Plek voor kleinkunst op de radio?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Oortjes

Plek voor kleinkunst op de radio?

Bericht door Oortjes » 15 apr 2018 13:04

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/04/04/de ... o-a1598137

Interessant artikel over een bekende discussie. Wat vinden we er van?
Rock 'n roll is better than music!

De Nachtwacht

Re: Plek voor kleinkunst op de radio?

Bericht door De Nachtwacht » 15 apr 2018 14:58

Ik ben echt een theaterliefhebber en luisterde vroeger op zondagavond altijd naar andermansveren op radio 2. Vind dat dat door de verschuiving die plaatsvind binnen de NPO nu goed op zijn plek zit op radio 5, maar het hele genre zou wel een wat beter tijdstip en meer aandacht verdienen. Op radio 2 stond de hele zondagavond destijds in het teken van kleinkunst. Zoiets zou van mij wel weer terugmogen, zeker omdat het ook een stukje cultuur betreft en dat vind ik wel echt een taak van de NPO.

Wat betreft 100%NL, Herbert Visser heeft wat mij betreft gewoon groot gelijk, dat is een commercieel radiostation en dan is dat echt een ander verhaal.

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 » 15 apr 2018 16:27

Volgspot zendt ook veel kleinkunst uit (liedjes). Radio 5

MFM

Bericht door MFM » 15 apr 2018 17:01

Ik vind het onzin. Laat ze maar lekker promotie via facebook ofzo doen.
Vooropgesteld dat ik best veel theaters bezoek en vaak ook een cd/dvd bestel nav zo een bezoek moet ik ook wel even kwijt dat het gros van die artiesten totaal niet realistisch is.
Ze worden niet op de radio gedraaid omdat ze gewoon simpelweg vaak niet aanslaan bij “het grote publiek”.
En dat ligt vaak aan de niet voor normale radio geschikte soort muziek die ze maken.
Uit een aantal gesprekken met de zgn kleinkunstenaars aan de bar na een voorstelling kwamen telkens weer die ietwat wereldvreemde vooroordelen over de “normale popmuziek” naar voren en dan kom je er gewoon achter dat ze lekker in een eigen bubbel leven en totaal niet door hebben dat ze een totaal ander soort entertainment maken dan iets wat voor de gemiddelde luisteraar te pruimen is.
Dat wereldvreemde lees je ook weer terug in het interview waarin Kiki meent dat wanneer de produktie goed is, ze dus wel op 100%nl gedraaid zouden kunnen worden, en dat bulgaarse koren zo populair waren bij het grote publiek...

Kleinkunstenaars, singer/songwriters en cabaretiers zijn nou eenmaal geen doorsnee muziekliefhebbers.
Gelukkig maar.. :D

jessica

Bericht door jessica » 15 apr 2018 19:42

KX had ooit een zender die dat bracht. KX Culture heette dat geloof ik. Angelique Stein programmeerde deze zender met kleinkunst en wereldmuziek. Heeft niet zo lang bestaan.

Dit stond er bij de aankondiging van het destijds nieuwe station:

KX Culture
Op KX Culture hoor je veel niet-commerciële muziek. Het station zit vol wereldmuziek, prettige jazz, singer/songwriters en meer muziekschoonheden die niet mogen sneuvelen in het commerciële geweld.
Samensteller van het station is Angelique Stein, zij was hiervoor bijvoorbeeld betrokken bij AVRO’s De Sandwich op zondagmorgen, een goedbeluisterd Radio 2-programma. “Wereldmuziek vindt zij “gewoon muziek” en krijgt in haar samenstelling dus dezelfde belangrijke plaats als andere muziek. Verder vindt zij het heel belangrijk dat het betere Nederlandse lied te horen blijft op de Nederlandse radio,” alus KX Culture.

Zo zag dat station er destijds uit:
https://web.archive.org/web/20101113041 ... culture.nl

radiofreak6666

Bericht door radiofreak6666 » 15 apr 2018 19:53

Het artikel is wel heel erg herkenbaar. Ik mis de oude radio 2 programma's op zondagavond ook wel. Om het iets breder te trekken, radio 2 is nu echt een 30'ers only zender (absoluut geen familie zender wat het wel was) met nagenoeg alleen mainstream muziek. Niks origineels meer. Ik zou graag het Belgische radio 2 concept hier zien zoals beschreven zodat er meer variatie komt en het weer een echt familie zender wordt waar ook plek is voor kleinkunst, cabaret en minder gedraaide muziekstijlen.

Natuurlijk heeft radio 5 ook zulke programma's, maar met de veranderingen van radio 2 het afgelopen decennium, zie ik dat meer als het verbannen van deze gernes naar DAB+/online om zo radio 2 meer commercieel en mainstream te maken. Met andere woorden, de NPO neemt deze gernes gewoon minder serieus als vroeger.
Laatst gewijzigd door radiofreak6666 op 15 apr 2018 19:59, 3 keer totaal gewijzigd.

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert » 15 apr 2018 19:54

In de missie van Radio 2 volgens de NPO moeten zijn kleinkunst promoten. Maar dat doen ze dus niet meer. Ik denk dat er zeker een doelgroep voor is, dus in die zin is het wel jammer.

Dit citaat vind ik trouwens wel opvallend, van Van Engelen (Radio 2): „Onze taak als publieke omroep is om alle leeftijdsgroepen te bedienen. NPO Radio 5 is de ouderenzender, 3FM de jongerenzender en NPO Radio 2 de familiezender. Dat liep te veel door elkaar. We hebben de zenders een sterker profiel gegeven waardoor programma’s zijn verhuisd.”

Haha, is toch gelul of niet? Volgens mij hadden die zenders echt wel een gescheiden programmering, alleen: de zenders dienden de doelgroep niet meer. 3FM was wat te 'oud', Radio 2 is wat verjongd. En zoals radiofreak6666 hier ook zegt is het wel jammer, want Radio 2 zou denk ik een veel bredere zender moeten (en kunnen) zijn.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 15 apr 2018 20:01

GerjanOpDreef schreef:
15 apr 2018 17:03
Cabaret is ook iets wat ik mis op de radio.
Ik niet, maar dat is volgens mij ook de kern. Bepaalde kunstvormen lenen zich goed voor radio, andere voor theater, sommige voor beiden. Mijn beeld is dat veel muziek uit het theater minder geschikt is voor radio. Cabaret vind ik ook zo een kunstvorm die het in het theater goed doet, maar ongeschikt is voor radio.

Los daarvan denk ik wel dat er wel degelijk meer Nederlandse muziek is die een plek op de radio verdient. Ik begrijp het standpunt van Herbert Visser, maar 100%NL draait al aanmerkelijk meer Nederlandse artiesten dan de NPO. Dat vind ik toch ietwat vreemd. Met zoveel zenders zou Nederlandse cultuur meer aandacht mogen krijgen op de Nederlandse radio.

Interessant vind ik de visie van Basyl de Groot op themaprogramma's. Ik had daar tot nu toe niet zo over nagedacht. Eigenlijk zegt hij dat specifieke doelgroepen digitaal al zo goed bediend worden dat themaprogramma's in de ether overbodig zijn geworden. Ik begrijp de redenering, maar weet nog niet of ik het er mee eens ben.

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 16 apr 2018 09:22

jessica schreef:
15 apr 2018 19:42
KX had ooit een zender die dat bracht. KX Culture heette dat geloof ik. Angelique Stein programmeerde deze zender met kleinkunst en wereldmuziek. Heeft niet zo lang bestaan.

Dit stond er bij de aankondiging van het destijds nieuwe station:

KX Culture
Op KX Culture hoor je veel niet-commerciële muziek. Het station zit vol wereldmuziek, prettige jazz, singer/songwriters en meer muziekschoonheden die niet mogen sneuvelen in het commerciële geweld.
Samensteller van het station is Angelique Stein, zij was hiervoor bijvoorbeeld betrokken bij AVRO’s De Sandwich op zondagmorgen, een goedbeluisterd Radio 2-programma. “Wereldmuziek vindt zij “gewoon muziek” en krijgt in haar samenstelling dus dezelfde belangrijke plaats als andere muziek. Verder vindt zij het heel belangrijk dat het betere Nederlandse lied te horen blijft op de Nederlandse radio,” alus KX Culture.

Zo zag dat station er destijds uit:
https://web.archive.org/web/20101113041 ... culture.nl
Angelique Stein programmeert inmiddels het internetstation Pinguin Pluche, wat je in feite dus als voortzetting van KX Culture kan zien.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 16 apr 2018 10:49

Het zou wat mij betreft op Radio 2 thuis horen (wat ik trouwens geen familiezender vind maar gewoon een ouderen zender maar dat is een andere discussie).

Gewoon een aantal standaard top 2000 liedjes minder draaien en dan wat kleinkunst daar voor in de plaats. Iets minder Queen / Toto / Police / U2 enz. enz. hoeft toch geen probleem te zijn

waterveenmos

Bericht door waterveenmos » 16 apr 2018 12:29

Ane Sybesma schreef:
16 apr 2018 10:49
Het zou wat mij betreft op Radio 2 thuis horen (wat ik trouwens geen familiezender vind maar gewoon een ouderen zender maar dat is een andere discussie).

Gewoon een aantal standaard top 2000 liedjes minder draaien en dan wat kleinkunst daar voor in de plaats. Iets minder Queen / Toto / Police / U2 enz. enz. hoeft toch geen probleem te zijn
Wat mij betreft kan het zeker een plekje krijgen op Radio 2. Maar om dat nu een ouderenzender te noemen, dat is voor zover ik weet nooit de insteek geweest van Radio 2. Tenzij je elke 30+-er al een "oudere" vindt.....
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

boxfm

Bericht door boxfm » 16 apr 2018 17:21

Oortjes schreef:
15 apr 2018 20:01
Interessant vind ik de visie van Basyl de Groot op themaprogramma's. Ik had daar tot nu toe niet zo over nagedacht. Eigenlijk zegt hij dat specifieke doelgroepen digitaal al zo goed bediend worden dat themaprogramma's in de ether overbodig zijn geworden. Ik begrijp de redenering, maar weet nog niet of ik het er mee eens ben.
Tegelijkertijd vind ik het daardoor opmerkelijk dat Radio2 nog het kanaal Soul&Jazz heeft én de programma's op de zaterdagavond. Het is natuurlijk een afgeslankte vorm van Radio6, maar ook Soul & Jazz kan online voldoende worden bediend door andere platformen. Sterker nog: Zelfs veel lokale omroepen hebben jazz en soul programma's.

Kleinkunst wordt nagenoeg niet bediend, zo zeggen de mensen in de NRC. Zou het dan meer bij de NPO vinden passen om daar een themakanaal voor te lanceren. Echter moet er natuurlijk wel daadwerkelijk genoeg vraag naar zijn, vind ik. Allemaal hele kleine eilandjes bedienen vind ik zonde van het geld en ook het doel van de publieke omroep voorbij schieten.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 16 apr 2018 17:38

Bestaat volgspot niet meer? Van mij mag het, maar ikzelf luister er niet naar. Die presentator van volgspot is toch getrouwd met Lennette van Dongen. Die wil ik al helemaal niet horen.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 16 apr 2018 17:59

GerjanOpDreef schreef:
15 apr 2018 22:12
Ik denk dat het toch echt van de situatie afhangt. Als ik een Peter Heerschop of Pieter Derks op de radio hoor, dan kan ik daar vaak smakelijk om lachen. Die mannen spelen in op de actualiteit van het moment, zoals het hoort.

Wat ik ook vaak hoor zijn radiomakers die een stukje theatercabaret van internet plukken en dat uitzenden op de radio. In dat geval ben ik het volledig met je eens, het is ongeschikt voor de radio.
Dat ben ik wel met je eens. Ik doelde inderdaad op opgenomen cabaret. Cabaretiers die live radio maken, kunnen zeker humoristisch zijn.

Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 » 16 apr 2018 19:16

Volgspot dagelijks op 5

Plaats reactie