Moet Spijkers met Koppen weg bij radio 2?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Phoenix

Re: Moet Spijkers met Koppen weg bij radio 2?

Bericht door Phoenix »

Spijkers met Koppen is een vreemde eend in de bijt in de programmering. Of dit nu op Radio 2 of Radio 1 wordt uitgezonden. Dit soort programma’s moeten wel gekoesterd worden. Aangezien het geen nieuwsprogramma is is een verplaatsing naar Radio 1 onlogisch. Intussen is de PO wel langzaamaan (en slinks) het zenderprofiel van Radio 2 aan het aanpassen, waardoor het steeds lastiger wordt te motiveren waarom het programma op Radio 2 thuis hoort.

Persoonlijk vind ik het de charme van de publieke radio dat dit soort afwijkende programma’s nog te horen zijn. Tegelijkertijd hoeven we niet terug naar hoe Radio 2 en Radio 3 klonken tot de vroege jaren ‘90, maar dit soort uitzonderingen mogen er zijn en blijven wat mij betreft.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Pot

Bericht door Pot »

Phoenix schreef: 19 mar 2023 09:01 Spijkers met Koppen is een vreemde eend in de bijt in de programmering. Of dit nu op Radio 2 of Radio 1 wordt uitgezonden. Dit soort programma’s moeten wel gekoesterd worden. Aangezien het geen nieuwsprogramma is is een verplaatsing naar Radio 1 onlogisch.
Het past naar mijn mening beter bij Radio 1. Er komt namelijk weldegelijk nieuws voor in het programma. Daarnaast is Radio 1 wel een nieuws/actualiteiten- en sportzender, maar zijn er genoeg andere programma's die daar ook uit de toon vallen: Kunststof, Een Uur Cultuur, de Taalstraat, OVT, Perstribune en Vroege Vogels. De laatste vijf worden ook gewoon overdag uitgezonden. Ze hebben allemaal één overeenkomst: er is veel gesproken woord. Alleen daarom zou het al veel beter bij Radio 1 passen.
Oren open!
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Smid70 schreef: 19 mar 2023 00:12 Omdat er een hoop gekletst wordt is het een echt publiek programma?
Nee.
Pot schreef: 19 mar 2023 10:07 Het past naar mijn mening beter bij Radio 1. Er komt namelijk weldegelijk nieuws voor in het programma. Daarnaast is Radio 1 wel een nieuws/actualiteiten- en sportzender, maar zijn er genoeg andere programma's die daar ook uit de toon vallen: Kunststof, Een Uur Cultuur, de Taalstraat, OVT, Perstribune en Vroege Vogels. De laatste vijf worden ook gewoon overdag uitgezonden. Ze hebben allemaal één overeenkomst: er is veel gesproken woord. Alleen daarom zou het al veel beter bij Radio 1 passen.
Je zou die andere programma's zonder nieuws, achtergronden en/of sport ook op andere zenders kunnen uitzenden, waardoor Radio 1 wel een echter nieuws/actualiteiten- en sportzender wordt.
Rock 'n roll is better than music!
Bartes

Bericht door Bartes »

Smid70 schreef: 19 mar 2023 00:12 Omdat er een hoop gekletst wordt is het een echt publiek programma? Wat een nonsens, het publiek luistert ook graag naar muziek dus dat is net zo publiek. Oh nee als je populaire muziek draait ben je commercieel.
Nee, omdat het een programma is dat bijdraagt aan cultuur zonder dat het commercieel interessant is. Op pakweg Qmusic zou er nooit ruimte zijn voor een programma als Spijkers Met Koppen.
progmog

Bericht door progmog »

Kopspijkers moet gewoon doorgaan als Podcast. Dat hoeft niet live. Er zijn meer programma's bij de PO die best verder kunnen als podcast.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

progmog schreef: 19 mar 2023 11:06 Kopspijkers moet gewoon doorgaan als Podcast. Dat hoeft niet live. Er zijn meer programma's bij de PO die best verder kunnen als podcast.
Dan houd je enkel radio 2 nog in de lucht als Top 2000-radio :-)
progmog

Bericht door progmog »

Henkjan2016 schreef: 19 mar 2023 11:30
progmog schreef: 19 mar 2023 11:06 Kopspijkers moet gewoon doorgaan als Podcast. Dat hoeft niet live. Er zijn meer programma's bij de PO die best verder kunnen als podcast.
Is dat nu al niet grotendeels?
Henkjan2016

progmog schreef: 19 mar 2023 11:35
Henkjan2016 schreef: 19 mar 2023 11:30
Is dat nu al niet grotendeels?
Buiten de verafschuwde thema-uitzendingen om, inderdaad.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

progmog schreef: 19 mar 2023 11:06 Kopspijkers moet gewoon doorgaan als Podcast.
Dat is net zoals zeggen dat Radio 2 gewoon moet doorgaan als Spotify playlist.
Oortjes schreef: 19 mar 2023 11:01 Je zou die andere programma's zonder nieuws, achtergronden en/of sport ook op andere zenders kunnen uitzenden, waardoor Radio 1 wel een echter nieuws/actualiteiten- en sportzender wordt.
Radio 1 zou om te beginnen kunnen stoppen met het draaien van muziek. Daar hebben we Radio 2, 3FM en Radio 5 al voor. Persoonlijk vind ik dat ergerlijker dan Spijkers met Koppen op Radio 2.
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
progmog

Bericht door progmog »

Phoenix schreef: 19 mar 2023 13:19
progmog schreef: 19 mar 2023 11:06 Kopspijkers moet gewoon doorgaan als Podcast.
Irrelevant. Spijkers met koppen is geen muziek. Podcast is ook geen muziek.
Henkjan2016

progmog schreef: 19 mar 2023 14:56
Kleine correctie, 5 optredens van de weekartiest, spijkerlied en soms een lied bij cabaretblokje.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Spijkers met koppen heeft veel in zich van mooie live radio. Ik zie niet in waarom dit beter als podcast verder zou kunnen.
Rock 'n roll is better than music!
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ik zie niet in waarom het dan gewoon moet doorgaan als podcast.
Televisieprogramma’s worden toch ook niet van televisie naar YouTube verplaatst, omdat het visueel is?
Het kan naast elkaar bestaan.
Disclaimer:
progmog

Bericht door progmog »

Phoenix schreef: 19 mar 2023 15:35

Televisieprogramma’s worden toch ook niet van televisie naar YouTube verplaatst, omdat het visueel is?
Nee.

Radio 2 is een muziekzender en daar past Spijkers met Koppen gewoon niet meer bij. Soortgelijke situatie had je ook met "Dik voor mekaarshow" op 3FM. Ging ook niet meer. En ja, "gewoon" inderdaad want er zijn soortgelijke programma's die kiezen podcast als platform zodat zij een een beter aangesloten publiek hebben.

Youtube en TV is ook irrelevant want het gaat hier om het programma Spijkers met Koppen of die zou moeten blijven op Radio 2.
NieuweGebruiker

Bericht door NieuweGebruiker »

progmog schreef: 19 mar 2023 15:53
Phoenix schreef: 19 mar 2023 15:35

Nee.

Radio 2 is een muziekzender en daar past Spijkers met Koppen gewoon niet meer bij. Soortgelijke situatie had je ook met "Dik voor mekaarshow" op 3FM. Ging ook niet meer. En ja, "gewoon" inderdaad want er zijn soortgelijke programma's die kiezen podcast als platform zodat zij een een beter aangesloten publiek hebben.

Youtube en TV is ook irrelevant want het gaat hier om het programma Spijkers met Koppen of die zou moeten blijven op Radio 2.
Ik denk eerlijk gezegd dat 3FM er best wel van kunnen profiteren in de luistercijfers als ze weer een "Dikvoormekaarshow/Steen en Been/Ronflonflon" programma zouden uitzenden die spraakmakend weet te zijn en daarmee een heleboel mensen weet aan te trekken die normaal niet naar 3FM of radio zouden luisteren, maar dat is weer een andere discussie.

Als iemand die jarenlang met veel plezier iedere week trouw naar Spijkers luisterde op zaterdagmiddag (rond het vertrek van Felix Meurders ben ik gestopt, ook omdat mijn planning in het weekend er vanaf dat punt anders begon uit te zien) vrees ik dat het voortbestaan van SmK juist nóg onzekerder zou worden mocht het naar Radio 1 verhuizen. Op Radio 2 is het al lange tijd een ijkpunt in de programmering met een zeer trouwe schare luisteraars (dit jaar nog genomineerd voor de Radioring), en blijft het programma ondanks alle verschuivingen die er de afgelopen decennia geweest zijn een vaste waarde in the programmering, ook omdat ik niet denk dat andere omroepen snel met een pitch van een soortgelijk programma op dat slot zouden komen.

Op Radio 1 daarentegen worden ieder jaar de tijdsloten weer verdeeld en budgetten verschoven, waardoor er ieder jaar wel weer wat zeer geliefde programma's moeten sneuvelen in verband met omroeppolitiek of bezuinigingen. Het ene jaar zijn er opeens 3 nieuwe programma's op locatie, en een jaar later zijn er tenminste 2 daarvan weer vervangen of verplaatst naar de studio in Hilversum, en ik weet niet of het BNNVARA zou lukken om Spijkers ieder jaar weer met dezelfde opzet voor te laten bestaan (zie bijvoorbeeld hoe lang BNNVARA nog gestreden heeft om haar "half uurtje sport" in de dagprogrammering te behouden), zeker wanneer een andere omroep (met een groeiend aantal leden) met een pitch komt voor een soortgelijk programma maar dan zonder een relatief duur team van redacteuren, comedians en tekstschrijvers.
Plaats reactie