Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

SB92

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door SB92 »

density1 schreef:
23 mei 2020 10:50
Zolang zichzelf benoemde zangeresjes als Merol met Hou je bek en b#f me gedraaid blijven worden zoals net, is er nog een lange weg te gaan...
''zichzelf benoemde zangeresjes'' vind ik nogal denigrerend richting een artiest. Is niet nodig. Dat het je smaak niet is lijkt mij duidelijk.

Verder werd de plaat van Merol opgevolgd door Blink 182, Loyle Carner, Tame Impala en Queens of the Stone Age. En ik begrijp nog altijd niet waarom Merol niet op 3FM zou horen. Ja, het is meer kleinkunst en past meer op Radio 2, akkoord. Maar het is wel populair onder de jeugd.

RadioLove95

Bericht door RadioLove95 »

SB92 schreef:
23 mei 2020 12:16
density1 schreef:
Zolang zichzelf benoemde zangeresjes als Merol met Hou je bek en b#f me gedraaid blijven worden zoals net, is er nog een lange weg te gaan...
''zichzelf benoemde zangeresjes'' vind ik nogal denigrerend richting een artiest. Is niet nodig. Dat het je smaak niet is lijkt mij duidelijk.

Verder werd de plaat van Merol opgevolgd door Blink 182, Loyle Carner, Tame Impala en Queens of the Stone Age. En ik begrijp nog altijd niet waarom Merol niet op 3FM zou horen. Ja, het is meer kleinkunst en past meer op Radio 2, akkoord. Maar het is wel populair onder de jeugd.
“Populair onder de jeugd” is dat die 2,5%? Ik denk dat ze online populair is en dat de luisteraar die behoefte niet zo zeer heeft tijdens werk. Dus ik denk dat Destiny het hier goed zegt.

SB92

Bericht door SB92 »

RadioLove95 schreef:
23 mei 2020 12:23
SB92 schreef:
density1 schreef:

“Populair onder de jeugd” is dat die 2,5%? Ik denk dat ze online populair is en dat de luisteraar die behoefte niet zo zeer heeft tijdens werk. Dus ik denk dat Destiny het hier goed zegt.
Ik vind het een beetje flauw om elke beslissing van de zender die je niet aanstaat te relateren aan het marktaandeel dat ze hebben. Zo heb je een argument voor alles wat je anders wil hebben.

Zo is mijn mening dat een popzender met als speerpunten alternatief en jongeren best wat kleinkunst-achtige muziek kan draaien. En zeker als dit afgewisseld wordt met nummers van Blink 182 and Queens of the Stone Age.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

SB92 schreef:
density1 schreef:

Waarom Merol niet op 3FM zou kunnen is me niet duidelijk. Er zijn in de loop der jaren meer van dit soort concepten geweest. Zoals Slimme Schemer ft. Tido. Het kan je smaak niet zijn, maar dat is geen argument waarom het niet zo passen op 3FM. Ik ben het eens met SB92 in dezen.
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

RadioLove95

SB92 schreef:
23 mei 2020 12:30
RadioLove95 schreef:
SB92 schreef:

Ik vind het een beetje flauw om elke beslissing van de zender die je niet aanstaat te relateren aan het marktaandeel dat ze hebben. Zo heb je een argument voor alles wat je anders wil hebben.

Zo is mijn mening dat een popzender met als speerpunten alternatief en jongeren best wat kleinkunst-achtige muziek kan draaien. En zeker als dit afgewisseld wordt met nummers van Blink 182 and Queens of the Stone Age.
Je kunt het flauw vinden. Het is de realiteit. Ook al vinden jij en ik dat jammer.

Je stipt exact aan waar het mis gaat. Het is een niet te begrijpen format.

Vind persoonlijk dat je voor duidelijke koers moet kiezen. Een duidelijke uitstraling. Na al die onduidelijke jaren wil de luisteraar weten wat hij/zij krijgt van 3FM. Dus na alternatief nog een kleinkunst andere zijkoers en nog Nederlandse hiphop en nog platte dance vind ik persoonlijk geen sterk format.

Met Disclosure bij Radio 2 als Topplaat en Harry Styles als megahit bij 3fm ben ik het kwijt. Merol en de hele bubs maakt het alleen nog maar onbegrijpelijker.

SB92

Bericht door SB92 »

RadioLove95 schreef:
23 mei 2020 13:21
SB92 schreef:
23 mei 2020 12:30
RadioLove95 schreef:

Je kunt het flauw vinden. Het is de realiteit. Ook al vinden jij en ik dat jammer.

Je stipt exact aan waar het mis gaat. Het is een niet te begrijpen format.

Vind persoonlijk dat je voor duidelijke koers moet kiezen. Een duidelijke uitstraling. Na al die onduidelijke jaren wil de luisteraar weten wat hij/zij krijgt van 3FM. Dus na alternatief nog een kleinkunst andere zijkoers en nog Nederlandse hiphop en nog platte dance vind ik persoonlijk geen sterk format.

Met Disclosure bij Radio 2 als Topplaat en Harry Styles als megahit bij 3fm ben ik het kwijt. Merol en de hele bubs maakt het alleen nog maar onbegrijpelijker.
3FM is een alternatieve popzender. Ik ben het met je eens dat je niet alles wat 538 en Q-Music draaien hoeft te draaien op de zender. Maar een Harry Styles past prima in dat format. Vroeger draaide 3FM ook best veel One Direction.

Wat ik vaak merk in deze discussies is dat we hier een wensbeeld spiegelen op wat 3FM nu doet. Veel leden op dit forum willen graag een duidelijk format; alternatieve radio (KINK light). Maar dat is 3FM op het moment niet en is volgens mij ook niet de doelstelling. Het is en blijft een popzender met een alternatief randje.

Dus Harry Styles en Merol passen op de zender zoals die nu is. En zoals de zender geprofileerd is. Het iets jongere en alternatievere zusje van Radio 2. En ja, dat is niet zo gedefinieerd als sommige andere zenders met een duidelijk format. Maar als zender het compleet op een andere boeg gooien (alweer, na die rare hiphop/r&B periode) lijkt mij ook niet verstandig.

Dat de zender de laatste tijd meer classics aan de rotatie heeft toegevoegd vind ik overigens een positieve ontwikkeling.

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Blijft staan dat de zender geen plan heeft. Dit heeft niets met een wens te maken. Als zij kiezen voor Spaanse muziek, prima. Dan luisteren wij waarschijnlijk niet meer, maar dan is er wel een keuze gemaakt op basis van een plan.

Nu zijn wij 5 jaar verder en hebben ze nog geen keuze gemaakt.

Smid70

Bericht door Smid70 »

Het kleinkunst gehalte van Merol's "hou je bek en bef me" is niet aanwezig en op 3FM heeft het in ieder geval niets te zoeken.

SB92

Bericht door SB92 »

Henkjan2016 schreef:
23 mei 2020 14:08
Blijft staan dat de zender geen plan heeft. Dit heeft niets met een wens te maken. Als zij kiezen voor Spaanse muziek, prima. Dan luisteren wij waarschijnlijk niet meer, maar dan is er wel een keuze gemaakt op basis van een plan.

Die keuze is toch allang gemaakt? Een popzender met een alternatief randje.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

SB92 schreef:
23 mei 2020 14:24
Die keuze is toch allang gemaakt? Een popzender met een alternatief randje.
Dat is misschien wel het punt. Wat is een alternatief randje? Mij lijkt het vooral het niet maken van een keuze
Rock 'n roll is better than music!

RadioLove95

Henkjan2016 schreef:
23 mei 2020 14:08

Dit 🙌🏼

alex..

Bericht door alex.. »

Ik kan het ook alleen maar eens zijn met wat SB92 zegt.

Het spectrum van pop muziek wordt ook alleen maar gekaderd door de populariteit van een lied.
In die beredenatie: Merol is populair = pop muziek.
3FM = een pop zender met ook een alternatief randje waar Nederlands talent airplay krijgt (hun publieke taak).

Dan "kleinkunst" kan je ook 'indie' noemen.
indie = alternatief = 3FM

Als je nu 3FM aanzet, weet je dat het een mix gaat zijn van nieuwe en oude pop, aangevuld met wat alternatieve stromingen en wat onbekende (waarschijnlijk Nederlandse) artiesten (en soms een Kraantje Pappie waarbij de radio even zacht kan).
Ik zou een vergelijking durven maken met een Lowlands, Pinkpop of Werchter lineup, wat grote namen (oud + nieuw), wat niet mainstream artiesten en een paar die je nog kan ontdekken (en dat ene optreden wat je sowieso skipt). Voor een festival zender voelt dat wel als iets wat klopt, niet?

Over de Megahit:
De 3FM Megahit is een recent uitgebrachte of te brengen single met mogelijke hitpotentie.
Ook kan ik niet volgen hoe Harry Styles niet op een popzender past. Het is nieuwe muziek, opgepikt voordat de grote zenders het doen en potentieel een zomerhit. Potentieel popmuziek op een pop zender. Waar zit de fout van 3FM?
Bovenal lijkt het me een strategisch juiste keuze wanneer je nieuwe luisteraars wilt werven om dan met een toegankelijke plaat te komen.

-----
Daarnaast ben ik de 'dat vind ik' redenen, die in dit topic nogal de boventoon voeren, behoorlijk beu. Dat soort berichten zijn totaal zinloos, tegen het forum reglement en bovenal enorm kinderachtig.
Zie 3FM vanuit hun doel om een bepaalde groep aan te spreken en niet vanuit je eigen smaak. Een argument waarom indie geen luisteraars zou kunnen lokken van Radio10 kan je wat mee. Een artiest belachelijk maken doe je maar in een whatsappgroep.

density1

Bericht door density1 »

Phoenix schreef:
23 mei 2020 13:13
SB92 schreef:
density1 schreef:

Waarom Merol niet op 3FM zou kunnen is me niet duidelijk. Er zijn in de loop der jaren meer van dit soort concepten geweest. Zoals Slimme Schemer ft. Tido. Het kan je smaak niet zijn, maar dat is geen argument waarom het niet zo passen op 3FM. Ik ben het eens met SB92 in dezen.
Dat is dan niet een vrijbrief om dan alles maar te draaien wat in datzelfde concept zit want dan kun je wel aan de gang blijven, en kom je nooit af van rariteitenkabinetten zoals Merol er 1 van is.
Smid70 schreef:
23 mei 2020 14:14
Het kleinkunst gehalte van Merol's "hou je bek en bef me" is niet aanwezig en op 3FM heeft het in ieder geval niets te zoeken.
Dus dat.

Phoenix

Bericht door Phoenix »

density1 schreef:
23 mei 2020 15:57
Phoenix schreef:
23 mei 2020 13:13
Dat is dan niet een vrijbrief om dan alles maar te draaien wat in datzelfde concept zit want dan kun je wel aan de gang blijven, en kom je nooit af van rariteitenkabinetten zoals Merol er 1 van is.
Dat jij Merol kwalificeert als "rariteitenkabinet" geeft duidelijk aan dat het je smaak niet is. Dat mag. Ik zeg ook niet dat Merol wel op 3FM thuis hoort. Ik probeer alleen te zeggen dat ik in jouw berichten niet lees waarom Merol niet op 3FM zou passen. Jouw persoonlijk muzieksmaak is volgens mij niet bepalend voor het muziekbeleid van 3FM.
density1 schreef:
12-04-2020

De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel.

density1

Bericht door density1 »

Als je het nummer hoort weet je toch gelijk al dat het niet op 3FM thuis hoort, dan mag het mijn smaak niet zijn maar dat is totaal niet relevant in deze discussie.

Plaats reactie