FM is juist van de FM aan het weggaan richting online kanalen.

Verder is er geen noodzaak Radio 4 van de FM te halen.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

jessica

Bericht door jessica » 03 jun 2019 19:11

3FM zou eens moeten nagaan hoeveel van hun huidige luisteraars al via digitale ether of online luistert. Als dit 80% is dan is de beslissing snel genomen. Maar ik vermoed dat nog tussen de 50 en 70% van de luisteraars traditioneel luistert via FM.

Pot

Bericht door Pot » 03 jun 2019 19:30

Phoenix schreef:
03 jun 2019 19:07
Maar bij 3FM ook niet...

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 03 jun 2019 19:42

Smid70 schreef:
03 jun 2019 09:03
JulesKluivert schreef:
02 jun 2019 22:32

Phoenix schreef:
02 jun 2019 19:11
En er moet ook weer meer liefde voor muziek komen.
Hieruit kan ik gewoon lezen dat Astrid de Jong het huidige DJ-team niet kent. De DJs die nu op 3FM zitten hebben juist een enorme passie voor hun vak - kijk alleen al naar hoe Eva Koreman, Vera Siemons en Sagid Carter dit weekend verslag deden van Best Kept Secret. Dus daar schort het wat mij betreft niet aan..
Maar, en dat is subjectief, misschien brengen ze dat niet goed over.
Ik bedoel; heel geinig hoor, enthousiast verslag doen van een festival, maar het gaat erom dat je dat de rest van het jaar ook doet als je in de studio zit.
En blijkbaar ervaart Astrid de Jong dit anders dan jij.
Uiteraard, dat kan. Maar dan zou ze dat moeten zeggen. Laat ik het zo zeggen: naar mijn idee zijn er andere zenders waarbij de nadruk veel meer ligt op entertainment dan op muziek - en die focus op muziek is er sinds augustus 2018 nog meer gekomen dan eerst. Dus ik snap het verwijt niet zo.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Phoenix

Bericht door Phoenix » 03 jun 2019 19:43

Pot schreef:
03 jun 2019 19:30
Phoenix schreef:
Maar bij 3FM ook niet...
Geen noodzaak, maar de argumenten om 3FM ten kostte van Radio 5 in de ether te houden worden steeds zwakker.
28-01-08 / 22-04-10

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 03 jun 2019 19:44

Phoenix schreef:
De doelgroep van 3FM is juist van de FM aan het weggaan richting online kanalen.
Kun je dit onderbouwen met een bron of een onderzoek? Daar ben ik wel benieuwd naar.
De Sportmarketing Podcast - dé podcast over alle ontwikkelingen binnen de sportmarketing - http://anchor.fm/yellow-jersey

Phoenix

Bericht door Phoenix » 03 jun 2019 20:01

JulesKluivert schreef:
03 jun 2019 19:44
Phoenix schreef:
De doelgroep van 3FM is juist van de FM aan het weggaan richting online kanalen.
Kun je dit onderbouwen met een bron of een onderzoek? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Deels.
Het weggaan van FM is zichtbaar binnen de maandelijks gepubliceerde luisteronderzoeken.
Of er gerichte onderzoeken en cijfers zijn van de ontwikkelingen in online luistergedrag weet ik niet.
Verder baseer ik deze verandering ook op basis van eigen waarnemingen.
28-01-08 / 22-04-10

Janno

Bericht door Janno » 03 jun 2019 21:20

DJ Jord schreef:
03 jun 2019 09:55
DJ Jord schreef:
03 jun 2019 09:54
waterveenmos schreef:
03 jun 2019 09:51

Er luisteren flink wat mensen naar Radio 5, waar haal je vandaan dat dit niet zo is? Met name in het segment 65+ doen ze het sterk. De gemiddelde luisteraar is 66, en de groep 65+-ers is een groeiende groep in een vergrijzende samenleving.

Radio 4 van FM halen? Wat is dat voor onzalig idee? Dat is de enige publieke zender die zich op klassieke muziek richt.
Sorry , ik richt mij niet zo op de andere zenders bij de npo , maar ja ik vind het toch een beetje raar om 3fm ervanaf te gaan halen , mijn mening
O en , ja als we alleen 65+ naar Radio 5 luistert vind ik dat eigenlijk ook onzin
Want? 65-plussers mogen niet meer naar de radio luisteren en alleen nog kwijlend voor de tv hangen of zo? Het is een grote groep die je gewoon serieus mag nemen hoor.

Ik vind dat de NPO iedere doelgroep moet bedienen, dus zowel ouderen als jongeren. Of de ene doelgroep iets massaler luistert dan de andere doet er niet toe. Houd 3FM voorlopig maar op fm tot eventueel DAB+ de norm wordt. Ik luister er zelden meer naar, maar ik gun het de doelgroep van harte dat wel te doen.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 03 jun 2019 21:36

Phoenix schreef:
03 jun 2019 20:01
JulesKluivert schreef:
Phoenix schreef:
Deels.
Het weggaan van FM is zichtbaar binnen de maandelijks gepubliceerde luisteronderzoeken.
Of er gerichte onderzoeken en cijfers zijn van de ontwikkelingen in online luistergedrag weet ik niet.
Hier is een grafiek van twee jaar geleden waarin je kunt zien hoe mensen radio luisteren: https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://nationaalluisteronderzoek.nl/wp-content/uploads/2017/10/ADO-2017-infographic-3-Radio-Luisterpatronen-v2.pdf&hl=en

Daaruit concludeer ik dat de smartphone en in wat mindere mate de PC toch vrij laag scoren. Alleen kun je hiermee alleen wat zeggen over de gehele populatie en niet over de doelgroep van 3FM.

En eigen waarnemingen: ik ben zelf twintiger en ik ken eigenlijk niemand die radio luistert via zijn smartphone. De meesten doen dat toch via hun autoradio, eigen stereoinstallatie of met de laptop. Dat laatste hoort dan weer bij online. Zou in elk geval mooi zijn als de NLO hier eens wat onderzoek naar zou doen

Don90

Bericht door Don90 » 03 jun 2019 21:37

Phoenix schreef:
JulesKluivert schreef:
Phoenix schreef:
Deels.
Vooral je laatste zinnetje is belangrijk. Naar 538 en Q luisteren miljoenen mensen. Dat is de directe concurrent in de doelgroep. Dus nog genoeg te doen op de FM de komende jaren. Radio5 gaat nog meer geld kosten blijkt uit onderzoek. Oude luisteraars kopen geen nieuwe spullen meer. De ster loopt al terug dus waarom zou je dit financiele risico nemen? Gaan ze dus ook niet doen.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 03 jun 2019 21:50

JulesKluivert schreef:
03 jun 2019 21:36
Phoenix schreef:
JulesKluivert schreef:

Deels.
Hier is een grafiek van twee jaar geleden waarin je kunt zien hoe mensen radio luisteren: https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://nationaalluisteronderzoek.nl/wp-content/uploads/2017/10/ADO-2017-infographic-3-Radio-Luisterpatronen-v2.pdf&hl=en

Daaruit concludeer ik dat de smartphone en in wat mindere mate de PC toch vrij laag scoren. Alleen kun je hiermee alleen wat zeggen over de gehele populatie en niet over de doelgroep van 3FM.

En eigen waarnemingen: ik ben zelf twintiger en ik ken eigenlijk niemand die radio luistert via zijn smartphone. De meesten doen dat toch via hun autoradio, eigen stereoinstallatie of met de laptop. Dat laatste hoort dan weer bij online. Zou in elk geval mooi zijn als de NLO hier eens wat onderzoek naar zou doen
Ik heb hier drie tieners in huis rond lopen. Die (en ook hun vriendenkring en wat ik zie bij neven en nichten in dezelfde leeftijdcategorie) consumeren mediacontent hoofdzakelijk via mobiel of laptop. Visueel zijn met name youtube, insta en netflix in trek. En qua audio streamingdiensten als spotify maar ook hier weer youtube. Ik denk dat dat representatief is voor deze leeftijdscategorie. 3FM luisteren zij NOOIT. 538 en Q Music overigens ook niet, maar zijn wel bekende(re) merken. Ik vraag me serieus af of zij het merk 3FM wel kennen.
28-01-08 / 22-04-10

Don90

Bericht door Don90 » 03 jun 2019 21:54

Phoenix schreef:
03 jun 2019 21:50
JulesKluivert schreef:
03 jun 2019 21:36
Phoenix schreef:

Deels.

Ik heb hier drie tieners in huis rond lopen. Die (en ook hun vriendenkring en wat ik zie bij neven en nichten in dezelfde leeftijdcategorie) consumeren mediacontent hoofdzakelijk via mobiel of laptop. Visueel zijn met name youtube, insta en netflix in trek. En qua audio streamingdiensten als spotify maar ook hier weer youtube. Ik denk dat dat representatief is voor deze leeftijdscategorie. 3FM luisteren zij NOOIT. 538 en Q Music overigens ook niet, maar zijn wel bekende(re) merken. Ik vraag me serieus af of zij het merk 3FM wel kennen.
Dat is heel representatief inderdaad. De werkelijkheid is dat de doelgroep 20-34 is. Dus tieners is niet de doelgroep voor 3fm. Wanneer ze gaan werken en gemixt zijn met ouderen op de werkvloer komt de kennismaking met radio. Dus het is lang zo negatief nog niet.

Durashift

Bericht door Durashift » 04 jun 2019 00:17

pietervandamstra schreef:
03 jun 2019 12:48
deliefhebber schreef:
03 jun 2019 12:12
pietervandamstra schreef:
03 jun 2019 11:26
Wat bullshit verkondigd die Astrid. Ik ken haar niet maar dat terzijde. Je moet het gewoon zo zien: Die luisteraars van Radio 5 zijn over 10 al dood. Dan heeft het geen zin om radio 5 een fm frequentie te geven.
Over bullshit gesproken: over 10 jaar dood? De doelgroep van Radio 5 is 55+. Die luisteraars gaan nog heul lang mee, en zijn veel meer gebaat bij een FM-frequentie dan de doelgroep van 3FM.
(..).
ik hoop dat jij als werk geen managent functie hebt, want dit is natuurlijk klinkklare onzin. (..)
Pardon?
Ik hoop dat jij dat ook niet hebt... want het woord dat je bedoeld correct schrijven lukt al niet. :roll:

Het mooie aan voortplanting van de mens (ja, ook in het dierenrijk natuurlijk maar die luisteren geen radio) is nou juist dat waar leeftijd eindigt, ook nieuw leven instroomt.. en aangezien dat instromen de laatste 10/20 jaar wat minder is.. komt de groep mensen die uitstromen aan de bovenkant van het leeftijdspectrum juist groter wordt en velen nog eens langer leven dan vroeger. :smile:
Dat kost wel wat natuurlijk.. zorgkosten etc.. maar ook langer subsidie voor een radio 5 bijvoorbeeld. :wink:

De groep luisteraars die nu eind dertig zijn en nog op 3FM afstemmen én de doelgroep is, zijn over 10 jaar ook zoveel jaar ouder, vallen buiten de doelgroep en hebben 3FM wellicht verlaten. Hoe zie jij dat dan?

~~~~~~
Afgelopen weekend radio 5 geluisterd, bij mijn moeder, en leuk om de stem van Tineke de Nooij weer eens te horen. Heel herkenbaar van vroeger, uit de Veronica tijd met Wil Luikinga enzo.

Maar ook een stukje 3FM gisteravond, vanaf BKS, waar er een instart was van een optreden van vorig jaar.. terwijl je weet dat er op dat moment een geweldig live optreden aan de gang is. Okay, dat is deze tijd .. maar het geeft mij een andere beleving dan hoe het festival verslag er was tijdens de periode dat Giel nog voor 3FM aan het werk was.
Laatst gewijzigd door Durashift op 04 jun 2019 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.

density1

Bericht door density1 » 04 jun 2019 00:20

Janno schreef:
03 jun 2019 21:20
DJ Jord schreef:
03 jun 2019 09:55
DJ Jord schreef:
03 jun 2019 09:54

Sorry , ik richt mij niet zo op de andere zenders bij de npo , maar ja ik vind het toch een beetje raar om 3fm ervanaf te gaan halen , mijn mening
O en , ja als we alleen 65+ naar Radio 5 luistert vind ik dat eigenlijk ook onzin
Want? 65-plussers mogen niet meer naar de radio luisteren en alleen nog kwijlend voor de tv hangen of zo? Het is een grote groep die je gewoon serieus mag nemen hoor.

Ik vind dat de NPO iedere doelgroep moet bedienen, dus zowel ouderen als jongeren. Of de ene doelgroep iets massaler luistert dan de andere doet er niet toe. Houd 3FM voorlopig maar op fm tot eventueel DAB+ de norm wordt. Ik luister er zelden meer naar, maar ik gun het de doelgroep van harte dat wel te doen.
De NPO moet de jongere doelgroep ook zeker bedienen, maar doe dat dan op een platform wat midden in die doelgroep staat. En dat is niet FM, maar online. Dus als je die doelgroep serieus wil nemen zal er drastisch wat moeten veranderen, en dat zal even hard zijn maar betaald zich in luisteraars wellicht wel terug op den duur.

jessica

Bericht door jessica » 04 jun 2019 00:41

538 en Q bedienen ook jongeren. Moeten die dan ook maar van FM af en alleen online. Kunnen ze wat ze nu doen mooi op DAB+ en online doen.
Of geldt dit voor hen niet?
Hebben ze mooi een FM kanaal over.
Kunnen 538 en Q hun FM station ook gebruiken voor een oudere doelgroep die nog wel FM luistert.

Plaats reactie