Muziek

Wil je vormgeving laten horen of wil je iets vragen over vormgeving? Dat kan hier!

Moderator: admin6

Calypso

Re: Muziek

Bericht door Calypso »

Gertw68 schreef: 21 jan 2021 10:38 Hoe zit het als je de audio van een YouTube bestand converteert?.
Dubbel illegaal (niet legaal verkregen en tegen de gebruikersregels van Youtube) en bovendien een uitstekende manier om luisteraars weg te jagen met de beroerde audio kwaliteit. Zeker als je het nog een keer door audioprocessing gooit bij uitzenden.
Feivel

Bericht door Feivel »

Tja, illegaal muziek downloaden mag in de eerste plaats al niet, vanwege het downloadverbod. Veel mensen vergeten dat er een downloadverbod is, omdat deze nauwelijks wordt gehandhaafd, maar het is er wél. Converteren van YouTube, opnemen van Spotify, mag allemaal ook niet. Daar zijn de diensten niet voor gemaakt. Het zijn streamingdiensten: je betaalt om de muziek te mogen beluisteren, online. Niet om er eigenaar van te worden.

Wil je legaal muziek verkrijgen, dan zul je dat moeten doen bij een dienst waar je deze muziek legaal (tegen betaling!) kunt downloaden, én waarbij het geoorloofd is deze uit te zenden. In de praktijk kom je dan uit bij diensten als Promo Only, allerhande DJ pools en good old CD's.
sverrips

Bericht door sverrips »

Gertw68 schreef: 21 jan 2021 10:38 Hoe zit het als je de audio van een YouTube bestand converteert?.
Helaas..... dat mag ook niet !
https://progressieverock.nl powered by LinuxRadio.Tools, a linux radio automation !
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Wil je legaal muziek verkrijgen, dan zul je dat moeten doen bij een dienst waar je deze muziek legaal (tegen betaling!) kunt downloaden, én waarbij het geoorloofd is deze uit te zenden. In de praktijk kom je dan uit bij diensten als Promo Only, allerhande DJ pools
Hoe legaal is legaal....... ook al betaal je ervoor.
Ik maak regematig gebruik van de Britse amazon (amazon.co.uk) daar kan tegen betaling muziek gedownload worden... Dit alleen voor de Britse gebruikers....

Heeft er iemand op het forum een contact bij BUMA/STEMRA? Even informeren wat deze clubs hier over zeggen!
en dan is er koffie......
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Precies hetzelfde als hierboven dus en dat los van het feit dat de kwaliteit die je dan doet overhouden van je audio niet al te best is om uit te zenden
sverrips

Bericht door sverrips »

v.ijl schreef: 21 jan 2021 11:13
Ik maak regematig gebruik van de Britse amazon (amazon.co.uk) daar kan tegen betaling muziek gedownload worden... Dit alleen voor de Britse gebruikers....

Heeft er iemand op het forum een contact bij BUMA/STEMRA? Even informeren wat deze clubs hier over zeggen!
Je geeft zelf het antwoord al, alleen voor Britse gebruikers. Dan gaat een antwoord van BUMA/SENA echt niet veranderen. Men denkt steeds dat als je BUMA/SENA betaald, dat het dan vrij is. Men haalt dit steeds door elkaar. BUMA/SENA en downloaden zijn twee verschillende dingen ! Downloaden kan bijna nergens. Partijen zoals Amazon en 7digital hebben vaak in de voorwaarden dat het voor de individu is en je dus niet op de radio mag gebruiken. Het wordt dus inderdaad CD's rippen !
https://progressieverock.nl powered by LinuxRadio.Tools, a linux radio automation !
sverrips

Bericht door sverrips »

Amazon:

Subject to your compliance with these Conditions of Use and any Service Terms, and your payment of any applicable fees, Amazon or its content providers grant you a limited, non-exclusive, non-transferable, non-sublicensable license to access and make personal and non-commercial use of the Amazon Services. This license does not include any resale or commercial use of any Amazon Service, or its contents; any collection and use of any product listings, descriptions, or prices; any derivative use of any Amazon Service or its contents; any downloading, copying, or other use of account information for the benefit of any third party; or any use of data mining, robots, or similar data gathering and extraction tools. All rights not expressly granted to you in these Conditions of Use or any Service Terms are reserved and retained by Amazon or its licensors, suppliers, publishers, rightsholders, or other content providers.

7Digital:

6.4 Usage Rules.

(i) You are authorised to use the Content and access Preview Clips only for personal, non-commercial use, and not for redistribution, transfer, assignment or sublicense, to the maximum extent permitted by law. The 7digital Business Services division can be contacted at sales@7digital.com or about@7digital.com
Calypso

Bericht door Calypso »

sverrips schreef: 22 jan 2021 09:20
v.ijl schreef: 21 jan 2021 11:13

Je geeft zelf het antwoord al, alleen voor Britse gebruikers. Dan gaat een antwoord van BUMA/SENA echt niet veranderen. Men denkt steeds dat als je BUMA/SENA betaald, dat het dan vrij is. Men haalt dit steeds door elkaar. BUMA/SENA en downloaden zijn twee verschillende dingen ! Downloaden kan bijna nergens. Partijen zoals Amazon en 7digital hebben vaak in de voorwaarden dat het voor de individu is en je dus niet op de radio mag gebruiken. Het wordt dus inderdaad CD's rippen !
Let op: formeel mag dat ook niet, op een CD (en ook al op vinyl) staat ook dat deze enkel voor huiselijke kring is. En dan kom je weer op het beginprobleem uit. Nu is de ervaring dat als je de CD hebt er geen echt probleem is, want hoe deden anders bijvoorbeeld drive in DJs het - precies: die kochten gewoon vinyl/CDs en die draaiden ze.
sverrips

Bericht door sverrips »

Calypso schreef: 22 jan 2021 09:59
Let op: formeel mag dat ook niet, op een CD (en ook al op vinyl) staat ook dat deze enkel voor huiselijke kring is. En dan kom je weer op het beginprobleem uit. Nu is de ervaring dat als je de CD hebt er geen echt probleem is, want hoe deden anders bijvoorbeeld drive in DJs het - precies: die kochten gewoon vinyl/CDs en die draaiden ze.
Ik heb dat op een CD nog nooit gelezen, weet je het echt zeker ? Eigenlijk zou ik een grote platenbaas aan moeten schrijven, want hun leggen die regels op ! In dat geval zou 1 internetradio van mij niet meer mogen (waar geripte CD's op staan), men neemt het niet zo nauw, maar toch een rare gewaarwoording !
Calypso

Bericht door Calypso »

sverrips schreef: 22 jan 2021 10:17 Ik heb dat op een CD nog nooit gelezen, weet je het echt zeker ? Eigenlijk zou ik een grote platenbaas aan moeten schrijven, want hun leggen die regels op ! In dat geval zou 1 internetradio van mij niet meer mogen (waar geripte CD's op staan), men neemt het niet zo nauw, maar toch een rare gewaarwoording !
Ja, ik pak een willekeurige CD hier uit de kast. Op de CD zelf, op de buitenring staat de tekst: All rights of the producer and of the owner of the work reserved. Unauthorized copying, hiring, lending, public performance and broadcasting of this record prohibited.

Dit kun je op meerdere manieren uitleggen natuurlijk, want "unauthorized"... geldt dat ook als je een Buma/Stemra licentie voor uitzenden hebt...
sverrips

Bericht door sverrips »

Ok, ik heb de vraag nu neergelegd bij Stichting Brein. Die bestaat uit rechthebbende en mogen aangeven hoe je als radio station aan legale muziek komt. Ik snap niet dat het zo potdicht zit ! Wordt vervolgt !
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Ik heb dat op een CD nog nooit gelezen, weet je het echt zeker ?
Randtekst van de CD (3 Originals - Rosenberg Trio), willekeurige CD.... :
"All rights of the producer and of the owner of the work reproduced reserved. Unautorised copying, hiring, lending, public performance and broadcasting of this recording prohibited"
Komt er op neer dat je toestemming dient te vragen aan BUMA/STEMRA én SENA ("naburige rechten", zo heet dat nu eenmaal....).
en dan is er koffie......
big T

Bericht door big T »

Zo een tekst stond ook altijd al op vinyl, er is dus niets veranderd :D
Calypso

Bericht door Calypso »

sverrips schreef: 22 jan 2021 10:43 Ok, ik heb de vraag nu neergelegd bij Stichting Brein. Die bestaat uit rechthebbende en mogen aangeven hoe je als radio station aan legale muziek komt. Ik snap niet dat het zo potdicht zit ! Wordt vervolgt !
Jaren geleden heb ik het eens bij Buma/Stemra gevraagd. Is een heel verhaal van kastje en muur en muur en kastje geworden. Is allemaal multi-interpretabel, en uiteindelijk kwam het erop neer dat men zei dat je CDs gewoon mag gebruiken, want dat was een legale bron. Toen ik met de genoemde tekst aankwam en zei dat dat eigenlijk aangeeft dat het geen legale bron betreft was het antwoord "maar hoe moet u dan over legale muziek beschikken?" - en dat was juist de vraag waar het allemaal mee begon...

Mijn persoonlijke interpretatie is: er is bij mijn weten nog nooit een station aangepakt op de bron van de muziek. Wil je zo sterk mogelijk staan, dan zorg je dat je allemaal originele CDs/vinyl in de kast hebt staan van alle muziek die je draait. En van moderner werk bewijs dat je het legaal aangeschaft hebt. Downloaden van Youtube is niet legaal, en draaien vanaf Spotify is een grijs gebied. Buma/Stemra zal er, als je rechten afdraagt, misschien niet moeilijk over doen, Spotify kan je account stoppen.

Wil je ze bij Buma/Stemra echt op de kast jagen, moet je daarna gaan vragen hoe het zit met een download van een nummer wat je in exact dezelfde versie op vinyl in de kast hebt staan, of hoe het zit met "illegale CDs" die legaal gekocht zijn (de bakken met oldies die je in de begintijd vanuit Denemarken bij de V&D zag staan - dus niet de MTV Eurochart enzo).
Feivel

Bericht door Feivel »

Accountje aanmaken bij PromoOnly. Voor 15 dollar per maand heb je dagelijks de hits van nu in je mailbox. Speciaal bedoeld voor DJ’s en radiostations. Mag je dus ook uitzenden ;).
Plaats reactie