Giel Beelen op Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
boxfm

Re: Giel Beelen op Veronica

Bericht door boxfm » 06 dec 2017 16:12

RealSunchaser schreef:
06 dec 2017 15:26
Giel Beelen wil Mattie en Wietze weer samen laten praten. Waarom. Laat ze. Wietze is nu je collega

http://www.mediacourant.nl/2017/12/matt ... el-beelen/
"Hoe rijdt de Tesla?". Uit die vraag kan je al merken hoe Giel er in stond. Kan zijn dat hij vanuit Talpa probeert te helpen om Mattie en Wietze weer om tafel te krijgen en wellicht herenigd op SkyRadio (want de wens vanuit Talpa is er nog steeds), maar tegelijkertijd is het ook gewoon een normale manier om te informeren. Als je Mattie live in de uitzending hebt, dan is het raar als je het er niet over hebt. Beetje RTL Boulevard-praktijken die het vreemdgaan van een RTL-presentator niet behandeld.

RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser » 07 dec 2017 11:16

Nee ik snap dat hij Mattie vraagt naar de ruzie, maar dat hij zegt ik wil jullie nader tot elkaar brengen, waarom dat, laat ze

2unlimited

Bericht door 2unlimited » 07 dec 2017 15:53

boxfm schreef:
06 dec 2017 16:12
RealSunchaser schreef:
Giel Beelen wil Mattie en Wietze weer samen laten praten. Waarom. Laat ze. Wietze is nu je collega

"Hoe rijdt de Tesla?". Uit die vraag kan je al merken hoe Giel er in stond. Kan zijn dat hij vanuit Talpa probeert te helpen om Mattie en Wietze weer om tafel te krijgen en wellicht herenigd op SkyRadio (want de wens vanuit Talpa is er nog steeds), maar tegelijkertijd is het ook gewoon een normale manier om te informeren. Als je Mattie live in de uitzending hebt, dan is het raar als je het er niet over hebt. Beetje RTL Boulevard-praktijken die het vreemdgaan van een RTL-presentator niet behandeld.
als je het fragment had beluisterd was de sfeer prima aan de telefoon. maar die site pakt alleen dat eruit wat nieuws maakt he...

GielBeelen

Bericht door GielBeelen » 11 dec 2017 16:10

Patrickjuuhh

Bericht door Patrickjuuhh » 11 dec 2017 16:49

2unlimited schreef:
07 dec 2017 15:53
boxfm schreef:
06 dec 2017 16:12
RealSunchaser schreef:

als je het fragment had beluisterd was de sfeer prima aan de telefoon. maar die site pakt alleen dat eruit wat nieuws maakt he...
Hoe rijdt de tesla is wat hij als laatst vroeg en wilde het zo benoemen om het gesprek af te sluiten met een grap. Verder sluit ik me aan bij 2unlimited

pietpuk

Bericht door pietpuk » 11 dec 2017 18:00

Giel Beelen stond zaterdag met een interview in het AD en Het Parool. Hij is er van overtuigd dat een rechter Veronica in het gelijk zal stellen mocht er een rechtzaak komen over de schending van de clausule op het kavel.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 11 dec 2017 18:10

pietpuk schreef:
11 dec 2017 18:00
Giel Beelen stond zaterdag met een interview in het AD en Het Parool. Hij is er van overtuigd dat een rechter Veronica in het gelijk zal stellen mocht er een rechtzaak komen over de schending van de clausule op het kavel.
Is daar aanleiding voor dan?
Rock 'n roll is better than music!

pietpuk

Bericht door pietpuk » 11 dec 2017 18:13

Oortjes schreef:
11 dec 2017 18:10
De interviewer dacht dat daar wel aanleiding voor was, maar Giel zei dat ze zicht op dit moment aan de clausule houden. Wel zei hij dat als er in de toekomst wel een zaak komt (omdat ze zich er misschien niet meer aan gaan houden?), dan ziet hij dat met vertrouwen tegemoet.

ransbeek

Bericht door ransbeek » 11 dec 2017 19:34

Veronica lijkt wel een talk format te gaan hanteren. Wat een gelulzender. Heeft veronica daar een ferm salaris voor over? Dan kan ik de leiding van de zender toch enkel als incompetent bestempelen. Op naar de -4 % ???

Bart144

Bericht door Bart144 » 11 dec 2017 22:25

Hier dat stuk uit het interview:
Veronica is een streng geformatteerd station. Bij de Publieke Omroep had je vermoedelijk meer zelfstandigheid bij je muziekkeuze gehad.
,,Ik heb nu juist meer vrijheid dan ooit. Alles wat ik wil, mag hier.’’

Maar jullie zender mag wettelijk toch maar 4,3 procent nieuwe muziek uitzenden? Dat is een fractie van wat je bij 3FM deed.
Grijnzend: ,,Klopt. Maar ik wil niet alleen nieuwe muziek draaien. Vind juist die mix met classics leuk. En die regels gaan over hits van minder dan vijf jaar oud. Met die definitie kun je erg vindingrijk zijn. En daarbij durf ik te zeggen: mocht er ooit een rechtszaak van komen, dan winnen we die. Want die wet is er destijds gekomen om de diversiteit op de radio te waarborgen. Nou, als je iets moet toegeven is het dat Veronica totaal iets anders doet dan de mainstream.’’

Die 4,3 procent staat afgerond voor 1 nieuwe hit tegen 20 oudere songs. Volgens mij hoor ik wel meer recente nummers bij jullie.
,,Tja, toch ziet de juridische afdeling er hier op toe dat we keurig binnen de regels blijven. Alles wat nooit in de Top 40 stond of er nog in moet komen, mag gewoon. Net als andere versies van die Top 40-hits. Zo draaien we de live-uitvoering van Fiji, die Kensington bij mij in de studio speelde.’’

Bij die vorm van creatief boekhouden voel je je goed?
,,Ja hoor, waarom niet? We doen toch niets verkeerd? We hebben trouwens ook nog een spraakclausule. Slaat eigenlijk nergens op, maar ook daar houden we ons aan. We hebben daarom een uur non-stop classics na mijn show, om het iets te hoge percentage gesproken woord van mijn drie uurtjes te compenseren.’’
Bron: AD

boxfm

Bericht door boxfm » 11 dec 2017 22:28

pietpuk schreef:
11 dec 2017 18:13
Oortjes schreef:
11 dec 2017 18:10
De interviewer dacht dat daar wel aanleiding voor was, maar Giel zei dat ze zicht op dit moment aan de clausule houden. Wel zei hij dat als er in de toekomst wel een zaak komt (omdat ze zich er misschien niet meer aan gaan houden?), dan ziet hij dat met vertrouwen tegemoet.
Er is altijd kans dat een concurrent Veronica voor de rechter sleept, dat zal Giel eerder bedoelen met 'mocht er een rechtszaak komen'. In het verleden zijn er genoeg rechtszaken tussen zenders geweest, omdat een zender zich -volgens de andere partij- niet aan de kavelvoorwaarden hield. Blijkt ook maar weer hoe goed het toezicht van het AT is he.... Recent voorbeeld is 100%NL tegen de Radio NL Club (RadioNL, Waterstad, etc).

jessica

Bericht door jessica » 12 dec 2017 01:16

Bart144 schreef:
11 dec 2017 22:25
Hier dat stuk uit het interview:
Veronica is een streng geformatteerd station. Bij de Publieke Omroep had je vermoedelijk meer zelfstandigheid bij je muziekkeuze gehad
Die 4,3 procent staat afgerond voor 1 nieuwe hit tegen 20 oudere songs. Volgens mij hoor ik wel meer recente nummers bij jullie.
,,Tja, toch ziet de juridische afdeling er hier op toe dat we keurig binnen de regels blijven. Alles wat nooit in de Top 40 stond of er nog in moet komen, mag gewoon. Net als andere versies van die Top 40-hits. Zo draaien we de live-uitvoering van Fiji, die Kensington bij mij in de studio speelde.’’

Bij die vorm van creatief boekhouden voel je je goed?
,,Ja hoor, waarom niet? We doen toch niets verkeerd? We hebben trouwens ook nog een spraakclausule. Slaat eigenlijk nergens op, maar ook daar houden we ons aan. We hebben daarom een uur non-stop classics na mijn show, om het iets te hoge percentage gesproken woord van mijn drie uurtjes te compenseren.’’

Bron: AD

Dat is de truc die Veronica doet. Alles wat nooit in de Top40 stond kunnen ze spelen. Dus een leuk liedje dat in de tipparade gestrand is. Maar wat veel meer zal voorkomen gloednieuwe nummers die nog niet in de Top40 staan. Die kun je dus een paar weken in de single uitvoering draaien tot ze in de top40 staan dan nodig je ze uit in de studio en neemt de live uitvoering op. Vervolgens zend je die steeds uit. Het was bedoelt als een oldie station, maar zo omzeil je wel alle regels.

alex..

Bericht door alex.. » 12 dec 2017 02:00

Als dit de enige manier is om uit die wanstaltige playlist te raken, zij het zo.
70 a 80 procent is nog steeds dezelfde lading oude pop als 5 jaar geleden. Die overheersen dusdanig in de gehele playlist dat die paar nieuwe nummers in het niks vallen.

Tenzij Veronica een groeispurt maakt en een "bedrijging" vormt voor een andere speler in de markt, gaat niemand zijn vingers branden aan een rechtzaak.
Q heeft een andere doelgroep en verder heeft Talpa de gehele radiomarkt opgekocht...
Enkel de NPO kan een poging wagen. Even simpel geredeneerd.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 12 dec 2017 09:56

Het is geen truc, in hun kavelvoorwaarden wordt expliciet gesproken over de platen uit de gangbare hitlijsten. Alles wat daar buiten valt is niks over vastgelegd dus. Geen truc, maar gewoon kijken wat er eigenlijk is afgesproken.

Of dat een goede afspraak is kun je over twisten, maar dat is een andere discussie.

Kavelvoorwaarden:
Tussen 07.00 uur en 19.00 uur dient het programma voor tenminste uit 85% muziek te bestaan, en bestaat de muziek voor ten hoogste 4,3 procent uit muziek die staat of heeft gestaan in de gangbare hitlijsten voor popmuziek, waarbij hitnoteringen ouder dan vijf jaar niet meetellen. Daarnaast mag er op de kavel in deze tijdsperiode geen (moderne) klassieke- of jazzmuziek worden uitgezonden.

Plaats reactie