Beste dj's.

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Budweiser

Re: Beste dj's.

Bericht door Budweiser »

Ingebruik schreef: Helaas, dat neem ik toch maar niet van je aan :smile: Het is gewoon niet waar, het is namelijk projectie van je eigen mening en muziekgevoel.
En daar sluit ik me nu helemaal bij aan. Ik heb zelf toch zeker een anderhalf jaar bij een radiostation gedraaid waarbij de muziek die er gedraaid moest worden totaal niet mijn smaak was, integendeel zelfs. Maar ik heb het elke uitzending weer naar m'n zin gehad, en niet zo'n klein beetje ook. Het gaat niet om de DJ, het gaat om de luisteraar. Als die blij is, ben ik dat als programmamaker ook.
Bababooey !
Twitter

Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer »

Ingebruik schreef:
Zwarte IJsbeer schreef:Neem van mij aan dat als je elke dag in je programma Bruno Mars, Adele en al die andere voorgkauwde shit MOET draaien dan is de lol er snel af.
Helaas, dat neem ik toch maar niet van je aan :smile: Het is gewoon niet waar, het is namelijk projectie van je eigen mening en muziekgevoel.

Waarom zouden er anders nog steeds dj's te horen zijn? Je gaat toch geen werk doen dat je niet leuk vindt?

En (commerciële) radio heeft allang niet meer tot doel om hits te maken.
Het werk van deejay wordt vaak geromantiseerd. Neem van mij dat vooral de oudere generatie deejays, dus diegenen die de 35 gepasseerd zijn, het vak lang niet zo leuk meer vinden hoor. Ik heb het verschillende zelf horen zeggen. Rick van V is niet voor niets met een eigen internetstationnetje begonnen. Luister daar maar eens naar dan begrijp je wat ik bedoel. Hij draait daar net die muziek die hij NIET op Veronica mag draaien maar er eigenlijk wel goed zou passen. Kijk de nieuwe namen zoals de hele Slam FM crew en het jonge grut op 538 mag je eigenlijk geen deejay noemen. Dat zijn gewoon robots die de luisterende kids gewoon naar de mond praten, als ze al mogen praten. Daar is het ook commercieele radio voor, dat snap ik dan wel weer maar het is wel een feit. Zelf ben ik ook 35 plus en droomde van een loopbaan bij de Hilversumse radio, ik ben blij dat ik destijds niet goed genoeg was. Ik zou me er nu niet op m'n plaats gevoeld hebben. Ik draai nu een mengeling van wat de luisteraars aanvragen en eigen keuzes en dat bevalt prima. Aan een playlist hoef ik me niet te houden, heerlijk is dat.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht

morningdj

Bericht door morningdj »

EA schreef:Helemaal mee eens. Verder is zo'n 'polletje' als wat vind jij de beste DeeJee wat knullig. Is in het verleden van het radioforum al zo vaak gedaan, maar wordt je er nu wijzer van. Ik zie liever hier inhoudelijke topics over radio dan dit soort, sorry dat ik het zeg, kleuter en leuter topics eerlijk gezegd.
Zeker met dat warme weer zijn al die polletjes bij elkaar behoorlijk niezen. Maar terugkomend op de inhoudelijkheid. Hoe "knullig" dit topic voor jou ook is, het is jouw keuze om wel of niet te reageren. Als je je dan zo'n grote jongen voelt: radioforum is voor alle leeftijden...
Weg met alle platgestampte worsten en eenheidspaden!

Budweiser

Bericht door Budweiser »

Ondanks dat er net 'iemand anders' op twitter was die in het algemeen aanraadde niet te reageren, kan ik het toch niet laten.
Kijk de nieuwe namen zoals de hele Slam FM crew en het jonge grut op 538 mag je eigenlijk geen deejay noemen. Dat zijn gewoon robots die de luisterende kids gewoon naar de mond praten, als ze al mogen praten.
Dit is gewoon een uitspraak die uitblinkt in onwetendheid. Vaak zie je bij mensen op een wat hogere leeftijd (naar mijn mening begint dat niet al net na de 35, maar misschien ben je al een heel eind er voorbij) zich teveel focussen op de eigen smaak, en andere smaken ook niet kunnen waarderen, of begrijpen.
ik ben blij dat ik destijds niet goed genoeg was
Ik denk dat je er gewoon geen kijk op had (en hebt)
Ik draai nu een mengeling van wat de luisteraars aanvragen en eigen keuzes en dat bevalt prima. Aan een playlist hoef ik me niet te houden, heerlijk is dat.
Heerlijk voor de DJ zelf ja, minder voor de luisteraar, en dat is nu net het punt waarbij je de plank misslaat. Je zit er niet voor jezelf, maar voor de luisteraar.
Bababooey !
Twitter

rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

[Laat maar gewoon achterwege - Admin5]
Offtopic is het nieuwe ontopic.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Zwarte IJsbeer schreef:Het werk van deejay wordt vaak geromantiseerd.
Zeker, maar zoals ik er naar kijk is dat juist iets dat jij doet :wink:

Verder knik ik graag "ja" mee met Budweiser en Rutger.

kletskous

Bericht door kletskous »

[Een hele post, voor 100% gericht tegen reageerders eerder in dit topic. Laat zoiets in het vervolg maar gewoon achterwege, dan kunnen de mensen die dit topic wél leuk vinden gewoon normaal verder praten - Admin5]

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Dit topic is juist hartstikke leuk, niks mis met geleuter voor de kleuter :))

Radiostations zijn er om luisteraars te bedienen, niet om de d.j.'s een leuk bestaan te geven. Dat betekent professionele muziekkeuze, afgestemd op de smaak van de doelgroep. Voor de duidelijkheid: afgestemd op de doelgroep van de mogelijke adverteerders. Als je niet accepteert dat je werkgever er voor je klanten is, heb je niets in een bedrijf te zoeken. Dat geldt bij de Hema net zo goed als bij Radio 538, om maar wat voorbeelden te noemen.

Dat er daarnaast mensen zijn die voor de hobby radio willen maken, is volgens mij niks mis mee. Zolang ze het op eigen kosten doen, zoals op veel internetstations gedaan wordt, zal niemand er een probleem van maken. Hobby blijft echter wat anders dan werk, amateurisme wat anders dan professionaliteit. Op één of andere manier mis ik in bovenstaande discussie dit onderscheid.

Gelukkig voor ons luisteraars zijn er ook nog mensen die voldoening halen uit professioneel radio maken! -+dance

En helaas zijn er ook mensen die voldoening halen uit gekleuter om het geleuter :sad:
Rock 'n roll is better than music!

djmichelb

Bericht door djmichelb »

Radio makers doen het niet om als een robot te klinken zoals Zwarte Ijsbeer zegt, maar omdat ze het vak radio maken eenmaal leuk vinden. Je gaat toch ook niet als loodgieter werken als je liever achter de kassa zit. Iedere lokale radiomaker droomt er van om landelijk te mogen uitzenden en soms lukt dat en soms lukt dat niet. De dj's van 3fm of 538 e.d. zijn dan wat bekender dan de lokalo's, maar zowel bekende dj's als lokalo's zijn dj's en houden van muziek en daar gaat het om.
Radio dier in hart en nieren

PirateRadio

Bericht door PirateRadio »

Ik vind dat er te veel op de muziek(keuze) gelet word in deze topic. Tuurlijk wil elke jock zijn favoriete plaatjes draaien, ik ook. Maar het vak radiomaken gaat toch om, buiten de playlist, een leuke (informatief, entertainment, etc) show neer te zetten. Ja, bij de ene station mogen de jocks wat meer dan bij de ander. Maar dan is het JUIST de KUNST om er toch nog wat leuks neer te zetten. Je personality eruit te laten komen. En in the end, is de luisteraar waarvoor je het doet. Want zonder luisteraar, kan je wel een show maken, maar heb je er geen reet aan...
Give me some good oldfashion US Personality Radio

HenkLeppers

Bericht door HenkLeppers »

Ook ik ben van de 35plus generatie, en mijn belangrijkste wapenfeit op radiogebied is een heleboel presentatiewerk in de 80s bij Belgische radiostations, die destijds met een fiks vermogen mochten uitzenden (of gedoogd werden). Het was de tijd waarin muziek nog een schaars goed was, en muziekradio nog schaarser (alleen Radio 3 in Nederland, en wat piraten in de grote steden).

Ik had een dagelijks programma, mocht de muziek zelf uitkiezen, en ook de vormgeving zelf bepalen. Volledig je eigen ik erin leggen dus, maar vanuit je professionaliteit houd je uiteraard rekening met de wensen van je luisteraars. Dus draai je ook de nummers die jezelf afschuwelijk vind, en zorg je dat het allemaal binnen de grenzen van niet te veel freakyness blijft.

Ik denk dat de figuren van mijn radiogeneratie absoluut niet zouden kunnen aarden op een hedendaags station. Radio is niet bijzonder meer, iedereen heeft een uitgebreidere playlist aan MP3's op zijn Ipod staan tegenwoordig. De keuze aan radiozenders is daarnaast zo gigantisch, en internet heeft ook veel behoeftes die vroeger door muziekradio werden vervuld vervangen.

Het ambachtelijke van het dj-vak is ook verdwenen: het naadloos schakelen van passende jingles en muziek, het in-sync met een intro vollullen van dat intro, verassende combinaties van muziek aaneenschakelen,het is er niet meer. Tegenwoordig wordt een DJ bekend wanneer hij iets bijzonders doet dat niets met radio te maken heeft (voorbeelden te over van Frank Dane onlangs, of Giel Beelen). Niet dat ik de Jensens en de Beelens niet leuk vind, maar ik vind het meer caberetesk, met profi muziekradio heeft het niets meer te maken.Dus wat mij betreft is het vak dat ik vroeger zo fantastisch vond hedentendage niet meer interessant. En als ik nu weer in mijn 20s was zoals in de 80s zou ik zeker wat anders gaan doen als ik toen deed.

Henk

Daletforum

Bericht door Daletforum »

HenkLeppers schreef:Ook ik ben van de 35plus generatie, en mijn belangrijkste wapenfeit op radiogebied is een heleboel presentatiewerk in de 80s bij Belgische radiostations, die destijds met een fiks vermogen mochten uitzenden (of gedoogd werden). Het was de tijd waarin muziek nog een schaars goed was, en muziekradio nog schaarser (alleen Radio 3 in Nederland, en wat piraten in de grote steden).

Ik had een dagelijks programma, mocht de muziek zelf uitkiezen, en ook de vormgeving zelf bepalen. Volledig je eigen ik erin leggen dus, maar vanuit je professionaliteit houd je uiteraard rekening met de wensen van je luisteraars. Dus draai je ook de nummers die jezelf afschuwelijk vind, en zorg je dat het allemaal binnen de grenzen van niet te veel freakyness blijft.

Ik denk dat de figuren van mijn radiogeneratie absoluut niet zouden kunnen aarden op een hedendaags station. Radio is niet bijzonder meer, iedereen heeft een uitgebreidere playlist aan MP3's op zijn Ipod staan tegenwoordig. De keuze aan radiozenders is daarnaast zo gigantisch, en internet heeft ook veel behoeftes die vroeger door muziekradio werden vervuld vervangen.

Het ambachtelijke van het dj-vak is ook verdwenen: het naadloos schakelen van passende jingles en muziek, het in-sync met een intro vollullen van dat intro, verassende combinaties van muziek aaneenschakelen,het is er niet meer. Tegenwoordig wordt een DJ bekend wanneer hij iets bijzonders doet dat niets met radio te maken heeft (voorbeelden te over van Frank Dane onlangs, of Giel Beelen). Niet dat ik de Jensens en de Beelens niet leuk vind, maar ik vind het meer caberetesk, met profi muziekradio heeft het niets meer te maken.Dus wat mij betreft is het vak dat ik vroeger zo fantastisch vond hedentendage niet meer interessant.
Ik deel je mening en had het niet beter kunnen zeggen.

admin5
Moderator

Bericht door admin5 »

Een paar posts hierboven verwijderd.

Let op: het is je eigen keuze om wel of niet te reageren. Vind je deze topic niet leuk, wat doe je hier dan? Reageer gewoon niet. Kan of wil je niet inhoudelijk reageren, dan reageer je ook niet.
Ben je het niet eens met iemands mening, weerleg dat dan op een normale manier zonder iets op de persoon te gaan spelen met oorlog als gevolg.

Kan je dat niet, of wil je dat niet, dan reageer je ook niet.

Verder zijn de post reports betreffende dit topic uiteraard gezien. Ja, het is een vraag die vaker langs is gekomen. Toch is het kennelijk een leuke vraag omdat er genoeg mensen zijn die wél normaal reageren. Dat is dan ook de reden waarom dit topic gewoon openblijft. Het is levensvatbaar.

Het is verder niet noodzakelijk om op deze post te reageren, doe maar weer gewoon normaal, dan doen we al gek genoeg.
Moderator -- Info: forum@radiofreak.nl / Forumregels: http://www.radioforum.nl/forumregels

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Radio538: Edwin Evers
Q-Music: Geen idee
RadioDecibel: Geen idee
3FM: Gerard Ekdom

Budweiser

Bericht door Budweiser »

Het vak van de DJ is veranderd, net zoals zo'n beetje elk vak veranderd is door de jaren heen. Toen ergens in de jaren 60 de eerste commerciele vliegtuigen door Boeing gebouwd werden, had je een cockpit met een miljoenmiljard metertjes en knopjes, en waren 3 (of soms meer) mensen voorin druk bezig gedurende de gehele vlucht. Metertjes aflezen en op bakens afstemmen om te kijken welke kant je op moet sturen, en dat vervolgens ook zelf doen. Vandaag de dag bestaat een cockpitcrew uit 2 mensen, die beiden een aantal computerschermen voor hun neus hebben, de route (zoals bepaald door de luchtvaartmaatschappij) wordt vooraf ingeprogrammeerd en tijdens de rit automatisch gevlogen. De taak van de piloten is op dat moment voornamelijk monitoring van alles. Maakt dat het vak minder leuk? Misschien voor de piloten die in die jaren 60 hebben leren vliegen, maar niet voor de piloot van nu. Ook hierin is weer het belangrijkste dat het gaat om de passagiers : met de technieken van vandaag de dag komen zij zo snel, veilig en comfortabel mogelijk op hun eindbestemming, en daar doe je het voor. Het is jouw werkgever die vaststelt waar je heen gaat, wanneer je dat doet, en hoe je dat doet. Het is aan jou om uit te voeren, wat de passagier van jou verwacht. Wil je het toch zelf volledig in de hand houden waar je heen gaat en wanneer? Dan koop je zelf een sportvliegtuigje, en ga je daar mee fijn je ding doen.

Dat kun je 1 op 1 afspiegelen op de radiomaker : werk je voor een omroep, dan heb je datgeen neer te zetten wat de omroep van jou verwacht, op de manier waarop de omroep dat wil. Wil je zelf volledige vrijheid : dan begin je je eigen stationnetje, en wie weet krijg je nog wel 2 mensen zover dat ze naar je gaan luisteren.

Ik heb ook radio gemaakt in een tijd dat de studio van de omroep bestond uit een mengtafel, 2 cd spelers, 2 sonifex cartplayers en een mic. Ja, dat vond ik leuk. Nu maak ik radio in een studio waar ik een live assist voor m'n neus heb staan, en als er doorgestart moet worden, kan die live assist dat prima zelf. Vind ik dat minder leuk? nee, totaal niet zelfs. Zolang ik aan het einde van de uitzending een kwaliteit neer heb weten te zetten die ik voor ogen had, heb ik een goed gevoel over die uitzending.

Focus je op het allerbelangrijkste, en da's zeer zeker niet je eigen voldoening. Wanneer je dat wel doet, dan is juist dat hetgeen wat niets met profi muziekradio te maken heeft. Dat je het vak zoals het nu beoefend wordt niet meer zo interessant vindt als het vroeger was, dat is je goed recht om dat te vinden (en kan ik zelfs begrijpen), maar dat is puur persoonlijk, en ook niets meer dan dat.
Bababooey !
Twitter

Plaats reactie