Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
density1

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door density1 » 10 aug 2018 00:19

Oh dat weet ik niet. De site is meestal accuraat. Maar er zijn soortgelijke playlist websites te vinden, misschien was er iets aan de hand met de website.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 10 aug 2018 11:47

tophitsradio schreef:
09 aug 2018 22:26
Luisteren en dan constateren dat je het nog steeds niets vindt is een betere argumentatie dan effe de playlist van 3 platen hier neerzetten en dan roepen dat er niets verandert is.
Hier heb je een goed punt. Maar wat ik bedoel aan te geven met de drie platen is dat wanneer je het station op een willekeurig moment aanzet er (bijna) altijd een usual suspect wordt gedraaid. Ik geloof best dat wanneer je de playlist over een langere periode vergelijkt je veranderingen ziet. Zo constateer ik dat de rotatie van de core artists is aangepast. Zo hoor je misschien (iets) minder vaak Guns n Roses, maar je hoort ze nog altijd dagelijks. Deze verandering is voor de meesten hier onvoldoende, maar misschien voor jou al voldoende om Veronica langere tijd aan te zetten.

Zelf luister ik Veronica met enige regelmaat. Hoe je het ook wendt of keert, in essentie draait Veronica prima muziek. Maar als je Veronica te lang of te vaak aan hebt staan gaat de herhaling irriteren. Ook dat iedere vorm van muzikale verrassing ontbreekt gaat wringen.

Radio 2 en Radio 10 tonen aan dat een gevarieerde muziekmix met veel classics het winnende format is. Dus waarom Veronica dat niet doet bevreemd me. Ook met een breder format kan Veronica zich onderscheiden van Radio 10. Radio 10 zit in het midden met hier en daar ook een ‘foute’ classic met muziek van de 80’s tot nu. Veronica zou meer links van het midden kunnen zitten. Met voornamelijk muziek uit het huidige decennium. De classics uit 80’s en 90’s verder terugbrengen, omdat deze ook al op 10 zijn te beluisteren. Maar de belangrijkste aanpassing zal toch het aanpassen van de rotatie moeten zijn.

Is dit argumentatie voldoende voor jou? ;-)
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

jessica

Bericht door jessica » 10 aug 2018 15:27

density1 schreef:
09 aug 2018 22:59
tophitsradio schreef:
09 aug 2018 22:26
Luisteren en dan constateren dat je het nog steeds niets vindt is een betere argumentatie dan effe de playlist van 3 platen hier neerzetten en dan roepen dat er niets verandert is.
Ik voel me niet aangesproken in deze. Ik constateer deze feiten door te kijken in de playlist die staat op watiseropderadio.nl daar staan wel meer dan 3 platen. Sterker, daar staat van uur tot uur wat erbij Veronica gedraaid wordt. Zo moeilijk is dat niet om te checken.
Klopt daar zie ook dat Chef Special om de 1,5 dag voorbij komt.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 10 aug 2018 16:09

Dat valt nog wel mee. De core artists kunnen tot 5 (!) keer per dag gedraaid worden.
28-01-08 / 22-04-10

jessica

Bericht door jessica » 10 aug 2018 16:58

Phoenix schreef:
10 aug 2018 16:09
Dat valt nog wel mee. De core artists kunnen tot 5 (!) keer per dag gedraaid worden.
Dat is helemaal bizar voor een gouwe ouwe zender. Zeer slechte scheduling!

Phoenix

Bericht door Phoenix » 10 aug 2018 17:02

jessica schreef:
10 aug 2018 16:58
Phoenix schreef:
Dat Veronica een gouwe ouwe zender is is een misvatting. Veronica is een pop & rock zender, die door de clausule beperkt wordt tot het draaien van voornamelijk nummers ouder dan 5 jaar.
28-01-08 / 22-04-10

jessica

Bericht door jessica » 10 aug 2018 17:34

Phoenix schreef:
10 aug 2018 17:02
jessica schreef:
10 aug 2018 16:58
Phoenix schreef:
Dat Veronica een gouwe ouwe zender is is een misvatting. Veronica is een pop & rock zender, die door de clausule beperkt wordt tot het draaien van voornamelijk nummers ouder dan 5 jaar.
Het maakt verder niet uit hoe je het wil noemen. Dit soort rotaties kun je alleen op actuele hitradio doen en dat is Veronica niet. Geen wonder dat de core liedjes en core artiesten bij Veronica uitgekotst worden bij deze hoge rotatiefactor.

jensdelanger

Bericht door jensdelanger » 10 aug 2018 20:04

Ten eerste, de clausulering. Ik begrijp nog steeds niet waarom er gezegd wordt dat er geen nieuwe muziek gedraaid mag worden.
Letterlijke clausulering:
Op Kavel A2 is conform artikel 4 van de vergunningsvoorschriften een programmatische beperking gelegd. Tussen 07.00 uur en 19.00 uur dient het programma voor tenminste uit 85% muziek te bestaan, en bestaat de muziek voor ten hoogste 4,3 procent uit muziek die staat of heeft gestaan in de gangbare hitlijsten voor popmuziek, waarbij hitnoteringen ouder dan vijf jaar niet meetellen. Daarnaast mag er op de kavel in deze tijdsperiode geen (moderne) klassieke- of jazzmuziek worden uitgezonden.
Bron: https://radiopedia.nl/wiki/Kavel_A2
Er staat dus niet dat er geen nieuwe muziek (van jonger dan 5 jaar) gedraaid mag worden. Muziek die in de afgelopen 5 jaar een hitnotering heeft gehad, mag nauwelijks gedraaid worden. Of letterlijk: ten hoogste 4,3% van de zendtijd vullen, dus pakweg 1 plaat per 2 uur.

Kennelijk is radiomakend nederland nogal geobsedeerd door hits, maar uit bovenstaande uitleg haal ik dus dat je ALLES mag draaien, BEHALVE titels met een hitnotering in de afgelopen 5 jaar tot nu toe. Dus alle "Bubbling-Under" platen mag je gewoon draaien! In principe mag je dus elke nieuwe single van elke artiest draaien TOTDAT 'ie in de hitlijst verschijnt. Daarna zou je - als je zo'n plaat de hitlijst in gepushed hebt - van het voortkomende album tracks kunnen draaien, eventueel aangekeild met bijbehorende vormgeving.

Met dit gegeven, zou je dus gewoon een zeer progressief/alternatief AC format neer kunnen zetten, met focus op indie, a la KINK FM. Volgens mij valt er in dat segment (waar eigenlijk 3FM mijn inziens in zou moeten duiken) best een behoorlijk marktaandeel te behalen. Daarbij denk ik aan structureel 6-7%. Alternative/indie en rock/new wave classics uit de 80's, 90's, 00's en 10's, gecombineerd met nieuwe releases en albumtracks. En af en toe een hit van de afgelopen 5 jaar die in het format past, desnoods in een andere versie.

Die doelgroep wordt momenteel via de radio niet of nauwelijks meer bediend, dus die kun je met goed beleid terug zien te winnen. Ga samenwerkingen aan het het clubcircuit, zorg dat je media-partner wordt van grote evenementen in het alternatieve circuit. Neem die plek van 3FM over.

Daarnaast zou je qua jocks en tone-of voice vooral uitgesproken mensen moeten hebben zitten die hun muziekpassie uitdragen. Maak van de jocks echte "music curators" en laat ze persoonlijke playlists bijhouden op Spotify, onder de vlag van de zender. Ontwikkel via social media en evt het TV-kanaal Veronica programma's waarin jocks programma's over nieuwe muziek, optredens en artiesten maken, zoals MTV/TMF in the ol'days.

Voor wat betreft de spreektijdbeperking: Het programma dient dus voor 85% uit muziek te bestaan. Programma-zendtijd is dus exclusief reclame en nieuws/weer/verkeer. Ga ik uit van zo'n 50 minuten per uur. 15% van 50 minuten is 7,5 minuut aan talk per uur. Ik weet even niet of je dat over de hele dag als gemiddelde mag nemen, of dat het echt per uur gerekend wordt. Maar in principe, als je per uur 3-4 intro's pakt (dus korte talks van max 30 seconden), dan hou je nog 5-6 minuten over voor wat langere talks, zoals items, interactie met luisteraars, verhaaltjes, enz enz.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 10 aug 2018 20:18

Klinkt prachtig, maar ook helemaal niet als een station waar de merknaam Veronica bij hoort. Dit is inderdaad Kink FM. Ook Veronica, maar toch anders.
Rock 'n roll is better than music!

jensdelanger

Bericht door jensdelanger » 10 aug 2018 20:54

Oortjes schreef:
10 aug 2018 20:18
Klinkt prachtig, maar ook helemaal niet als een station waar de merknaam Veronica bij hoort. Dit is inderdaad Kink FM. Ook Veronica, maar toch anders.
Volgens mij is de merknaam Veronica met <3% marktaandeel en een weinig aantrekkelijk “eigen geluid”, momenteel een tamelijk lege huls geworden. Met een enorm imago-probleem.
Waar stáát (niet stond, maar staat) Veronica nu eigenlijk voor? Een veel te beperkt format (“wéér die Red Hot Chili Peppers”..), afgezaagde gouwe ouwe die ze op Radio10 ook al draaien (Kiss - I Was Made For Lovin’ You, Duran Duran - The Reflex...) en klagen over de zogenaamd beperkende kavelclausule.

Als je nog iets van Veronica wil maken, moet je volgens mij drastisch durven te rebranden. Nieuwe wegen verkennen. Vanuit de strategie van Talpa Radio zou ik dan kijken waar in de radiomarkt nog een gat te vullen valt en dan lijkt mij een soort “Kink-light” alt-AC format helemaal niet zo raar. Past volgens mij prima bij het merk Veronica. Nieuwe tijden, tijd voor iets nieuws.

Daarbij past het binnen het binnen de kavelclausule en bijt het niet de andere talpa-zenders. En, mits je het heel goed neerzet, kun je met twee jaar zo weer op een marktaandeel van 6-7% zitten. Omdat je een doelgroep bedient die momenteel nergens bediend wordt.

jessica

Bericht door jessica » 10 aug 2018 21:13

jensdelanger schreef:
10 aug 2018 20:04
Ten eerste, de clausulering. Ik begrijp nog steeds niet waarom er gezegd wordt dat er geen nieuwe muziek gedraaid mag worden.
Letterlijke clausulering:
Op Kavel A2 is conform artikel 4 van de vergunningsvoorschriften een programmatische beperking gelegd. Tussen 07.00 uur en 19.00 uur dient het programma voor tenminste uit 85% muziek te bestaan, en bestaat de muziek voor ten hoogste 4,3 procent uit muziek die staat of heeft gestaan in de gangbare hitlijsten voor popmuziek, waarbij hitnoteringen ouder dan vijf jaar niet meetellen. Daarnaast mag er op de kavel in deze tijdsperiode geen (moderne) klassieke- of jazzmuziek worden uitgezonden.
Bron: https://radiopedia.nl/wiki/Kavel_A2
Er staat dus niet dat er geen nieuwe muziek (van jonger dan 5 jaar) gedraaid mag worden. Muziek die in de afgelopen 5 jaar een hitnotering heeft gehad, mag nauwelijks gedraaid worden. Of letterlijk: ten hoogste 4,3% van de zendtijd vullen, dus pakweg 1 plaat per 2 uur.

Kennelijk is radiomakend nederland nogal geobsedeerd door hits, maar uit bovenstaande uitleg haal ik dus dat je ALLES mag draaien, BEHALVE titels met een hitnotering in de afgelopen 5 jaar tot nu toe. Dus alle "Bubbling-Under" platen mag je gewoon draaien! In principe mag je dus elke nieuwe single van elke artiest draaien TOTDAT 'ie in de hitlijst verschijnt. Daarna zou je - als je zo'n plaat de hitlijst in gepushed hebt - van het voortkomende album tracks kunnen draaien, eventueel aangekeild met bijbehorende vormgeving.

Met dit gegeven, zou je dus gewoon een zeer progressief/alternatief AC format neer kunnen zetten, met focus op indie, a la KINK FM. Volgens mij valt er in dat segment (waar eigenlijk 3FM mijn inziens in zou moeten duiken) best een behoorlijk marktaandeel te behalen. Daarbij denk ik aan structureel 6-7%. Alternative/indie en rock/new wave classics uit de 80's, 90's, 00's en 10's, gecombineerd met nieuwe releases en albumtracks. En af en toe een hit van de afgelopen 5 jaar die in het format past, desnoods in een andere versie.

Die doelgroep wordt momenteel via de radio niet of nauwelijks meer bediend, dus die kun je met goed beleid terug zien te winnen. Ga samenwerkingen aan het het clubcircuit, zorg dat je media-partner wordt van grote evenementen in het alternatieve circuit. Neem die plek van 3FM over.

Daarnaast zou je qua jocks en tone-of voice vooral uitgesproken mensen moeten hebben zitten die hun muziekpassie uitdragen. Maak van de jocks echte "music curators" en laat ze persoonlijke playlists bijhouden op Spotify, onder de vlag van de zender. Ontwikkel via social media en evt het TV-kanaal Veronica programma's waarin jocks programma's over nieuwe muziek, optredens en artiesten maken, zoals MTV/TMF in the ol'days.

Voor wat betreft de spreektijdbeperking: Het programma dient dus voor 85% uit muziek te bestaan. Programma-zendtijd is dus exclusief reclame en nieuws/weer/verkeer. Ga ik uit van zo'n 50 minuten per uur. 15% van 50 minuten is 7,5 minuut aan talk per uur. Ik weet even niet of je dat over de hele dag als gemiddelde mag nemen, of dat het echt per uur gerekend wordt. Maar in principe, als je per uur 3-4 intro's pakt (dus korte talks van max 30 seconden), dan hou je nog 5-6 minuten over voor wat langere talks, zoals items, interactie met luisteraars, verhaaltjes, enz enz.
Het zou een heel mooi radiostation worden met een eigen geluid. Maar op een of andere manier doen ze het toch niet. Wel jammer. Ik zou het ook wel willen zien gebeuren.

density1

Bericht door density1 » 10 aug 2018 21:14

Wat Jens zegt. Volledig mee eens. Afhameren en aldus besloten. Ik zeg doen! :D

jensdelanger

Bericht door jensdelanger » 10 aug 2018 21:40

Jessica, Veronica zit nog niet zo lang onder de TalpaRadio holding. Ze zijn de afgelopen jaren vooral met 538 en Radio10 bezig geweest. Zoals het er nu naar uitziet, willen ze het profiel van 538 verscherpen tot jongerenzender (vertrek Evers, mogelijk aantrekken van Igmar Felicia) en Radio10 gaan positioneren als nieuwe topzender, die rechtstreeks gaat concurreren met Radio 2, dat met een zeer breed format marktleider is. Dit betekent iets voor het (nieuwe) profiel van Radio 10, maar óók voor Veronica, aangezien die twee zenders elkaar nog meer gaan overlappen.
Met Giel Beelen als ochtendjock hebben ze al iemand in huis gehaald die past binnen zo’n nieuw, meer alternatief profiel. En vergeet niet dat Talpa volgens recente geruchten al nagenoeg rond was met Rob Stenders, die er vervolgens alsnog voor koos om bij te tekenen bij BNNVARA. Zijn wat mij betreft toch signalen dat er serieus over een dergelijke nieuwe koers nagedacht wordt.

jensdelanger

Bericht door jensdelanger » 10 aug 2018 21:50

density1 schreef:
10 aug 2018 21:14
Wat Jens zegt. Volledig mee eens. Afhameren en aldus besloten. Ik zeg doen! :D
Haha! Ze mogen me bellen. Mijn handen jeuken. 😉

density1

Bericht door density1 » 10 aug 2018 22:19

En bovendien als Rob Stenders inderdaad naar Veronica had gegaan, en inderdaad het vermeende 'carte blanche' gehad zou hebben gekregen blijkt wel dat ze echt wel bezig zijn om veranderingen door te voeren, en wellicht zo zoetjes aan mee bezig zijn. En nu Stenders niet komt sluit het een het andere niet uit omdat o.l.v. iemand anders dit te bewerkstelligen. Nog even afwachten wie dat gaat worden.

Plaats reactie