Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
JulesKluivert

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door JulesKluivert » 20 sep 2018 09:43

Orange schreef:
20 sep 2018 09:34
JulesKluivert schreef:
20 sep 2018 08:41
jessica schreef:
19 sep 2018 22:25
De totale luistertijd is ook wel belangrijk, maar het aantal luisteraars lijkt nu een beetje ondergesneeuwd te raken met deze meetmethode. Die overigens statistisch wel juist is. Je kan de onnnauwkeurigheid gewoon met statistische formules bewijzen en dan is het marktaandeel juist voor 99%. Dit komt omdat je een steekproef neemt. Dus 100% juist zul je nooit halen dan moet je de hele populatie = alle inwoners van Nederland meten.
Het is gewoon wat vreemd dat 3FM met bijna 1 miljoen luisteraars (op de 12 miljoen in totaal) een marktaandeel van 2,6% heeft.
Want? Neem bijvoorbeeld de Top 2000. Dat event bereikt zo'n 75% van de bevolking. Maar het marktaandeel is natuurlijk bij lange na geen 75%. Als iemand een kwartier naar de Top2000 luistert, telt hij/zij mee in die 75%, maar het zet qua marktaandeel geen zoden aan de dijk. Hetzelfde geldt voor die 1 miljoen mensen die naar 3FM luisteren. Die luisteren geen 24 uur per dag en 7 dagen per week.
Zoals jessica het zegt: het aantal luisteraars lijkt nu een beetje ondergesneeuwd te raken met deze meetmethode. Met zo'n laag percentage, het laagste ooit, lijkt het - en zo wordt het ook geframed - dat er bijna niemand meer naar 3FM luistert.

Ik zeg niet dat het niet klopt, hè - zoals jij het illustreert aan de hand van het Radio 2-voorbeeld. Maar de totale interactie die er met een zender is wordt gewoon niet uitgedrukt in zo'n marktaandeelpercentage.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 20 sep 2018 22:27

Het marktaandeel kan inderdaad afnwmen door afname aantal luisteraars en afname luistertijd. Beide lijken mij geen goede ontwikkelingen voor een station.
Rock 'n roll is better than music!

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 21 sep 2018 21:30

Gerard Ekdom, vandaag in De Volkskrant over 3FM na zijn vertrek:
“Helaas hadden ze geen goede zendermanager die de boel op sleeptouw nam, ze kwamen in een identiteitscrisis terecht. 3FM, dat was pop en rock. Altijd de eerste met nieuwe muziek, daar stonden ze voor. Maar ze gingen fladderen. Er kwam hiphop tussendoor, urban. Ik snap dat best. Pop en rock waren zo dood als een pier, ze moesten schakelen. Het was ook pech, 3FM heeft de tijdgeest niet mee. Jongeren luisteren minder naar de radio.”

jessica

Bericht door jessica » 21 sep 2018 22:08

Ik geloof niet dat pop en rock zo dood waren als een pier. Er zijn altijd golfbewegingen. Maar 3FM had moeten vasthouden aan de koers en de dingen waar ze goed in waren. In een wat mindere periode moet je juist beter zoeken. Het hoeft niet allemaal uit Nederland te komen.

De wereld is je zoekvenster. Ga een keer in Scandinavië kijken naar bands die hier nog niet bekend zijn. Of Australie bijvoorbeeld. Mogelijkheden genoeg. Maar ze werden lui en het ontbrak aan visie. Ze hadden beter moeten zoeken en in Nederland meer zelf moeten stimuleren. Dat er geen zendermanager was en geen visie is duidelijk. Daar plukken ze nu nog steeds de wrange vruchten van.

Is dit interview ook ergens online terug te lezen trouwens?

density1

Bericht door density1 » 21 sep 2018 22:29

Afgelopen zaterdag was Ad Ossendrijver (Arrow Classic Rock) te gast in de Haagse Radioweek, een initiatief van Hofstad Radio en allemaal Haagse zenders waaronder ook Arrow Classic Rock wat daar gehuisvest zat. Hij maakte hele goede opmerkingen over 3 FM vond ik, maar ook over het pop/rock format. Luister vanaf 24:34 min. https://pixeldra.in/u/y0dzhx Maar het hele uur is best interessant.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 22 sep 2018 11:10

jessica schreef:
21 sep 2018 22:08
Misschien via de Volkskrant website? Ik heb het via Blendle gelezen.

Over het genre: je zag dat 3FM in het begin van 2014 meer luisteraars verloor, ongetwijfeld vanwege het vertrek van Coen en Sander en later Gerard Ekdom, maar ik denk ook doordat de jonge doelgroep een andere muzikale oriëntatie had. Dan is de vraag: hou je vast aan je format en probeer je deze te verbeteren (zoals jij zegt) of beweeg je mee met je doelgroep. Dat is een lastige afweging.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 22 sep 2018 11:25

jessica schreef:
Gevonden: https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bd744385/

density1

Bericht door density1 » 22 sep 2018 16:35

JulesKluivert schreef:
22 sep 2018 11:10
jessica schreef:

Over het genre: je zag dat 3FM in het begin van 2014 meer luisteraars verloor, ongetwijfeld vanwege het vertrek van Coen en Sander en later Gerard Ekdom, maar ik denk ook doordat de jonge doelgroep een andere muzikale oriëntatie had. Dan is de vraag: hou je vast aan je format en probeer je deze te verbeteren (zoals jij zegt) of beweeg je mee met je doelgroep. Dat is een lastige afweging.
Als je mee wil bewegen met je doelgroep kom je uit op een landelijke versie van FunX maar dat lijkt me geen wijsheid, dat is er immers al en doen het goed in de relevante gebieden om dit te brengen in het land, de randstad. Landelijk uitrollen vind ik dan geen optie in deze. Maar op twee benen hinken zoals nu nog steeds gebeurd want er is echt nauwelijks wat veranderd, iets minder rap en urban misschien maar het is er nog steeds samen met commerciële hits, oud en nieuw. Ad Ossendrijver gaf als tip aan dat je ergens voor moet kiezen, pop en rock gaat niet. 'Je bent pop of rock', niet alle twee. En daar kan ik inkomen want pop staat af en toe wel erg vaak van rock want Rihanna en Sia vallen ook onder pop, maar te commercieel.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 22 sep 2018 18:26

density1 schreef:
22 sep 2018 16:35
JulesKluivert schreef:
22 sep 2018 11:10
jessica schreef:

Als je mee wil bewegen met je doelgroep kom je uit op een landelijke versie van FunX maar dat lijkt me geen wijsheid, dat is er immers al en doen het goed in de relevante gebieden om dit te brengen in het land, de randstad. Landelijk uitrollen vind ik dan geen optie in deze. Maar op twee benen hinken zoals nu nog steeds gebeurd want er is echt nauwelijks wat veranderd, iets minder rap en urban misschien maar het is er nog steeds samen met commerciële hits, oud en nieuw. Ad Ossendrijver gaf als tip aan dat je ergens voor moet kiezen, pop en rock gaat niet. 'Je bent pop of rock', niet alle twee. En daar kan ik inkomen want pop staat af en toe wel erg vaak van rock want Rihanna en Sia vallen ook onder pop, maar te commercieel.
Daarom is de vraag hoe je als 3FM een muziekmix vindt die het grootste gedeelte van je doelgroep leuk vindt om te luisteren. Als je als publieke zender je op een specifieke leeftijdsgroep moet richten maak je andere keuzes dan wanneer je als nieuwe zender wilt onderscheiden of een alternatief wil bieden naast het bestaande aanbod van zenders.

density1

Bericht door density1 » 22 sep 2018 18:39

Door toch keuzes te maken in de soort muziek die je draait en dat is niet voldoende hoe het nu klinkt qua format. Je moet ergens voor staan en dat in uiting brengen in je marketing en branding. Dus ben eigenlijk niet zo benieuwd naar dat nieuwe Serious Request wat ze gaan ontvouwen maandag, maar meer hoe hun visie nou gaat worden want het een heeft ook met het andere te maken. Eigenlijk hadden ze dat eerst moeten doen en daarna pas de plannen voor Serious Request.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 22 sep 2018 22:21

density1 schreef:
22 sep 2018 18:39
Door toch keuzes te maken in de soort muziek die je draait en dat is niet voldoende hoe het nu klinkt qua format. Je moet ergens voor staan en dat in uiting brengen in je marketing en branding.
Wat dat betreft klopt het ook wel wat Michiel en Domien laatst in de podcast MetMichiel vertelden; dat ze vinden dat het de laatste jaren ontbrak aan één zendermanager die keuzes durfde te maken en echt voor iets te gaan waar ze in geloofden

density1

Bericht door density1 » 22 sep 2018 23:39

Ben daarom ook erg benieuwd naar haar verhaal en waar ze met 3 FM naar toe wil. Hopelijk komt dit spoedig naar buiten.

aapdedino

Bericht door aapdedino » 26 sep 2018 17:14

Vanaf oktober zou er wel het een en ander moeten veranderen, om weer een volledige programmering rond te hebben. Het is veelal omroeppolitiek zoals dat bij de publieke omroep vaak gaat. En bovendien wordt er gesproken over andere tijdsloten.

De meeste plekken in de dagprogrammering lijken wel vast te liggen (inclusief de nieuwe tijdsloten volgens geruchten):
06:00-10:00 - Sander Hoogendoorn (net nieuw)
10:00-13:00 - nog niet bevestigd (waarschijnlijk Jorien Renkema)
13:00-16:00 - nog niet bevestigd (waarschijnlijk Angelique Houtveen)
16:00-18:00 - nog niet bevestigd (waarschijnlijk Mark en Rámon)
18:00-21:00 - Frank van der Lende (net nieuw)
21:00-00:00 - Eva Koreman (net nieuw)

Zo zit ik bijvoorbeeld het volgende te denken: zou BNNVARA niet iemand van een andere omroep moeten halen na het vertrek van Domien en Eva? Het lijkt mij dat Kaj niet de geschikte dj is voor de avondshow in het weekend. Ik dacht zelf aan Herman Hofman. Hij viel deze zomer al namens BNNVARA in voor Mark+Rámon. Dan kan hij vast op de oude plek van Frank van der Lende in het weekend uitzenden en heel vaak invallen indien nodig (voor Sander, Mark+Ramon en Frank).
Of toch Jorien Renkema, omdat zij deze maanden het lunchslot namens BNNVARA presenteert? Ze komt in de nieuwe programmering waarschijnlijk op onder andere de huidige uren van Michiel. Maar voor welke omroep? NTR (haar eerste omroep en de omroep van Michiel), AVROTROS (waarvoor ze Mega Top 50 en andere weekendprogramma's deed en momenteel onder contract staat) of BNNVARA (de omroep waar ze tijdelijk voor invalt)?

Met de nieuwe tijdsloten kan Rob niet meer de lunchshow in het weekend doen, als de tijdsloten in het weekend ook niet blijven zoals ze waren. AIs Herman overstapt naar BNNVARA, kan Rob 16:00-19:00 in het weekend doen. Misschien is het leuk als Rob op vrijdag van 16:00-18:00 het weekend inluidt, in plaats van Mark en Rámon?

Met de aangekondigde transfer van Olivier naar AVROTROS (voor onder andere de Mega Top 50) moet Saskia misschien alleen verder in het weekend. Wellicht gaat ze ruilen met Kevin van Arnhem?

En ik denk aan een mogelijk vertrek van Joram Kaat naar Radio 2. Hij heeft al minimaal 1x ingevallen op zondagavond voor Henk van Steeg. Van Steeg presenteert momenteel op Radio 1, 2 en 5. Dat lijkt me iets te veel van het goede. Zo kan Tannaz doorschuiven vanuit de nacht naar de vrijdagavond.

Ik weet wel dat niet alleen de poppetjes belangrijk zijn, maar ook de muziek. Die lijkt nu alternatiever. Maar dat moet een dj natuurlijk ook liggen, dus de vraag is: zijn alle dj's het met de muziekmix eens of vertrekt er binnenkort nog iemand? Nu jullie.

Bart144

Bericht door Bart144 » 26 sep 2018 21:07

Toevallig opgevangen dat Rob het tijdslot van Frank krijgt. Dus vrijdag, zaterdag en zondag 19-22. Dat kan nog wel eens Ekstra Weekend gekkigheid worden op de vrijdagavond!

Pot

Bericht door Pot » 26 sep 2018 21:12

Bart144 schreef:
26 sep 2018 21:07
Toevallig opgevangen dat Rob het tijdslot van Frank krijgt. Dus vrijdag, zaterdag en zondag 19-22.
Dat van vrijdag kan ik me moeilijk voorstellen omdat hij volgens mij Lucky13 presenteert op hetzelfde moment. Maar daarbuiten vraag ik me af of het een vooruitgang is voor Rob zelf.

Plaats reactie