Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Phoenix

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Phoenix » 12 sep 2018 20:00

Henkjan2016 schreef:
11 sep 2018 21:31
Giel ja, de man die het zinkende schip als eerste verliet.

Zoals vandaag eerder is gemeld en zoals ik onlangs heb geplaatst, draaide 3FM in de bejubelde periode ook hits gecombineerd met enkele classics. De dj’s moeten het verschil gemaakt hebben. Of hebben Dotan, Racoon en Ilse de Lange en Jacqueline Govaert het verschil gemaakt, nee natuurlijk niet.

Giel Beelen behoorde niet bij het selecte groepje topdj’s. Dit is duidelijk geworden toen de topdj’s verdwenen. Tevens is dit zichtbaar geworden bij Veronica. Helaas jammer voor hem, hij had er graag bijgehoord.

De dj’s die verdwenen:
Coen en Sander
Gerard Ekdom
Rob Stenders

Rancune van mijn zijde? Eerder leedvermaak dat de man hard gevallen is. Iets met een spreekwoord met over een paard getild zijn.
Het kan zijn dat je geen fan bent van Giel Beelen, maar het is een uitstekende radiomaker. Dat was hij al voordat hij de ochtend bij 3FM ging doen en dat is hij nog steeds. Er zijn ook mensen die niet houden van de manier van radiomaken van Edwin Evers, maar dat maakt Edwin Evers niet tot slechte radiomaker.

Dat 3FM en daarmee Giel slecht(er) ging scoren ligt met name aan het feit dat NPO Radio 2 ging herpositioneren, maar onvoldoende aan de gevolgen voor 3FM had nagedacht.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

jessica

Bericht door jessica » 12 sep 2018 20:29

Ik zou niet zeggen met name. Volgens mij ging 3FM eerst veranderen. Het moest en zou jonger. Terwijl de gemiddelde leeftijd van de 3FM luisteraar altijd boven de 30 heeft gelegen. 3FM heeft haar eigen noodlot hiermee opgezocht door te extreem te veranderen en dit ook te snel te doen. Alle radiowetten hebben ze hiermee overtreden.

De 3FM luisteraar was de weg kwijt en gelukkig voor de NPO vond het merendeel zich in de nieuwe koers van Radio2. Zo bleef het totale verlies voor de NPO nog beperkt. Ik zou de groei van Radio2 eerder toeschrijven aan het jarenlange wanbeleid van 3FM. Geen koers, geen beleid, geen idee al die tijd.

density1

Bericht door density1 » 12 sep 2018 20:55

JulesKluivert schreef:
12 sep 2018 17:48
Ik vond dit ook wel grappig, hier kun je zien welke artiesten de afgelopen week het meest op 3FM zijn gedraaid. Zegt m.i. ook veel over de huidige playlist. Meer op https://www.3fmfan.nl/page/muziekstats/ ... eartiesten

Afbeelding

Top: Ronde, Nothing But Thieves, Purple Disco Machine, Haevn, Bastille
Flop: Drake, Silk City ft. Dua Lipa, George Ezra, Calvin Harris ft. Sam Smith
Echt een lachertje deze lijst n.a.v. de woorden dat het alternatiever zou worden. Dit is het bewijs dat dit zeker niet het geval is en dat er nog een lange weg te gaan is.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 12 sep 2018 21:05

jessica schreef:
12 sep 2018 20:29
Ik zou niet zeggen met name. Volgens mij ging 3FM eerst veranderen. Het moest en zou jonger. Terwijl de gemiddelde leeftijd van de 3FM luisteraar altijd boven de 30 heeft gelegen. 3FM heeft haar eigen noodlot hiermee opgezocht door te extreem te veranderen en dit ook te snel te doen. Alle radiowetten hebben ze hiermee overtreden.

De 3FM luisteraar was de weg kwijt en gelukkig voor de NPO vond het merendeel zich in de nieuwe koers van Radio2. Zo bleef het totale verlies voor de NPO nog beperkt. Ik zou de groei van Radio2 eerder toeschrijven aan het jarenlange wanbeleid van 3FM. Geen koers, geen beleid, geen idee al die tijd.
De NPO onder aanvoering van Jurre Bosman heeft bepaald dat NPO Radio 2 de brede publiekszender zou worden, en dat 3FM moest verjongen en zich meer op jongeren moest richten. Dus ik zie het in eerste instantie als wanbeleid van de NPO. Feit is wel dat 3FM in de jaren 2010-2015 niet heeft verjongd; geen doorstroming in de programmering en een zender die haar binding verloor met jongere luisteraars.

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 » 12 sep 2018 21:29

Ik heb zeker niet aangegeven dat Giel slecht is, dat is allemaal eigen invulling van jullie zijde. Giel heeft zeker een aandeel gehad in het succesvolle 3FM. Ik gaf enkel aan dat hij niet tot de topdj’s behoorde, waarvoor de luisteraar blijkbaar wel de zender trouw bleef. Giel zelf was daar echter wel van overtuigd en heeft zichzelf daarmee flink overschat.

Feit blijft dat hij de val van 3FM ook heeft meegemaakt, waarbij is gebleken dat Giel niet de Dj is gebleken die de trouwe nog aanwezige aanhang kon vasthouden. Daarna is hij met dezelfde overschatting naar Veronica gegaan, en wordt het langzaam duidelijk dat het ook daar niet gaat lukken.

Technisch zal het interessant zijn, want dat is veelal het argument voor een goede Dj. Maar qua inhoud en humor zijn Giel en ik zeker geen match.

jessica

Bericht door jessica » 13 sep 2018 00:56

3FM heeft naast de binding die het verloor met jonge luisteraars ook nog hun jarenlange trouwe andere luisteraars weggejaagd. Eigenlijk hebben ze dus alles verkeerd gedaan wat ze maar verkeerd konden doen. Die oude luisteraars krijg je nooit meer terug en nieuwe jonge luisteraars zijn ook afgehaakt en er zeker niet bijgekomen.

jdbvdv

Bericht door jdbvdv » 13 sep 2018 08:58

Ik luister mijn hele leven al 3fm, en ik ben op dit moment 23. Ik vindt het nog steeds tof om naar de zender te luisteren, het 1e wat ik ook doe als ik op mijn studie aan kom, zet ik de 3fm stream aan, en ik luister door tot een uur of 8. De enige dj op dit moment waar ik minder graag naar luister is Angelique, ook Michiel vindt ik niets aan (op zijn huidige tijdstip), maar zoals eerder verteld door anderen komt dat door zijn huidige tijd, toen hij Rob verving was hij totaal anders en veel leuker om naar te luisteren. Dat hij weggaat vindt ik dus ook jammer, naar mijn mening had hij 3voor12 moeten doen. Gelukkig kan Jorien zijn plek goed invullen, waar ik ook graag naar luister. Ik hoop dat Rob ook nog een programma door de week krijgt, want dat is toch 1 van mijn favorieten. Herman vindt ik het ook leuk doen, daarom zou ik 1 van deze twee graag ipv Angelique zien.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 13 sep 2018 08:58

Henkjan2016 schreef:
12 sep 2018 21:29
Ik heb zeker niet aangegeven dat Giel slecht is, dat is allemaal eigen invulling van jullie zijde. Giel heeft zeker een aandeel gehad in het succesvolle 3FM. Ik gaf enkel aan dat hij niet tot de topdj’s behoorde, waarvoor de luisteraar blijkbaar wel de zender trouw bleef. Giel zelf was daar echter wel van overtuigd en heeft zichzelf daarmee flink overschat.

Feit blijft dat hij de val van 3FM ook heeft meegemaakt, waarbij is gebleken dat Giel niet de Dj is gebleken die de trouwe nog aanwezige aanhang kon vasthouden. Daarna is hij met dezelfde overschatting naar Veronica gegaan, en wordt het langzaam duidelijk dat het ook daar niet gaat lukken.

Technisch zal het interessant zijn, want dat is veelal het argument voor een goede Dj. Maar qua inhoud en humor zijn Giel en ik zeker geen match.
Nog steeds alleen maar mening en geen feiten. En zelf getrokken conclusies en verbanden die helemaal niet causaal zijn.

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 » 13 sep 2018 10:04

Klopt helemaal, het is een mening.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 13 sep 2018 10:15

jessica schreef:
13 sep 2018 00:56
3FM heeft naast de binding die het verloor met jonge luisteraars ook nog hun jarenlange trouwe andere luisteraars weggejaagd. Eigenlijk hebben ze dus alles verkeerd gedaan wat ze maar verkeerd konden doen. Die oude luisteraars krijg je nooit meer terug en nieuwe jonge luisteraars zijn ook afgehaakt en er zeker niet bijgekomen.
Dat jonge luisteraars afhaken is zo vreemd niet. Ik heb hier een aantal koters die binnen de doelgroep van 3FM vallen of gaan vallen. Maar als je ze vraagt wat 3FM is dan zullen ze je raar aankijken. 538 en Q Music kennen ze dan nog wel van naam, maar 3FM zeker niet.
Het is onrealistisch om ook maar enigszins te verwachten dat je de jongeren doelgroep naar jouw verouderde medium kunt halen. De jongeren doelgroep zit niet meer op het radio medium. Dus als je hen wilt bereiken zul je andere kanalen moeten gebruiken.
28-01-08 / 22-04-10

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 13 sep 2018 10:24

waterveenmos schreef:
12 sep 2018 16:57
Michiel Veenstra heeft een link naar een lijstje met de "100 tofste platen" van zijn 3FM-tijd op twitter geplaatst. Nogal een alternatief lijstje. Een voorbode voor zijn nieuwe functie?
Het is in elk geval een bak classics die ze op 3FM ook zouden mogen draaien van mij

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 13 sep 2018 11:58

Phoenix schreef:
13 sep 2018 10:15
jessica schreef:
13 sep 2018 00:56
Dat jonge luisteraars afhaken is zo vreemd niet. Ik heb hier een aantal koters die binnen de doelgroep van 3FM vallen of gaan vallen. Maar als je ze vraagt wat 3FM is dan zullen ze je raar aankijken. 538 en Q Music kennen ze dan nog wel van naam, maar 3FM zeker niet.
Het is onrealistisch om ook maar enigszins te verwachten dat je de jongeren doelgroep naar jouw verouderde medium kunt halen. De jongeren doelgroep zit niet meer op het radio medium. Dus als je hen wilt bereiken zul je andere kanalen moeten gebruiken.
De onderzoeken die zeggen dat jongeren minderen naar radio luisteren, hebben onderzoek gedaan naar radio op de FM. Uiteraard neemt dat onder jongeren af. Ik zou dan ook afvallen, want ik luister alleen radio via internet, telefoon en DAB+. Dan val je dus buiten de groep die radio luistert.

Jongeren consumeren nog altijd veel muziek, en ik vind het een taak van 3FM om als publieke zender voor jongeren jouw doelgroep naar de zender te halen. Dan moet je dus zorgen dat je je profileert op de media waar jongeren zitten en dus ook zorgen dat je zichtbaar bent op YouTube/Spotify/et cetera.

Smid70

Bericht door Smid70 » 13 sep 2018 12:10

Maar dan ga je ervan uit dat ze vervolgens de radio aan gaan zetten? Want 3FM is een RADIO zender en niet een youtube kanaal.
Vervolgens moet je je de vraag stellen waarom dat moet. Er moet natuurlijk helemaal niets. Als de doelgroep klein is, dan is dat maar zo. Want het hoort niet te gaan over luistercijfers bij de publieke omroep.

Ik, zoals wel meer mensen hier op het forum, ben opgegroeid met radio maar mijn dochter luistert er helemaal niet naar, het heeft ook niet haar interesse. Want waarom zou je naar iets luisteren waar je geen invloed op kunt uitoefenen.
Bij spotify/youtube ed bepaal je zelf wat je hoort en is er niet een of ander individu/commissie die voor jou bepaalt.
En nieuwe tracks hoor je dan omdat je vrienden je er op attenderen.
Laatst gewijzigd door Smid70 op 13 sep 2018 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 13 sep 2018 12:10

Helemaal mee eens!
JulesKluivert schreef:
13 sep 2018 11:58
Jongeren consumeren nog altijd veel muziek, en ik vind het een taak van 3FM om als publieke zender voor jongeren jouw doelgroep naar de zender te halen. Dan moet je dus zorgen dat je je profileert op de media waar jongeren zitten en dus ook zorgen dat je zichtbaar bent op YouTube/Spotify/et cetera.
En die koters van mij zitten dus op die andere media, die jij noemt, en ze kennen het 'merk' 3FM niet, terwijl ze andere jongerenmerken wel kennen. Zie daar het probleem van 3FM.

Als oplossing voor het probleem wordt vaak de playlist aangegrepen. Met een aangepaste playlist gaat die koters van mij 3FM nog steeds niet leren kennen. De zichtbaarheid van 3FM op de nieuwe media is ondermaats.
28-01-08 / 22-04-10

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 13 sep 2018 12:38

Smid70 schreef:
13 sep 2018 12:10
Maar dan ga je ervan uit dat ze vervolgens de radio aan gaan zetten? Want 3FM is een RADIO zender en niet een youtube kanaal.
Ik denk dat ze erover moeten nadenken hoe ze content kunnen maken die zowel voor de radio als voor video interessant zijn. Neem de optredens in de ochtendshow van Giel: die optredens waren leuk om op de radio te horen, en stonden niet veel later ook online op YouTube. Dan kunnen mensen zien: oh kijk, er zijn elke dag vette optredens, ik ga eens naar 3FM luisteren.

Mark en Ramon maken nu een serie op YouTube onder de noemer 'Twee Players' waarin ze games recenseren. Best vermakelijk, maar heeft natuurlijk niks te maken met waar 3FM voor staat. De DJ Bram van SLAM! maakt ook een serie 'Bram in de Buurt' waarin hij random mensen interviewt op straat. Best vermakelijk, maar als je op het eind roept 'oh ja en luister ook eens naar mij op SLAM' dan haal je natuurlijk niemand naar je zender..

Plaats reactie