Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
optimod

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door optimod »

Nou ik baseer me op feiten, en dat heeft niets met mijn persoonlijke smaak te maken in deze. Feit is dat 3 FM het al tijdje niet zo heel goed doet en dat is terug te zien de luistercijfers, en dat kan te maken met de muziek die ze draaien tegenwoordig. Dat zal de hoofdzaak niet alleen zijn, maar kan 1 van de oorzaken zijn dat er nu muziek wordt gedraaid, in dit geval Nederlandstalige hiphop wat niet zo aanslaat op de radio en ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Het heeft een irritatiefactor, denk ik....
u114188

Bericht door u114188 »

Hmmm. Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik kan me niet voorstellen dat dar te maken heeft met een paar Nederlandse hiphop tracks. Ik denk dat er te weinig hiphop gedraaid wordt om invloed te hebben op de cijfers. Maar dat kan ik uiteraard niet bewijzen, is alleen een vermoeden.
Daan!

Bericht door Daan! »

Hebben jullie voorbeelden van nummers waarvan jullie vinden dat die niet gedraaid moeten worden?
optimod

Bericht door optimod »

Voorbeelden (titels) heb ik niet aangezien ik de muziek niet ken. Zou ik het moeten horen.
AMFM

Bericht door AMFM »

Daan Bakker schreef:Hebben jullie voorbeelden van nummers waarvan jullie vinden dat die niet gedraaid moeten worden?
- Broederliefde - Jungle
- Broederliefde, Jonna Fraser - Do Or Die
- SFB, GLOWINTHEDARK - Dansen Op Labanta
optimod

Bericht door optimod »

optimod schreef:Voorbeelden (titels) heb ik niet aangezien ik de muziek niet ken. Zou ik het moeten horen.
Ik kan overigens wel voorbeelden noemen die wel bij 3 FM passen. Extince en Osdorp Posse zijn nummers uit de begin tijd van de 'nederrap/nederhop' en dat draaide Kink zelfs, dus dan is het goed. Daarna ben ik afgehaakt en kon het mij niet meer boeien eerlijk gezegd en kwamen vrachtladingen van die muziek uit waardoor het mij een beetje te veel van het goede werd.
Debaser

Bericht door Debaser »

Over smaak valt niet te twisten. Ik hou ook niet zo van de nederhop die nu zo populair is. Kwalitatief vind ik het ook tegenvallen, maar dat is smaak. De Jeugd van Tegenwoordig, Fresku, Tourist LeMC (die door 3FM genegeerd wordt), Typhoon en The Opposites kan ik prima hebben.

Nu probeer ik het objectiever te trekken. De artiesten hierboven hebben misschien allemaal wel wat meerwaarde, waardoor ze door de algemene muziekliefhebber (zo zie ik mezelf toch) wat meer gewaardeerd worden. Inhoud, muzikale edge, humor... Bij Lil' Kleine en Ronnie Flex hoor ik twee gasten die een geinig muziekje kunnen produeren (overigens geen idee of ze zelf hun beats maken) maar die zichzelf ook veel te serieus nemen, terwijl hun nits niemendalletjes zijn, maar nu wordt het weer smaak...

Rationeel kun je je afvragen of 3FM wel het aangewezen platform is voor dit muziekgenre. Het is opvallend dat een zender die vooral gericht is op rock en aanverwante muziek (niet noodzakelijk met gitaren dus) zich juist ook probeert te onderscheiden met nederhop. Zo'n brede zender is leuk, maar het risico is dat je hiermee een deel van je doelgroep niet aan je kunt binden.

In het licht van de discussie van een paar maanden geleden (te veel witte muziek op 3) is het misschien ergens te begrijpen dat 3FM dat beeld wil veranderen. En natuurlijk wil je als publieke omroep een zo groot mogelijke groep mensen bedienen, maar een beetje coherent format is ook wat waard. Daar komt bij dat de NPO een zender als FunX heeft voor mensen die geïnteresseerd zijn in urban muziek.
Be a debaser!
u114188

Bericht door u114188 »

Voor ons op dit forum is het urbanmuziek. Voor de jonge doelgroep is het gewoon pop.
optimod

Bericht door optimod »

Debaser schreef:Over smaak valt niet te twisten. Ik hou ook niet zo van de nederhop die nu zo populair is. Kwalitatief vind ik het ook tegenvallen, maar dat is smaak. De Jeugd van Tegenwoordig, Fresku, Tourist LeMC (die door 3FM genegeerd wordt), Typhoon en The Opposites kan ik prima hebben.

Nu probeer ik het objectiever te trekken. De artiesten hierboven hebben misschien allemaal wel wat meerwaarde, waardoor ze door de algemene muziekliefhebber (zo zie ik mezelf toch) wat meer gewaardeerd worden. Inhoud, muzikale edge, humor... Bij Lil' Kleine en Ronnie Flex hoor ik twee gasten die een geinig muziekje kunnen produeren (overigens geen idee of ze zelf hun beats maken) maar die zichzelf ook veel te serieus nemen, terwijl hun nits niemendalletjes zijn, maar nu wordt het weer smaak...

Rationeel kun je je afvragen of 3FM wel het aangewezen platform is voor dit muziekgenre. Het is opvallend dat een zender die vooral gericht is op rock en aanverwante muziek (niet noodzakelijk met gitaren dus) zich juist ook probeert te onderscheiden met nederhop. Zo'n brede zender is leuk, maar het risico is dat je hiermee een deel van je doelgroep niet aan je kunt binden.

In het licht van de discussie van een paar maanden geleden (te veel witte muziek op 3) is het misschien ergens te begrijpen dat 3FM dat beeld wil veranderen. En natuurlijk wil je als publieke omroep een zo groot mogelijke groep mensen bedienen, maar een beetje coherent format is ook wat waard. Daar komt bij dat de NPO een zender als FunX heeft voor mensen die geïnteresseerd zijn in urban muziek.
+1 Hier kan ik me behoorlijk in vinden.
Herman van Schippers

Bericht door Herman van Schippers »

RolFM schreef:Voor ons op dit forum is het urbanmuziek. Voor de jonge doelgroep is het gewoon pop.
Inderdaad, het is redelijk mainstream geworden. Of het je smaak is, dat is weer wat anders.
Debaser

Bericht door Debaser »

Herman van Schippers schreef:
RolFM schreef:Voor ons op dit forum is het urbanmuziek. Voor de jonge doelgroep is het gewoon pop.
Inderdaad, het is redelijk mainstream geworden. Of het je smaak is, dat is weer wat anders.
Ik ontken ook nergens dat deze muziek geen pop of geen mainstream is. Dat belet mij namelijk niet om de vraag te stellen of deze muziek écht op 3 hoort. Immers, muziek als die van Editors is ook pop maar die horen we tegenovergesteld niet op 538. Waarom niet? Omdat 538 een keuze maakt en voor een coherent muziekprofiel kiest.

Overigens is hip-hop an sich niet iets waar ik me aan stoor. Zolang het binnen het profiel past. Als het dus gaat om bijvoorbeeld muzikaal 'spannende' hip-hop of raps met maatschappijkritische inhoud (in de VS de afgelopen jaren steeds groter - met reden natuurlijk) dan past dat denk ik prima op 3. Maar de partyrap (met wat moeite kun je het ook een karikatuur van gangstarap noemen) die nu veel wordt gedraaid op 3 heeft weinig te bieden. Het enige dát het te bieden heeft, is dat het populair is bij de jeugd. Maar die zetten 3FM niet aan omdat er een keer per uur zo'n plaatje te horen is.

Dat laatste is overigens ook heel waar, want het is zeker niet zo dat 50 procent van de playlist bestaat uit deze muziek. Aan de andere kant: Misschien valt het daarom wel meer op.
Be a debaser!
optimod

Bericht door optimod »

3 FM wil te breed draaien, muziek wat de DJ's leuk vinden. Dat was altijd wat ze preekte naar buiten toe het ging/gaat van links naar rechts. Maar ik denk dat je toch keuzes moet maken daarin want te breed is ook niet goed en gaat je luisteraars kosten. En de nieuwe Taylor Swift om een voorbeeld te geven van veel van die muziek, wordt ook wel gedraaid door de commerciële. Het liefst zie ik 3 FM als een alternatieve pop/rock tegenhanger van alle commerciële zenders die er zijn. Met goede alternatieve muziek die toch ook alle doelgroepen die belangrijk zijn voor een NPO aanspreken.
RadioRambo

Bericht door RadioRambo »

marbles schreef:
RadioRambo schreef:
petoi schreef:
Wat vind je van Anoel Hendriks dan? Die hoor op KX elke week precies hetzelfde weetje/grapje/ervaring zeggen bij een artiest. Doet hij dat op 3fm ook?
Op KX ken ik 'm niet, maar dat is toch die jongen waarnaast Gaston Starreveld z'n manier van praten ineens natuurlijk lijkt?
Ik denk dat je Olivier Bakker bedoelt, Anoel nog niet gehoord
Deze week weer gehoord, nee het is met zeker Anoul.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

De afgelopen weken heeft de genoemde Anoul ook het programma van Lex Uiting vervangen. Is Lex druk met tv- of andere radio-dingen (Expeditie Robinson / Wie is de Mol?) of heeft hij een lange vakantie? Volgens Anoul was het afgelopen weekend de laatste keer dat hij inviel. Komt Lex terug of komt er een andere vervanger?
Debaser

Bericht door Debaser »

Ruud de Wild verving net even Wijnand die Paul vervangt op 3FM. Geinig.
Be a debaser!
Plaats reactie