Interviews van Patrick Kicken met collega's uit het vak

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Herman ven Schippers

Re: Interviews van Patrick Kicken met collega's uit het vak

Bericht door Herman ven Schippers »

Phoenix schreef: 03 okt 2020 12:12
Herman ven Schippers schreef: 03 okt 2020 10:55
Phoenix schreef: 03 okt 2020 09:06

Radio 2 stelt de luisteraar wel degelijk centraal of betrekt de luisteraar erbij. De Platenbonanza, de A-Lijst en Bureau De Wilt zijn de meest duidelijke voorbeelden die me zo te binnen schieten. Ik vind ook dat de ochtendshow van Roodbeen afwijkt van de trend van veel andere programma's met steeds meer sidekicks zodat je enkel maar met elkaar hoeft te lullen. Nee, dat de jocks op Radio 2 enkel radio voor zichzelf maken is pertinent niet waar. Misschien een enkele uitzondering daar gelaten.
Eens! Ik moest wel echt wennen aan de nieuwe ochtendshow, omdat het totaal iets anders is dan wat Ekdom deed. Tegenwoordig ben ik wel om, dit programma zit goed in elkaar, de verhoudingen kloppen, de interviews zijn goed voorbereid, luistert lekker weg. Achteraf durf ik zeggen; Ekdom probeert een ochtendshow na te doen, JW&Jeroen máken een ochtendshow.
Van Ekdom in de ochtend op Radio 2 ben ik nooit fan geweest. Ik vond het een totale mismatch met het publieke Radio 2. Toen ik dat destijds hier aangaf was dat als vloeken in de kerk. Bij Radio 10 vind ik Ekdom beter passen. Zijn programma past beter bij het feelgood profiel van 10.

Maar volgens mij was dat niet de discussie hier. Er werd gesteld dat jocks op Radio 2 radio voor zichzelf maken en daardoor veel luisteraars trekken. Zo'n stelling is te ridicuul voor woorden. De luisteraar wordt er bij Radio 2 heel erg bij betrokken. Ik noemde een aantal programma's als voorbeeld maar denk ook aan de collectebonanza en de Top 2000.
En vergeet de V15 niet, uiteindelijk samengesteld door het volk.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Herman ven Schippers schreef: 03 okt 2020 15:02
Phoenix schreef: 03 okt 2020 12:12
Herman ven Schippers schreef: 03 okt 2020 10:55

Eens! Ik moest wel echt wennen aan de nieuwe ochtendshow, omdat het totaal iets anders is dan wat Ekdom deed. Tegenwoordig ben ik wel om, dit programma zit goed in elkaar, de verhoudingen kloppen, de interviews zijn goed voorbereid, luistert lekker weg. Achteraf durf ik zeggen; Ekdom probeert een ochtendshow na te doen, JW&Jeroen máken een ochtendshow.
Van Ekdom in de ochtend op Radio 2 ben ik nooit fan geweest. Ik vond het een totale mismatch met het publieke Radio 2. Toen ik dat destijds hier aangaf was dat als vloeken in de kerk. Bij Radio 10 vind ik Ekdom beter passen. Zijn programma past beter bij het feelgood profiel van 10.

Maar volgens mij was dat niet de discussie hier. Er werd gesteld dat jocks op Radio 2 radio voor zichzelf maken en daardoor veel luisteraars trekken. Zo'n stelling is te ridicuul voor woorden. De luisteraar wordt er bij Radio 2 heel erg bij betrokken. Ik noemde een aantal programma's als voorbeeld maar denk ook aan de collectebonanza en de Top 2000.
En vergeet de V15 niet, uiteindelijk samengesteld door het volk.
Juist de V15 zie ik wel als een hobbyprojectje van de betrokken jocks :-)
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

WinnaarRadioring2023 schreef: 02 okt 2020 21:22
Lotte van der Neven schreef: 02 okt 2020 13:58
En dit is nou wat er mis is met veel radio-dj's. Precies dit.

Een goede DJ zit er vanuit passie voor het zo mooi mogelijk programma maken voor de luisteraar. Natuurlijk moet hij/zij het geweldig vinden om te doen (in die zin doet hij/zij het voor zichzelf), maar er zijn teveel dj's op de radio die uitsluitend voor zichzelf daar zitten en dan van die "ik-radio" maken. Helemaal vol van zichzelf en alleen bezig met "wat vind ik leuk"? De industrie gaat er aan kapot.
Dan heb je nooit goed naar Radio 2 geluisterd. Daar bepaald de dj wat er gebeurd en knallen de luistercijfers door het dak. Bij Talpa pretenderen ze te doen wat de luisteraar wil horen. Dat is ook terug te zien aan de luistercijfers.
Radio 2 stelt de luisteraar wel degelijk centraal of betrekt de luisteraar erbij. De Platenbonanza, de A-Lijst en Bureau De Wilt zijn de meest duidelijke voorbeelden die me zo te binnen schieten. Ik vind ook dat de ochtendshow van Roodbeen afwijkt van de trend van veel andere programma's met steeds meer sidekicks zodat je enkel maar met elkaar hoeft te lullen. Nee, dat de jocks op Radio 2 enkel radio voor zichzelf maken is pertinent niet waar. Misschien een enkele uitzondering daar gelaten.
Rob Stenders betrekt inderdaad zijn luisteraars bij zijn programma. Maar geloof me, die krijgt iedere uitzending honderden aanvragen en daar zoekt Rob zo'n 25 leuke platen uit. Let wel, platen die Rob Stenders leuk vind.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Bij Stenders weet je gewoon dat hij altijd het steeds sausje er overheen doet gooien.

Stenders heeft er verstandig aan gedaan niet naar Talpa te gaan. John de Mol doet namelijk iedere DJ met vrije keuze bellen als de eigen keuze niet doet bevallen.

Zo hebben Evers, Ekdom en Giel regelmatig zo'n belletjetje gekregen om zich te verantwoorden.

Een Stenders had de discussie aan gegaan en zo ruzie gekregen met de mol
Phoenix

Bericht door Phoenix »

WinnaarRadioring2023 schreef: 04 okt 2020 14:50
WinnaarRadioring2023 schreef: 02 okt 2020 21:22

Dan heb je nooit goed naar Radio 2 geluisterd. Daar bepaald de dj wat er gebeurd en knallen de luistercijfers door het dak. Bij Talpa pretenderen ze te doen wat de luisteraar wil horen. Dat is ook terug te zien aan de luistercijfers.
Rob Stenders betrekt inderdaad zijn luisteraars bij zijn programma. Maar geloof me, die krijgt iedere uitzending honderden aanvragen en daar zoekt Rob zo'n 25 leuke platen uit. Let wel, platen die Rob Stenders leuk vind.
Stenders heeft een aparte status, maar ik vind nog steeds niet dat de jocks en presentatoren van Radio 2 enkel radio voor zichzelf maken.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Phoenix schreef: 04 okt 2020 17:18
WinnaarRadioring2023 schreef: 04 okt 2020 14:50

Stenders heeft een aparte status, maar ik vind nog steeds niet dat de jocks en presentatoren van Radio 2 enkel radio voor zichzelf maken.
Het is niet zo zwart-wit dat een radiomaker er enkel en alleen voor zichzelf zit, maar de luisteraar komt, als het goed is, wel op de 2e plaats.

Vergelijk het met een gepassioneerde meubelmaker. Die maakt mooie houten kasten, vind het fantastisch om aan dat product te werken. Maar uiteindelijk hoopt hij de kast te verkopen aan iemand die het mooi vind.

Zo werkt het voor een radiomaker ook. Om Rob Stenders weer als voorbeeld te nemen. Die man maakt radio omdat hij het fantastisch vind om radio te maken, om jouw net dat ene liedje te laten horen. Dat hoor je uit de speakers knallen en wordt, gezien de luistercijfers van zijn programma, ook enorm gewaardeerd door de luisteraars. Rob Stenders is voor mij het positieve voorbeeld van een radiomaker die er voor zichzelf zit.

Links en rechts zitten er ook een aantal die er voor ..... (hun eigen naam) zitten. Radio maken ter meerdere ere en glorie voor zichzelf. En als ze morgen (iets voor) een televisieprogramma kunnen doen, dan kan dat er ook nog wel even bij. Dat zijn voor mij de negatieve voorbeelden en dat is, mijns inziens, ook waar Patrick Kicken het over heeft.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Het recente gesprek van Patrick Kicken me Bart van Gogh is een absolute aanrader. Het is een erg onderhoudend gesprek. Leuk om naar te kijken/luisteren.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Wat een erg leuk gesprek met Francis Dix staat er nu online. Met erg leuke anekdotes over het Veronica van midden jaren '80 tot begin jaren '90, Alfred Lagarde, Rob Stenders, Power FM, Tom Mulder, 8FM Brabant, Jan Tiebosch en Mental Theo. Een absolute aanrader.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 08 mei 2021 07:37 Wat een erg leuk gesprek met Francis Dix staat er nu online. Met erg leuke anekdotes over het Veronica van midden jaren '80 tot begin jaren '90, Alfred Lagarde, Rob Stenders, Power FM, Tom Mulder, 8FM Brabant, Jan Tiebosch en Mental Theo. Een absolute aanrader.
Leuk. Wat doet Francis tegenwoordig?
Rock 'n roll is better than music!
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Zij is nieuwslezer bij "het radionieuws", dat met name nieuws levert voor lokale- en internet stations (misschien ook regionaal, maar dat weet ik niet zeker)
progmog

Bericht door progmog »

Oortjes schreef: 08 mei 2021 11:45
Phoenix schreef: 08 mei 2021 07:37 Wat een erg leuk gesprek met Francis Dix staat er nu online. Met erg leuke anekdotes over het Veronica van midden jaren '80 tot begin jaren '90, Alfred Lagarde, Rob Stenders, Power FM, Tom Mulder, 8FM Brabant, Jan Tiebosch en Mental Theo. Een absolute aanrader.
Leuk. Wat doet Francis tegenwoordig?
Zij is nu redacteur en nieuwslezer bij Het Radionieuws.
density1

Bericht door density1 »

Net in 1 adem uitgekeken. Top aflevering met grappige anekdotes over Lagarde en de baas van Radio 8 FM Brabant. Hopelijk trekt Rob haar een keer naar Veronica toe en wie weet wat daar weer op uit draait uiteindelijk.
Taco Zip

Bericht door Taco Zip »

Fantastisch interview! Leuke sterke vrouw waar ik als 16 jarige best wel onrustig van werd. Het toont ook aan dat een carrière in het mediawereldje niet automatisch als hoogsthaalbare wordt gezien en ten koste van alles moet worden nagestreefd.
ransbeek

Bericht door ransbeek »

Leuk interview en dito anekdotes. Dat het allemaal geen rozengeur en maneschijn was en is werd nogmaals benadrukt.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

density1 schreef: 08 mei 2021 23:34 Hopelijk trekt Rob haar een keer naar Veronica toe en wie weet wat daar weer op uit draait uiteindelijk.
Waarom? Francis Dix, die feitelijk een DJ in de marge was, was dertig jaar geleden voor het laatst te horen op de landelijke (kabel-)radio. Waarom zou Stenders haar überhaupt naar Veronica moeten halen? In het gesprek met Kicken werd toch vrij duidelijk dat Dix deze ambitie totaal niet (meer) heeft. Of de (gemiddelde) luisteraar specifiek op Dix zit te wachten vraag ik me ook af.
Plaats reactie