Waarom komt er geen hogere noodmast

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

DX'r

Waarom komt er geen hogere noodmast

Bericht door DX'r » 06 aug 2011 17:49

Ik hoor of lees nergens dat Novec nu bezig is met een hogere noodmast om de dekkingsproblemen op FM en voor Digitenne op te lossen.
De mast die er nu staat was er een welke "toevallig" nog ergens werkeloos in een weiland lag maar omdat niemand tevreden is kan dit toch niet duren totdat Smilde herbouwt is.
Ik vind het een kwalijke zaak als Novec nu denkt hiermee mee weg te komen.
Maar misschien moet ik nu even een pilletje slikken :???: :lol:

jren

Re: Waarom komt er geen hogere noodmast

Bericht door jren » 07 aug 2011 13:04

Ik denk dat het is omdat het ontzettend moeilijk is om voor "tijdelijk" even een vreselijk dure mast te laten maken die dan ook nog eens stabiel moet staan. Da's denk ik iets te eenvoudig gedacht. Novec doet volgens mij wat ze kunnen in deze uitzonderlijke situatie. Ik denk ook dat er nog wel een intern onderzoek zal komen om het zenderpark te verbeteren zodat de zenders minder afhankelijk van elkaar worden. Je zou kunnen denken aan kleinere zenders (zie bijv. gsm) maar dat zal ook wel duur zijn.

Het is balanceren tussen veiligheid, financiële middelen en al dan niet aanwezige materialen.

radiofreak6666

Bericht door radiofreak6666 » 07 aug 2011 13:17

Als ze een net zo'n hoge mast als smilde gaan bouwen, terwijl smilde weer heropgebouwd wordt zit je twee hoge masten tegelijkertijd te bouwen. Dat heeft geen nut, en vooraleer die hoge noodmast staat is smilde alweer bijna gerepareerd. Een middelgrote mast (assen) was toevallig beschikbaar en op redelijk termijn op te bouwen. Kleine steunzendertjes zijn verder relatief eenvoudig aan te brengen.

LOS

Bericht door LOS » 07 aug 2011 13:46

+ dat de noodmast in Assen niet goed is. Zo zijn de antennes onbedoeld gericht op de provincie Friesland waar de ontvangst het slechtste zou zijn. Voor het gemak wordt voorbij gegaan aan het feit dat Smilde er voor de provincies Drenthe, Groningen, Flevoland (met name Noord-Oost Polder) en lap van Overijssel bedoeld was. De 90.8MHz heeft momenteel een vermogen van 20 kilowatt. Ben benieuwd hoeveel vermogen de andere zenders hebben momenteel.

Door het ongewenste effect dat de antennes gericht zijn op Friesland kan de 94.2MHz welke een vermogen had van circa 300 watt niet ingeschakeld worden. Waarom niet? Dit omdat de 94.1MHz vanuit Tjerkgaast benut wordt voor Radio NL. Dit levert dan te veel storing op de radio door te weinig afstand van 0.1MHz.

Voorstel:

De 97.1MHz gaat naar 100%NL toe.
De 94.2MHz kan Radio NL beter gebruiken. Het voordeel is dan dat zowel op de 94.1MHz Tjerkgaast Radio NL en de 94.2MHz (mogelijk Assen) minder interferentie hebben.

Radio NL heeft in Assen al een GOED BEREIK met de 89.1MHz vanuit Groningen!! De 97.1MHz is in Friesland superieur GOED te ontvangen!!!!!

De 99.1MHz in Groningen heeft volgens mij nu een VERHOOGD vermogen door de uitval van de 94.2MHz.
LOS van alles

jren

Bericht door jren » 07 aug 2011 13:52

Hoe dan ook ..... Ik ga er vanuit dat geen van de betrokken partijen dit een ideale situatie vinden en dat ze allemaal hun best doen om de "overlast" tot een minimum te beperken. Dat de situatie in de tussentijd niet ideaal is .... tja, dat zijn noodsituaties toch nooit?

LOS

Bericht door LOS » 07 aug 2011 13:54

Je kunt op dit onderwerp helaas weinig informatie vinden. De publieke omroep heeft een website ingezet http://www.publiekeomroep.nl/fm" onclick="window.open(this.href);return false; maar daar staan geen actuele gegevens op. De commerciële omroepen (gezamenlijk) hebben helaas geen website in het leven geroepen.
LOS van alles

Debaser

Bericht door Debaser » 07 aug 2011 14:23

DX'r schreef:Ik hoor of lees nergens dat Novec nu bezig is met een hogere noodmast om de dekkingsproblemen op FM en voor Digitenne op te lossen.
De mast die er nu staat is iets hoger dan honderd meter. Voor een tijdelijke vakwerkmast vind ik dat op zich al vrij hoog. De hoogste vakwerkmasten die nu voor Digitenne in Nederland staan zijn zo'n 150 meter hoog maar die staan er dus wel permanent. Met dat hoogteverschil ga je lang niet alle problemen oplossen maar het betekent wel dat er een nagenoeg permanente mast voor tijdelijk geplaatst moet worden.

Het lijkt me wel zaak dat alles binnenkort geëvalueerd wordt en dat er goed gekeken wordt naar hoe de ontvangst in allerlei streken van het voormalige verzorgingsgebied nu is. Dan kunnen er op basis daarvan goed georganiseerd steunzenders aangezet worden. Hoe dat nu is gebeurd lijkt voor een buitenstaander toch een beetje op een rommeltje. Komt overigens bij dat ik niet snap dat er niet wat 'zwaardere' antennes en rondstralend in die noodmast zijn gehangen. Met wat meer antenneversterking en een beter stralingspatroon moet er toch al een betere dekking bereikt worden?
Be a debaser!

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 07 aug 2011 14:34

Debaser,

Ik denk dat zwaardere antennes niet gaan, omdat dan de constructie van de mast te ligt is.

Je kan niet onbeperkt die mast volhangen met antennes.

Sebas

Bericht door Sebas » 07 aug 2011 14:38

radiofreak6666 schreef:Als ze een net zo'n hoge mast als smilde gaan bouwen, terwijl smilde weer heropgebouwd wordt zit je twee hoge masten tegelijkertijd te bouwen. Dat heeft geen nut, en vooraleer die hoge noodmast staat is smilde alweer bijna gerepareerd. Een middelgrote mast (assen) was toevallig beschikbaar en op redelijk termijn op te bouwen. Kleine steunzendertjes zijn verder relatief eenvoudig aan te brengen.

In Amsterdam hadden ze een tijdelijke mast die een aardige hoogte van 146 meter bereikte. Was dat geen optie? Een mast die een tijdelijke status had en netjes is afgebroken om eventueel later nog eens te gebruiken. De mast was in gebruik in het jaar 2005 als overgang naar een nieuw te bouwen mast op de uitzendtoren naast de DC2.
Haal het beste uit je radio, En sloop hem helemaal ;)

http://www.radiom.nl
http://www.rosadigitaal.nl
http://www.nostalgie.eu

DX'r

Bericht door DX'r » 07 aug 2011 14:57

radiogolfje schreef:Debaser,
Ik denk dat zwaardere antennes niet gaan, omdat dan de constructie van de mast te ligt is.
Je kan niet onbeperkt die mast volhangen met antennes.
Daarom had Novec nu al een andere sterkere en hogere mast moeten regelen die dat wel aan kan.
Dan had men voor fm een paneel antenne systeem rondom kunnen ophangen wat heel hard nodig is om de problemen op te lossen. Hiermee kan je beter diagram maken en meer erp t.o.v. de dipolen.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 07 aug 2011 15:19

Een andere mast is geen optie.
Dit is het hoogste wat voorhanden was, en andere mast maken is een heel traject wat minimaal 3 a 4 maanden kost.

jassy

Bericht door jassy » 07 aug 2011 15:26

Waar is dan die mast gebleven die in Amsterdam-RAI heeft gestaan ??
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 07 aug 2011 15:39

Goede vraag Jassy,

Bij mijn weten hebben ze die later in Amsterdam nabij de Coentunnel opgebouwd, (Gamma.)
Daarna is deze mast die bij de Akzo stond weggehaald en opgeslagen.

Ernie

Bericht door Ernie » 07 aug 2011 15:45

Het zou kunnen dat die mast gewoon niet meer bestaat. Als er toen geen verdere plannen mee waren kan ik me voorstellen dat het goedkoper is om hem te verkopen als oud-ijzer dan hem op te slaan zonder dat er een verder doel voor is.

jassy

Bericht door jassy » 07 aug 2011 15:53

Wacht, zo was het ook:

De mast die bij de RAI stond is naar Hemweg gegaan, en de mast van Hemweg staat nu in Assen.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/

Plaats reactie